21.5.2024 | Svátek má Monika


Diskuse k článku

STARSHIP: Mise úspěšně selhala

Občas je potřeba zabloudit i do optimistických vod a tentokrát je k tomu dobrá příležitost. Starship, nová kosmická loď, která má sloužit k pilotovaným letům po sluneční soustavě, prošla ve středu večer testováním. Jednalo se o skok do výše několika kilometrů a návrat na texaskou základnu Boca Chica.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Loula 12.12.2020 21:15

Mě tam fascinuje tato věc. Z čistě technického pohledu je potřebné, aby té raketě došlo palivo přesně v okamžiku, kdy se dotkne země, a ten dotyk se musí uskutečnit v minimální, nejlépe nulové rychlosti. A aby to přistání bylo tzv. z chodu, čili ne aby raketa zastavila pár metrů nad zemí, ale aby zastavila ve výšce nula metrů. A tohle uregulovat, to tedy smekám.

V. Loula 12.12.2020 21:10

Moment, ten skok pár kilometrů nad zemí nebyla zkouška toho, kam ta raketa doletí, ale byla to zkouška, jak uřídit její přistání. Takže bylo vlastně zcela lhostejné, zda vyletí kilometr nebo 100 kilometrů nad zem, protože zkouškou bylo posledních sto dvěstě metrů nad zemí při návratu.

V. Loula 12.12.2020 21:03

Ano, ale přesto ne tak úplně souhlasím s vaší větou "Teprve, když nějaké odvětví patřičně dozraje, je možno vytvořit složitou matematickou teorii toho procesu nebo výrobku.". Fascinuje mě příběh Obecné teorie relativity, která vznikla na základě naprosto obecných a odtažitých myšlenkových pokusů, a neměla žádný "dozrávající motiv nějakého odvětví". Dokonce byla tak revoluční, že její autor sice dostal Nobelovu cenu, ale ne za Obecnou teorii relativity, protože Nobelův výbor se prostě bál, aby se neblamoval.

V. Loula 12.12.2020 20:57

Ano, jsem též pamětník těch časů, sputnik, Lajka, Gagarin, Glenn, Armstrong. Ale stejně na mě největší dojem udělaly fotky experimentálního raketového letadla X15 podvěšeného pod B52.

A dneska mě fascinuje Musk, zejména ty návraty jednotlivých stupnů raket na Zem a jejich přistávání.

J. Nový 12.12.2020 18:41

A vy si myslíte, že CO2 není skleníkový plyn?! ;-D

J. Nový 12.12.2020 18:41

"Nejvýznamnější skleníkové plyny přirozeného původu jsou vodní pára, oxid uhličitý, metan a oxiddusný."

J. Nevrkla 12.12.2020 16:59

Přičemž se do ovzduší dostane takové množství jiného sklenikoveho plynu, že se budou muset statisíce lidí uskrovnovat - samozřejmě nesmyslně, nicméně nuceně.

V. Novák 12.12.2020 16:56

Takže je metan zlikvidován...

J. Jurax 12.12.2020 13:15

No, viděl jsem "na vlastní oči" první lety do vesmíru (Gagarin letěl ve středu a mně bylo dvanáct) i závod o Měsíc v 60. letech 20. století.

No a teď to konečně vypadá, že se zase dočkám, potažmo dožiju podobného potěšení - návrat lidi na Měsíc, možná i ten Mars ...

M. Pivoda 12.12.2020 13:02

Nové výrobky a byznysy se řeší experimentálně. To je normální postup. Člověk totiž není Bůh vševědoucí.

Teprve, když nějaké odvětví patřičně dozraje, je možno vytvořit složitou matematickou teorii toho procesu nebo výrobku. A pak už jen dosadíte do toho správného vzorečku (případně soustavy rovnic) a po intenzivním počítačovém přežvýkání, je vám vyplivnut žádoucí výsledek. V takovém stavu lety na Mars zatím ale nejsou. Takže zachovejte klid, technologický vývoj probíhá normálně. Muskův experiment proběhl normálně.

Zásada: To experimentování je potřebným procesem učení, který by měl maximalizovat stupeň poznání a současně minimalizovat náklady (na ten proces učení). I udělenou pokutu za dopravní přestupek lze považovat za jakési školné, jak správně řídit váš dopravní prostředek.

Podobně postupuje i inovativní podnikání. Například franšíza byznysu je je jen zpola inovativní (tam vám totiž nabídnou poloviční podnikatelský plán a podělí se s vámi o podnikatelský zisk). Originální nápad je ale třeba vždy nejdříve experimentálně ověřovat. Někdy dokonce na hranici etiky. Například podnikatel na webové stránce nabídne výrobek, otestuje zákaznickou reakci na ten návrh (který podnikatel vydává za hotový výrobek), a pak teprve podnikatel začne, nebo nezačne, ten konkrétní výrobek vyvíjet a vyrábět.

