19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Diskuse k článku

ELEKTROMOBIL: Magie s nabíjením pro začátečníky

Než se soustředíme na samotné téma tohoto článku, dovolím si krátký úvod. V dnešní době jsou mnohá témata v diskusi polarizována, téměř až fanaticky, na binární výsledky. Buď je to tak, nebo tak, nikdy nic mezi.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
B. Soukup 19.1.2022 11:34

Dobrý den, tedy nás na elektroprůmyslovce učili, že napětí je 2,05V (já to zaokroulil) a havarijní vybití je už 10,8V, tedy u akumulátoru s elektrolytem. Vybíjení pod tuto hodnotu již působí sulfataci desek a tím snížení kapacity až ke zničení baterie. Tedy regulátory nabíjení bývaly nastaveny na 14,4V, ale dnes moderní regulované alternátory tak vysoké napětí nedávají, je to také podle teploty, při nízkých teplotách je napětí vyšší. Typicky se pohybuje mezi 13,6 a 14,0V Automobilový akumulátor je tedy držený na polovině, až třemi čtvrtinami plné kapacity. Gelové, tkzv. staniční baterie, jsou jiná disciplína a hlavně nejsou konstruovány na vysoké proudy při startu. Nemohou se použít jako autobaterie, to vylučuje princip a účel, pro který byly vivinuty. Akumulátory zaznamenaly obrovský vývoj. Gelové Pb akku se dnes používají třeba v UPS. Dříve také ve fotovoltaice. Byly také třeba jako záloha pro vysílače GSM sítě. Tahle použití dnes přebírají články na bázi lithia. Použití olověných baterií už odůvodňuje jen požární bezpečnost.!

K. Ševčík 18.1.2022 5:10

Připomněl bych ještě všem začátečníkům, kteří si budou kupovat elektromobil, aby se optali Německé pošty na jejich zkušenosti s elektromobily, které používají.

16. ledna 2022 proběhla tiskem informace o tom, že Německá pošta musela odstavit všechny elektromobily, protože s nimi, při současných teplotních podmínkách, není schopna doručovat poštovní zásilky. Nastartovali odstavené naftové automobily, které ještě nestačili prodat.

A to prosím zatím žádná zima není. Denní teploty nepadají bežně k -5 až -10 stupňům Celsia. Takže přátelé, v zimně si v elektromobilu nezatopíte, v létě neochladíte. Zatím je to obchod s deštěm, který ještě nepřišel. Vše je to až jednou, až to vymyslíme, zlepšíme .......

P. Diviš 17.1.2022 23:00

Ano, bohužel.

P. Diviš 17.1.2022 22:58

"Byvše proškolen ..."

Češtiny se školení evidentně netýkalo, asi jen nějaký diplom mladého zlepšovatele,

P. Diviš 17.1.2022 22:56

Vymýšlí se kdeco, problémy bývají s realizací.

O. M. 17.1.2022 22:20

Vidíte to moc optimisticky. Skutečnost je taková, že zelení počítají s tím, že mobilita obyvatelstva, zvláště ta individuální, vynuceně poklesne - i když to otevřeně nikdy nepřiznají. V náznacích je to vidět už dnes - letadla jsou fuj, lodě jsou fuj, auta jsou fuj, smíte na koloběžce nebo na kole, a pak hromadnou dopravou.

O. M. 17.1.2022 22:12

Tak baterky v autech už bychom měli zhruba pořešené. Co se týče nabíjení, jako schůdný se ukazuje směr, kdy nabíječka bude standardní součástí běžného parkovacího místa a elektromobil se bude moci nabíjet pomalým nabíjením, kdykoli ho zaparkujete. Dokonce se vymýšlejí systémy bezdrátového nabíjení, kdy po zaparkování pouze dáte pokyn k nabíjení, auto si samo najde polohu bezdrátové nabíječky zabudované v podlaze a k ní přiloží svou nabíjecí cívku, odpadne tak nepohodlná manipulace s nabíjecím kabelem.

