20.4.2024 | Svátek má Marcela


Diskuse k článku

ELEKTROMOBIL: Magie s nabíjením pro začátečníky

Než se soustředíme na samotné téma tohoto článku, dovolím si krátký úvod. V dnešní době jsou mnohá témata v diskusi polarizována, téměř až fanaticky, na binární výsledky. Buď je to tak, nebo tak, nikdy nic mezi.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Pivoda 17.1.2022 14:05

V úvodu článku autor čtenářům sdělil následující fakt: "... V oblasti samotných akumulátorů se za pouhou poslední dekádu podalo tolik patentů, jako v celém zbytku automobilového průmyslu. ... "

A to je dobře nebo špatně?

Proč se tak ptám? Protože průměrná doba ochranného patentu je cca 20 let. Je určitě v zájmu současné lidské společnosti (feudalistické, kapitalistické, socialistické, komunistické), aby technologický vývoj probíhal dnes co nejrychleji. Technologické patenty přitom dávají majiteli privilegium klidného života (chrání ho, jakž takž), ale určitě také zpomalují technologický vývoj. Takže co?

F. Zrcek 17.1.2022 12:54

Je tady ovšem jedna cesta, která se zatím v praxi moc neuchytila, a to výměna vyčerpané sady baterií en bloc za nabitou. To může proběhnout prakticky okamžitě. Ta vyčerpaná by se mohla nabít kdykoli později v ideálním cyklu nabíjení bez ohledu na čas.

Pokud mají elektrovozy opravdu nahradit spalovací motor, je to do budoucna asi nejschůdnější postup. Znamenalo by to, že se výrobci dohodnou na standardech, které to umožní.

V. Wagenknecht 17.1.2022 13:07

Kolik byste navrhoval vyměňovacích stojanů ergo robotů na jedné stanici? A jak dlouho je "prakticky okamžitě"?

Z. Lapil 17.1.2022 13:12

Taky mě to napadlo, ale ono by to asi bylo dost drahé. Nejde o to, že těch baterek je bratru půl tuny, spíš o to, že elektromobilista musí kupovat*/ baterie dvoje - jedny má v autě a jedny v nabíječce; ekonomicky je asi jedno, že si ty "záložní" řekněme v Brně odloží a v Praze vymění za jiné stejné.

*/ Respektive nějakým způsobem platit v ceně elektřiny; nejspíš by součástí výměny byl odečet nějakého elektroměru.

P. Hák 17.1.2022 18:53

Tuším, že někde v Kalifornii to funguje. Baterie je majetkem "dobíjecí" společnosti a automobilista platí za její použití.

Z. Lapil 17.1.2022 22:03

No vida, jak jsem chytrej :-).

P. Diviš 17.1.2022 13:18

Problém je, že tohle řešení prakticky neumožňuje nacpat baterky do volného prostoru.

J. Strakoš 17.1.2022 13:51

Tohle by skutečně mohla být cesta - vím, že jí někteří výrobci zkoušeli jít, ale prosadilo se klasické (rychlo) nabíjení.

Problémů je taky dost, ale aspoň je to aktuálně řešitelné (na rozdíl od elektřiny čistě z OZE - ta je aktuálně neřešitelná)

P. Princ 17.1.2022 14:02

Souhlas.

U "pumpy" najedete na vyznačené stanoviště, zespodu se k vozu vysune plošina, která uvolní baterku a spustí ji do technického zázemí. Vzápětí tatáž plošina zvedne čerstvou baterku, "nacvakne " ji na spodek auta a zajistí solenoidové zámky. Automobil novou baterku otestuje, parametry a cenu sdělí řidiči na displeji. Odjezd.

Technicky možné, ekonomicky, právně a společensky neprůchodné.

P. Diviš 17.1.2022 18:15

Obávám se, že i technicky s problémy. Znamenalo by to prakticky stavět auta kolem unifikované řady baterií.

Š. Hašek 17.1.2022 12:21

R^ Výborné, ve zkratce ukazuje problémy a složitosti. A to pouze na straně akumulátorů! Ještě je strana napájení dobíječek! Ty asi bude dobíjet nějaká komise.

