26.4.2024 | Svátek má Oto


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
pamětník 14.2.2009 8:47

K tomu modelaření...

...někteří vášnivci si byli schopni i vyrobit spalovací motorek,tedy nikoliv ho jen koupit.Vše se dělalo načerno ze znárodněného materiálu ve znárodněných provozech ve znárodněném čase.Ale tenkrát to jinak nešlo.

princ 14.2.2009 8:36

Přímé pokračování

Myslím, že přímým pokračováním radioamatérského kutilství je domácí výroba nejrůznějšího bigbítového náčiní poté, co se začal ozývat z Radia Luxembourg onen úžasný zvuk elektrických kytar. Sháněli jsme reproduktory ARO 935 (používaly se na ozvučení kin), koncové flašky EL34, síťová trafa, překližku na bedny ... myslím, že je to taky téma na knihu.

hudebník 14.2.2009 8:44

Re: Přímé pokračování

za to bych se přimlouval..."bedny z dráťáků a rádií sám si doma letoval.."(Olda Říha).Já měl doma dělanou kopii dvoudíry Marshalla se dvěma trafama a čtyřmi EL 34.Elektronkových 100 W !!!!Nářez.V

Uncle K 14.2.2009 9:53

Re: Přímé pokračování

To už jste,můj princi moc daleko.V začátcích bigbeatu byl mistr světa i ten,komu se podařilo, pod pláštíkem noci, servat ze zdi tlampač místního rozhlasu a vykuchaný reprák použít na výrobu bedny. K tomu ještě zesilovač, třeba KZ50 nebo nějaký z 1.rep. a bigboš mohl začít.A to nemluvím o buzených repro.Je pravdou,že toto postižení si člověk nese s sebou do pozního věku.A sakra vím o čem mluvím!

cipísek 14.2.2009 13:38

Re: Přímé pokračování

Byli i skromnější,kteří si dělali snímače sami a  na začátek jim stačil gramo vstup v rádiu.Jo,každý začátek je těžký.........Ale na elektronky v zesilovačích nikdy nezapomenu,zvlášť na to "dýchnutí" při zapnutí a měkký zvuk,ten polovodiče dnad ani neumějí.

Paul Sulc 14.2.2009 19:54

Re: Přímé pokračování

No, ja pamatuju, v prvni pulce 50 let se shaneli jeste z prebytku Wehrmachtu male permaloyove transformatorky, aby se z jejich plechu vysekavali jadra na magnetofonove hlavy. A pak doma delany magnetak, mono, samozrejme.

Edmont Dante 14.2.2009 8:26

Malá oprava

Aero 30 byl dvouválec, dvoutakt 1000 cm3 a určitě nejezdil 140 km/hod. Takže jste dali dohromady pravděpodobně Aero 50, což byl čtyřválec, dvoutakt 2000 cm3. Jak jste provedl výčet veteránů, tak jste měli vozy na docela dobré úrovni, nyní bratru za několik miliónů. Tak třeba Hispano Suiza je nyní klenot mezi vetrány, který se jen tak nevidí.

jiri dvorak 15.2.2009 11:59

Re: Malá oprava

Omyl, mily pane. Pan Boudny to zrejme spletl preklepem, jednalo se o AERO 50 karoserie Sodomka , dvoudverovy kabriolet  s nevykrojenymi dvermi / to mivala Aero 30 / , platenou zdvojenou strechou  natahovanou nuzkovym mechanismem na obou stranach-vyrabela se take se strechou pevnou, motor byl ctyrvalec , dvoutaktni o obsahu 1000 cm3, pisty byly jiz s tkzv deflektorem, ktery upravoval proudeni smesi , vyfuk mela pod blatnikem vlevo, 3 rychlosti, motor byl ve smeru jizdy za prevodovkou, ktera byla na prvnim miste. Dal se zamenit za motor Wartburg 1000 ,ale bylo treba otocit chod motoru, protoze ve Wartburgu byla prevodovka za motorem. Tu operaci jsme provedli take -  rozriznutim vacky a otocenim., otocenim zapalovani s kladivky tez. Pak to behalo.AERO 50 mazala 140 km rychlosti, odstrojena, docela dobre, klikovka mela jehlove ulozeni. rychlost namarila kontrola, my ji nesledovali, ale pelasilo to ,ze jsme se bali . Jezdiljsem s nim jeste dalsi ctyri roky bez zavad. Tricitkove dvouvalcove dvoutaktni motory AERO najdeme snad jeste dnes na pozarnich strikackach dobrovolnych hasicu .

Tak to na upresneni, pan Boudny nnapsal o mem vypraveni, ano,ta doba nas prave tim nedostatkem naucila mnohemu a nemohu rici,ze to bylo spatne, usit strechovici to vyzadovalo se radit s dedky stejne, jako vymenit vydrevu dveri ci  prave ram te strechy. Ucili jsme se,experimentovali, objevovali , opravovali sami po sobe a poznavali dumysl jednoduchych mechanismu. Dnesni dokonale technologie natlaskane elektronikou uz take nikdo ve skutecnosti neopravuje, vymenuje jen dilci celky, ale do podstaty nema sanci vniknout. V tom byla ta doba krasna a poucna.  Diky panu boudnemu, ze to vytahl na svetlo, ty me vzpominky. To co jsem se naucil uz nikdy nezapomenu,vcetne trpelivosti a vydrze, poznani, jak moc toho jeste nevim.

