12.5.2024 | Svátek má Pankrác


Diskuse k článku

VZPOMÍNKA: Jan Palach (2)

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
kulis ellinas 15.1.2009 17:23

Vyrozuměl jsem, že víra jde mimo Vás, koneckonců, proč ne, je to Váš život

Co se týče rozdílu mezi nějakým Pavlem a nějakým Masarykem, je evidentní. Masaryk se zasadil o nějaké Československo, které už zase, po krátké agónii, okleštěné zleva-zprava, neexistuje, Pavlovy texty odolaly času. Nebudu komentovat větu Pavel byl v mládí dost velký sígr ... předpokládám, že Vám to uklouzlo, to není vhodný výraz pro korektní debatu.

Kárl 15.1.2009 17:08

Jedeme dál s modlama

Měli jste někdy hlad?

Kárl 15.1.2009 17:01

Jedeme dál s modlama

Teda, začíná to houstnout už jseme ve druhé-světové kdy dojde na mého

milovaného Jana Žišku,Prokopa Holého,Jiřího z Poděbrad tehdy se před

námi třásla celá Evropa dneska sice taky , ale SMÍCHY!Hrdina je pro mne

ten kdo vezme benzín polije se a skočí v té době pod Ruský tank ti

ostatní patří do blázince.Tož hezký den z jihu Moravy Kárl

felix 15.1.2009 16:40

oběť nebyla marná .. posílila nás slušné .. a naštvala kolaboranty

oběť nebyla marná .. posílila nás slušné  .. a naštvala lidi, kteří se chystali v klidu kolaborovat s okupační mocí ... naštvala lidi, kteří si jsou vědomi své malosti , ubohosti a neschopnosti odporu vůči okupaci a kolaboranstké vládě ! ..... Díky Honzo !

Schumacher 15.1.2009 15:26

No, nějaký Pavel napsal dopis nejakým Korintským.

Nějaký Masaryk napsal opačné pojednání. Lidé mívají různé názory. Nevím co ví nějaký Pán. Nemám pána, nejsem pes ani otrok ani feudální poddaný. Pokud jím myslíte onoho nejvyššího "hlavního hybatele" pak o něm naprosto nic nevíte. Stejně jako kdokoli jiný. I když si spolu  tu a tam popovídáme. Dopis Pavla z Tarsu, dříve Šavla, znám. Je odrazem doby a  tehdejších představ ranného křesťanství. Pavel byl v mládí dost velký sígr, pak se dal na cestu pokání. Jak to v takových případech bývá, poněkud přehnaně. Kdyby nezemřel smrtí mučedníka, které se sám vydal, byl by jedním z mnoha nepříliš známých. Katolíci pak jeho mírná doporučení překroutili do extrémní podoby jako protikladu hříšného života. To prvotní křesťané neznali. Zajisté je nerozumné a může být pokládáno za "hříšné", protože především neodpovědné a kruté k nejbližším, brát si život kvůli malichernostem. Palach to cítil jinak, pro něho v jeho zoufalství to malichernost nebyla. Nikdo jiný než on sám to nemůže posoudit.

Jaka 15.1.2009 15:21

Některé příspěvky mě tu rozesmutňují,

mám totiž tu dobu pořád zarytou pod kůží. Vím, jak na nás tato oběť tehdy zapůsobila, jak nás burcovala, to se nedalo nikdy zapomenout! To nebyla sebevražda ze slabosti, naopak, byla to výzva - nepodléhejte!

Tomáš 15.1.2009 15:10

Re: Nechci a nemohu nikoho soudit, ale je na pováženou,

Ano, to máte kus pravdy. Ale toto podle mne nelze tak lehce srovnávat. Voják neobrátí zbraň proti sobě, leda, že by naříklad zajetím hrozilo, že vyzradí důležitou informaci a podobně. Palach nebyl voják ve válce. Byl to člověk v úplně jiné situaci. Pamatuji si na tu dobu (i když jsem byl malý - kupodivu mi tyto diskuse v paměti dobře uvíznuly), kdekdo říkal, že s tím, na co Palach upozornil souhlasí, ale s upálením se ne a podobně. Musím se přiznat, že jsem vždy cítil a až do dneška cítím, že jeho signálu rozumím. Už jsem to jednou v této diskusi uvedl - poukazuji na výklad Tomáše Halíka. To mi připadá jako nejlepší zhodnocení - například http://www.radio.cz/cz/clanek/99776.

