27.4.2024 | Svátek má Jaroslav


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
zdeněk 21.2.2006 10:43

chtěl bych se ještě jednou zeptat

z jakých pramenů všichni čerpáte když nebyl pořád zveřejněn spis o procesu s Galileem?
doxa 21.2.2006 11:04

Re: chtěl bych se ještě jednou zeptat

http://www.law.umkc.edu/faculty/projects/ftrials/galileo/galileo.html
Gogo 21.2.2006 13:27

Re: chtěl bych se ještě jednou zeptat

Spis zveřejněn byl a nejen to - každý si jej může zdarma stáhnout z vatikánského archivu http://asv.vatican.va/download/libri/CAV_21.zip Jednodušší ale je pořád do kolečka opakovat stejné výmysly.
zdeněk 21.2.2006 14:00

Re: Re: chtěl bych se ještě jednou zeptat

To jsem ovšem netušil.
doxa 21.2.2006 9:56

Ze dvou jeden...

Je pozoruhodné, jak volnomyšlenkářská proticírkevní propaganda z konce XIX.stol. (Mussolini a spol.) prohlásila Galileiho a Bruna za mučedníky pro vědu. Přičemž ve skutečnosti Galilei sice byl vědec, ale nebyl mučedník, kdežto Bruno byl naopak mučedník, ale nebyl vědec. (A oba se navzájem na smrt nenáviděli.)
doxa 21.2.2006 9:50

Galilei se úzkostlivě vyhýbal veškerým metafysickým otázkám

Tím pádem ale neměl po ruce argument, kterým mohl nesmírně elegantně vyvrátit argumenty teologů proti heliocentrické soustavě. Totiž jediným relevantním místem v bibli je líčení, kterak Josue zastavil na obloze slunce, aby jeho bojovníci měli dostatek času na totální vydrancování Jericha. To se tudíž netýká ROČNÍHO, nýbrž DENNÍHO pohybu Slunce. A že Slunce oběhne Zemi za jediný den tehdy netvrdili ani ti největší tmáři a dogmatici.
non nobis 21.2.2006 11:32

Re: Galilei se úzkostlivě vyhýbal veškerým metafysickým otázkám

Tvrdili.
HonzaM. 21.2.2006 9:28

mně stačilo

"... tu si vymyslil r. 1757 NOVINÁŘ Giuseppe Barreti. Krásný důkaz věrohodnosti HISTORIKŮ..." Tenhle článek by byl výborný jako učební pomůcka. Ne, do dějepisu opravdu ne. Ale krásně by se na něm dala demonstrovat demagogie.
pidapida 21.2.2006 13:03

Re: mně stačilo

přesně
kocour 21.2.2006 14:23

Re: mně stačilo

Ale ony noviny existovaly už tenkrát. Jen Vy to nevíte.
Šnek 21.2.2006 8:38

Otřes

Tak že za ty hory upálených bychom se církvi svaté měli ještě omluvit. Navrhoval bych také omluvit se za bezpočet vražd protestantům i katolíkům v Severním Irsku.
I-Worm 21.2.2006 8:34

Myslím, že máme dost důkazů ze současnosti

například tvrzení, že preservativ nechrání proti AIDS.
VladaPing 21.2.2006 8:15

Pro autora..."Tychona de Brahe."

To "de" je v Tychonově příjmení přinejmenším sporné.
Jinak si to asi pěkně "slíznete".
vita 21.2.2006 9:24

Re: Pro autora..."Tychona de Brahe."

"de" v Tychonově jménu není sporné, ale blbost. Dánové ani Švédové "de" nepoužívali a "de Brahe" je něco jako "de Novák" Tycho Brahe byl potomek šlechtické rodiny s příjmením Brahe. Puntík.
 
Byl už odtajněn proces Giordana Bruna? Pokud vím, tehdy byly jeho myšlenky považovány za natolik pobuřující, že byly utajeny. A že by mohly souviset s "mnohostí světů obydlených" vyplývá jen z ironické (v dané souvislosti krajně nevkusné) poznámky jistého čerstvého konvertity, radujícího se nad upálením G.B. Inu, konvertité. Poturčenci horší Turků.
 