AVŠAK nejzásadnějším problémem je, kdo, kde a z čeho vyrobí tu elektřinu potřebnou k nabíjení elektromobilů, a jak ji k těm nabíječkám dostane - znamená to významné posílení výroby elektřiny, přenosových a distribučních soustav - další vedení, kabely, trafa... to všechno musí někdo naplánovat, vyrobit, projednat ("my ty dráta za barákem nechceme!"), postavit (rozkopané ulice ve městech), a hlavně ZAPLATIT.

Z. Lapil 17.1.2022 22:06

Píšu snad něco jiného?

"Mnozí to neradi slyší, ale trh funguje. Sáhnete-li do autotrhu podporou elektromobilů, určitě na vás bafne problém. Třeba s tím nabíjením"

Z. Lapil 17.1.2022 22:05

https://www.youtube.com/watch?v=6fHXOlNgnHU

Z. Lapil 17.1.2022 22:03

No vida, jak jsem chytrej :-).

P. Han 17.1.2022 22:02

Tak jste vymyslel město plné malých Musků. Vivat!

P. Han 17.1.2022 22:00

Hodně baterií = hodně vysoký příkon = hodně tlusté dráty = hodně velkých stožárů = hodně elektráren.

M. Pivoda 17.1.2022 21:53

Kontext sdělení je důležitý.

Paní Svobodové (nikoliv vám) jsem odpovídal v kontextu jejího sdělení "... nedovedu si přestavit jak by taková služba mohla fungovat ve městech, kde např. pětina obyvatel potřebuje využít službu ve stejné hodiny k dopravě dětí do škol..."

T. Bubeníček 17.1.2022 21:45

Já tedy elektromobilitě nevěřím, spíše bych vsadil na vodík. Ale když už, tak bych třeba zkusil měnit na "pumpách" celé baterie, pokud by se je podařilo standardizovat. A samozřejmě mít mechanismus, jak je rychle vyměnit - ideálně automatizovaně bez vystoupení z auta. A na pumpách by se jich mohlo nabíjet současně hodně (rozhodně víc, než u stojanů, kde musí být i auto) a zákazník by platil cenu toho nabití.

P. Hák 17.1.2022 21:34

Pane Pivodo, Elon Musk je génius s Aspergerovým syndromem - tedy silně netypické dítě. Vaše reakce na paní Svobodovou (17. 1. 2020 16:00) se o takto netypických dětech vůbec nezmiňuje, jde o obecné tvrzení. Elona Muska jste vytáhl až ve chvíli, kdy jsem zmínil nevhodnost distanční výuky pro děti.

Pane Pivodo, mít poruchu autistického spektra jistě není zločin, ale koncipovat systém na míru podobným jedincům je poškozováním řádově většího počtu dětí.

M. Pivoda 17.1.2022 21:25

Poté, co v 50. letech ruský komunistický Sputnik a poté (v 60. letech) Gagarin vyděsil Američany, začalo se v USA s vyhledáváním a výukou talentovaných dětí.

Doporučuji českým učitelům (ve 21. století) si prostudovat toto téma.

P. Hák 17.1.2022 21:20

Pane Pivodo, Elona Muska jste vytáhl jako argument Vy, ne já. A když už se citujete, tak se ocitujte úplně, ne jen kousek vytržený z odstavce.

Jinak tam máte ode mne otázky, které by mne opravdu zajímaly.

Š. Hašek 17.1.2022 20:37

Vykašlal bych se na to ......... největší "nabíječi budoucích elektrovozů", které znám, by si nekoupili ani správnou žárovku.

Očekávám serii vzdělávacích pořadů na ČT09. Vedoucí bude Langšádlová (věda), dále Hilšer (lidská práva větrníků v Africe) a někdo z tísňovejch. Poslední slovo bude mít (vždy) Moravec.

