28.4.2024 | Svátek má Vlastislav


Diskuse k článku

EKOLOGIE: Nedivme se, že je sucho

Historické civilizace vyschly, archeologové je nacházejí pod nánosy písku. Nejstarší velká civilizace byla v Mezopotámii na území dnešní Sýrie mezi řekami Eufrat a Tigris.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Boublíková 30.6.2017 9:50

Re: "Pak mu ale pochopitelně vychází třeba to co chce ..."

Autorovi článku a většině vašich oponentů ale nejde o zastavení změn klimatu - to je z principu hloupost, neboť klima se měnilo vždy a vždy se měnit bude - nýbrž o to, jak se změnám klimatu přizpůsobit a vyrovnat se s jejich negativními dopady. Ani jim nejde o spásu světa, nýbrž o nastolení lepších podminek na našem území. A zde považuji rozumné hospodaření s vodou za mnohem významnější než jakési čachry s emisními povolenkami, notabene když usa z klimatické dohodly vypadly a ostaní velcí producenti emisí vyjma eu na ni hážou bobek od počátku.

P. Zinga 30.6.2017 10:28

Re: "Pak mu ale pochopitelně vychází třeba to co chce ..."

Ano, ano, ano, paní Boblíková.

P. Zinga 30.6.2017 10:29

Re: "Pak mu ale pochopitelně vychází třeba to co chce ..."

Omluva, paní Boublíková, fakt už budu muset koupit novou klávesnici.

P. Portwyn 30.6.2017 12:44

Re: Autor přecenuje vliv vody v krajině.

Víte, já teplo nemám rád.

Ale vyšší teploty se nakonec dají přežít, pokud člověk zaleze někam do stínu. I rostliny ji nějak přežijí, i když se změní druhová skladba, což mému oku nemusí lahodit.

Absence vody se přežít nedá. Proto je nedostatek vody v české krajině pro nás mnohem horší, než zvýšení teploty dejme tomu o 2 °C... přestože teplo opravdu nemám rád.

Země se otepluje a já s tím nic nenadělám. Číňany a Indy nezajímá, že se mi smrk líbí víc než fíkovník, a že mám radši mech než macchii. Mohu ale ve svém okolí podporovat opatření, které udrží krajinu schopnější pojmout a udržet vodu.

P. S. Pokud chtějí být ekologisté užiteční, ať se postaví proti zběsilému kácení alejí a mýcení keřů podél cest, a to i v místech, kde nikdy k žádné závažné nehodě nedošlo.

J. Lepka 30.6.2017 7:32

Zajímavý článek, leč obávám se,

ten nejdůležitější aspekt neřeší. Teda ani nemůže. Změny klimatu jsou něco, co jednak ještě ne úplně chápeme a jednak je ani současná obsádka cca 7,5 miliardy lidí nedokáže zas tak ovlivnit. Jako příklad nejtypičtější budiž poukázáno na středověké klimatické optimum, to se na vliv člověka svést nedá, kolem 11. století byla populace na severní polokouli v těžké depresi.

P. Rada 30.6.2017 8:39

Re: Zajímavý článek, leč obávám se,

Souhlas s tím, že změny klimatu "úplně nechápeme" - jen by bylo korektnější aby zde psal každý víc za sebe.

Na rozdíl od jednotlivců má totiž věda prakticky jasno v otázce významu skleníkového efektu a jeho dopadů na globální klima. I jednotlivci si však fyzikální principy mohou ověřovat a něco s toho se učí už na základních školách. Dál to potvrzují praktická měření a pozorování + rozvinutá informatika a to vše přesto, že komplexní fyziku atmosféry značná částt populace nebere na vědomí nebo ji sebekriticky interpretuje slovy "úplně chápeme".

J. Schwarz 30.6.2017 9:22

Re: Zajímavý článek, leč obávám se,

"Jasno" mají především ideologové a "vědci" za patřičný obolus zdůvodní cokoli...Zvlášť když v případě GW jde jen o modely a komplikované výpočty silně závislé na vstupních parametrech.

J. Lepka 30.6.2017 13:34

Re: Zajímavý článek, leč obávám se,

Milý pane Rado, i v rámci této zcela nevědecké diskuze je nedůstojné uchylovat se ke zkratkovitým postupům. Jistě i vy přiznáte, že termín "ne úplně chápeme" je v důsledku odlišný od vašeho "úplně nechápeme". To ovšem není jediný nonsens ve vašem vnímání světa. Příkladně není zrovna košer reagovat jen na část výroku, ergo překrouceného. Takže vás vyzývám: postavte se jako chlap k problému středověkého klimatického optima a přineste důkaz : jak středověká populace dokázala vychýlit klima na severní polokouli a čím dokázala ovlivnit skleníkový efekt atmosféry.

V. Kotas 30.6.2017 6:02

My se nedivíme, jen žasneme nad výroky " odborníků " !

Pro začátek se ptám : kam jde voda ze všech těch parkovišť, střech velkoskladů ( a že to je sakra hektarů ), které vznikly od sametu ? A voda ze zahradních bazénů ? Do kanalizací a následně mimo republiku, místo do přírody, aby se vsakovala ! O tom, že se za uváděnou dobu nepostavila žádná přehrada v potřebných místech, ani nemluvě.

