27.4.2024 | Svátek má Jaroslav


Diskuse k článku

ELEKTROMOBIL: Magie s nabíjením pro začátečníky

Než se soustředíme na samotné téma tohoto článku, dovolím si krátký úvod. V dnešní době jsou mnohá témata v diskusi polarizována, téměř až fanaticky, na binární výsledky. Buď je to tak, nebo tak, nikdy nic mezi.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Povolný 17.1.2022 9:54

K uvedenému je ještě vhodné dodat, že rychlonabíjení představuje odběry v řádu desítek ampér na jednu nabíječku a že masové rozšíření takových odběrů by vyžadovalo posílení výroby elektrické energie a pravděpodobně taky úpravy distribuční sítě, která není na takové odběry stavěná. Tímto směrem ale současné úvahy nevedou.

R. Polášek 17.1.2022 10:07

Spíš je srozumitelnější napsat, že rychlonabíjení potřebuje mít k dispozici výkon nabíječky a tím připojení k síti pro pouhý jediný elektromobil 300 Kilowatt, pokud se má výhkledově rychlost nabíjení elektormobilu rovnat rychlosti plnění nádrže spalovacího motoru auta, musel by ten výkon na jedno auto být až 5 Megawatt.

Jenže rychlonabíjení je stejně šidítko, protože se při něm baterie výrazně víc opotřebovávají . Taky i zahřívají, takže rychlonabíjení svým způsobem emituje o určité množství CO2 víc než běžné nabíjení. A víc než na 80 % kapacity baterie nelze baterii rychlonabíjením nabít.

V. Povolný 17.1.2022 10:34

Ono to stačí porovnat s hodnotou hlavního jističe u bytu nebo domu, aby se lidem rozsvítilo.

R. Langer 17.1.2022 11:46

Bohužel, evidentně nestačí. :-(

I. Pávek 17.1.2022 10:09

R^ Jen místo pravděpodobně bych pane Povolný napsal ,,jistě".

I. Pávek 17.1.2022 9:30

Pěkný článek. Ano, všechny fyzikální a chemické zákony platí v plné nahotě a to jednoznačně a drtivě. A není ani náznak, že by to tak i ve vzdálené budoucnosti nemělo být. Ale je možné?, že v Bruselu hlavouni vědí víc než lůza. Kdo ví, jestli nemají třeba povědomost o mimozemšťanech a jejích technologiích.

Historie elektroauta je stejně špinavá jako klasického a vlastně všeho co člověk stvoří. Začíná v dolech na řelezo, měď, zlato ..... a vlastně všechny prvky soustavy. Do všech vedou dráty s elektřinou atd. Dále hutě, válcovny, továrny - všechno elektřina. Až samotné auto je už relativně čistý výrobek. Fabriky na elekro se staví na zelené louce. Dále je třeba zmínit jak a z čeho bude elektřina která nahradí ropu a jak se bude takové množství distribuovat. A kolik bude stát. Při mých znalostech jsem přesvědčen, že je to nesmysl.

J. Prikner 17.1.2022 10:34

A na toto obludné zařízení budu podnikatelé dostávat dotaci cca 200000 kč. S tím rychlonabíjením se ale bude muset restrukturovat síť pro přenosy dnes nevídaných energií na každou nabíjecí stanici v libovolné čase, kolik budou stát nové elektrárny a rekonstrukce??? To bude stát dotovat z daní všech obyvatel (to se prohneme)!

J. Jurax 17.1.2022 11:50

Jojo, dotace spasí planetu ... :-(

J. Kalina 17.1.2022 9:29

autor osvětluje problémy s nabíjením ve standardní předvídatelné situaci což je hezké, ale je to vzdáleně přestavitelné jako skoro funkční. zkrácení nabíjení je možno řešit výměnou vybité baterie za nabitou u "E-pumpy". Problém ovšem nastává téměř neřešitelný v případech dalších, méně častých. Namátkou. Pokud mi dojde benzín někde na silnici v lese, někdo mne sveze k pumpě a koupím si 2 l do petky a doleji a odjedu.Kdo viděl film Bitva v Ardenách, tak tam měli němečtí tankisté, ale i amíci hadičky, aby mohli nasávat ze sudů.Sám vlastními silami i když to potrvá. Zácpu na D1 si raději nepředstavuji.

Prostě něco se prosadilo jako účelné samo, bez pomoci státu a SOUKROMÝ vizionáři se špatnou-nepraktickou vizí se neprosadili. Nyní vizionáři obsadili rozhodující posty a PROSADÍ KDE JAKOU HOVADINU.

