28.4.2024 | Svátek má Vlastislav


Diskuse k článku

VZDĚLÁVÁNÍ: Do učňáků? To není řešení…

Máme prý málo řemeslníků. A málo vyučených. Málo lidí na stavby, do továren. A moc děcek na gymnáziích a na vysokých školách. Chápu Vladimíra Dlouhého, když to říká. Lobbuje za průmysl. Ale má to více děr, než ementál.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Petr 25.2.2019 11:09

To tedy máte pravdu! A skutečně dobrým řemeslníkem

se také nestane každý (o práci u pásu nemluvím).

J. Jurax 26.2.2019 1:04

Struktura schopností každého jedince je různá. Někdo má šikovné ruce, někdo ne. Někdo má šikovnou hlavu, někdo ne a někdo má šikovné obojí.

Jinak - na vysedávání u ponku je potřeba přesně stejně inteligence jako na vysedávání v kanceláři. Když se ale u ponku či v kanceláři pracuje, je potřeba nejspíš různých typů inteligence a hlavně různých typů dovedností.

J. Vintr 26.2.2019 21:14

Re:

Rozdíl je v tom, že hloupého a neschopného řemeslníka poznáte obvykle velice snadno. U úředníka se to tak snadno nepozná.

Z. Paldus 25.2.2019 9:46

Co kdo chce.

Řemeslo má zlaté dno, ale pokakané víko. Je potřeba se tím pokakaným prokousat a na to nestačí jakékoli poučky ani suché teorie, nato musí být píle dosáhnout té manuální zručnosti a odměnou je potom to zlaté dno. Vysokoškolské vdělání je vlastně také řemeslo i s tím víkem. Zkrátka bez praxe není řemeník ani intelektuál.

V. Braun 25.2.2019 11:11

Re: Co kdo chce.

Děkuji za zajímavé přirovnání o společném dně a víku (to o tom víku jsem neznal) řemeslníka a intelektuála. Každá práce má a chce svoje.

P. Lenc 25.2.2019 9:42

Tak jsem

pane autore málem zaslzel.Při inflaci "maturantů" kteří často neznají malou násobilku(na co, že?) kteří nejsou schopni napsat delší dopis, ale ano pane autore, tak dle vašeho sáhodlouhého vysvětlování je "to vzdělání" naprostou prioritou.A nenalhávejme si nic do kapsy, vyučenec je pro naše "vzdělance" pária na okraji společnosti, neboť nemá "to správné vzdělání" a pracuje rukama.Blbů s tiulem je kolem nás víc než dost, jenom těch dobrých řemeslníků se nám jaksi nedostává a to i díky vám a vám podobných.

K. Janyška 25.2.2019 9:23

A co je řešením ? Navozit se "řemeslníky"

ze středověku ? Dzp.

V. Petr 25.2.2019 11:19

Jaké řemeslníky "ze středověku" máte na mysli???

Středověký řemeslník se učil řemeslo několik let a musel často zvládat dost složitou technologii, založenou na zkušenosti!

Ti, co nám sem cpe EU by se ve středověku neuživili ani náhodou a patrně by dříve či později skončili pro nějakou krádež, loupež či násilí NA ŠIBENICI, protože tenkrát se s tím nemazali!

Asi víte, že se nejedná o řemeslníky, ale PARAZITY!

K. Janyška 25.2.2019 17:00

Re: Jaké řemeslníky "ze středověku" máte na mysli???

Proto jsem je dal do uvozovek... Dzp.

P. Zinga 25.2.2019 8:48

Nejde o to, kolik máme formálně vzdělaných lidí,

jde o jejich kvalitu. Když si uvědomím, že na úspěšné vysokoškolské studium (pod úspěšným se nerozumí pouhé absolvování) má tak 20% populace, jímá mě děs při zprávách, že 40% dívek má či bude mít akademický titul.

Výsledky již pociťujeme: přemíra "vzdělaných" žen zaplavuje úřady, neziskovky a různé komise, viz "Komise pro spravedlivé důchody".

Do pr*ele, že se tak při té své snaze o rovnoprávnosti nehrnou do dolů, kamenolomů či funkcí strojvedoucích, kterých je také málo.

Problém: tam se musí makat, na to jsou "trubci".

Čest výjimkám!

Š. Hašek 25.2.2019 9:12

Re: Nejde o to, kolik máme formálně vzdělaných lidí,

Samozřejmě.