J. Lepka 30.6.2017 7:51

Re: My se nedivíme, jen žasneme nad výroky " odborníků " !

Přehrady to nevyřeší. Už asi čtvrt století existuje politika dotací na budování a revitalizaci rybníků. Výsledek je žalostný. Nikdo si nenechá zbudovat rybník ani v místě, kde dříve býval. Buď je to už zemědělská půda nejvyšší bonity nebo stavební. Problém je jinde. Zrovna včera se celý stát dozvěděl, že v Radotíně, Na Cikánce, existuje rybník, no, rybníček, ale půvabný. Původně napájel jeden z řady mlýnů na Radotínském potoce (Maškův), než chtivý komunista zlikvidoval jednak kulaky a mlynáře a jednak i údolí tohoto potůčku vybudováním cementárny a rozšířením přilehlého lomu. Leč k věci, tenhle rybníček odhadem nikdo po 3/4 století nevyčistil, ani neodbahnil (to bahno je totiž plné sedimentů těžkých kovů a staletá praxe našich předků, totiž vyvézt na pole a pohnojit jím příští úrodu,je jaksi nepoužitelná, ba trestná a dohlíží na to zhruba stejně fundovaní odborníci, jako na likvidaci kůrovce na Šumavě) takže jeho retenční schopnost je zanedbatelná, aspoň v souvislosti s včerejším lijákem.

J. Krásenský 30.6.2017 5:36

Díky za článek.

Mluvíte mi z duše. Díky také, za ty kurzívou psané názory vzdělanců, ctěných na universitách a v odborných kruzích. Slýchám je, čítám je, tvoří významnou část mainstreamu, ale co s takovými výzkumy, když neodpovídají skutečnosti. Jenže pak by se nemohlo "bojovat" proti změně klimatu a předepisovat nové daně, nové vyhlášky, zákazy a dotace. Jako za bolševika.

Mnohde by zlepšilo místní klima jen to, že by trávník nesekali každých čtrnáct dní, ale dvakrát do roka. (Chápu, že vypalování suché trávy je barbarství, ale tentýž výsledek má "držba trávníku" sekačkou, která semele vše živé.)

J. Krásenský 30.6.2017 5:36

pardon "údržba"

P. Rada 30.6.2017 8:26

Re: Díky za článek?

Děkujete za odfláknutou a matoucí presentaci. Zavedením vody do krajiny se totiž sice opravdu dá zmenšit kolísání míry lokální teploty, opravdu to může vést ke zlepšení retenční schcopnosti a zodolnění vůči vzniku sucha - ale na druhou stranu toto vše nezmění míru globálního oteplování.

Autor jako by neznal fyzikální fakta. Např. že s rostoucí teplotou roste odpar vody více jak lineárně a navíc nereflektuje, že vodu od oceánů nad kontinenty nese vzdušné proudění a to začíná s nástupem GW měnit svůj chatakter. Pokud např už v polovině tohoto století roztaje severní polární oceánský led - nutně to změní pro zásadní odlišnost albeda energetickou bilanci. Tedy i vzdušné proudy s dopadem na srážkovost atd.

Péče o městskou a krajinou zelen i zadržování vody v krajině jsou rozhodně velmi pozitivní kroky k zvýšení odolnosti proti rizikům narůstající extrémicity počasí i úpravy mikroklimatu zejména ve městech - ale na druhou stranu nástup celkového oteplení planety při povrchu i v oceánech to nezastaví.

A. Richter 30.6.2017 12:53

Díky za pana P. Radu.

Nebýt jeho, nevěděl bych, že je dneska sobota. A jiné.

*8-D

P. Selinger 30.6.2017 14:46

Re: Díky za článek?

Kdo věří na lidský faktor v globálním oteplování, tomu není pomoci...

J. Krásenský 30.6.2017 19:58

Re: Díky za článek?

Páro, jste krásná ukázka fachidiotizmu. Ano, nad mořem je větší odpar než nad pouští, to jsou tvrdá fyzikální data. A přesto smrkový les zadrží vodu, ochladí prostředí a i při zmíněné expiraci je pro "vodní hospodářství" a spodní vodu přínosnější než pole, louky a pouště. I reálným, stalinským, leninským a dnešním trockistickým socialistům (levicoví liberálové,... až enviromentálové) se rozcházela jejich teorie (ideologie) s praxí. Vy jste tentýž případ.

L. Novák 30.6.2017 5:22

Článek obsahuje zjednodušená tvrzení

ve stylu zelených aktivistů ("za všechno může člověk"), což ale rozhodně neplatí tak, jak tvrdí autor. Řada podnebních změn (suchý pás v Africe) se mění z dlouhodobého hlediska cyklicky s globálním prouděním vzduchu v atmosféře a člověk má na tyto změny jenom okrajový vliv. Takže článek je třeba brát s velkou rezervou...

