28.4.2024 | Svátek má Vlastislav


Diskuse k článku

VZPOMÍNKA: Jan Palach (1)

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
doktor 14.1.2009 13:18

Re: Čin má symbolický význam,

Pochopit se nedá. Chápete snad sebevražedné útoky Palestinců, Iráčanů nebo talibanských Afghánců?

hulwat 14.1.2009 13:25

Re: Chápu.

Náboženský fanatizmus!

Schumacher 14.1.2009 14:57

Re: Chápu.

Zajisté. Je odrůdou politického fanatismu.

VLK 14.1.2009 16:07

Re: Čin má symbolický význam,

Pokud je nechápu, je to dáno tím, že žijeme každý v jiném kulturním prostředí. Já ze svého kulturního prostředí je odsuzuju a odmítám pochopit. Proto se nehodlám zaobírat vnitřní psychologií každého jednotlivého pákistánského sebevražedného teroristy. To ať si dělají jejich immámové. Já mám právo vybrat si svůj kulturní okruh, své meze toho, co považuji za správné, ve shodě se svým vědomím a svědomím.

Já mám svůj vzor v občanské statečnosti dané bojem proti komunismu, proti zlu, které znám, třeba až do obětování života, v Palachovi. Jeho představy, co svým činem dokáže způsobit, považuju za idealistické a naivní, ale vidím v něm obraz toho, jak daleko je možno v tom boji zajít. Považuji ho za hodna úcty a z tohoto titulu se snažím pochopit jeho čin o trochu víc. Proto považuji za přínosné podrobnosti o jeho činech i názorech.

Je možné, že mezi palestinskými sebevražednými útočníky je někdo spravedlivější, statečnější, vznešenější než Jan Palach. Ale já mám právo na to, aby mi to bylo fuk.

povídám 14.1.2009 10:34

Já si také...

myslím,že je Palach zbytečně glorifikován,Byl to určitě psychicky nevyrovnaný člověk a určitě není třeba ho dávat za vzor dnešní mládeži.Spíš by se měli svou vlastní prací přičinit,aby bylo lépe a aby negativní jevy z této společnosti mizely.A toho se žádnou demonstrativní sebevraždou nedosáhne.

VLK 14.1.2009 10:55

Re: Já si také...

Ježišmarja, jako by na mne sáhl přízrak tehdejší doby. Jako bych četl tehdejší noviny... svou vlastní prací přičinit...negativní jevy z této společnosti zmizely... vzor dnešní mládeži... přesně ty samé fráze. Brrrr

R.J. 14.1.2009 13:02

Re: Já si také...

;-DPo slovech poznáme je.;-D

franta tyčka 14.1.2009 10:04

Nepochopuju proč je tak oslavován

je to nějaké náboženství či co? U psychicky nevyrovnaného jedince je to k pochopení ale u tak charakterově vyváženého člověka jak se tady píše mi to nesedí. A nebo se to píše proto aby se idolu všech těch disidentů co utekli a nic neudělali nesebrala gloriola jejich hrdinství? Proč se například nepíše o těch co skutečně něco dělali? Stavěli barikády z tramvají, obraceli směrovky, házeli na tanky zápalné lahve a někdy na to doplatili i tím, že byli zastřeleni. Po těch nikdo nepátrá a nejsou oslavováni. Proč  je oslavován člověk psychicky narušený? A nakonec co dokázal tím, že se podpálil? Naprosto nic. Ty kecy jak vyburcoval národ jsou směšné.Daleko víc dokázali vždycky ti kteří zůstali naživu.

Jan Novotný 14.1.2009 10:27

Re: Re: A k čemu bylo házet láhve na tanky?

Já myslím, že ani házení lahví na tanky nemělo smysl. Smysl mělo trvat na svém a nenechat se donutit k odvolávání. Poláci to po vyhlášení vyjímečného stavu více méně dokázali. Ovšem pozdě bycha honiti.