Plán cesty k Marsu Jihoafričana Elona Muska pokračuje normálně. Elon se musel nejdříve přemístit do USA, v Jižní Africe by se mu ten jeho projekt cesty na Mars nepodařilo zrealizovat. Ale nepodařil by se mu ani v srdci Evropy, tj. v České republice. Prostředí je totiž velmi důležité pro inovační proces.

P. Chvátal 12.12.2020 11:48

Hmm, proč by se nedalo dostat z Marsu?? Právě proto bylo zvolena jako palivo metan ... použije se Sabatierova reakce a z oxidu uhličitého a vody se vyrobí (ano, je třeba dost elektrické energie) metan a kyslík.R^

P. Chvátal 12.12.2020 11:43

Naopak, kyslíku je všude dost ... H2O se tomu říká :-)... Je jak na Měsíci, tak na Marsu. Stačí jen energie a máte kyslíku dost.

P. Milan 12.12.2020 10:17

Ano, za 6 let k Marsu asi nevyjde. Ale zdá se, že Musk je jediný, kdo má nějaký konkrétní cíl.

R. Polášek 12.12.2020 9:48

Pěkný článek, děkuji.

Ale mám takový pocit, že v dnešní době jsou takové ohmnivé záběry, pokud už jsou, vědomě medializovány jako propagační.

Ale jinak aspoň člověk ví, co se děje, rozhodně se používaním běžnějších a méně škodlivých paliv doprava do kosmu zlevňuje.

Třeba jak je dnes běžné, že člověk má za pakatel své vlastní webové stránky, za nějaký čas bude relativně běžné, že bude mít v kosmu svou minidružici.

V. Šedivý 12.12.2020 9:42

Našlo by se dost těch, co by měli zájem i o jednosměrnou letenku.

L. Novák 12.12.2020 9:28

Pravda, metanu je ve vesmíru možná "dost", horší to bude s kyslíkem. Jinak to asi hořet nebude. ;-)

L. Novák 12.12.2020 9:26

Zajímavý článek. Díky!

On ten princip přistávání nastojato z volného pádu či klouzavého letu je vlastně docela jednoduchý. Největším problémem je asi celý systém uřídit... ;-D R^

J. Nevrkla 12.12.2020 9:17

Tak už to při hoření bývá.

J. Nevrkla 12.12.2020 9:16

Jojo, tak to při hoření bývá.

V. Petr 12.12.2020 9:12

Toto vůbec nesouvisí. Auta jsou fuj ale tisíce čínských uhelných elektráren ne...

Mimochodem, methan hoří na CO2 a vodu!

R. Hofman 12.12.2020 9:10

Hořením metanu vznikne oxid uhličitý a voda :-)

V. Petr 12.12.2020 9:10

Dnes má lidstvo "závažnější" problémy, např. 39 a 40 pohlaví...

R. Meišner 12.12.2020 9:08

pozn.--na metan na Mars určitě nedoletíme. resp. možná ano, ale už ne zpátky. takže celé úsilí téměř k ničemu. ( je docela legrační 50 (!) let poté, co lidstvo stanulo na Měsíci, se radovat z toho, že se podařilo vyletět raketou pár kilometrů nad Zemi. ----no nic, jdu si dát kafe a budu s napětím pozorovat další vývoj.

J. Elias 12.12.2020 8:30

Zajímavý článek. Děkuji.

L. Burget 12.12.2020 8:27

Manévrovatelnost a znovupoužitelnost jsou skutečně úspěchy techniky, jejíž vývoj Elon Musk financuje. K cestě na Mars jsou však stále extérmní překážky a jestliže ten člověk prohlašoval, že pošle lidi na Mars za šest let, tak jsou to nezodpovědné nesmysly. Není vyřešena ochrana posádky proti radiaci, spolehlivost a údržba systémů během dlouhé mise, což zásadně souvisí i s pohonným systémem: Tak daleko, jako je Mars prostě lidi nelze posílat tak pomalu, je třeba vyvinout zásadně nový pohonný systém, který umožní podstatně rychlejší let.

P. Pepax 12.12.2020 8:26

V roce 2026 poletí Musk na Mars a baterie jeho elektromobilů budou vážit 30 kg. Tak se stane.

J. Nevrkla 12.12.2020 8:11

Metan je daleko více sklenikovym plynem než oxid uhličitý. Když jsme v tom klimatickém šílení, kolik aut se spalovacimi motory musí být vyřazeno z provozu, aby to vyrovnalo jeden takový vzlet a přistání?

J. Vágner 12.12.2020 7:30

Také jsem si povšimnul, že ono pro totality typické rozhýkané oslavování světlých zítřků za každou cenu, se dnes přeneslo do firemních praxí.

J. Brunner 12.12.2020 0:34

R^ A hudební epilog jste vybral skvěle.R^