OT - Vy jste opravdu válečný veterán ?

www racek 15.1.2009 14:27

Re: no a na závěr, samozřejmě ?

ale jistě, jsem. znám minimálně dva spolužáky jana palacha co s ním byli v tom kazachstánu, tu dobu jsem prožil a tak ...

no, rád bych připoměl ten jeho dopis na rozloučenou. radši ho nečtěte. možná byste ztratil některé iluze.

ALEXIS 15.1.2009 13:50

Re: Opakují, je to jen neplodná Palachiada

myslím, že ne kde - kdo jel dále po činu ve svém zájmu.  jen ti samí prospěcháři - tehdy, dnes, v budoucnu ...

tady se ta skutečnost  od  1969 do  1989 jevila  jinak než dnes .

Majkkl 15.1.2009 13:47

Asi budu za hnusnýho,

ale přemýšlím, co chce článkem říci... že znal Jana Palacha a ví o něm, že to byl stoprocentní ideál novodobého hrdiny? Že byl sám tak odvážný, že šel v roce 1969 až do nemocnice a dnes (roztomile naivně) přemítá, že ti pánové před dveřmi byli asi estébáci? Autor byl zhnusen masou lidí, kteří nevystoupili proti režimu a naopak kolaborovali kvůli postavení apod.... Nějak mi ale schází sdělení, na základě čeho tak o těch ostatních soudí - co dělal on sám, byl nějak aktivní proti režimu? Nebo to je taková ta typicky česká domácí revolta - jsem proti režimu, ale hlavně to neříkejte u mě v práci, ví to jen moje žena Máňa... Ve světle toho, že drtivá většina lidí je ochotna tak akorát nadávat doma v kuchyni a pokud se někdo postaví na odpor režimu aktivně (viz bří Mašínové), pitvá se každý jejich skutek, jestli to moc nepřehnali, soudím, že Palachova oběť (a úvaha o možném vyburcování již normalizovaných spoluobčanů) byla naprosto naivní a zbytečná. Spoluobčanům jde totiž nejlépe to klanění se před památníkem hrdinů až čelem k zemi, reálně to však v odporu proti zločineckému režimu vidět příliš není a svědčí o tom i současné vysoké procento voličů, kteří pokládají bolševiky za nejlepší volbu...

Rybák 15.1.2009 13:40

Re: no a na závěr, samozřejmě ?

Pro Vás ji možná degradoval všeználku. Ale vždyť vy jste také jen človek,  že  ?

Marat 15.1.2009 13:35

Opakují, je to jen neplodná Palachiada

Když jsem před čtyřiceti léty dorazil do USA,tak po čase jsem si objednal v Chicagu vydávaný český deník Denní Hlasatel. Po několka letech jsem ho z hnusení přestal odebírat.Rok co rok v té tiskovině se konala půlroční Masarykiáda. Do toho plátku "dopisovalo" pár desítek krajanu toužíci se ukázat jako vlastenci.Měsíc před výročím narození Masaryka to začalo.Každý s těch několika desítek dopisovatelu považoval za svou vlasteneckou povinost k výročí Masarykova narození napsat o něm vlastnoručně vypulírovanou legendu. Pokračovalo to i po tomto výročí další nejméně měsíc.Redaktor si nedovolil tlachání nějakého některé "dopisoatele-ky" vynechat.Byl na těch vlasteneckých dopisovatelích a čtenářích finnačně závíslí. Tak další dvouměsiční Masarykiáda se konala měsíc  před výročím Masarykovi smrti a měsíc po.Totéž se dělo  měsíc před 28 říjnem a měsíc po.A rok co rok to samé. Ty Masarykiady se zkracovali umrtím krajanských "vlastencu", kterří zdrhli s té nejpřekrásnější České vlasti v době,kdy vlast potřebvaovala každou ruku.