Jan Novotný   

Bimbrdle 14.1.2009 10:42

Re: Nepochopuju proč je tak oslavován

Milý Franto Tyčko, nemyslím si, že Palach nedokázal naprosto nic, jak píšete. Měl nepopiratelný vliv na část mládeže i v zemi Velkého bratra, přítele našeho nejvěrnějšího a nezištného. Konkrétně pomohl řadě lidí, že se postavili na odpor bolševickým zločincům u nás i jinde V TÉ FYZIKÁLNÍ ROVINĚ (HMOTNÉ).Vládnoucí bolševici se ho zoufale báli I PO SMRTI. A dělali vše možné i nemožné, ABY ZADUPALI DO ZEMĚ vše, co se Palacha týkalo. Mistři lži slavili dočasně své triumfy. Můj OSOBNÍ NÁZOR: kdybych měl možnost mluvit s Palachem PŘED jeho činem, snažil bych se mu to rozmluvit a přesvědčovat ho, aby svůj ODPOR K ZLOČINCůM vyjádřil jiným způsobem. Obávám se, že by to nepomohlo. ŠEL SVOU CESTOU. NEPOCHYBNĚ PROBRAL Z MRÁKOT a zatemnění myslí bolševickou ideologií hodně lidí. Což se mu podařilo. A za to jsem mu i za ně vděčný. Neodsuzuji ho. Palach BYL psychicky vyrovnaný člověk. Neobyčejně silná osobnost. Jsem na něj hrdý i když v jeho vlastním činu (metodě odporu) s ním zásadně nesouhlasím. Palach byl totálním opakem předposr*ného, zbabělého, úskočného, vypočítavého, zákeřného, nízkého, udavačského Čecháčka. Čest jeho památce.

mstitel kmene 14.1.2009 10:58

Re: Nepochopuju proč je tak oslavován

R^!!

VLK 14.1.2009 11:38

Re: Nepochopuju proč je tak oslavován

Souhlasím s Vámi, až na jednu věc. Nejsem si jistý, že Palach byl psychicky vyrovnaný člověk. Příliš málo toho o něm vím. Ale nevím, proč by musel být psychicky vyrovnaným člověkem. Cožpak je to povinností, být psychicky vyrovnaný? Cožpak lidská společnost je jen pro takové? Spravedlivá a opravdu lidská společnost přeci musí být i pro ty ostatní, nevyrovnané. Každý z nás se přeci občas dostane do situace, kterou psychicky zvládá hůře nebo vůbec nezvládá. I kdyby Palach byl osobností nevyrovnanou, jeho čin to neumenšuje.

I. 14.1.2009 11:48

Re: Nepochopuju proč je tak oslavován

VLKu díky znovu. Někdy mě na Psu bere zmar z diskusí, ale teď naopak...Díky ještě jednou. I.

NevericiTomas 14.1.2009 13:19

Re: Nepochopuju proč je tak oslavován

Neb ze sve vlastni zusenosti si troufnu prohlasit, ze nejvyrovnanejsi byvaji cynicti, na dnesek zamereni sobci...:-(

Hanibal 14.1.2009 18:18

Re: Nepochopuju proč je tak oslavován

Může někdo klasifikovat co je vyrovnaný a nevyrovnaný člověk. Vždyď každý druhý křikloun na této diskusi je simplexní osobnosti s psychopatickými rysy. Prosím pěkně, ale důrazně, nechejte Palachovou památku na pokoji. Když už nic jiného, ve slušné a civilizované společnosti obecně platí, o mrtvých jen dobře. Všichni ti agresívní kverulanti, běžte skákat na staromák,  oslavujte si své celebrity,kdo neskáče není Čech...!!

