Pondělí 3. 6. 2024Tamara polojasno10 °C

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

  • Příspěvků: 85
  • Poslední: 14.1. 2022 1:52
  • Řadit dle: vláken
  • času vložení
R. Langer 1.1.2022 7:30

A nebylo by nejlepší přestat topit úplně? ;-D

P. Dvořák 1.1.2022 8:05

Krok za krokem. Napřed ty domácí krby, pak zavřou uhelné doly, plyn už teče z Evropy zpátky do Ruska nebo kam.

Ještě zbývá neprodyšně zavřít hranice s Ruskem protože Krym, že jo a i ty jaderky bez paliva jaksi dojedou. Občas vrzající fofrníky a pár letních dnů elektřinu vyrábějící soláry budou stačit tak leda na dobíjení elektromobilů v bruseli.

J. Jurax 1.1.2022 15:12

Ne elektromobilů, nýbrž jen mobilů ...

M. Sláma 1.1.2022 9:40

?8-o ...!;-D

V. Sember 1.1.2022 4:29

Je to naprostý nesmysl. Termojadernou fúzi už známe asi sto let. Funguje ve hvězdách. Bez ní bychom tady nebyli. K jejímu udržení je však zapotřebí velmi silná gravitace. Tu mají pouze hvězdy, jako třeba naše Slunce, ale i tak tam dochází k silným erupcím a spousta hvězd je nestabilní.

Už více jak padesát let se pracuje na tom, abychom na principu termojaderné fúze postavili elektrárnu. V posledních desetiletích to už není vědecká, ale čistě technologická záležitost. Vím to moc dobře. Z fyziky plazmatu jsem dělal na brněnské universitě (UJEP, MU, Přírodovědecká fakulta, katedra fyzikální elektroniky posléze fyziky plazmatu) státní zkoušku. K přípravě mi stačilo důkladně přečíst knížku od Francise F. Chena

https://aukro.cz/francis-f-chen-uvod-do-fyziky-plazmatu-1984-6954959143

Tam je všechno, co k tomu potřebujete vědět. Nic dalšího se už nevymyslelo. Je to záležitost plně ionizovaného plazmatu a v její teorii si v podstatě vystačíte s klasickou fyzikou. Kvantová fyzika vysvětluje termojadernou fúzi, ale jak už jsem napsal, tohle víme už skoro sto let.

Až donedávna jsem působil v Ústavu fyziky plazmatu, ne však v oddělení, které se zabývá Tokamakem a s docela dobrou finanční podporou se účastní projektu ITER. Když jsem do ÚFP nastoupil, tak jsem byl pro tuto myšlenku velmi nadšený. Postupně však moje nadšení neustále ochabovalo. Několik desetiletí tam melou pořád ty samé staré rohlíky. S vědou to už nemá prakticky nic společného.

Projekt ITER by měl prý někdy v roce 2050 představit jakýsi prototyp termojaderného reaktoru, který by byl funkční. Ovšem ještě ne jako elektrárna. O tom se už ale uvažovalo před nějakými osmdesáti lety, že to bude za dvacet let. Těch dvacet let se neustále posouvalo o dalších dvacet let. A tak to bude bezpochyby neustále pokračovat, dokud nevyschne finanční pramen. Je to slepá ulička, a ta armáda jistě velmi chytrých a vzdělaných vědců by se mohla zabývat něčím mnohem pragmatičtějším a realizovatelnějším.

J. Strakoš 1.1.2022 6:22

Přesně těch "bude to za 20-25 let" už slyším minulých 35 let - a ono pořád nic, takže bohužel moc nesdílím nadšení autora článku, že se něco pohlo kupředu a Vaše reakce bohužel moji skepsi jen potvrzuje.

J. Hajský 1.1.2022 9:15

Mezinárodní projekt ITER (International Thermonuclear Experimental Reactor), jenž by měl být prvním termonukleárním zařízením s kladným výkonem, trpěl zpočátku velkými organizačními i koncepčními potížemi. Začal se stavět v jižní Francii v r. 2013 s plánovaným rozpočtem 18 ÷ 22 mld. €. V r. 2015 nastoupil do funkce generálního ředitele obřího projektu francouzský profesor Bernard Bigot a projekt se rozběhl úspěšně. V lednu 2019 byl proto jednomyslně potvrzen i na druhé pětileté období. První konstrukční fáze byla v té době hotova z 60 %. Plánuje se, že kolem r. 2026 bude v zařízení cirkulovat plasma a o 10 let později by měl být plně v provozu. Jde o zařízení typu tokamak a na jeho výstavbě se podílí velké množství států Evropy, Asie, Severní Ameriky, ale i Austrálie.

Zdroj:

https://www.astro.sk/zne/zneLIV2019E.html#6.10.

To ale bude jen experimentální reaktor. K funkční elektrárně povede zřejmě ještě dlouhá cesta

J. Strakoš 1.1.2022 10:36

Takže je to "už" 14 let k výstavbě testovacího zařízení? Tak to k funkčnímu zařízení bude asi zase více než 20-25 let. :-(

Abychom si rozuměli - velmi bych si přál, aby to fungovalo a nalezl se nový zdroj energie a mohly se zavřít dočasné, špinavé, rizikové nebo občasné. Jen jsem skeptický k vývoji, který má několik desetiletí před sebou 20-30 let do cíle. A rád se v tomto budu mýlit.