Mám ale obavu, že ministryně vědy Langšádlová by z článku pochopila asi 11%. Předsedkyně parlamentu Pekarová kolem 3.8%.

V. Wagenknecht 17.1.2022 11:23

No, ty nové zákony fyziky a chemie se už připravují. Prvním příznakem jsou slova nejlepšího ministra všeobecného zdraví všech dob, Vlasty Válka, který v interview pro Respekt prohlásil: "Při vší úctě, já umím vědu. A vím, že toto tam nehrozí. Ve vědě se nedá neshodnout. Hlasuje se a většina rozhodne." Tak prostě budou hlasovat a sínus bude nabývat hodnoty až jedna celá vosum, a to se pak bude nabíjet!

Z. Lapil 17.1.2022 11:26

Jo, to je vojenská historka. Sovětská armáda nějak lstivě mířila pod úhlem, jehož sinus byl větší než jedna. "Vidíte, soudruzi studenti? Vy říkáte, že to není možné, a sovětští vojáci to PŘECE dokázali".

V. Wagenknecht 17.1.2022 11:29

To jsem nikdy takhle neslyšel, nevymyslel jste si to? Taky to nemá žádnou kontextuální logiku.

R. Langer 17.1.2022 11:45

Má to naprosto dokonalou bolševickou vojenskou logiku. ;-D

Z. Lapil 17.1.2022 11:47

Na katedře jsem se podobných doslechl několik. Absence logiky (spíš znalostí) se v zeleném prostředí socialistického typu přímo předpokládá.

"Státy socialistické soustavy zaujímají asi 1/6 světa a stále přibývají. Brzy to bude 1/7, a pak i 1/8 světa!"

V. Wagenknecht 17.1.2022 12:58

Nemluvím o logice obecně, ale o logice kontextuální, tedy tak, jak jste to napsal. "Sovětská armáda nějak lstivě mířila pod úhlem, jehož sinus byl větší než jedna" je blbost, to chápete jistě i sám. Něco takového mohl tvrdit nějaký přednášející třeba na katedře vojny, ale vy to v kontextu podáváte, jako by to byl fakt. Prostě špatně podaný klasický vtip, já za to nemůžu, že se vám to nepovedlo.

Z. Lapil 17.1.2022 13:04

Nu což, pokusil jsem se vyhnout polopatismu. Pravda, pominul jsem možnost, že se tu vyskytují lidé, kteří nezažili politická školení a kteří proto nepochopí.

V. Wagenknecht 17.1.2022 13:08

Zažil jsem a vtip znám, nicméně vy jste ho podal hloupě. To se nedá svítit. Přiznejte si to jako chlap.

L. Písařík 17.1.2022 16:01

Včera jsem narazil na elegantní řešení problému pohonu strojů točivých od jednoho Grýíndidla: Zelený vodík. Neznáte? Napište do vyhledavače. Nikdo z vás neví, že zelený vodík vzniká jako odpadní produkt při výrobě elektřiny, praví to světlo vědy. Kromě toho zná ještě vodík modrý, vyráběný z metanu, když CO2 zastrčíme do země. a taky šedý vodík, když tentýž CO2 vypustíme do ovzduší. Zíráte? Já taky.8-o

V. Wagenknecht 17.1.2022 16:17

No jo. Zelený vodík jsem znal, ale pojmy modrý a šedý ne. Tyhle rozklady mi vždycky připomínají větu, kterou jsem někde četl, možná v Limonádovém Joeovi, hodnotící spisovatele Wallace a jeho román Ben Hur, neboli "jak si malý Móric představuje starý Řím". V tom jednom elaborátu píšou "V současnosti se očekává, že evropská výroba nebude stačit na pokrytí potřeb, a vodík tedy bude třeba importovat. Debaty se nyní vedou o tom, zda by vodík měl spadat pod systém uhlíkového cla na hranicích EU, což by dovoz mohlo zdražit.". To je asi jejich největší starost, bude se uhlíkově proclívat nebo ne?