M. Pivoda 17.1.2022 20:36

Většina dětí by se ve škole měla naučit pořádně číst.

Tzn. že i děti by měly být schopny přečíst a porozumět první větě mého sdělení P. Hákovi. Cituji tu první větu znovu: "V současné době koronavirové je distanční forma výuky východiskem z nouze. ..."

J. Ticháček 17.1.2022 20:36

To jsem z těch proudů dost na větvi. 100 a více ampér. Jak je možné, že se nám u dost velkých a silných dodávek za ta léta neroztekly pojistky, které by měly vyhořet při o dost nižších hodnotách?

V. Wagenknecht 17.1.2022 20:01

V případě elektroaut to samozřejmě není "obchod jako každý jiný", protože stát násilím nutí lidi vzdát se funkčních aut se spalovacím motorem a pořizovat si elektroauta. Něco jako když vás mafie nutí kupovat předražené a nefunkční zboží jenom od ní.

P. Hák 17.1.2022 19:40

Elona Muska si školte jak chcete. Ovšem pochopit, že většina dětí nefunguje jako Elon Musk snad nevyžaduje vyšší dívčí.

P. Hák 17.1.2022 19:39

A ti podnikatelé taky udrželi pozornost max. 10 minut, když na ně osobně nikdo nemluvil? Pane Pivodo, co víte o dětské psychologii? Prakticky, ne kecy z amerických aktivistických knížek.

P. Hák 17.1.2022 19:37

Už i aktivisté z EDUinu couvají z vysněné výuky na dálku.

Děti nejsou fórum podnikatelů, proboha. Potřebují sociání kontakty. Z civění do displejů se jim zhoršuje fyzické zdraví i psychický stav - poradny jsou plné.

Zkoušel jste někdy online učit třicítku dětí tak, aby se každé dítě o hodině dostalo ke slovu a přitom se něco naučily? A dělat to tak 4 hodiny denně třeba tři měsíce?

P. Han 17.1.2022 19:28

Máte pravdu. Tři články na 6V akumulátor, šest článků na 12V. Napětí 1,2V mají akumulátory NiCd, NiMH a již málo používaný NiFe.

M. Pivoda 17.1.2022 19:12

Lapil studoval jeden obor, z čehož mylně vyvozuje.

Naopak, já jsem studoval systémové inženýrství. Zajímá mne tedy systém jako celek, nikoliv jen jednotlivé komponenty systému.

M. Pivoda 17.1.2022 19:10

Ještěže Karel Šebesta ukryl své pravé jméno za fiktivního Prokopa Diviše. Agresivní hňup.

M. Pivoda 17.1.2022 19:07

V současné době koronavirové je distanční forma výuky východiskem z nouze. Technologie už jakž takž dozrála, ale nedozráli čeští učitelé.

Obecně: Distanční forma výuky vyhovuje více podnikatelům, jenže školní třídy jsou určeny pro výuku poslušných zaměstnanců, nikoliv svérázných podnikatelů.

Výjimka: Geniální Elon Musk studoval především sám z knih, takže ve svých 12 letech byl pak schopen napsat první digitální počítačovou hru. Ale to je samozřejmě ta výjimka.

Byvše proškolen Evropskou nadací pro podnikatelský výzkum (EFER), měl jsem za úkol vzdělávat české podnikatele. Profesor z Harvardu nám poradil, že podnikatelé raději navštěvují Fóra podnikatelů, než třídy. Ano, to skutečně funguje. Organizoval jsem v Česku čtyři celostátní Fóra. Jenže český akademický svět takovou formu výuky neuznává.

P. Hák 17.1.2022 18:53

Tuším, že někde v Kalifornii to funguje. Baterie je majetkem "dobíjecí" společnosti a automobilista platí za její použití.

P. Hák 17.1.2022 18:50

Distanční forma výuky je o poznání méně efektivní a většině dětí ani nevyhovuje. Ovšem když se kácí les a jde se k zářným zítřkům, kdo by se staral o děti...