A také jde o to, "kolik zbytečných je zaměstnáno jinde". Pokud státní mašinerie požaduje ročně plus 3% obsluhovačů počitadel, kterými mohou být i nemehla na úrovni propadlíků a dostanou zaplaceno ........ Slušně zaplaceno. Neziskovky jsou kapitola sama pro sebe.

Řemeslník se vyučí za delší dobu, od dětství se dřív pokukovalo po těch, na které byla radost pohledět ......... co udělají rukama.

Vono se to setřese. A nemít strach občas ouřady propustit, ouřada se nepozná, ti strojvůdci se poznají. Dnes fest!

Š. Hašek 25.2.2019 8:42

A proč to není řešení?

J. Berger 25.2.2019 8:40

U nás je "inflace: vzdělání.

Každý "musí mít maturitu". Proč, proboha, např. hasič, já chci, aby rychle uhasil požár, ne aby recitoval."Babičku". Dtto městský policajt a j. (na psí h. je opravdu maturita zbytečná). Na gympl, tím méně na VŠ každý nemá, přesto bývá velmi užitečným člověkem. Když se některý stát chlubí, že má 80% vysokoškoláků, tím jen praví, jakou úroveń má jeho školství.

J. Berger 25.2.2019 8:54

Re: U nás je "inflace: vzdělání.

Já bych tedy před "povinnou" maturitou (povšiměte si, prosím, že není určeno JAKOU, praxí ověřeno) upřednostnil důkladý výcvik v daném obor(hasič, policista atd.)., např. roční intensivní a pak nějaký čas pod vedením.Bylo by to užitečnější, než nějaká imaginárná maturita

J. Kanioková 25.2.2019 16:01

Přesně !

R. Gramblička 25.2.2019 8:31

tak nevím

ale pokud je poptávka po řemeslnících, měli by školy vycházet poptávce vstříc a spolu s rodiči děti motivovat. Vždyť dnes opět platí, že řemeslo má zlaté dno a lidé si rádi připlatí za dobře odvedenou práci. Dnešní šikovný řemeslník se na bídu a nedostatek práce rozhodně stěžovat nemůže.

Jiná věc jsou dělníci do továren. Tam pokračuje automatizace a popisem práce mnoha pracantů tak bude spíš obsluha strojů a jejich apgrejd

M. Pivoda 25.2.2019 8:10

Další přestavba: Vaše budoucnost bude: „hop sem, hop tam“.

Současný školský systém je dědictvím někdejší průmyslové revoluce, kdy bylo třeba pro kapitalistický podnik masově proškolit dostupnou pracovní sílu (odebranou z hrouticího se feudalismu). To je stále zakořeněné dědictví lidské minulosti. Dnes je vzdělání už ale možné řešit jinak: Individualizací vzdělávání, které si dříve mohli dopřát jen děti nejbohatších jedinců. (Toto téma by chtělo samostatný článek)

Dnes do pracovního procesu (stále kapitalistického podniku) vstupuje specializovaná umělá inteligence, nikoliv ale obecná inteligence. Dosud ne. Takže prostor pro práci člověka (ochuzenou o ty činnosti, které oproti minulosti bude moci za člověka vykonávat UI) bude zachován ještě poměrně dost dlouho. Pouze nebude třeba násilně obměňovat minulé hnutí !obohacování nudné lidské práce" (job enrichment).

No, ale protože občas i technika selže, bude ji muset dočasně i v rutinních činnostech zastoupit člověk (homo sapiens).

Ani v minulých inovačních pokusech nešlo vše přesně podle plánu. Vzpomínám si na jednu poučku z doby přestavbového politika Gorbačova. Tehdy se (kromě převážných budovatelských pozitivních pouček) proklamovalo také toto heslo: "Přestavba má zádrhel, není papír na p(r)del!"

R. Langer 25.2.2019 8:15

Re: Další přestavba: Vaše budoucnost bude: „hop sem, hop tam“.

Bóže, to jsou zase bláboly... :-)

M. Pivoda 25.2.2019 8:28

Přestavba

Přestavba čeká i na důchodce Romana Langera.