A ti vraždící a loupící Albigenští - to je, pěkně prosím, založeno na nějakých dokladech nebo je to pia fraus? Co vím, tak vraždili, násilnili a loupili spíše křižáci u víře, že všechny skutky jsou jim nejen odpuštěny, ale přičteny k dobru.
rICHARD 21.2.2006 12:43

Re: Re: Pro autora..."Tychona de Brahe."

Obvinovat kriziakov je bezna prax dnesnych anti-krestanov. Vacsina ludi, ktori sa zucastnili kriziackych vyprav, boli bezni obyvatelia Europy, hlboko veriaci muzi s rodinami a s detmi, ktori isli oslobodit Jeruzalem v dobrej viere, ze robia spravnu vec. Na priklade prvej kriziackej vypravy je vidiet, ze vacsina zahynula uz pri ceste tam. To, ze sa medzi nimi naslo dost vela dobrodruhov je negativna stranka veci. Ale to uz vyplyva z podstaty (ne)organizovania kriziackych vyprav.
Kolt 21.2.2006 12:59

Re: Re: Re: Pro autora..."Tychona de Brahe."

Nevim, ale myslim, ze vita myslel spis krizovou vypravu proti katarum, nez krizove vypravy obecne a do Palestiny. Krizove vypravy do Svate zeme tady nema cenu resit, ale mate pravdu, ze spousta lidi, misto aby odsuzovala jejich brutalitu, odsuzuje i samotnou podstatu vyprav. A neuvedomuje si, ze puvodne to byla vyprava na pomoc Byzantske risi proti rozpinajicim se Turkum, kteri pote co dobyli Arabum patrici (a jeste predtim Byzanci patrici) Jeruzalem a Palestinu, zacali v Anatolii ohrozovat samotnou existenci Byzance.
vita 21.2.2006 13:42

Re: Re: Re: Pro autora..."Tychona de Brahe."

Domníval jsem se, že píši-li o křižácích v souvislosti s Albigenskými, tak nějak vyplyne, že píši o křížové výpravě (resp. výpravách) proti Albigenským. Autor vykládá o zločinech a krutostech Albigenských, nijak to ovšem nedokládá, zatímco zločiny a krutosti křižáků (protialbigenských křižáků, třeba Šimon de Montfort) bagatelizuje. Nevím o prvním, zato vím o druhém. Nevím o tom, že by kataři přesvědčovali katolíky ohněm a mečem, zatímco naopak ano. Nevím o tom, že by albigenští vyvraždili celé město, zatímco křižáci ano - Besieres. Doslova celé město. Protože ho nakonec zapálili, přeživší v tajných úkrytech uhořeli. A dohady jsou jenom - bylo to 20 tisíc lidí? 40?
J Kunes 21.2.2006 8:11

hlasani rasismu

Pane autore, pokud do vetsiny americkych zemi zahrnujete i USA, mohl byste mi nejak dolozit, ze tam je hlasani rasismu (tedy nazoru, ze nejaka rasa je nadrazena jine rase) tresne.
A.S. Pergill 21.2.2006 7:38

A, na rozdíl od autora,

vůbec nelituji toho, že o to, co si máme myslet, nebo čemu máme věřit, nerozhodují vysloužilí nacisté a inkvizitoři nebo bývalí dodavatelé Cyklonu B do plynových komor.
A.S. Pergill 21.2.2006 7:37

Autorovo nesmyslné blábolení

snadno demonstruje fakt, že tažení proti Albigenským a likvidaci "pohanských" filosofických škol od sebe odděluje téměř tisíc let. Či spíše to autor záměrně podává tak, jako by tu nějaká příčinná souvislost byla. Albigenští se rovněž nechovali nijak agresívně, ani nepronásledovali jinověrce, a tažení proti nim bylo jednoznačnou agresí ze strany církve.
Saša 21.2.2006 11:15

To není pravda.

Kataři aneb albigenští byli dost útoční a v jimi ovládaných oblastech velmi tvrdě prosazovali svou "víru", v jejímž důsledku také bojovali proti majetku, proti práci, proti manželství...
Vyhlášení křížového tažení proti katarům si vynutila severofrancouzská šlechta, která ho také provedla. Byla to vnitrofrancouzská válka, pro niž si jedna strana zajistila legalisaci vyhlášení křížové výpravy, do níž ale nedovolili nikomu zvenku, aby se zapojil. Kořist měla být a také byla jen jejich.
 