Vladislav 14.2.2009 2:55

Krystalka

Skvělý učitel František Burian s námi už na obecné v Plzni ještě před válkou stavěl krystalku. Nebylo to v osnovách, stejně jako fotografování a třeba i čtení jízdního řádu, ale učil nás věci pro život. Ty krystalky skutečně dobře hrály, i když se na nich  chytaly jen Liblice, od Plzně asi sto kilometrů vzdálené. Jiné vysílače tehdy nebyly.

Paul Sulc 14.2.2009 0:51

Elektronky do SOnorety

To byly ty slavne , nemecke, vojenske RV 12 P 2000. Take existovala bateriova obdoba RV 2.4 P 700.  Ty se hodily temer na vsechno, v prijimaci technice, i maly vysilac z toho sel udelat . Byla to nadherna doba. Uz jen tim,ze mladez mela tvorive zajmy a pouzivala mozek ku premysleni, nejen jako zatez co drzi hlavu na ramenou.

F..A.Kekule 14.2.2009 6:05

Re: Elektronky do SOnorety

Ervéčko byla elektronka, vymyšlená geniem. Málo se ovšem ví o tom, že se vyráběla ještě dlouho po válce, sice v trošku jiné podobě, ale systém byl stejný. Byla to 6F32, kterou byl z části osazen i náš první televizor. Svět ji znal spíše pod názvem 6AK5.

Paul Sulc 14.2.2009 19:05

Re: Elektronky do SOnorety

Ale fantastickej byl i ten ''sokl''na RV. Ta elektronka z  nej urcite nevypadla   Ale ty dlouhy RV, z hlinikovym krytem, ty sem moc rad nemel. Nekde tu mam jednu LS 50, taky se delaly jeste v 60 letech

Nemo 14.2.2009 21:02

Re: Elektronky do SOnorety

Ty dlouhé byly RV2P800, přímožhavené. Byly např. v legendárním inkurantním přijímači TornEB.

Podobné byly ještě RV12P4000, ty zase byly v tankovém přijímači UKWEe, zvaný Emil.

Paul Sulc 15.2.2009 1:18

Re: Elektronky do SOnorety

Mate pravdu. Ten torn jsem mel. Ten karusel, to byla nadhera. Nebyl to superhet, ale jak to cele bylo udelane, to se proste uz nikdy neuvidi. A to byla valka,a vsechno honem honem.

Jinak mam dojem, ale jen dojem, ze ty dlohy RV byly puvodni a ty kratsi pozdejsi, dokonalejsi design.

Tx 15.2.2009 9:33

Re: Elektronky do SOnorety

Máte recht, RV2000... byla takovej evergrýn jako teď 555 v integráčích. Vynikající stroj!!

Věra 14.2.2009 0:46

Sonoreta ...

Jo, Sonoreta, tu jsme měli doma taky. V sedmapadesátém nám dosloužila stará Philipska z 1. republiky a tak táta sehnal od kolegy Sonoretu za pár kaček, na nové, velké gramorádio jsme se zmohli až v roce 1964. Dneska se to zdá nepochopitelné. Já měla moc šikovného tátu, po válce nebylo ani pomyšlení na to, že bychom si mohli koupit auto a tak se do jeho výroby dal sám (jen tak, v garáži), bylo to v roce 1948. Tehdy se mezi kutily rozmohla výroba tzv. lidových vozítek, která si šikovní chlapi vyráběli takříkajíc doma na koleně. Můj táta dal dohromady dvousedadlové otevřené vozítko s motorem 500 ccm, dokonce za něj dostal na výstavě v Praze na Štvanici 1. místo - za originální zavěšení předních kol (1952), byla o tom zmínka ve Světě motorů. Bohužel, zemřel 1968 a dneska by nevycházel z údivu, jaký pokrok technika za posledních 50 let udělala. Bejvávalo ... :-)

F..A.Kekule 14.2.2009 6:09

Re: Sonoreta ...

Sonorety byly dvě, jedna s RV 12, ale když už se těžko sháněly, vyšel návod i na osazení s ECH 21. Postavil jsem obě. Mít je tak dnes...

V 14.2.2009 7:02

Re: Sonoreta ...

jo, RV 12P a zvlast ECH21... to me zni velice familierne, kdyz pak prisla doba integrovanych obvodu, tak me prislo ze to radioamaterstvi bylo ochuzene, zacalo to byt o necem jinem a uz to nebylo moc na domaci kuteni, mozne jeste v uplnych zacatcich, ale vbrzku se to stalo pro amatera nedostupnou oblasti a prestalo to cloveka i bavit. Aspon to byla moje zkusenost. Krystalku by se i dnes meli zacinajici kutilove postavit, je to uplne kouzelne, kdyz se z pulky brambory zacne ozyvat vysilani

F..A.Kekule 14.2.2009 12:35

Re: Sonoreta ...

