16.6.2024 | Svátek má Zbyněk


Diskuse k článku

VĚDA: Rvačka na Titaniku

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Pasáček koz ve Vermontu 26.7.2009 21:24

Re: Pasacku

Ne, pane Fafo, s tím já nemám nic společného. Jsem seriozní podnikatel v živočišné malovýrobě. Pravda však je, že někdy půjčuji svoje kozy, když se někdo chce na něco vymluvit. V američtině se tomu říká scapegoat.

Mám ke zvířatům kladný poměr, v dobách budování světlých zítřků jsem pásl ovce v Ústavu jaderné fyziky v Řeži. Salaš byla v Oddělení jaderných reakcí.

Fafa 26.7.2009 21:30

Pasacku

kdy jste se z utulne salase na brehu Vltavy presunul do vermontskych hvozdu?

Pasáček koz ve Vermontu 26.7.2009 21:56

Re: Pasacku

To už je, pane Fafo velmi dlouho, asi 25 let. Nelituji toho.

Vermont je krásná země.  Zelené hory a hluboké lesy, kde žijí medvědi, sobi, skunci, rakúni a jiná milá zvířátka. Jezera a řeky plné ryb, za tichých nocí zde bobři budují své hráze. Na loukách se usmívají kozy a krávy. Stavby jsou zde většinou dřevěné. Červené stodoly, bílé věže kostelů míří do oblaků. Zde se čas zastavil.  Je to velmi příjemné místo k životu. Nejvíce je zde rozšířeno pastevectví, hrnčířství a košíkářství. Lid je zde dobrý, i když poněkud sveřepý. Svojí vládu ve Washingtonu příliš nemiluje.

Žiji ve svojí salaši s kozami, psem Johnem a oslem Alanem, se kterým jezdím na nákupy. Je to velmi ekologický dopravní prostředek, spotřebuje pouze 5 liber sena na 10 mil. Naše salaš je na kopečku u jezera Champlain, takže máme dobrý rozhled po světě. Jezero má rozměry asi 125x22 km a svým severním koncem zasahuje až do Kanady. Za jezerem se na obzoru chmurně rýsují vrcholy Adirondack Mountains ve státu New York. Kozel Devil je managerem v nedalekém zahradnictví, koza Gwendolína působí v jakési firmě vyrábějící měkké zboží. Přivydělávám si pletením košíků a malováním abstraktních obrazů. Některé moje kozy se domnívají, že jsem hlava odbedněná. Starám se o ně dobře, příliš mi nechcípají. Jsme sice chudí, ale spokojení. Moje adresa je Great Lake Road, Shelburne, VT 05482, USA.

Fafa 27.7.2009 2:47

Re: Pasacku

Pasacku, hrajete marias? Ja jsem tak pred 25 az 30 lety jezdil obcas tesne pred sedmou rano z Prahy-Stred (tedy Masarykova nadrazi) vlakem pres Rez do Libcic a hraval marias s par lidmi z Vasi salase.  

V 26.7.2009 19:43

takhle hluboce se nad tim zamyslet

k nicemu nemuze vest a zavani to az demagogii. I ve spatnem skolskem systemu ti nadani temer vzdy prorazi i prese vsechny prekazky a stanou se treba vedeckymi kapacitami svetove urovne. A ti, kteri tomu spatnemu systemu podlehnou sejne nemeli narok na nadprumer a uz vubec ne na nejake vyzkumy. Kdo potrebuje solichat zamlada to bude potrebovat i pozdeji a jestli si autor mysli, ze vedatorstvi je prochazka ruzovym sadem, tak se hluboce myli. V zakladnim vyzkumu je casto, kdyz uz ne z definice, zapotrebi jit proti proudu a to vyzaduje urcitou resistenci a kdo se necha zlomit spatnym zakladnim skolstvim proste nema na neco takoveho pozdeji zadny narok, cili tech co systemu podlehnou neni skoda.

Nevim tedy jak to chodi v AV, jestli je jen pro ceske vedce, protoze pak je to spatne, takovehle instituty maji vyznam jen kdyz jsou nadnarodni, tedy kdyz tam maji narok pracovat a byt placeni i vedci z cizich zemi. Potom pak nase spatne zakladni skolstvi neni vubec rozhodujici (jina vec je, pokud je spatne vsude ve svete).

