21.5.2024 | Svátek má Monika


Diskuse k článku

ENERGETIKA: Fúzní paprsek naděje

Jako naprostá většina lidí jsem až do neděle 19. prosince 2021 žil v přesvědčení, že výroba elektrické energie prostřednictvím jaderné fúze je hudbou vzdálené budoucnosti, námětem pro sci-fi literaturu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Nešvara 1.1.2022 11:06

Nemyslím, že Evropa to louskne. Evropa totiž začíná být vědecky a technicky impotentní. Počet patentů dramaticky klesá už posledních 10 let. Věda v EU nevynáší slušný plat, proto schopní mladí muži a ženy útočí na brány právnických fakult.

Nedávno byl článek, že v Číně už udrželi plazmu více než 100 sekund. Od toho je k trvalému výkonu jenom krok.

Evropa je technický skanzen a USA má k tomu našlápnuto. Čínský vlak nám už ujel.

P. Dvořák 1.1.2022 10:57

Ovšem ve skutečnosti je plná brusel těch, kteří ví, že to jde, i když to zatím nikdo neudělal.

J. Koutský 1.1.2022 10:44

Naštěstí se vždycky najde někdo,kdo neví,že to nejde a udělá to!!R^EU

M. Pivoda 1.1.2022 10:37

ITER určitě má své místo v historii (svou životaschopnou architekturou a včasnou mezinárodní iniciativou, tzn. zajištěním financování).

Připomeňme ale také jeho (historicky daný) velký nedostatek: Je příliš veliký (komora cca 4 metry), a je tedy i drahý a pomalý na potřebný rychlý proces experimentování a učení se z něj. Přestavět ITER do pokročilejší verze prototypu trvá dlouho a je to drahé. Ale to je historicky dáno.

Dnes ITERu konkurují již menší architektury fúzních reaktorů a navzájem se svými experimenty "informačně oplodňují." Takže Green Deal (do roku 2050) určitě nějak (pozitivně!) ovlivní.

Závěrečné doporučení: Více se modlete a méně nadávejte, aby to vyšlo.

J. Strakoš 1.1.2022 10:36

Takže je to "už" 14 let k výstavbě testovacího zařízení? Tak to k funkčnímu zařízení bude asi zase více než 20-25 let. :-(

Abychom si rozuměli - velmi bych si přál, aby to fungovalo a nalezl se nový zdroj energie a mohly se zavřít dočasné, špinavé, rizikové nebo občasné. Jen jsem skeptický k vývoji, který má několik desetiletí před sebou 20-30 let do cíle. A rád se v tomto budu mýlit.

J. Lukavsky 1.1.2022 10:30

"ITER je dnes pro EU nechtěným dítětem" neboť sice dává práci spoustě lidí, ale jsou to zakázky (je nutno dodat tu či onu konkretní věc) a nikoli dotace, kde stačí dodat štos popracovaného papíru. J.L. end

J. Novák 1.1.2022 10:14

civilizace spěje k zániku (i s ITEREM),.. na ZČU vyrůstají dnes 2 jaderníci a 750 politologů, dříve 15:0,...... ČR neumí či nechce nahradit uhelky jádrem ETE34=ETE12 a přispívá na ITER???

A. Vecheta 1.1.2022 10:10

Blahoslavení chudí duchem ... VV

P. Kopáček 1.1.2022 10:07

R^

M. Sláma 1.1.2022 9:42

R^

M. Sláma 1.1.2022 9:40

?8-o ...!;-D

J. Hajský 1.1.2022 9:15

Mezinárodní projekt ITER (International Thermonuclear Experimental Reactor), jenž by měl být prvním termonukleárním zařízením s kladným výkonem, trpěl zpočátku velkými organizačními i koncepčními potížemi. Začal se stavět v jižní Francii v r. 2013 s plánovaným rozpočtem 18 ÷ 22 mld. €. V r. 2015 nastoupil do funkce generálního ředitele obřího projektu francouzský profesor Bernard Bigot a projekt se rozběhl úspěšně. V lednu 2019 byl proto jednomyslně potvrzen i na druhé pětileté období. První konstrukční fáze byla v té době hotova z 60 %. Plánuje se, že kolem r. 2026 bude v zařízení cirkulovat plasma a o 10 let později by měl být plně v provozu. Jde o zařízení typu tokamak a na jeho výstavbě se podílí velké množství států Evropy, Asie, Severní Ameriky, ale i Austrálie.

Zdroj:

https://www.astro.sk/zne/zneLIV2019E.html#6.10.

To ale bude jen experimentální reaktor. K funkční elektrárně povede zřejmě ještě dlouhá cesta

J. Dostál 1.1.2022 8:54

No předpovídat technologickou neřešitelnost na této úrovni znalostí je dost odvážné. Sebedůvěra ve svou intelektuální nadřazenost může být ošemetná.