A. Samková 30.6.2017 8:37

Re: Článek obsahuje zjednodušená tvrzení

Já si naopak myslím, že článek vystihl velmi dobře podstatu věci, a sice, že z vody jsme si udělali nepřítele, místo abychom si jí vážili jako nenahraditelného zdroje, nezbytného pro život. Autor je věcný a konkrétní, ani trochu z něho nečiší zelený alarmismus. "Sucho se živí suchem", toto říká i pan Cílek. Přijde mi neuvěřitelné, že navzdory všem vědeckým poznatkům a historickým zkušenostem nedokážeme pochopit něco tak samozřejmého, jako je koloběh vody. Vysušování, betonování, manipulace přírodním bohatstvím podle toho, jak se nám to hodí - ve jménu zisku a pohodlí - to je to, to prosazujeme, a na co jednou nejspíš jako civilizace dojedeme. Ano, svou roli sehrává i globalizace, ale na globální trendy určitě nelze svádět všechno a zase - je dost pohodlné se na ně vymlouvat. Proč lidé u nás ve městě raději prosadí výstavbu nového supermarketu a parkoviště na zelené louce, místo toho, aby si prosadili park s rybníčkem například? V tom, abychom jako stát lépe pečovali o vodu, její zadržování v krajině, udržování a obnovu malých vodních ploch, nám snad globalizace nebrání, nebo ano?

L. Popovský 30.6.2017 5:12

Zajímavý článek. Děkuji Vám za něj.

P. Boublíková 30.6.2017 3:17

Do kamene tesat

Díky za článek.

Tam nahoře už se snad konečně něco pohne. O nutnosti zadržovat vodu v krajině se mluví 20 let, od katastrofických povodní na Moravě v roce 1997, zatím skutek utek. Pro začátek by možná stačilo rozmlátit meliorační trubky v lukách.

L. Novák 30.6.2017 5:17

Re: Do kamene tesat

Hihi, víc vody v krajině znamená taky víc komárů a bodavého hmyzu...

;-) Klidně si udělejte na vlastním pozemku nádrž na dešťovou vodu, a v další sezóně už si kupte repellent. :-P

A. Trick 30.6.2017 6:23

Pravda pravdoucí

Na betonových a asfaltových plochách se moc komárů nenajde.

J. Lepka 30.6.2017 7:18

Re: Pravda pravdoucí

Divil byste se, co se jich dokáže vylíhnou ve špatně vyspádovaném okapu.

J. Lepka 30.6.2017 7:16

Argument do IV. cenové kategorie.

Podzemní nádrž na cca 16 kubíků jsem vytvořil již před 30 lety a následně tepelně zaizoloval strop, proto v ní zůstává voda chladná a ty bodavé usurpátory neláká. To se jich vylíhne víc v zapomenuté konvi

P. Boublíková 30.6.2017 7:17

Re: Do kamene tesat

No to je teda argument, opravdu hihi :-)

Larvy komárů z nádrže na dešťovou vodu jsem včas vylila na kytičky ;^) Kromě toho máme na pozemku tůň, a kupodivu žádné komáry. Myslím, že larvy vždy někdo sežere - žáby, čolci? Zas tak moc se v potravních řetězcích této havěti nevyznám, ale pokud fungují přirozené vztahy a člověk nějakými zásahy nevyhubí predátory (nesebere jim místo k životu), k přemnožení obtížného hmyzu by nemělo dojít.

J. Lepka 30.6.2017 7:25

Re: Do kamene tesat

Přesně tak. Před dvěma lety jsem zakopal na zahradě plastový rybníček na lekníny, cca 1000 litrů a s obavami čekal, jak to dopadne. Rybky jsem ani nezkoušel, jednak se černá nádrž přehřívá, jednak mi je už pře lety v jiné nádrži zdecimovaly kočky. A ejhle, loni se nastěhovali čolci a osádku komářích larev úspěšně zlikvidovali (pravda i za asistence dravých larev vážek). Letos došlo k dalšímu posunu v potravním řetězci, objevila se užovka. Uvidíme, jak si matička příroda poradí.

A. Samková 30.6.2017 8:46

Re: Do kamene tesat

Ano, takhle to totiž má fungovat. Oni i ti komáři jsou totiž potřeba. Hmyz je přijímán jako něco obtěžujícího, nebezpečného až "katastrofálního". Jeho ubývání v přírodě už je docela znát. Kdo hmyz likviduje, asi nic neslyšel o potravním řetězci... budeme šťastni a spokojeni, až tu nebudou žádní komáři, vosy, sršně, včely, mouchy, motýli? Až bude příroda jeden velký sterilní obývací pokoj :-)?

P. Selinger 30.6.2017 14:43

Re: Do kamene tesat

nebo si do ní nasaďte drobné rybky, které larvy komárů sežerou.....

J. Lepka 30.6.2017 17:52

Re: Do kamene tesat

To je docela kontroverzní řešení, pokud nádrž není dost hluboká nebo zastíněná, hodně se přehřívá a rybičky trpí. V zimě obvykle zamrzne a rybky se dusí nedostatkem kyslíku. V podstatě jsou obojživelníci vhodnější.