Proste by casem v AV pracovali prevazne vedci cizich narodnosti a samozrejme i pak ma vyznam, kdyz by to financoval cesky danovy poplatnik. Prece cesti vedci zase pracuji v jinych svetovych institucich, nemuzeme byt tak omezeni, abychom pak rekli, jsou tam stejne cizinci, tak na ne kasleme a odrizneme financovani. Ovsem mozna to tak uz je i dnes, nevim. V kazdem pripade me pripada na hlavu padle AV potopit jen proto, ze mame spatny zakladni skolsky system.

Patron Divný 26.7.2009 19:59

Re: takhle hluboce se nad tim zamyslet

Z vaší úvahy jsem jakžtakž pochopil první odstavec, pak jsem se ztratil. Ale s tím prvním odstavcem si dovolím polemizovat.

Že ti dobří se prosadí i ve špatném systému a ti špatní se neprosadí ani v dobrém, to je pradva. Ale existují i ti, kteří jsou "někde mezi" a kteří jsou schopni udělat spoustu dobré práce, když je v začátcích někdo podrží. Dokonce soudím, že takových je většina.

Svět prostě není binární, slyšel jste někdy o fuzzy množinách?

D.M. 26.7.2009 18:46

prof. Klaus a korespondencni univerzity

Nevim, proc by nekdo nemohl korespondencne "absolvovat" uviverzitu napr. v U.S.A.. Vzdyt z nekolika takovych si nechal prof. Klays udelit tutil dr.h.c. (cestny doktorat). Kdyz nejsou spatne pro takoveho genia ducha, nemusi se za ne studet ani nikdo jiny.

Podotykam, ze Univerzita Karlova odmitla udelit Vaclavu Klausovi profesuru.R^

Tx 26.7.2009 18:56

Re: prof. Klaus a korespondencni univerzity

To se nedivím, p. Klaus je ekonom a tudíž na UK nemá fakultu a žádné uplatnění.Snad na politologii, ale tam asi může kecat každý...

D.M. 26.7.2009 19:04

Re: prof. Klaus a korespondencni univerzity

Uchazel se o profesuru na fakulte socialnich ved, ktera ma teke akreditovany studijni a habilitacni obor ekonomie. Klaus ovsem naprosto nenesplnoval kriteria.... Takze mu hned podrzela kolaborantska VSERv

Patron Divný 26.7.2009 19:48

Re: prof. Klaus a korespondencni univerzity

Gratuluji, D.M. Vaše úvaha o čestných doktorátech pana KLAYSE a o tom, že se za ně nikdo nemusí STUDĚT, má asi takovou hodnotu, jako kdyby tady někdo spekuloval, že jste majitelem toho známého řetězce drogerií.

I kdyby se tady diskutovalo o pěstování mrkve...

Pasáček koz ve Vermontu 26.7.2009 17:07

Tituly v ČR ???

Mohl by prosím, někdo vysvětlit, co znamenají v ČR tituly jako magistr, bakalář a jiné. Moje kozy by to zajímalo. Tady ve Vermontu, kde se čas zastavil, jsou tyto tituly neznámé. Jaké školy musí někdo mít a kolik let studovat, aby byl magistr ?  Jsou v ČR ještě inženýři ?

Děkuji  P. K.

Fafa 26.7.2009 17:16

Re: Tituly v ČR ???

Pasacku, bakalar obvykle 3 roky, u vas ve Vermontu bachelor. Magistr, dalsi stupne po bakalari, celkem pet let. U vas ve Vermontu master.

Tx 26.7.2009 18:49

Re: Tituly v ČR ???

Jo, a ještě Medicinae Universae Doctor, tedy MUDr 6 let a pak, aby byl plnohodnotný a mohl si otevřít soukromou ordinaci, to bylo původně po 3 letech a "kolečku" v nemocnici po všech odděleních 1. atestace, pak asi po 2 letech druhá (specializovaná, např. gastroentero), teď to udělali tak, že je jen jedna, po 5ti letech, specializovaná, ale když chcete mít soukr. ordinaci, myslím, že musíte mít atestaci z interny (což by mělo logiku).

Tx 26.7.2009 18:53

Re: Tituly v ČR ???

Jo, a taky je ještě titul MSDr, Medicinae Stomatologicae Doctor, prostě zubař, ti to mají o rok kratší, protože hrabat se někomu v hubě je o něco jednodušší a o něco výnosnější než hrabat se někomu v břiše.

Fafa 26.7.2009 19:10

Re: Tituly v ČR ???