P. Dvořák 1.1.2022 8:05

Krok za krokem. Napřed ty domácí krby, pak zavřou uhelné doly, plyn už teče z Evropy zpátky do Ruska nebo kam.

Ještě zbývá neprodyšně zavřít hranice s Ruskem protože Krym, že jo a i ty jaderky bez paliva jaksi dojedou. Občas vrzající fofrníky a pár letních dnů elektřinu vyrábějící soláry budou stačit tak leda na dobíjení elektromobilů v bruseli.

R. Langer 1.1.2022 7:30

A nebylo by nejlepší přestat topit úplně? ;-D

P. Dvořák 1.1.2022 7:26

Termojaderná fúze je nesmysl.

Mnohem účinnější pro planetu by byl už od r. 2030 zákaz topit v krbech.

R. Langer 1.1.2022 6:48

Přesně tak! ;-)

R. Langer 1.1.2022 6:46

Ano, přesně jak říkám... ;-D

J. Strakoš 1.1.2022 6:22

Přesně těch "bude to za 20-25 let" už slyším minulých 35 let - a ono pořád nic, takže bohužel moc nesdílím nadšení autora článku, že se něco pohlo kupředu a Vaše reakce bohužel moji skepsi jen potvrzuje.

V. Sember 1.1.2022 4:29

Je to naprostý nesmysl. Termojadernou fúzi už známe asi sto let. Funguje ve hvězdách. Bez ní bychom tady nebyli. K jejímu udržení je však zapotřebí velmi silná gravitace. Tu mají pouze hvězdy, jako třeba naše Slunce, ale i tak tam dochází k silným erupcím a spousta hvězd je nestabilní.

Už více jak padesát let se pracuje na tom, abychom na principu termojaderné fúze postavili elektrárnu. V posledních desetiletích to už není vědecká, ale čistě technologická záležitost. Vím to moc dobře. Z fyziky plazmatu jsem dělal na brněnské universitě (UJEP, MU, Přírodovědecká fakulta, katedra fyzikální elektroniky posléze fyziky plazmatu) státní zkoušku. K přípravě mi stačilo důkladně přečíst knížku od Francise F. Chena

https://aukro.cz/francis-f-chen-uvod-do-fyziky-plazmatu-1984-6954959143

Tam je všechno, co k tomu potřebujete vědět. Nic dalšího se už nevymyslelo. Je to záležitost plně ionizovaného plazmatu a v její teorii si v podstatě vystačíte s klasickou fyzikou. Kvantová fyzika vysvětluje termojadernou fúzi, ale jak už jsem napsal, tohle víme už skoro sto let.

Až donedávna jsem působil v Ústavu fyziky plazmatu, ne však v oddělení, které se zabývá Tokamakem a s docela dobrou finanční podporou se účastní projektu ITER. Když jsem do ÚFP nastoupil, tak jsem byl pro tuto myšlenku velmi nadšený. Postupně však moje nadšení neustále ochabovalo. Několik desetiletí tam melou pořád ty samé staré rohlíky. S vědou to už nemá prakticky nic společného.

Projekt ITER by měl prý někdy v roce 2050 představit jakýsi prototyp termojaderného reaktoru, který by byl funkční. Ovšem ještě ne jako elektrárna. O tom se už ale uvažovalo před nějakými osmdesáti lety, že to bude za dvacet let. Těch dvacet let se neustále posouvalo o dalších dvacet let. A tak to bude bezpochyby neustále pokračovat, dokud nevyschne finanční pramen. Je to slepá ulička, a ta armáda jistě velmi chytrých a vzdělaných vědců by se mohla zabývat něčím mnohem pragmatičtějším a realizovatelnějším.

V. Novák 1.1.2022 2:46

Podle Building ITER (https://www.iter.org/construction/construction) je připravenost stavby na "první plasma" 75.3 %.

V. Šedivý 1.1.2022 2:33

Ten projekt chcípne na nedostatek prostředků. Žádná banka si netroufne půjčit na něco, co není v seznamu ideologicky správných zdrojů energie.

-

Ale není třeba se obávat, ve vyspělém světě se něco podobného nepochybně bude stavět ... a vůbec by mne nepřekvapilo, kdyby první reaktor stál v Číně mnohem dříve než 2050.

V. Novák 1.1.2022 1:53

Tokamak je zkratka pro „TOoroidalnaja KAamera s MAgnitnymi Katuškami“, přičemž "katuška" není jiná zdrobnělina slavné Kaťuše nebo kaťuše, ale cívka.

Takže žádná náhrada kvůli libozvučnosti se nekonala.

R. Langer 1.1.2022 1:19

Jo, a do 20 let to bude hotové. Jistě to bude pravda, slyším to opakovaně už posledních 30 let. ;-D

G. Onion 1.1.2022 0:58

Díky za osvětu a můžeme se opravdu modlit za to aby ten projekt byl dotažen do úspěšného konce. Snad se nedočká toho, že po něm vztáhne svoje pařáty paraziticka evropská komise a nezadupe ho do země.