3.6.2024 | Svátek má Tamara


Diskuse k článku

ENERGETIKA: Fúzní paprsek naděje

Jako naprostá většina lidí jsem až do neděle 19. prosince 2021 žil v přesvědčení, že výroba elektrické energie prostřednictvím jaderné fúze je hudbou vzdálené budoucnosti, námětem pro sci-fi literaturu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Pivoda 1.1.2022 14:25

"O fuznim reaktoru se mluví už sedmdesát let."

Komentář: Teprve 70 let? No a?

Poznámka: Umělá inteligence, AI, se datuje už také cca 70 let a stále se vyvíjí. Důležité je, pokud vývoj jde tím správným směrem. Arabské přísloví: "Hyeny štěkají, ale karavana jde dál."

Zajímavost k pozemské realizaci jaderné fúze: Protože na planetě Zemi není tak šíleně vysoká gravitace jako na Slunci, je třeba na Zemi nahradit efekty chybějící gravitace vyšší teplotou, zatím 150 milionů stupňů Celsia, oproti jen cca 100 milionů stupňů Celsia na Slunci.

J. Nevrkla 1.1.2022 14:48

A pak se tou teplotou musí ohřát stěny komory a pak to teplo odvést pryč. Tam bude více fyzikálních a materiálových bariér než u umělé inteligence.

M. Pivoda 1.1.2022 16:53

Evropské katedrály se běžně stavěly cca 80-100 let, Velká čínská zeď pak cca 200 let.

J. Nevrkla 1.1.2022 17:22

Připusťme, že tady se mohou vyskytnout neřešitelné problémy. To u zdí nebylo.

J. Pokoutný 1.1.2022 20:05

Na stavbě Velké čínské zdi ve finální podobě ovšem dynastie Ming prakticky zkrachovala a stavba sama nedokázala zastavit Mandžuy, kteří pak Číně vládli od 17. so 20. stol. Nic ani nenaznačuji.

M. Pivoda 1.1.2022 20:49

Naopak, já zde naznačuji, že dlouhodobým projektům (ač jdou pro lidstvo tím správným směrem) nesvědčí současné prostředí tržní ekonomiky (projekty rizikového kapitálu by měly docílit návratnosti do 7, maximálně 11 let).

Českého projektu AI, kterého jsem kdysi se účastnil, nesvědčilo ani tehdejší prostředí transformace české ekonomiky (jakkoliv byla žádoucí). Například privatizace ZOO by tehdy bývala byla dostala přednost před dlouhodobou investicí (ač určitě správným směrem) do projektu AI.

R. Langer 2.1.2022 1:28

Žádná umělá inteligence neexistuje, samozřejmě kromě tebe, ty naše malá hloupoučká UI. Ty jsi ovšem hříčka přírody. ;-D

V. Kolman 1.1.2022 12:46

Díky za rozumný článek, podpořený číselnými údaji. K tomu ale malá poznámka "pod čarou":

V článku uvedené supravodivé magnety mají (po vybuzení) nulovou spotřebu elektrické energie. To je sice pravda, ale není to pravda tak úplně. K provoznímu chlazení supravodivých elektromagnetů je nezbytně potřeba zkapalněné helium, které je nutno ve zkapalňovači zkapalnit! A na zkapalnění je potřeba spousta energie + velké zásobníky pro zkapalněné helium.

Konkrétně a stručně: Zařízení se supravodivými magnety spotřebuje cca jednu třetinu energie, v porovnání se spotřebou klasických elektromagnetů. Údaj z provozu supravodivých elektromagnetů, použitých u synchrotronu v Hamburku.

Z. Lapil 2.1.2022 9:30

Nepochybně ano. Článek to ovšem zmiňuje, i když hodně neurčitě: Každý cyklus si vyžádá udržovací příkon 50 MW na ohřev plazmatu (reaktor tedy není zcela „samohořící“), takže i když zahrneme energii pro chlazení a pomocné agregáty, bude ITER prvním tokamakem, který vyrobí více energie, než sám spotřebuje.