Pravda. Vynosnejsi je to ovsem predevsim proto, ze se stat mene montuje do cen za hrabani v puse nez do cen za hrabani v brise. To taky ledacos napovida o tom, jaky ma stat pristup ke zdravotni peci. ;-)

Pasáček koz ve Vermontu 26.7.2009 19:52

Re: Tituly v ČR ???

Moje kozy děkují za informaci.

Fafa 26.7.2009 3:57

R

zvyšovat, třeba lepší zdravotní péčí, průměrnou inteligenci v populaci. A to nijak zvlášť moc nejde.

Problem je v tom, ze i zdravotni pece spis zvysi prumerne IQ (nebo jine znaky) v populaci zmenami na leve casti krivky. Pridavani jodu do soli nebo kvalitni lecba hypothyreosy muze omezit mnozstvi lidi s IQ 60. Ale nejspis nevyprodukuje moc lidi s IQ nad 150.  

Jenda 26.7.2009 8:38

Re: R

Ovsem usetri penize nutne na peci o ty s IQ 60.

R 26.7.2009 11:43

Re: R

Jo, to už jsem napsal. křivka rozpětí inteligence v populaci se nijak zvlášť nemění.  Takže když zvýšíme procenta lidí s vysokoškolským diplomem, tak se to dá udělat jedině posunutím spodní hranice směrem ke středu nebo až za střed. Za první republiky bylo vysokoškolsky vzdělaných lidí střelím 1 %. Za komunistů střelím 5 %. Dneska to má být střelím k 30 %  Hranice na křivce se posunuje čím dál víc směrem doleva. Vysokoškolský diplom získají i lidi, kteří by ještě před 20 lety měli nárok sotva na střední školu. Vysokoškoláci tím získávajína úkor středoškoláků, ovšem střední školy se taky snaží udržet počet svých žáků a tak  musí snižovat kritéria  na kvalitu a dávat maturitu těm, co by před 20 lety udělai tak sotva základní školu. A jak se úměrně tomu snižuje průměrná kvalita těchto vzdělanostních kategorií, snižuje se taky váha těchto diplomů. A taky jak se snižuje průměrná kvalita kategorie vysokoškolák, zvyšuje se počet míst, na kterých je vysokoškolské vzdělání podmínkou. Protože minimální  IQ a obecně schopnosti potřebné ke kvalitnímu zastávání takového místa se na křivce dostaly z oblasti středoškoláků do oblasti vysokoškoláků.

JaS 26.7.2009 14:22

Re: R

Pokud se IQ150 spotřebovává jen na vych*ané využívání státních podpor a nepřináší žádné skutečné výsledky (jak popisuje autor), tak jeho význam není pozitivní. Záleží na tom, aby se IQ využívalo pro práci a ne pro vymýšlení výhod. To je problém morálky společnosti, morálky politiky atd. V přidělování grantů musí být účinné kontrolní mechanismy, které tu vych*anost vyloučí. Pokud celá politika funguje na principu přihrávání zakázek "bráchovi", tak diskuse vůbec nemá smysl.

Fafa 26.7.2009 15:09

JaSi

Problem moralky spolecnosti to jiste je a tady nekde lezi i reseni.  U kontrolnich mechanismu si nejsem uplne jist. Pokud nekdo ma skutecne IQ 160, tak nejspis dokaze "oc.hcat" jakykoliv kontrolni mechanismus, ktery treba ja dokazu vymyslet.

Ale mne ani tak neslo o politiku a zakazky. Mne slo o celkovy pristup ke vzdelani, ktery je IMHO nesmyslny. Byly doby, kdy salova sestra na chirurgii mela maturitu, dneska ma bakalarsky titul a uz existuji programy s PhD v oboru osetrovatelstvi. Stejna appendectomie, stejny sal, v mnoha pripadech i stejny chirurg, ale o mnoho let vic vzdelavani pro sestru. Proc?

U nekterych oboru je ta nesmyslnost do oci bijici. Kdyby se nekdo rozhodnul poskytnout vysokoskolske vzdelani v oboru operniho zpevu cele populaci, tak budeme muset zmenit definici nektereho z terminu vzdelani, populace nebo operni zpev.

Byly doby, kdy titul z prestizni university znamenal jednak, ze absolvent ma urcitou sumu vedomosti a jednak, ze jeho velmi talentovany mozek prosel prisnym treninkem. Pokud bude mit bakalarsky titul polovina populace, tak temer definice mezi absolventy budou lide znalostne a intelektove podprumerni.