I. 14.1.2009 11:44

Re: Nepochopuju proč je tak oslavován

Nějak si nevzpomínám, že by třeba Gándhí nebo  Jan Pavel II převrátil jedinou tramvaj, obrátil směrovku  nebo hodil láhev na tank.  A přesto jeden porazil Angličany a druhý komunisty.  Pokud tohle nechápete a znáte jen barikády, pak vám není pomoci. Pro Čechy, které vždycky v rozhodujícím okamžiku zklamou jejich vůdci, a kteří tak rychle ztrácejí prvotní nadšení, a kteří nemají žádnou společnou duchovní a historickou oporu,  má Palach nesmírný význam, a je oprávněně glorifikován, pokud je to správné slovo. Když nic jiného, byla to 20 let připomínka našeho národního (nečistého) svědomí. Nemáme moc takových světlých bodů v historii. Ale vysvětluj to frantovi tyčkovi třicetikorunovému...

franta tyčka 14.1.2009 12:13

Re: Nepochopuju proč je tak oslavován

Ičko ,nevím jak vás oslovit. Kdybyste mě nazval třeba bl.bem nebo ještě jinak bral bych to.Ale nazvat frantu třicetikorunovým to mě fakt uráží. Já svým doktorům platím víc než tyhle podělané poplatky. Tady je vidět vaše veliká oduševnělost a delikátnost.

Schumacher 14.1.2009 12:40

Jan Pavel II na to měl mocnou instituci a komunisty neporazil.

Gándí dlouhodobě pracoval na svém programu, dlouhodobě snášel útrapy a byl úspěšný ve specifickém prostředí. Stejně jako Jan Pavel II ve vztahu k výjimečně religioznímu a katolickému Polsku. Komunistický systém neuspěl hospodářsky a tím se dostal, mimo jiné, do zásadního rozporu s hlásanými idejemi. Pravdu měli pragmatici Brzezinski a Reagan.

Drkošová 14.1.2009 8:20

Pozor na následky

Každý rok sa pripomína smrť Jána Palacha. Nechcem jeho čin hodnotiť. Každý rok sa nájde zopár jedincov (podľa mňa prípadov pre psychiatra), ktorí si z neho zoberú príklad na protest proti "neudržateľným pomerom" v Českej Republike. Ak by bolo menej článkov v novinách a hlavne menej televízneho spomínania, možno by sa niektorí z nich dožili odbornej pomoci.

Huaskaran 14.1.2009 8:05

Film

Zítra v osm večer na ČT 2 budou vysílat výborný dokument o Janu Palachovi.

Andrtálec 14.1.2009 5:29

Jan Palach

Osobně mám vždy větší strach z těch "poctivých a oddaných", než z konjunkturálních děvek. Když si přejdete dějiny, tak zjistíte, že nejvíc zla vždy napáchali ti "upřímně přesvědčení", a nikoliv cyničtí nihilisté.

Asi mě tady utlučete za rouhání, ale jisté prvky chování Jana Palacha, které autor článku - asi bez praktické znalosti psychiatrické symptomatologie - připisuje jeho skromnosti a jiným kladným vlastnostem, bych já hodnotil jako náznaky mírné narcistické poruchy. Pocit vlastní výlučnosti, odtažitosti... To se pak někdy převalí do mesiášského bludu.

Promiňte, ale pro mě je člověk, kterému jsou nějaké idey bližší než vlastní život, takže se pro ně upálí, duševně ne zcela v pořádku. Živý mohl komoušům škodit víc a déle, kdyby chtěl.>-

Eva 14.1.2009 8:04

Re: Jan Palach

Naprosto s tímto názorem souhlasím. A to ne až teď, ale už od okamžiku jeho sebevraždy. Vždyť kdyby se oženil a vychoval třeba tři děti ve svých ideích, bylo by to méně efektní, ale mnohem záslužnější. Takováto gesta přece fakticky neřeší nic a jaká byla situace, to jsme přece věděli všichni, nebylo třeba upozorňovat.

R.J. 14.1.2009 13:49

Re: Jan Palach

Všichni věděli? A co prosím všichni dělali? Neviděl jsem o Palachovu týdnu na Václaváku " všechny". Takže to tak jak říkáte nebude.