J. Jurax 17.1.2022 12:14

Ve vědě se nedá neshodnout. Hlasuje se a většina rozhodne.

No, dotyčný fakt "umí vědu". 8-o;-O;-D

J. Plzák 17.1.2022 10:40

P. Rada:

"Nejen elektromobily a jejich nabíjení - ale Život sám ..."vyžaduje jiný vzorec chování". Bože, ten člověk je alternativní! Jak se ho zbavit? My o voze a on o ničem. Navrhněte už konečně někdo řešení k jeho likvidaci!

R. Langer 17.1.2022 12:04

My o voze, a Zelený bolševik ať jezdí na koze! ;-D

R. Polášek 17.1.2022 10:22

No, je vidět, že autor použil ke studiu problematiky článků v elektromobilu rychloučení. A moc tomu nehoví. takže to v článku úplně přesně popsáno není.

Ale i tak jsou dnešní nabíjecí články v elektrombilu problém.

Pokud všechno ostatní bude vycházet, tak stejně limitující problém nejspíš nastane z důvodu malé tepelné stability článků. Je velice obtížné uhlídat všechny z těch několik tisíc článků v baterii elektromobilu tak, aby se ani jeden článek v nějakém použitém pracovním režimu nepřehřál a nezačal hořet a vybuchovat. Jakmile toto nastane, je osud elekromobilu s dnešními Liion články zpečetěn, protože kvůli své tepelné nestabilitě začnou dominovým efektem hořet a vybuchovat další články. Ať už se jedná o článek v baterii poškozený vlivem nějaké havárie auta nebo o článek baterie poškozený nedokonalou elektronikou baterie.

Například německá pošta, Deutsche Post, provozuje flotilu asi 17 tisíc ve svém startupu vyrobených elektrických dodávek a za jejich cca 3 roky provozu registruje asi 10 požárů baterií těch elektrifikovaných poštovních dodávek. To je strašně moc.

Nebezpečí požáru se dá výrazně snížit používáním tepelně odolnějších baterií, třeba místo Liion baterií používat LiPO4 baterie. Jenomže tyto baterie, s výrazně větší životností i tepelnou odolností, mají nižší napětí. Tudíž se do nich uloží méně energie , baterie na stejný výkon by tak byly v elektromobilu až dvakrát těžší. A to už je moc. Navíc jejich nabíjení je méně účinné s většími ztrátami , protože mají výrazně větší rozdíly mezi nabíjecí a vybíjecí křivkou.

L. Hančar 17.1.2022 10:20

Jako technokrat musím ocenit jak se autorovi podařilo grygarovsky v krátkém článku zpopularizovat poměrně náročnou problematiku provozu elektroauta. Jen malou hnidopišskou poznámku si dovolím. Autor píše: ......materiál akumulátoru zůstává stejný a může se opakovaně dobíjet „pouhou“ energií, nepotřebujeme další hmotu..... Ale potřebujeme: uranové tyče, uhlí, plyn v elektrárnách, hmoty na výrobu solárů a větrníků. Baterie je JEN úložiště již vyrobené energie, na výrobu které jsme spálili spoustu hmot, a za cenu velkých ztrát při přenosu ji nabili do baterie!

A zatímco ekologové dramaticky řeší jaderné úložiště, problém recyklace milionů tun hmoty vysloužilých lithiových baterií pro břevno v oku nevidí!

J. Prikner 17.1.2022 10:24

Velmi správná a podstatná poznámka k provozu eaut.

J. Strakoš 17.1.2022 11:15

No, zastánci elektromobility představu mají - viz třeba https://youtu.be/YJE4LHAsYGg?t=786

Recyklace vzácných kovů z baterek s účinností 93% !

A EU vyžaduje recyklaci baterek ze 70% do roku 2030 https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/lithium-recyklace-baterie-akumulator-ecobat-elektromobil.A210803_100438_automoto_fdv

Prostě papír a youtube snese všechno!

Jen se modlím, aby někdo z EU nekliknul na videa s Free energy. To by pak byly závazky.

I. Pávek 17.1.2022 11:27

R^

J. Procházka 17.1.2022 12:11

R^R^R^