5.5.2024 | Svátek má Klaudie


Diskuse k článku

VYTÁPĚNÍ: Když se ochladí o 30 stupňů

Když na Silvestra 1978 zamrzla celá republika, ten tehdejší malér také nespad jen tak z nebe, zrovna jako problémy dnešní nevznikly 24. února. Už od roku 1972 začaly být problémy s dodávkami uhlí a stupňovaly se až do podzimu 1978. Naše dnešní problémy s energií, plynem a ropou nezačaly, jak se snaží dnešní vláda a EU tvrdit, s útokem Ruska na Ukrajinu, to byl jen poslední katalyzátor, tedy urychlovač dějů, jak nás učili v hodinách chemie.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Vavrochová 14.9.2022 9:19

Též si na to dobře pamatuji, byl to šok; skoro do půlnoci vlaho, do rána všechno zamrzlé, vlaky ani autobusy nejezdily, nebyly vybaveny zimní naftou (i některé vlaky jezdily na naftu). Tak náhlý přechod teplot se, pravda, od té doby již neopakoval, zato zimní teploty kolem -25°C po dobu deseti až čtrnácti dnů jsme zažili mezi léty 1985 až 1990 nejméně čtyřikrát, alespoň v našem regionu, a žádná legrace to opravdu nebyla. Pravda, topilo se vším, přídělové uhlí bylo často téměř nehořlavé, kaly byly podpultovka, smog by se dal krájet, ale přežili jsme to. V panelácích si přitápěli pomocí trouby elektrického sporáku, nosili svetry a teplé ponožky. Od roku 2000, možná v důsledku globálního oteplování, už nic podobného v zimě nebylo.

M. Kanda 14.9.2022 9:13

Autore, já pevně věřím, že se krizové scénáře nenaplní. Ale pokud by k tomu přece jen došlo, pak věřte že nějaké rozhození systému opravdu nebude nikoho zajímat. Pak půjde opravdu jen o to, dostat ke spotřebitelům ty zbytky tepla, která ještě budou k dispozici.

P. Rada 14.9.2022 9:29

Pevně věřit lze. Bez víry jako základu by ostatně žádný narozený člověk své nejútlejší dětství nepřežil. Později alespon někteří více používyjí racionalitu. Ta třeba popisuje míru setrvačnosti a míru stability systému, eroei.... Toto snad ještě snad rozumě uvažujícím dává naději ale zároven nabádá k nebývale radikálním změnám dosavadních postojů.

Pro spotřebitele je zásadní nadějí zbytečně nespotřebovávat a o to dnes v částečně válečné situaci především jde.

Co se týká obecněji energetiky a vývoje společnosti popisuje to dnes i věda a její některé konkrétnosti (historická pamět, měrná spotřeba...) propagátoři vědění:

https://vesmir.cz/cz/casopis/archiv-casopisu/2008/cislo-9/ceka-nas-drasticka-zmena-zpusobu-zivota.html

https://www.youtube.com/watch?v=ILnqBIyIfTM&list=PLQL6z4JeTTQkjTp2Vsuha6-07yN70o9G0&index=5

M. Pivoda 14.9.2022 10:13

Volně cituji P. Radu: Bez víry by člověk nepřežil.

Komentuji: No, ano. Uvedu dvě extrémní lidské reakce.

1. Inovátor Elon Musk věří, že se mu podaří zálohovat dosažený stupeň lidské pozemské civilizace někde na vzdáleném, nehostinném Marsu. Elon Musk to tedy osobně nevzdává. Bojuje.

2. Jiný autor (záměrně nejmenuji), naopak, v podstatě na současní zoufalý pozemský stav rezignuje. Ten autor předpokládá, že současná lidská civilizace na planetě Zemi určitě vyhyne. Proč? Konflikty (hlavně mezi starým a novým lidským mozkem, tj. mozkem plazů a neokortexem) nutně směřují k zániku současné pozemské civilizace. Takže jediné rozumné, co se dá dnes snad udělat, je, umístit někam do okolního vesmíru vzkaz pro další inteligentní civilizaci, která se určitě ve vesmíru vyvine. Jenže to vyvinutí další vesmírné inteligence může trvat miliony ba přímo miliardy let. Takže velký kumšt bude, zanechat takový viditelný vzkaz současného pozemského lidstva o své civilizaci, který přežije (tzn. bude stále viditelný a čitelný) i po miliardách let.