Eva 14.1.2009 17:29

Re: Jan Palach

A co jsme, prosím, podle vás měli dělat. Podle vaší reakce soudím, že jste ještě nebyl na světě a rodiče vám nejspíš o tom moc nepověděli. Vyjádřete se ale konkrétně.

Baghíra 14.1.2009 8:37

Re: Jan Palach

Rovněž souhlasím. Idea, že jeho gesto zapálí další pochodně, vznítí odpor, či dokonce pohne svědomím utlačovatelů je směsí naivity a sebestřednosti. Proto děkuji za článek o P. levicovém smýšlení, který mi hodně osvětluje.

VLK 14.1.2009 11:13

Re: Jan Palach

S tím, co píšete Vy, souhlasím. S tím, s čím souhasíte, ovšem nesouhlasím. Palachův čin měl obrovský význam pro morální posílení lidí odporujících komunismu, i když nevedl k takové bouři odporu, jak si Palach naivně představoval. Ukazoval, že v odporu je možno dojít až po tu krajní, konečnou mez. Ukazoval, že pokud člověk chce nějaký čin proti režimu udělat, že to udělat má, neboť jiní už udělali proti tomu režimu i větší věci. Byl pochodní ukazující cestu, mám-li to říct vzletně. Vzdálenou několik kilometrů a neosvicujícím místo, kam musíme udělat další krok. Nebyl návodem k opakování. Ale svůj význam měl. I s tím, jaké měl či neměl Palach názory či povahu.

NevericiTomas 14.1.2009 13:27

Re: Jan Palach

Ukazoval, že v odporu je možno dojít až po tu krajní, konečnou mez... Jezis no jiste! Vzdyt z dnesniho pohledu je smesne, ze se ty rezimy moholy vubec udrzet. Komunistu bylo 1 000 000 dalsich dejme tomu 500 000 v ozbrojenych slozkach ( a tu bych o oddanosti uz pochyboval)...kdyby se tech zybylych 13 000 000 rozhodlo, ze svoboda je cennejsi zivota, smetou z povrchu zeme. Cele to bylo o tom dat lidem zvanec a zadupat (protoze vetsina se lekne a zaleze). Proto se bolsevici tak bali Masinu, Palacha...ukazovali jim jak krehka je jejich moc.

Hanibal 14.1.2009 18:28

Re: Jan Palach

Nevěřící Tomáši, národy, které se nepoučí ze svých dějin, je musí prožit znovu.!! Karma

monika 14.1.2009 12:31

Re: Jan Palach

hmmm, a co byste chteli od studenta FFUK? tenkrat, jako dnes;-P

R.J. 14.1.2009 10:37

Re: Jan Palach

Byl to jediný čin, který nám dal možnost alespoň trochu vzdorovat . Kolik bylo demonstrací o Palachově týdnu, kde jsme se scházeli na náměstích, vždy na malou chvíly, než nás rozprášili a některé zatkli. Byl to jen srpen a Palach. To nás spojovalo a dávalo nám trochu naděje. Byl jěště student Zajíc, také se upálil , ale na něj se  zapomělo. Takže nebýt Palachova činu, bolševik  by se cítil na koni, nikdo by v lednu na náměstí nešel. Pro slušné lidi se stal symbolem, pro který byli ochotni klidně se nechat mlátit,  zatknout a strávit dva dny ve vazbě, nebo se nechat zlít vodním dělem.   V tom je ta velikost jeho oběti, nám přidala sílu překonat strach a jít na Václavák a zvětšila vzdor, teda některým. A je jedno, jestli byl Palach levičák "vyléčený" , nebo budhista, to na jeho sebeobětování nic nezmění. Nebyla to slova,slova,slova, ale čin. Palach i Zajíc , chtěli burcovat , to se jim podařilo, za oběť nejvyšší, alespoň je pro historii zaznamenáno, že se  jejich jménem  někdo proti režimu otevřeně  postavil, nebude to jen historie  kolaborace a přizdisrá/čství.