R. Langer 25.2.2019 9:14

Re: Přestavba

To si jenom myslíš, ty naše malá hloupočká UI. Žádná přestavba se nekoná, a ještě hodně dlouho ani konat nebude, jestli vůbec kdy. A jako jediného důchodce tady vidím tu tvou malou hloupoučkou UI, ty její názory by tomu odpovídaly, jsou jako vyčtené zamlada z Verneovek. :-D

M. Pivoda 25.2.2019 9:21

Sdělení pro české důchodce

Národní strategie pro umělou inteligenci má vzniknout do 3 měsíců, rozhodla vláda

Zdroj: https://eurozpravy.cz/domaci/politika/247515-narodni-strategie-pro-umelou-inteligenci-ma-vzniknout-do-pul-roku-rozhodla-vlada/

P. Lenc 25.2.2019 9:44

Re: Sdělení pro české důchodce

Ta vláda co "rozhoduje" jak písknou komanči? Ó vy srandisto...

M. Pivoda 25.2.2019 10:22

Jak pískli čínští komanči

Vážený pane Lenci, nejprve si vyjasněme situaci: celý Neviditelný pes je dlouhobě zaměřen na nepodstatné věci dnešní doby: tj. komentováním kdejakého politického prdu, zatímco podstatný (technologický a společenský) vývoj zde jaksi uniká.

Já zde ale argumentuji tím, že když už i ta česká vláda se k něčemu konečně rozhoupala (kopírováním ostatních), tak to už asi něco významného znamená.

Písknou komanči? No ano, současné světové závody v umělé inteligenci fakticky vyprovokovala především Komunistickou stranou vedená Čína. Proč? Program (hlubokého) strojového učení (Alpha Go, firmy Google) porazil nejlepšího činského hráče v asijské popolární hře Go. A to vzepnulo čínské emoce. Čína nainvestovala už tolik peněz do vývoje umělé inteligence, že na to musel reagovat i poměrně primitivní americký obchodník Donald. No a čeští Pepíci, kteří dlouhodobě zaujímají stragegi "klopýtání za vývojem", museli už také reagovat. To je vše podstatné.

M. Pivoda 25.2.2019 11:15

Oprava textu

Donald je technologicky primitivní obchodník. Zatím zvládl jen Twiter. Obchodnímu jednání ale rozumí velmi dobře.

Donaldův někdejší prezidentský protikandidát, Clintonová, sice zvládla i odesílání e-mailů (což je technologicky náročnější), ale bohužel nezvládla bezpečnostní rizika soukromých e-mailů.

R. Langer 25.2.2019 13:43

Re: Oprava textu

To jsou zase žvásty... :-D

R. Langer 25.2.2019 13:41

Re: Sdělení pro české důchodce

No to je góóól. :-D

R. Langer 25.2.2019 13:45

Re: Sdělení pro české důchodce

To zas bude nějaká super zašívárna pro naprosté neschopáky za státní peníze. Nemáš už tam zažádáno o flek, ty naše malá hloupoučká UI? Vlastně ne, ty jsi tak hloupoučká, že by tě nevzali ani tam. :-D

P. Burda 25.2.2019 6:48

Chudák Gauss

I Češi mají inteligenci rozdělenou normálně - graficky to znázorňuje Gaussovo rozdělení křivkou ve tvaru klobouku. Většina populace má inteligenci blízkou průměru. Jenže my chceme mít většinu populace s vysokou školou. A proto nutíme maturitní vzdělání i inteligenčně podprůměrným, ale manuálně zručným = šikovným, lidem.

Navíc vzdělání gymnazijní, teoretické, místo alespoň odborného s praktickou částí.

Co umí gymplák po maturitě praktického? Pípat v super-hyper u kasy. Taky jsem kdysi úspěšně ukončil gymnázium, mám vyzkoušeno.

Z. Lapil 25.2.2019 7:40

Re: Chudák Gauss

Tak. Jediná připomínka: pan Smrčka to podle článku evidentně ví a na konci to dokonce vysloveně říká.

R. Langer 25.2.2019 8:22

Re: Chudák Gauss

Kdepak, neříká. "A ruku na srdce. Kvalitní gymnázium zřejmě kreativitu a flexibilitu posílí více, než učňovský obor." ;-)

Já osobně s tím moc nesouhlasím, protože o praktických zkušenostech těch gymnazistů vím svoje. A to platí i o těch poměrně inteligentních. Gymnázium má primárně sloužit jako předstupeň dalšího vyššího vzdělání, jinak je opravdu celkem na prd.