A jak vidím,tak i v ČR je také mnoho psáču,chtějíci si na hloupém činu Palacha přihřát  svou polivčičku a tak pulírují legendy o Palachovi.Byl to čin hloupí a nic jím Palach nemohl dokázat.Réžím a stát který sprovodil ze světa miliony lidí,se nemohl ani pozastavit nad hloupím činem jediného pošetilého mladíka.Přece nemůže věřit tomu,že ten čin otřásl Sovětským politbyrem,nebo i českým.

Kde kdo předstíral dojatost,ale každý byl rád,že může chválit "hrdínský" čin toho Placha a a zase může jet ve svém zájmu.V době tohoto činu Palach už mohl vidět,že s Českým národem žádná oběť nehne. Měli by ste už konečně přestat pěstovat a hnojit legendy o tomto činu pošetilého mladíka.

ALEXIS 15.1.2009 13:30

Re: Znamení doby

spíše  se  to  dle  mého  týká  prospěchářů, těch  tu věru   b y l o    je   a bude  habaděj.  

ALEXIS 15.1.2009 13:26

Re: To, že Jiří Smetana plete dohromady

asi se mýlíte, ono  vzhledem  k tomu co je v článku psané   n e l z e   současnost  nezmínit.

Spirit 15.1.2009 13:09

To, že Jiří Smetana plete dohromady

Palachův ojedinělý ČIN se současnou špinavou českou politickou scénou - navíc jednostranně, je až perverzní. Nevím, jaké má Smetana vzdělání, a čím se živí. Vím však, že uvažuje jako psychopat. Za každou jeho myšlenkou bych hledal osobní prospěch. Palachovu památku špiní.

R.J. 15.1.2009 13:01

Re: Znamení doby

Až na některé poznámky k Palachovi souhlas. Co se týká 50% národa,  popsal jste moji osobní zkušenost.

astor 15.1.2009 12:34

Re: Znamení doby

A co jako?Že nesnáším modly?Nemýlíte se!

Karotka 15.1.2009 12:29

Re: Znamení doby

Vy byste se divil, co všechno čiší z vašeho příspěvku...

ALEXIS 15.1.2009 12:19

Re: no a na závěr, samozřejmě

no, autor na to nahlíží prizmatem svého věku,  ale co je důležité tak neblafuje ! 

-  toť vše.

astor 15.1.2009 12:12

Znamení doby

Byla by zajisté zajímavá studie ohledně Palachovy osobnosti.Introvert z religiozního evangelického prostředí,vždy ochotný se obětovat pro tzv.vyšší cíle,vždy ochotný nastavit tvář k úderu za druhého...Mesiášský komplex z jeho činu jen čiší.Ovšem jeho čin tuze dobře vyhovuje českému naturelu - držet se v pozadí,být opatrný,žrát z mimořádných odměn za mimořádné směny,pomlouvat vskrytu a následně tancovat vítězné tanečky na uhynulé potvoře.Proto je ikonou,že omlouvá naše nicnedělání.

Ivan 15.1.2009 12:07

Kolik lidí se upálilo na protest proti současnému režimu?

Proti současnému režimu se už taky upálilo několik lidí. Kupodivu o nich oslavovatelé Palacha nemluví. Není to jaksi "politicky košer". Cenzura o tom funguje lépe než za bolševika.

www racek 15.1.2009 12:02

no a na závěr, samozřejmě

zabte paroubka, on za to může.

úplně tím degradoval celou vzpomínku. ale co dělat, i autor je jen člověk.

kulis ellinas 15.1.2009 11:52

Z hlediska křesťanství

je sebevražda tím nejhorším možným výběrem, neboť deklaruje nevíru, nedůvěru, že se věci mohou způsobem člověku nepochopitelným změnit k lepšímu. Deklaruje dále, mimo jiné, absenci pokory. Sv. Pavel píše v 1. listě Korintským 13.3: A kdybych rozdal všecko, co mám, ano kdybych vydal sám sebe k upálení, ale lásku bych neměl, nic mi to neprospěje. A pak v 13.7. Ať se děje cokoliv, láska vydrží, láska věří, láska má naději, láska vytrvá. 13.8. Láska nikdy nezanikne... Pavlovo Vydal sám sebe k upálení není totéž, jako když sám na sebe vztáhnu ruku...Tisíckrát si člověk myslí, že je v tunelu, ze kterého není východisko a pokaždé se nějaké najde. Jsem dalek toho, abych posuzoval, zda si Palach myslel, že odevzdal život za jiné, či jej k tomu vedly jiné myšlenky. To ví jen Pán. Určitě však to nebylo to nejlepší, co mohl vymyslet.