Fakt je, že představa teplotního spádu 150 000 000K na několika málo metrech mi přijde děsivá, zvlášť když si uvědomím, že rozdíl mezi Celsiovou nulou a "nepředstavitelnou" nulou absolutní se v tom ztrácí někde na sedmé platné číslici.

J. Kraus 2.1.2022 15:40

Ano, jako prostému elektrikáři odchovanému klasickou energetikou mi tady taky něco nesedí. Třeba 500MW po dobu 1000 sekund, vše do chladicích věží. To je 1044 m krychlových vody přivedených do varu, a to každých 1000 sec. Jak to chtějí uchladit? Tady asi nebude moci být primární a sekundární chladicí okruh, vše bude muset jít okamžitě pryč. Logičtější by bylo postavit páře do cesty nějakou turbinu. V časech Mladého technika nebo Vědy a techniky mládeži by redaktory i děti takové otázky vzrušovaly a šli by za odpověďmi, dnes

https://vtm.zive.cz/clanky/iter-je-nejvetsi-energeticky-projekt-lidstva-35-narodu-stavi-obri-tokamak-pro-jadernou-fuzi/sc-870-a-201727/default.aspx

se spokojí s tím, že někde něco opíšou.

Z. Lapil 2.1.2022 23:33

Těch tisíc sekund jsem pochopil jako jednorázovou záležitost: čtvrt hodinky to poběží, a pak se bude nějaký čas vyhodnocovat. Na turbínu bych se vykašlal taky, ono se to musí nějak přifázovat či co, to nejspíš víte líp, než já, a pochybuju, že by nějaký distributor byl ochoten podepsat smlouvu na něco jako "když budeme mít náladu, pošleme vám čtvrthodinový puls zvíci 125 MWh. A technicky to zvládnout, samozřejmě.

Ad děti: už mě taky napadlo, že "za mejch mladejch let" jsme chtěli letět na Mars a budovat kde co, coby čtenáři SF měli slušně zvládnutou teorii fotonového pohonu a věděli, proč je na železo jakejkoliv tokamak krátkej a především - tak nějak nám bylo jasné, že naši předkové dělali co mohli, aby byl svět lepší, zatímco dnes, mám z novin dojem, je značně typickým puberťákem jistá Greta kladoucí nereálné požadavky a volající "jak jste mohli".

Ale abych "dětem" nekřivdil:

funguje https://www.pestre-polabi.cz/2020/12/21/1/

funguje https://www.facebook.com/Z%C3%A1kladn%C3%AD-%C4%8Dl%C3%A1nek-Hnut%C3%AD-Brontosaurus-Oldom%C3%A1%C5%A1-107379434017328/.

A neuvěřitelné spousty dalších. Překvapivě hodně dělají malé obce. Proto mě dost rozčiluje nadávání na neziskovky, protože většina podobné práce se dělá právě neziskově. Občas i mezinárodně, z čehož plyne památeční situace, kdy typický suchý Angličan v hustém lijáku držel v jedné ruce deštník a druhou rukou vařečku a na otevřeném ohni míchal nějakých 30 litrů guláše. A se zájmem přihlížel, co to ti domorodci provozují.

P. Svoboda 1.1.2022 12:29

Dík autorovi za zajímavý článek. Také jsem si myslel, že ITER víceméně spí.

P. Princ 1.1.2022 12:01

Dlužno poznamenat, že vedle tokamaků řízená fúze běží také ve stellarátorech :

https://en.wikipedia.org/wiki/Wendelstein_7-X

nebo v zařízeních pro inerciální udržení plazmatu :

https://en.wikipedia.org/wiki/Inertial_confinement_fusion

K. Křivan 1.1.2022 11:59

Dokud fuzní reaktory nefungují, měli bychom stavět dál atomové elektrarny. I kdyby to znamenalo fyzickou likvidaci zelených fanatiků.

P. Princ 1.1.2022 12:11

Ano. Od štěpení (fision) ke slučování (fusion).

Z. Lapil 2.1.2022 9:37

Určitě ano. Jak často zmiňováno, za čtyřicet let bude termojaderná fúze už nejmíň 50 let.