Kanuk 26.7.2009 21:56

Re: JaSi

 Stejna appendectomie, stejny sal, v mnoha pripadech i stejny chirurg, ale o mnoho let vic vzdelavani pro sestru. Proc?.....Fafo, odpověď jednoduchá. Odpovím otázkou: Kolik dostává sálová sestra s maturitou, a kolik ta s VŠ? 

Patron Divný 26.7.2009 22:14

Re: JaSi

A nemůže být ta sestra, která studuje déle, skutečně o fous lepší?

Tx 26.7.2009 18:43

Re: R

Ona je vidět obecně jakási degradace vzdělání. Před válkou byla maturita NĚCO. Maturant na obchodní akademii byl prokurista velké firmy. Ing. ekonomie (jako např. Hanzelka a Zikmund) - ani nemyslet. V r. cca 86 šla v našem podniku do penze paní, která měla nižší hospodáčskou (2r. bez matury) a jako inventurnice dělala svou práci perfektně. Místo ní přišla Ing. ekon., tedy o 2 stupně výš, a její činy byly tragické. Já naštěstí maturoval v r. 50 a fakultu dorazil 55, kdy ještě bolševik nestačil všechno školství zkurwit. Degradace se ani tak netýká technických fakult jako humanitního a ekonomického vzdělání. Fakt je, že se to ubírá jiným směrem, absolvent chemické fakuldy Vám jistě řekne, jak se u kterého prvku na které orbitě točí ktery elektron, akorát nevím, jestli tuší, že sirník sodnej je žlutej... Ostatně, dostal jsem kdysi sklad ve sklepě jednoho mohutného 4patrového dvojdomu v Praze, potřeboval jsem plány a zjistil jsem, že  ho v r. 1905 projektoval MISTR ZEDNICKÝ. Dnes by to musel udělat Ing. s 3letou praxí nebo průmyslovák s 6tiletou (z toho je vidět, že 5 let vysoké školy = 3 roky praxe...).

Fafa 26.7.2009 18:55

Tx

kdyz na technickych fakultach nebo na medicine jsou vysledky prilis rychle viditelne. ;-)

R 26.7.2009 19:15

Re: R

Hm, já jsem po škole nastoupil v 80 letech do projekce jednoho velkého podniku. Bylo nás tam asi 40, všechno vesměs samorosti a individualisté a co se týká IQ a podobných, tak zřejmě skoro všichni na zhruba podobné úrovni. Projektanti před důchodem 50, 55 let věku  byli často původně se základním vzděláním nebo dělnickým, učňovské obory atd, do 30 - 40 let věku tam byly různé střední školy,  průmyslovky, stavební atd a od 40 let věku níže se už čím dále více objevovali vysokoškoláci.  Stejné to bylo v konstrukčních kancelářích u konstruktérů obsluhy výroby, kteří pro nás kreslili výkresy. Starší a šéfové jednotlivých kanceláří byli vesměs bez titulu, obvykle průmyslováci, absolventi vlastní podnikové průmyslovky a podobně a mlaďoši, co tam přisli, už byli s tituly inženýři absolveti externích vysokých škol.....

D.M. 26.7.2009 1:37

od antiky

Od Antiky umirali filozofovem vedci a vynazlezci, v blazincich, chudobincih, nebo pachali esebevrazdy. Proc by to tsk mrlo nelobyt najednoujinak?!!;-D

jhm 26.7.2009 7:58

Re: od antiky

Jak vtip dobry. Jake bylo prumerne doziti v antickem Recku? Prizpusobime i nase zdravotnictvi? Stejne mame az prilis vysoke prumerne doziti. Nektere maminky stejne uz rodej doma.

xxx 26.7.2009 10:53

Re: od antiky

Protože je u nás naštěstí pořád ještě dost lidí, kteří chtějí, aby se ČR dostala na úroveň vyspělých západních ekonomik.  A tam jsou vědci placeni podobně jako jiní vysoce kvalifikovaní pracovníci.

Ve vědě to funguje podobně jako v podnikání: Chceš-li kvalitní pracovníky, musíš jim zaplatit tolik, aby neměli důvod přecházet ke konkurenci. Pokud si někdo myslí, že kvalitní vědeckou základnu vybuduje pomocí několika mimořádných jedinců, kteří jsou ochotní pracovat za minimální mzdu, tak by měl okamžitě odejít ze všech funkcí, kde se o vědě rozhoduje.