A.S. Pergill 21.2.2006 7:29

Faktem je,

že Galilea nesoudili za "nevědecké názory" nebo za to, že heliocentrismus není podložený vědeckými důkazy, ale za to, že odporuje církevním dogmatům. Faktem také je, že ho soudili morálně a intelektuálně bezcenní lidé, kteří by, nebýt procesu s Galileem, nestáli za víc než za pár řádek petitem ve velmi specializovaných vysokoškolských učebnicích. To, že si vzájemně přidělili nějaké doktoráty (asi jako komunističtí pohlaváři na "Vokovické sorbonně") ještě nic nevypovídá o jejich kvalitách. V zásadě naprosto stejná situace je i s Giordanem Brunem.
Skepticus Maximus 21.2.2006 7:25

A jé, zase jeden popírač církevního "holokaustu".

Ještěže každý s funkčním mozkem ví, že rozvoj vědy začal až s úpadkem církevní moci a jejich kolektivistické dogmatické ideologie.
Brabcak 21.2.2006 8:37

Re: A jé, zase jeden popírač církevního "holokaustu".

A jméno Tomáše Akvinského Vám něco říká?
Skepticus Maximus 21.2.2006 8:53

Re: Re: A jé, zase jeden popírač církevního "holokaustu".

Co to žvaníte? Četl jste Summa Theologica? Nebo chcete snad říci, že ten impotent byl vědcem, kvůli tomu že narouboval Aristotela na křesťanské žvásty?
vita 21.2.2006 9:25

Re: Re: A jé, zase jeden popírač církevního "holokaustu".

Co má společného Tomáš Akvinský s vědou?
Saša 21.2.2006 11:38

Tomáš Akvinský byl hlavním ničitelem magie.

Tomáš Akvinský byl brilantní logik a velmi dobře a velmi důsledně popíral možnosti magie. Jeho učení pomohlo vymýtit magické myšlení z universit. Ale samozřejmě ne hned za jeho života - tehdy všechno trvalo dosti dlouho. Nejprve museli mniši v klášteřích jeho traktáty opsat a university si je od nich musely koupit a teprve pak se mohl způsob myšlení, výuky i bádání začít měnit.
 
Kolt 21.2.2006 9:00

Re: A jé, zase jeden popírač církevního "holokaustu".

No vidite, ja jsem si myslel, ze rozvoj vedy zacal s rozvojem renesance a renesance s upadkem cirkevni moci vubec nesouvisela. Ale clovek se porad uci.
Saša 21.2.2006 11:34

Rozvoj vědy nastal až tehdy,

když se církvi podařilo potlačit magické myšlení.
Magie a věda jsou v protikladu - kdo uvažuje magicky, nemůže provozovat vědu.
Magie a křesťanská víra jsou také v protikladu. Podle křesťanských názorů (všech konfesí) si nelze od Boha nic vynutit. Nelze ho přimět takovým či onakým chováním k nějakému jednání. Nejde si od něj nic koupit, nelze mu nic vnutit. Magie proto nutně byla v rozporu s křesťanstvím a nutně byla potlačována a popírána. Teprve když do hlav lidí (samozřejmě ne všech, ale studovaných na tehdejších školách) proniklo poznání magie coby falše a toto poznání se stalo přirozenou součástí přemýšlení vzdělanců, uvolnila se cesta pro zrod vědy v dnešním smyslu.
Druhým momentem generujícím vědu byla nebezpečnost spekulací (viz např. na příkladu G. Bruna). Protože svět nebylo možno poznávat spekulacemi, neb ty by mohly narazit na církevní dogmata (což bylo zvlášť nebezpečné v kalvínském prostředí - ti skutečně s upalováním neváhali), bylo nutno poznávat ho empiricky.
Esme 13.3.2006 20:05

Re: Re: A jé, zase jeden popírač církevního "holokaustu".

Bohužial,  napríklad taký William Occam  a jeho britva sú beznádejne stredovekí, a napriek tomu sa jeho britva v logike používa až do dnes -a nielen tam:)))