1.5.2024 | Svátek práce


Diskuse k článku

SVĚT: Boření stereotypů stereotypy

Rozhovor s rektorkou Nerudovou mi připomíná snahu vysušit bažinu zaváděním vody z jiného potoka.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 22.2.2021 19:09

Ano.

Ovšem luk byl tehdy na vrcholu vývoje; už jej nebylo jak zdokonalit. Palná zbraň, tedy zde puška, měla velký vývojový potenciál.

Navíc lučištníci byli vojáci příliš specializovaní; nebylo je možno užívat jako běžnou pěchotu - a vzhledem k dlouhému náročnému výcviku to ani nebylo efektivní.

J. Jurax 22.2.2021 19:01

Ono vskutku spravedlivý důchod nemůže být "spravedlivý" takzvaně sociálně.

J. Jurax 22.2.2021 18:48

Máte-li na mysli bitvu u Omdurmánu, pak tam Britové měli kulomety Maxim.

A v době Geronimově se v USA zhruba od konce padesátých let 19. století užívaly kromě zadovkek perkusních (Sharps) už i zadovky na jednotný náboj (Snider, Peabody).

J. Lambert 22.2.2021 18:27

Tradicne nemohl. Pan Valenta je totiz pouhy notoricky politicko-korektni pricmrdavac.

J. Jurax 22.2.2021 17:24

A ještě jsem zapomněl - dnes by měla být orientována levicově progresivně, kritizovat kapitalismus a nehanět cokoliv z EU prýštící.

A velkým plusem by bylo, kdyby byla lesba.

J. Jurax 22.2.2021 17:18

Ehm - mohl byste rozvést, co rozumíte tou různou orientací?

J. Jurax 22.2.2021 17:17

Přesně.

J. Jurax 22.2.2021 17:15

No jo, doby jsou v čase různě blbé.

V době ne tak dávné se taková děkanka hlásila k marxismu-leninismu, budování socialismu, s náboženskou otázkou byla vyrovnána (tzn. nechodila do kostela), měla vhodný kádrový původ a byla ve Straně; jinak by nebyla děkankou.

Dnes arciť děkanka musí obhajovat módní diverzitu, gender hledisko, vyslovit se pro záchodky pro další pohlaví nebo aspoň se nestavět proti nim, ostentativně velebit BLM a nekritizoval nikoho s více pigmentem v kůži, nepřipomínat nobelisty židovského původu, nedotknout se nevhodnými slovy islámu, dávat si bacha s odsudkem čehokoliv, aby to nebyl hate speech proti někomu nebo něčemu (s výjimkou křesťanství a heterosexuálních mužů), nevyslovovat se k boji s kysličníkem jinak než kladně a měla by jezdit elektromobilem. Jinak se pod ní děkanská sesle bude viklat. Neškodí, i když v našich podmínkách je to obtížné, když shledá mezi svými předky nějakého barevného, nejlépe černocha; vylepší to do budoucna, až se tohle blbnutí dostane i k nám, její kádrový profil.

Dneska to má vlastně složitější - nikdy neví, od jakých magorných aktivistů může být napadena a ze které strany to přiletí.

J. Kadeřábek 22.2.2021 16:44

Z mých zkušeností (sto mužů a dvě ženy) je většina chlapů líných a pokud máte hodně stereotypní administrativní práce tak ji ženy odvedou na rozdíl od mužů v daleko vyšší kvantitě i kvalitě. Jenže ty stejné dvě údernice dokáží dokonale rozložit kolektiv těch chlapů a řeší věci nad kterými zůstává často rozum stát a které jsou mimo chápání nás, mužů a dusno, které dokáží způsobit někdy svými důsledky převáží jejich jinak skvělou práci. Ještě že jsem v důchodu a mám od těch bab pokoj.;-D

V. Novák 22.2.2021 16:42

U toho Kesčaku byly ještě palné zbraně v plenkách. Husiti je zdokonalili, taky po nich zbyly názvy "houfnice" (haubitze) a píšťala (pistole), ale furt žádnou velkou výhodu nepřiesly - tedy kromě toho, že lučištník i rytíř museli cvičit celý život, zatímco takovou "pistoli" (nejspíš dvouchlapovou) zvládl "pistolník" celkem rychle.

V Americe teprve vynálezy pana Colta a pana Gattlinga předčily palebnou sílu indiánského lučištníka. A otevřely cestu ke genocidě indiáánů.

J. Kadeřábek 22.2.2021 16:35

No v době zasazené do fotografie náčelníka Apačů Geronima se už používala perkusní karabina a v roce 1860 přišla na svět Henryovka takže to nebyl boj mušketa versus luk. Nicméně výkon anglických lukostřelců s dlouhými luky byl obdivuhodný. A autorem článku zmíněný kulomet (Gatling) z téhož období se vyznamenal ve válce v Sudánu a Jižní Africe proti lukům a oštěpům domorodců.

P. Milan 22.2.2021 15:37

Nejspíš byly i jiné výhody, protože, kdo vítězí, obvykle nemění výzbroj a strategii. Takže pokud byly luky opuštěny, zřejmě uživatelé přestávali vítězit.