J. Jurax 17.1.2022 11:47

Zkrácení nabíjení je možno řešit výměnou vybité baterie za nabitou u "E-pumpy".

Jistě.

Ale - ono ta baterka váží řádově metráky. To by asi samoobsluhou nešlo. Perspektivně snad nějaký sofistikovaný a patřičně nákladný robot by to zvládl. No a větší pumpa by potřebovala skladovací prostory pro řádově stovky, možná tisíce nabíjených baterií několika typů s patřičnou manipulační technikou a patřičně kapacitní elektrickou přípojkou a/nebo lánem solárních panelů.

Navíc by bylo třeba, aby auta byla stavěna tak, aby výměnu umožnila, což není jednoduché a znamenalo by podstatnou změnu konstrukce proti stávajícím typům, a aby baterie byly standardizovány na několik málo typů nejlépe celosvětově.

Navíc by ke každému autu muselo být vyrobeno několik baterií na výměnu. Jejich distribuce tak, aby u každé "pumpy" bylo pro zákazníky v každém okamžiku dostatek baterií patřičného typu by byl zajímavý logistický problém.

Skoro bych řekl, že tohle není moc schůdná cesta ...

R. Langer 17.1.2022 12:07

Bezpečná výměna několikasetkilových akumulátorů je sci-fi. Vždyť ženské dodnes neumí ani natankovat. ;-)

R. Meišner 17.1.2022 9:04

..a jak se bude prosím nabíjet třeba na takovém Jižním Městě? až budou mít všichni povinně elektro? 8-o

R. Langer 17.1.2022 9:05

Nijak. To už elektřina nepůjde vůbec. ;-)

T. Hraj 17.1.2022 9:46

Snadno, u každého domu bude instalována jedna rychlonabíječka pro jeden vůz, který budou obyvatelé daného domu sdílet. U typického dvanáctipodlažního domu (6 vchodů, 12 podlaží, 4 byty na patře) bude mít každá rodina nárok na jednu až dvě (ti šťastnější) vyjížďku ročně.

Jak říká Kalifornský guvernér Newsome: být zelený znamená být flexibilní ve spotřebě.

Z. Lapil 17.1.2022 10:04

Mám-li ve své oblíbené roli ďáblova advokáta elektromobilitu hájit, pak připomenu jediné: cesty se rozkopávaly kvůli kanalizaci, vodovodu, plynu a elektřině, tak by se rozkopaly kvůli elektřině podruhé. Navíc - leckde už jsou kolektory.

Kde vzít do těch drátů elektřinu, to je další otázka, myslím, že výrazně zásadnější.

V článku je zmíněno "chování při nabíjení". V dobách, kdy vám kdejaký mobil za korunu najde člověka na druhém konci světa a spojí se s ním, pořád věřím v realizovatelnost systému, kdy se všichni připojí k nabíječkám po příjezdu z práce, ALE ten zadá, že chce mít 100% pozítří odpoledne (až pojede na chatu), tomu stačí 20% zítra ráno (páč má služební auto a v práci nabíjí zadarmo). Jasně - znamená to, že každé auto bude mít svůj kabel, takže se vracíme k těm rozkopaným cestám.

V. Wagenknecht 17.1.2022 11:14

Ano. Cestu k tetě do Budějic budu plánovat jako Napoleonovo tažení na Moskvu.

Z. Lapil 17.1.2022 11:22

Ale no tak... Jak často se vám stane, že musíte všeho nechat a vyrazit na druhý konec republiky?

Pokud opravdu nevíte dne ani hodiny, tak si nastavíte "ihned". Jediné, co se může stát, že to budete mít dražší.

V. Wagenknecht 17.1.2022 11:28

Mně tak šestkrát do roka. Ale o to nešlo, že ano.

V. Wagenknecht 17.1.2022 13:05

Hm, a co když budou chtít všichni, nebo alespoň podstatná část, "ihned"? Použijete nejspíš FIFQ, no a ten druhý a další jsou v trýbu.

Z. Lapil 17.1.2022 14:51

Tady věřím na cenu.Bude-li chtít mnoho lidí hned, bude cena taková, že si to rozmyslej.

V. Wagenknecht 17.1.2022 16:07

Jinými slovy, normální člověk ve vašem světě nebude mít šanci jezdit tehdy, když to bude potřebovat, ale bude mu to dovoleno pouze tehdy, když ho bohatci nechají. Asi jste bohat, když je to pro vás chvályhodné.