P. Nešvara 1.1.2022 11:06

Nemyslím, že Evropa to louskne. Evropa totiž začíná být vědecky a technicky impotentní. Počet patentů dramaticky klesá už posledních 10 let. Věda v EU nevynáší slušný plat, proto schopní mladí muži a ženy útočí na brány právnických fakult.

Nedávno byl článek, že v Číně už udrželi plazmu více než 100 sekund. Od toho je k trvalému výkonu jenom krok.

Evropa je technický skanzen a USA má k tomu našlápnuto. Čínský vlak nám už ujel.

J. Koutský 1.1.2022 10:44

Naštěstí se vždycky najde někdo,kdo neví,že to nejde a udělá to!!R^EU

P. Dvořák 1.1.2022 10:57

Ovšem ve skutečnosti je plná brusel těch, kteří ví, že to jde, i když to zatím nikdo neudělal.

J. Jurax 1.1.2022 15:10

Ovšem ve skutečnosti je plná brusel těch, kteří ví, že to (cokoliv) nesmí jít, protože je to ideologicky nepřípustné, neboť málo zelené.

R. Langer 1.1.2022 13:38

Vážně? Tak já tvrdím, že to je blbost. To totiž tvrdí jedině techničtí analfabeti. Takoví, co tvrdili, že země je placatá, a je středem vesmíru. Dnes tvrdí jiné nesmysly, ale tupci to jsou úplně stejní. Rv :-P

J. Jurax 1.1.2022 15:22

Jojo, je prý vědecky dokázáno, že čmelák nemůže létat. Čmelák to neví a proto létá.

J. Janotová 1.1.2022 14:50

Nedávno na mne na osel.cz vykouklo tohle

https://www.osel.cz/12015-helion-energy-slibuji-fuzni-reaktor-vyrabejici-elektrinu-jiz-v-roce-2024.html

Zajímavé na tom je i že elektřina by se neměla získávat obvyklým způsobem: teplo - parní turbína, ale že modifikují magnetické pole...

V každém případě zajímavé, držím "klukům startupovým" palce.

O. Vašíček 3.1.2022 12:24

Elektřina je u tohoto reaktoru jen "odpad" dané technologie. Primárně je to reaktor na výrobu He3. Které se následně dá "spalovat" např. v tokamaku ITER. :)

Zatím stál jen hledáme lepší "kotel" pro klasickou parní elektrárnu.

M. Pivoda 1.1.2022 10:37

ITER určitě má své místo v historii (svou životaschopnou architekturou a včasnou mezinárodní iniciativou, tzn. zajištěním financování).

Připomeňme ale také jeho (historicky daný) velký nedostatek: Je příliš veliký (komora cca 4 metry), a je tedy i drahý a pomalý na potřebný rychlý proces experimentování a učení se z něj. Přestavět ITER do pokročilejší verze prototypu trvá dlouho a je to drahé. Ale to je historicky dáno.

Dnes ITERu konkurují již menší architektury fúzních reaktorů a navzájem se svými experimenty "informačně oplodňují." Takže Green Deal (do roku 2050) určitě nějak (pozitivně!) ovlivní.

Závěrečné doporučení: Více se modlete a méně nadávejte, aby to vyšlo.

J. Lukavsky 1.1.2022 10:30

"ITER je dnes pro EU nechtěným dítětem" neboť sice dává práci spoustě lidí, ale jsou to zakázky (je nutno dodat tu či onu konkretní věc) a nikoli dotace, kde stačí dodat štos popracovaného papíru. J.L. end

J. Novák 1.1.2022 10:14

civilizace spěje k zániku (i s ITEREM),.. na ZČU vyrůstají dnes 2 jaderníci a 750 politologů, dříve 15:0,...... ČR neumí či nechce nahradit uhelky jádrem ETE34=ETE12 a přispívá na ITER???

A. Vecheta 1.1.2022 10:10

Blahoslavení chudí duchem ... VV

P. Dvořák 1.1.2022 7:26

Termojaderná fúze je nesmysl.

Mnohem účinnější pro planetu by byl už od r. 2030 zákaz topit v krbech.

R. Langer 1.1.2022 7:30

A nebylo by nejlepší přestat topit úplně? ;-D