P. Milan 22.2.2021 15:34

Ona to i blbě rozvedla.

So geht das.

Náročný a složitý úkol má větší šanci vyřešit tým složený z mnoha schopných jedinců.

Tečka (pokud se nerozhádají). Orientace s tím nesouvisí.

M. Valenta 22.2.2021 15:01

Náročný a složitý úkol má větší šanci vyřešit tým složený z mnoha schopných a i různě orientovaných jedinců. Možná měla paní Nerudová na mysli něco podobného, jen to blbě vyjádřila.

P. Janoušek 22.2.2021 14:46

Trochu dlouhé, ale vtipné. Souhlasím s panem Kechlibarem.

P. Sura 22.2.2021 14:30

V každém případě je o lukostřelbě jen velmi okrajově. Ale to jsme si vysvětlili. Člověci si rádi v pohodě pokecají...(....áme)

M. Rohovský 22.2.2021 14:27

Jazyky Inuitů bohužel neznám, takže nemohu soudit. Kolik má výrazů český jazyk pro zvíře, které obecně nazýváme kůň?

J. Pankovic 22.2.2021 14:27

...mimo jiné...

(zatraceny činsky editor) ;-O

J. Pankovic 22.2.2021 14:25

Člànek je o Mimi jiné o stereotypech v myślenî:-):-)

J. Lukavsky 22.2.2021 13:41

"nechci shazovat Inuity" Inuité čili Eskymáci prý nemají vůbec výraz pro sníh. Rozeznávají desítky sněhů a rovnou. Arabové prý zase neznají slovo kůň neb rozlišují desítky typů koně a Indiáni prý neznali strom ale smrk, lípu, javor.... Prodávám jak jsem koupil. J.L. end

Z. Lapil 22.2.2021 13:20

Díky za výklad. Přišel mi o to zajímavější, že nejde proti mým znalostem.

O kvalitě luků a lučištníků nehodlám pochybovat, evidentně to byla svého času špičková technologie. Snažil jsem se ukázat, že mušketa, ač méně účinná, měla své výhody. Možná včetně toho, že pro armádu lučištníků nemuselo být úplně snadné najít ty správné tisy. Roste to pomalu a jsou to spíš keře než stromy, takže najít bratru dvoumetrovou rovnou(?) větev pokud možno bez suků...

Napadlo mě i tohle: houslař dělá housle ze dřeva připraveného svým dědou. Počítám, že solidní luk ze syrového dřeva taky neudělám.

J. Nový 22.2.2021 13:07

Já se nezlobím :-)

P. Sura 22.2.2021 12:51

Neberte si to "zamachrování" tak doslova. Jen jsem nenašel v tom shonu jiný výstižný termín pro prezentaci informace z jiného zdroje v článku, který řeší úplně jiné téma ....

Tak už se nezlobte!!:-P

J. Nový 22.2.2021 12:30

To je naprostá pravda.

J. Nový 22.2.2021 12:29

" Podle kronikáře Froissarta byl anglický lučištník na vzdálenost 30 kroků schopen prostřelit stehno rytíře, chráněné plátovou zbrojí a ještě usmrtit koně, na němž rytíř seděl. "

Z jiného zdroje:

"Anglický dlouhý luk vznikl úpravou z velšského luku. Byl dlouhý 1, 5 - 2 metry, vyroben většinou z tisu, ale někdy i z jilmu nebo jasanu. Byl tak silný, že na rozdíl od běžného způsobu, kdy se tětiva napíná dozadu k uchu lukostřelce, byl tento luk napínán energickým plynulým pohybem lučiště směrem od těla, takže z těchto luků mohli střílet jen silní muži. Šípy byly loket dlouhé (kolem 1 metru) a měly dostřel až 270 m. Byly opatřeny úzkými hroty, které dokázaly snadno proniknout kroužkovou zbrojí ještě na 100 metrů a na kratší vzdálenosti bez problémů probíjely i zbroj plátovou. Rychlost střelby mohla dosáhnout 12 a dokonce prý až 15 šípů za minutu

J. Nový 22.2.2021 12:27

To nemělo být zamachrování. To byla jen reakce na tu větu, zdůvodnění tím, že jsem nedávno četl o bitvě u Kresčaku. Omlouvám se vám za tuto informaci.

P. Sura 22.2.2021 11:31

Není třeba láhve zálohovat, pokud je spotřebitelé neházejí po ulici jako leckde jinde.

P. Sura 22.2.2021 11:30

Příjemněji se v nich pracuje jen při určitém převládajícím typu přimíšenin. Některé typy naopak dokážou kolektivy kvalitně rozložit.

P. Sura 22.2.2021 11:27

Jako důchodce ale potvrdím, že mám raději teplo a sluníčko než sníh, mráz a lyže. Takže sněžné kraje dobrovolně nevyhledávám.

P. Sura 22.2.2021 11:24

No, pane Nový, tak jste si tu technicky zamachroval, ale utíká vám, že nebýt mušket, nebylo by kulometů ....

Vývoj nezastavíš ....