18.5.2024 | Svátek má Nataša


Diskuse k článku

REAKTORY: Zapomenuté výročí

V pátek uplynulo osmdesát let od okamžiku, kdy v takzvaném milíři na pozemku fotbalového stadionu Stagg Field Chicagské univerzity nastala první štěpná řetězová reakce. Nastal atomový věk.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Rada 7.12.2022 18:55

Spolehlivý partner? Odkdy? Vždyt "rusák" (dnes mocensky posedlý oligarcha) dočasně profituje zejména na rabování přírodního bohatství a chtivosti jiných. Vyjma zbrojních produktů Ruský průmysl pod taktovkou takovýchto prakticky nic užitečného a konkurenceschopného neprodukuje. Zato už celá desetiletí opět chřestí zbraněmi.

Oligarcha sice jednou rukou zdánlivě levně prodal - ale v druhé už si chystal zbran do které potřeboval za prostředky od kupujícího pořídit munici tak výmluvnou aby se s kupujícího (zatím bohatějšího), mohl naopak stát spolehlivě poslušný vazal.

Mocensky "blbnout" (specielní vojenská operace k rozšíření vlivnosti...) začali v této situaci napříč celou planetou ti nejmocnější. V Rusku zejména ti napojení svou výživou na loupeživý systém drancující neobnovitelnosti kterému jsou mocenské hranice těsné.

P. Pepax 7.12.2022 10:10

Jaderná energie byla šance pro Evropu ve 21. století, kterou zelení blázni na tzv. západu téměř potopili.

V. Mokrý 7.12.2022 12:00

Potřebují ruskou zimu a to co nejdříve, aby si to užili !

I. Pávek 7.12.2022 9:17

Pan Rada má pravdu, neutronový tok je svi ňa. Po jeho bubnování se ze stabilních prvků stávají nestabilní izotopy, které nemají původní vlastnosti a samy se stávají zářiči -

Je tu ale jeden kvantový fyzik přímo na PSU, jeho jméno je sember (jak příhodné) a ten tady dlouhodobě tluče špačky momentálně při fotbale. Kdyby zapojil svůj mozkový potenciál, věřím, že by vynašel způsob jak přinutit železo a jiné prvky reaktorové nádoby přijímat alfa částice a sem tam nějaký neutron (elektrony se vždy nějaké najdou) a transformovat je výš na zlato, platinu - pak bychom měli po životnosti reaktorových nádob spoustu zlatého, platinového šrotu, který by snadno elektrárnu zaplatil. Ale on se tady vyžívá v hudebních vložkách -

Ta úložiště, to je problém, nevím jestli jsou součástí ceny elektřiny

V. Novak 7.12.2022 16:04

Úložiště nejsou potřeba tam, kde si dodavatel odebere "vyhořelé" palivo na reprocessing.

J. Bárta 7.12.2022 8:36

Správný název ruské elektrárny je Obninsk. A ten útlum byl hlavně v západních zemích. Bohužel rozhodující je kontinuální vývoj a ten byl kvalitní zejména v Rusku, ideologům navzdory.

P. Rada 7.12.2022 8:40

Jak lze kvalitu vývoje poměřovat věcně v ekonomicky naprosto neprůhledném prostředí, kterému vládne právě ideologie? Zkuste si poslechnout Drábovou:

https://www.youtube.com/watch?v=9tB_WUXKIHw

J. Bárta 7.12.2022 14:25

Pište o tom, čemu rozumíte.

V. Novak 7.12.2022 16:05

Neumlčujte ho!

J. Jurax 7.12.2022 20:00

Ano.

Ať se znemožní sám.

F. Navrátil 7.12.2022 8:15

V Československu se začala elektrárna stavět v Jaslovských Bohunicích v roce 1958, tedy pouhých šestnáct let od chvíle, kdy na stadiónu Stagg Field začala první jaderná řetězová štěpná reakce. Za tu dobu dnes nejenže není možno schválit a připravit projekt, ale ani poslanci nejsou schopni schválit výběrové řízení pro realizaci předběžného záměru.