No jo, ale na VKV to nefunguje a na středních už skoro nic nevysílá.

noname 14.2.2009 14:43

Re: Sonoreta ...

Obě verze Sonorety se prodávaly jako stavebnice. Stály na tu dobu poměrně dost peněz, tuším cca 200,- Kčs. Někde mám ještě ceník. Byly tam i pro nás studenty cenově nedostupné stavebnice, např. superhet Mír a jiné.Když začalo pokusné vysílání na VKV, stavěli jsme např. superreakční přijimač s EF 22 (!), to byla takřka ta krystalka a fungovalo to.U elektroniky jsem zůstal dodnes, je to můj velký koníček i profese.Bastlířské zkušenosti z té minulé doby jsou neocenitelné.

krmič 14.2.2009 14:53

Re: Sonoreta ...

Ano, prodávala se celá řada různých stavebnic. Pokud by se bastlíř omezil jenom na ně, tak se sháněním materiálu nebyl problém. A to nemluvím o dřívější době, kdy bylo plno všelijakého inkurantního materiálu. Pravda, bylo to k dostání asi jen v Praze.

Jarda 14.2.2009 14:02

Re: Sonoreta ...

S tim ochuzenim docela souhlasim. Nebylo nad to zapnout napajeni a sledovat, jak se zacinaji zhavit katody, pak se rozsviti magicke oko a radio zacne napred potichu a pak naplno hrat :-).

Paul Sulc 14.2.2009 20:06

Re: Sonoreta ...

To mate recht, elektronika bylo krasne hobby, a nakonec sem se stim zivil az do ledna, ted sem v pensi, je mi 71. Ty inegrace byly docela fajn, ale jen kdyz meli 14 ci 16 nozicek. Ted ma IC , 25x25 mm treba 160 nozicek, jako vlasky..A tech IC je na desce treba 50. Opravit se to neda, tak celou desku vyhodit a za 5000 doll. koupit novou. Jaka krasa to byla vzit osciloskop a tlustej manual a opravovat treba Rank Cintel telecyne nebo Sony 2000   1'' video recorder.

krmič 14.2.2009 15:22

Re: Sonoreta ...

Opravdu se divím, že tady ještě Aston ani někdo z diskutujících nevzpomněl éru bastlení lidových vozítek. To byla přímo móda, v Ostravě jsem navštívil dokonce výstavu těchto výtvorů.

Krásné vozítko měl vedoucí prodejny hudebních nástrojů. Když ho zaparkoval před krámem, tak se lidé shlukovali. Přitom měl normální automobil, byl to jenom takový bastl ze záliby.

elluba 14.2.2009 0:26

Děkuji.

Přečetl jsem si i Vaše zmíněné starší povídání a děkuji Vám. Je to pohlazení na duši. Také vzpomínám.

PK 14.2.2009 3:13

Re: Děkuji.

Pane Boudny, uz jsem od Vas dlouho nic necetl, je fajn, ze jste se zase ozval. Coz abyste se spojil s nejakym profesionalni psavcem, znalym krasomluvy, katarze, trocheje, a podobnych piskuntalii, a vydal sve vzpominky knizne! Tak jako to delaji slavni fotbalisti, hokejisti, etc. Urcite by to nebylo marne a ja bych se hlasil o prvni vytisk.

Autor 14.2.2009 12:30

Re: Děkuji.

Vážený pane, děkuji Vám za Vaše vlídná slova. Napsal jsem článků asi 40. Píši i do BL, ale NP je pro mě takové vlídnější prostředí. Napsal jsem na požádání i knihu pro "náctileté" a výš s názvem "Své mládí jsme prožili v nevábné době 1945-1955", ale objednavatel se někde ztratil a tak zůstala v domácím archivu. Jinak Vaše připomínky ohledně psaní jsou pro mě cenné.                       S úctou    Boudný

Magor Milda 14.2.2009 18:05

Re: Děkuji, pane Boudný

dříve jsem také psával do BL, tam se však v posledních letech etablovala řada lidí, s kterými já nic společného nenalézám. Antisemité, antiameričani, to není moje vlnová délka. Nic proti redakci, považuji je skoro za oběti těch přispěvatelů. ¨Pokrokovost¨znamená dnes být  na straně muslimů, multikulti, Ruska a nevím koho, na straně Čechů však musíme vytrvat my.

Paul Sulc 14.2.2009 20:08

Re: Děkuji, pane Boudný

Muzete mi rici co je to BL  ??dik

Magor Milda 14.2.2009 20:18

Re: Děkuji, pane Boudný

je to zkratka Britských Listů , jednoho z prvních internetových diskusních portálů. Diskuze se tam však tak zvrhly, že komentáře byly zrušeny, od té doby se tam roztahují autoři zcela určitého ¨korektního¨směru. Pan Čulík i pan Kotrba, provozovatelé toho portálu, mi nepřipadají nijak posunutí, problém jsou ti přispěvatelé.

Takže http:// www.blisty.cz  , jsem zvědav, zda to projde, pan Neff je dal do filtru.