ALEXIS 15.1.2009 11:51

pěkné, co dodat ?

koncem 80.let jsem byl zaměstnán ve "fábě" v Plzni.  že existovaly "palachiády" bylo jednou z mála vzpruh v té době. povinné politické půlhodinovky s přednesem typu 5.1. Lenin řekl ... /čti pátého první ... ,  chápete ???? /

to byla klec, kdy  inženýr "šedesátník"  byl ve fábě  poslední filcka.  kdo včas zmizel udělal dobře.

bohužel  je  čin  JP   jedna z mála vzpruh i dnes - a za tím si  pevně  stojím!

 

Válečný veterán 15.1.2009 11:45

Re: Nechci a nemohu nikoho soudit, ale je na pováženou,

Vaše příměry pokulhávají - stateční vojáci na frontě ani piloti v letadlech neobraceli ani v nejkritičtějších chvílích  zbraně proti sobě samým.

Klasik 15.1.2009 11:33

Žij i tehdy, když se stal život nesnesitelným ...

Jan Palach -  stejně jako Mistr Jan Hus - prožíval spravedlivé duševní trápení kvůli nekonečné lži a nespravedlnosti. Oba skončili život v plamenech. Mistra Jana nikdy nenapadlo, aby oheň pod sebou zažehl vlastníma rukama. Hluboce se skláním před památkou Jana Husa.

RS XII/08 15.1.2009 11:25

Re: Osvobozování ?

Změnu v názorech německého obyvatelstva pregnantně vyjádřila tajná zpráva Bezpečnosti říšské služby č. 246 z 15. prosince 1941. "Zvyšující se počet padlých vyvolal o to větší překvapení, když po nedávném prohlášení říšského tiskového šéfa se očekávalo, že bolševismus je rozhodujícím způsobem poražen, a tím nelze očekávat bojovou činnost většího rozsahu."

Na Nový rok 1942 přinesl oficiální orgán vrchního velitelství německé branné moci Die Wehrmacht úvodník, který měl na tehdejší poměry nezvyklý název: Tvrdé poznání " jasné závěry. "Válečný rok " rok 1941? pravilo se v něm, "i v posledním Němci zakoval tvrdé poznání.

Velkoněmecká říše nám nepadá jako dar do náruče. Musíme pro ni tvrdě bojovat a obětovat".

Ještě jasněji se vyslovil vrchní šéf nacistické propagandy Joseph Goebbels, který při zahájení zimní pomoci překvapivě prohlásil, že "milióny našich vojáků stojí nyní po roce nejtvrdších bojů tváři v tvář nepříteli, který má velikou číselnou a materiální převahu."

Vedení Třetí říše z přehnaného optimismu tak propadlo po bitvě u Moskvy do naprosté skepse. Následná Stalinova euforie byla však také předčasná. Vítězná cesta Rudé armády do Berlína trvala ještě čtyři desítky měsíců a byla poseta miliony mrtvých.

obchod 15.1.2009 11:21

Re: Pan Jan Palach

situace v době Mnichovské zrady

Tomáš 15.1.2009 11:01

Re: Pane, jsem přesvědčen, že se mýlíte...

Já Vám také děkuji za Vaše myšlenky, o kterých budu přemýšlet a přeji pěkný den.

nonsuicide 15.1.2009 10:45

Pane, jsem přesvědčen, že se mýlíte...

Já se naopak domnívám, že zde žádná abslolutní pravda neexistuje - a to jsem zavilým odpůrcem dnešních nihilisačních trendů. Jsem přesvědčen, že odpověď dá pouze svědomí každého jednotlivce. Každopádně díky za podnětné myšlenky, o kterých se snad pokusím přemýšlet.