Z. Lapil 17.1.2022 18:41

Bezdůvodně předpokládáte. Nejde o to, co považuju za chvályhodné, jde o to, co považuju za možné a funkční.

Je to obchod jako každý jiný: cena zakázky je určena obsahem, cenou a termínem. Určíte-li si jako zákazník obsah (nabití baterie) a termín (teď), určí dodavatel cenu. My chudí dáme přednost určení ceny (nejnižší možná) a dodavatel nám určí termín (někdy během noci).

Vlastně je to něco jako noční proud, ten takhle funguje ne-li odjakživa: nepočkáš na noc, zaplatíš. A opravdu jsou tací, co pouštějí pračku po desáté večer.

Podobně: jsou-li lístky na fotbal "příliš levné", nezbývá, než stát celou noc frontu nebo doufat v losování. Znáte to: nechci slevu zadarmo.

Podobně: Regiojet má (tuším) tři cenové třídy. Je-li levná vyprodaná, pojedete za draho. Podobně mají různé tarify České dráhy: koupíte-li jízdenku včas, pojedete levně. Netrváte-li na odjezdu v pátek v podvečer, ale jste ochoten/schopen tři čtyři hodinky počkat, pojedete ještě levněji. Rozdíl je například 99,- proti 164,- Kč, stejná trasa, stejná sedačka. Možná o pár korun jinak, já jezdím za paušál, tak nemám úplně přehled.

Podobně: trváte-li na kafi teď (u pumpy, na nádraží...) nemusí vám stačit padesátikoruna. Doma ho máte za pěti,- nejhůř desetikorunu, včetně amortizace Úžasného Kafostroje.

Podobně: někdo by si třeba někdy rád odskočil do nepořádku k nějaké luxusní slečně, ale když vidí cenu, stanoví si termín "nikdy" a jde pokorně za manželkou.

Mnozí to neradi slyší, ale trh funguje. Sáhnete-li do autotrhu podporou elektromobilů, určitě na vás bafne problém. Třeba s tím nabíjením.

V. Wagenknecht 17.1.2022 20:01

V případě elektroaut to samozřejmě není "obchod jako každý jiný", protože stát násilím nutí lidi vzdát se funkčních aut se spalovacím motorem a pořizovat si elektroauta. Něco jako když vás mafie nutí kupovat předražené a nefunkční zboží jenom od ní.

Z. Lapil 17.1.2022 22:06

Píšu snad něco jiného?

"Mnozí to neradi slyší, ale trh funguje. Sáhnete-li do autotrhu podporou elektromobilů, určitě na vás bafne problém. Třeba s tím nabíjením"

J. Makovec 17.1.2022 14:45

ten problém se vyřeší celkem jednoduše . Ty auta si normální lidi co bydlí v paneláku prostě nebudou moci dovolit (zatím o tom ještě neví) takže jich bude nakonec mnohem méně a pro těch pár EV co zbydou na silnicích se nějaká nabíječka vždycky někde najde. A zbytek lidí bude jezdit na chatu vlakem a na dovolenou autobusem tak jako dříve . Pokrok se prostě nedá zasatavit ;-D

J. Nevrkla 17.1.2022 8:53

A k tomu se doctu, že v Německu nedoporučuji nabíjení v uzavřených prostorech, v případě požáru o dům prostě přijdete. Nedovedu si představit, že přijedete ke stojanu a pustíte si do auta 100kW, vedle vás i další. Zvláště v době nadcházející energetické chudoby a spoléhání na slunce a vítr. Mně je to jasné, elektroauto si nikdy nepořídim. A nesouhlasím s jakýmikoliv dotacemi pro bohaté zelené magory, kteří ho jako druhý či třetí vůz chtějí, aby mohli světu předvádět svou pokrokovost a starost o planetu, pro mě tedy vymyty mozek.

R. Langer 17.1.2022 9:05

Vždyť ti Zelení bolševici si představují, že X krát 100kilowattová nabíječka se prostě udělá tak, že se tam "dotáhnou nějaký dráty". Jenom tak. Techničtí analfabeti, co neumí ani trojčlenku. Banda debilů. ;-€

I. Pávek 17.1.2022 9:32

R^

R. Polášek 17.1.2022 10:44

R^R^

B. Soukup 17.1.2022 8:46

Olověný akumulátor má šest článků o napětí 2,1V. Napětí 1,2V je typické pro akumulátory na bázi Ni-Cd. Niklkadmiovým akumulátorem auto nenastartujete, jde o vnitřní odpor článků. Když se autor dopustí chyby v notoricky známé oblasti, musím článek hodnotit jako nevalidní. Lituji!