R. Langer 1.1.2022 6:48

Přesně tak! ;-)

J. Dostál 1.1.2022 8:54

No předpovídat technologickou neřešitelnost na této úrovni znalostí je dost odvážné. Sebedůvěra ve svou intelektuální nadřazenost může být ošemetná.

R. Langer 1.1.2022 13:36

No, když tomu rozumíte, tak to tak obtížné fakt není... ;-)

Z. Lapil 2.1.2022 10:18

Jenže "tomu" můžete rozumět i na základě neúplných informací. Rychlost času že souvisí s rychlostí pohybu? Takový nesmysl... Jo, já vím, je to herka ale jestli mi pán půjčí pořádného koně, určitě ti to dokážu.

Jak jste zmiňoval placatou zemi: koukněte kolem sebe - vy snad vidíte nějakou kouli? A co Slunce a hvězdy - to je přece JASNÉ, že se otáčejí okolo středu.

Existuje moc pěkné slovo: kontraintuitivní.

P. Svoboda 1.1.2022 12:22

Jadernou fůzi a Tokamak skutečně známe dlouho (já od 1961 na MFF), ale to ještě neznamená, že pokus o její využití je nesmysl. Oproti jadernému štěpení má řadu výhod.

Gravitaci o síle Slunce vyrobit neumíme a tak se zkouší jiné cesty. Tokamak je jedna z nich, možná se najdou levnější. Ale co když se nenajdou? Pak lidstvo ještě bude za ITER rádo.

Pokud by se zprovoznil, tak případné zavedení průmyslové výroby by přineslo řádové zlevnění. První atomová bomba také stála mnohonásobně více, než sériová výroba raketových hlavic.

R. Langer 2.1.2022 5:48

Hm, a kdyby byly v prdeli ryby, nemuseli by být rybníky. ;-)

Z. Lapil 2.1.2022 10:21

Kdyby byly v prdeli ryby, nemusel by Krčín rybníky stavět.

Mmch rybník je rodu mužského neživotného, bez ohledu zda obsahuje ryby rodu ženského nebo kapry rodu mužského životného. Ale to jen tak pošťuchuju :-).

Z. Lapil 2.1.2022 10:06

Díky za komentář.

Jenže jsou tři různé věci. Věda. Už Galilei jistě věděl, že soustředí-li se světlo do dostatečně úzkého paprsku, daly by se s tím dělat velké věci a už na Tajuplném ostrově tak zapálili oheň. To dělají lidi ze zvědavosti.

Pak je technologie: jak to postavit. To lidi dělají z frajeřiny.

A pak je ekonomika: opravdu poctivě se do "toho" technici pustí, až když z toho něco kouká. Zatím je dost uhlí a ropy a uranu, takže, poctivě vzato, ten tokamak k ničemu moc nepotřebujeme. Zatím se škemrá o dotace, takže jako kšeft to až tak žhavé nebude.

Vzpomněl jsem si na Kantorka: "Je omluvitelné, že nevíte, co to je a k čemu to bude, ale když už jste to vyrobil, tak sakra aspoň zařiďte, ať se to tak blbě neusmívá".

V. Novák 1.1.2022 1:53

Tokamak je zkratka pro „TOoroidalnaja KAamera s MAgnitnymi Katuškami“, přičemž "katuška" není jiná zdrobnělina slavné Kaťuše nebo kaťuše, ale cívka.

Takže žádná náhrada kvůli libozvučnosti se nekonala.

M. Sláma 1.1.2022 9:42

R^

B. Šlapota 1.1.2022 13:12

G. Onion 1.1.2022 0:58

Díky za osvětu a můžeme se opravdu modlit za to aby ten projekt byl dotažen do úspěšného konce. Snad se nedočká toho, že po něm vztáhne svoje pařáty paraziticka evropská komise a nezadupe ho do země.

R. Langer 1.1.2022 1:19

Jo, a do 20 let to bude hotové. Jistě to bude pravda, slyším to opakovaně už posledních 30 let. ;-D

V. Novák 1.1.2022 2:46

Podle Building ITER (https://www.iter.org/construction/construction) je připravenost stavby na "první plasma" 75.3 %.

R. Langer 1.1.2022 6:46

Ano, přesně jak říkám... ;-D

V. Šedivý 1.1.2022 2:33

Ten projekt chcípne na nedostatek prostředků. Žádná banka si netroufne půjčit na něco, co není v seznamu ideologicky správných zdrojů energie.

-

Ale není třeba se obávat, ve vyspělém světě se něco podobného nepochybně bude stavět ... a vůbec by mne nepřekvapilo, kdyby první reaktor stál v Číně mnohem dříve než 2050.

P. Kopáček 1.1.2022 10:07

R^

Z. Lapil 2.1.2022 10:26

Ta technologie je na spadnutí. Pravda, už dlouho.

Ale určitě platí, že nepostaví-li EU, postaví Musk nebo někdo takový v USA, nebo - obávám se, že spíš - Čína. Protože ta nemá ani evropské uhlí ani ruský plyn či arabskou ropu.