P. Rada 7.12.2022 8:36

Zapoměl jste nejspíše tendenčně dodat, že ona prvá A1 byla záhy odstavená, palivo sice bylo odvezeno - ale doposud není pro radiaci kalů... zlikvidována. Náročnost sanačních akcí přitom roste rychleji než jak klesá radiace.

Nejen naši poslanci ale i Jihokorejci kteří vypiplali nejpokročilejší konstrukce reaktorů je dnes doma nestaví. To pro rostoucí hrozby přesných zbranových systémů, kdy i jen jedna supersonická střela v rukou státních psychopatů, proti které a kterýmm, neexistuje obrana, může v důsledcích zásahu JE způsobit devastaci ekonomiky celého rozehlého území.

V. Kolman 7.12.2022 10:15

....proti hypersonické střele neexistuje obrana......

Co takhle 300kW laserové dělo??? V USA vyvinuté.......

P. Rada 7.12.2022 12:29

Teoreticky ano. V realitě nula.

V. Kolman 7.12.2022 22:06

Již se testuje!

V. Kučer 7.12.2022 8:12

Pětikolka preferuje fotovoltaiku, jádro má být záloha.

R. Langer 7.12.2022 7:30

Hm, já bych věděl. Dokonce to tady posledních 15 let pořád opakuju.

Ale stejně nikdo neposlouchá. Ani teď. Už mě to unavuje. :-(

V. Mokrý 7.12.2022 7:02

Ano Ondřeji,

oči se otevírají, ale plete se do toho ideologie, bohužel !!

J. Novak 7.12.2022 4:03

Ted tu mame zelene magory.

A pokud si Nemecko uzavre desitky jaderek, tak je v CR nenahradime a cena neklesne.

Je treba prestat exportovat elektrinu vyrobenou v CR.

.

P. Rada 7.12.2022 1:12

"Beznadějná slepost" může pane Neffe tkvět v pomíjení důsledků fyzikálních principů. Tím základním a nejošemetnějším se stal už od počátku známý fyzikální fakt, že jednou spuštěný jaderný stroj nelze už prakticky nikdy zcela vypnout. Na dohoření reakcí které je nutné udržet spolehlivě mimo biosféru je proto dnes nutné vymezit další čas v rozsahu až 400tis let. Recyklace paliva je sice možná ale v praxi vychází dráž než palivo nové a tak se s veškerého uranu využije jen zhruba 1%.

Provozní záludnost v naopak nejkratším ale nejaktivnějším období cca 60let pak tkví v tom, že celá konstrukce v nejkritičtějších místech pod neutronovým zářením křehne a proto průběžně roste riziko havárie.

Svého času to zdánlivě vypadalo, že když lze v bombě uvolnit do té doby nepředstavitelně koncentrovanou jadernou energii naráz - proč by to také nešlo pozvolna a navíc efektivně?

Prakticky všichni, kteří slepě bažili po mocném eneretickém zdroji přestali pod vidinou neobyčejné nadějnosti uvažovat konstrukčně a fyzikálně realisticky. Důsledkem bylo několik vážných havárií které teprve nuceně navodily další a zdokonaenější konstrukční řešení. To ale vždy něco velmi výrazného v konstrukci prodražilo.

Ten prvý pokusný reaktor sestavili relativní nadšenci a běžel jen desítky minut na výkonu zhruba jednoho watu s cílem získat data. Tak nebyl problém ho rozebrat a uklidit. U všech následných energetických o více jak 6řádů výkonnějších a dlouhodoběji pracujících už problém s úklidem nutně vyvstává.

Výsledkem letitých výzkumů včetně přepracování a ukládání... je dnes realtivně nejbezpečnější ale zároven už ve variantě 3+ až prodělečně nákladný systém.

Po více jak půlstoletí nadějí i částečných úspěchů JE stagnuje a oproti nadějím sehala. Vše pro podcenění obtížnosti pracovat v uzavřeném palivovém cyklu, kde nejrizikovější součástí procesů je mocí posedlý člověk. Ten si však svou podujatost a schopnost selhání, žel doposud vůbec nepřipouští a Vy jste zřejmě toho dalším příkladem.

R. Langer 7.12.2022 7:31

Nelži zase, prolhaný Zelený bolševiku! Lžeš, jako když Rudé právo tiskne! ;-€

V. Novak 7.12.2022 14:17

A zas Radovy bláboly...

Z. Jemelík 7.12.2022 1:05

Souhlasím. Ale lze zcela vyloučit, že v případě havarie jaderné elektrárny nedojde k nezvladatelné řetězové reakci, která povede k zániku života na Zemi?

P. Rada 7.12.2022 1:27

Zažehnutí "křemíkové reakce" (tak jako ve hvězdách při jejich závěrečném stádiu) o které se uvažovalo v souvislosti s iniciováním jadernou pumou, už se vyloučit podařilo.

Naopak se nepodařilo zkonstruovat dostatečně efektivní mírově využitelný jaderný stroj. Ty dodnes pracující a ještě relativně prosperující typy JE už by dnes nikdo soudný znovu stavět nepovolil. Nejnovější jsou sice nejspolehlivější ale už se navíc pravidelně stali nákladnější jak konurence - ba vyložené prodělečné.

R. Valkovič 7.12.2022 7:00

A to je lež jako věž. Reálná cena za kWh je i se ziskem asi 2 Kč. Pro novou elektrárnu vychází na 3 Kč - i se ziskem a s náklady na vše (ochrana proti tsunami, teroristům a spořením na úložiště). Kolik stojí elektřina? Bylo to drahé v době, kdy rusové dodávali levně plyn a hnědouhelná elektřina stála 1 Kč/kWh - před pokutami za CO2 a podobnými podvody. A lži o vypnutí reaktoru? Hřeje, takže musíme chladit, sověti to řešili hozením do oceánu, který chladí sám a zadarmo...

P. Rada 7.12.2022 8:26

"Lež jako věž" produkujete. Já ji podléhal půl století a celou tu dobu věřil, že uhlí už brzo nahradí jádro a to zas brzo nahradí fůze...

Vy se sám nejspíš mýlíte proto, že za reálnou cenu považujete tu kalkulovanou v dnes převažujících typech třetí generaace které jak už jsem uvedl nikdo na světě znovu nepovoluje stavět a tak celý obor stagnuje i podle projaderných zdrojů.

https://www.youtube.com/watch?v=9tB_WUXKIHw

https://www-pub.iaea.org/MTCD/Publications/PDF/19-00521_web.pdf

Pokud jde o úložiště tak to se do ceny zatím nikde nikomu nepromítá prostě proto, že není zbudované. Prostředky na jaderném účtu na to rozhodně nestačí a pro recesi do které společnost stále více směřuje i urychleně skrze covidy a války... se takovéto účty (z optmistických dob kdy se nereálně počítalo s průběžnou progresivitou) znehodnocují oproti realitě nárůstu ceny faktických stavebních prací:

https://oenergetice.cz/jaderne-elektrarny/uloziste-jaderneho-odpadu-za-510-mld-kc-ma-vyrust-pouhe-2-km-od-nemeckych-hranic

R. Langer 7.12.2022 8:38

Ty prostě budeš lhát furt, ty škůdče lidstva. ;-€

R. Langer 7.12.2022 7:32

Nelži zase, prolhaný Zelený bolševiku! Lžeš, jako když Rudé právo tiskne! ;-€

V. Kolman 7.12.2022 10:23

Trapně se Langere opakujete. Opakovaný vtip přestává být vtipem:-):-):-)

V. Novak 7.12.2022 16:08

To není vtip.

To je, bohužel, realita.