L. Novák 14.9.2022 11:17

Elon Musk hlavně dělá sám sobě reklamu. A dědci jako Pivoda, co neumí kupecké počty, mu na to skáčou... :-P

R. Langer 14.9.2022 12:22

Elon Musk je stejný dotační podvodník jako Babiš, jenom v mnohem větším měřítku, a má navíc své Svědky Elonovi. Třeba malou hloupoučku UI.;-D

O. Vašíček 14.9.2022 10:25

Věřím, že "rozhození" systému by nikoho nezajímalo. Tedy ty, co bydlí blíž k výměníkové stanic. Ty dále by to zajímalo velmi. I ty ve vyšších patrech. Ty soustavy jsou nastaveny tak, aby i ten nejvzdálenější objekt a nejvyšší patro mělo topení s dostatečně teplým radiátorem, aby mělo topení žádaný výkon a tekla teplá voda.

Proto se většině na trase zdá, že se přetápí.

R. Meišner 14.9.2022 9:09

...a jak je to vlastně s Nord Stream? proudí nebo neproudí? ---jinak upozorňuji, že naše *naplněné* zásobníky s bídou vystačí do Vánoc--a pak co? že by LNG? no, jako z udělání trubky z Holandska vedou přes Něměcko--které také bude v té době bez plynu...hádejte třikrát, jak to asi dopadne. jojo, plány jsou krásná věc--ale srážka s realitou, to je fakt sviňa. 8-o

Z. Lapil 14.9.2022 9:19

S Německem je nějaká dohoda. Neptejte se mě za kolik a jak dlouho vydrží.

Upozorňuji ale p.t. publikum, že Putin peníze za plyn potřebuje (a EU potřebuje ten plyn), takže polovina těch děsů, o kterých se píše a hovoří, jsou rituální tance. Všimněte si například, že nedodávky skrz náhdné složité opravy začaly až poté, co "se" naplnily zásobníky. Putin je hrdinný nedodavatel, EU zoufale ječí, ale fakticky bude jediným výsledkem vysoká cena. Ne však tak vysoká, aby se (bezprostředně) vyplatilo měnit dodavatele.

Aneb je spousta řečnění o tom, jak Rusko potřebujeme, ale je holá skutečnost, že taky Rusko potřebuje nás. Protože - absurdně přeženu - co s plynem, když si z něj neumějí vyrobit budík.

O. Vašíček 14.9.2022 10:36

Ty rituální tance způsobují velmi vysokou cenu plynu. Tzn. i přes sankce a "omezování" odběru má Gazprom vyšší zisky než před sankcemi, no a navíc to krásně ničí ekonomiku nepřítele. :)

O co méně a dráž dodává plyn na západ, o to levněji a více může dodávat jinam.

A pak že sankce jsou neúčinné. Víte kolik firem a států na tom zbohatne?

L. Novák 14.9.2022 11:10

Ovšem Rusko jako celek jde pomalu k recesi a deficitním rozpočtům. A nedodávky plynu do EU mu Čína rozhodně vysokými cenami za plyn platit nebude.

Z. Lapil 14.9.2022 11:18

Jasně, naprostý souhlas.

Já jen nemám rád, když se v rozhořčení ztrácí přehled, o čem je řeč. Zde: tvrdím, že ani Putin ani EU nemají zájem plyn vysloveně vypnout, tudíž nezmrzneme. Že bude plyn a veškerá energie výrazně dražší, než byl donedávna, s tím se asi muselo počítat, respektive musí to vědět každý, kdo jen trochu sleduje energetický cvrkot související s CO2.

Kromě toho: novináři jsou tady od líčení katastrof a opoziční politici od jednostranného kritizování vlády, takže vše, co se píše v novinách a všude je nutno dělit aspoň třemi. Všimněte se: když cena benzínu vypálila k 50ti korunám, bylo toho všude plno. Dnes je na výjezdu z Prahy benzín za 40,90 a snadno se dá koupit pod 40,-, což je skoro(!) stejné, jako bylo někdy před půl rokem.

P. Rada 14.9.2022 8:37

Extrémní ochlazení vzduchu s přelomu 78/79 si velmi dobře pamatuji. Tento teplotní šok pěkně ilustroval jakýsi básník slovy: ..."dětem během hraní venku zmrzl úsměv na rtech"... Mě to tehdy taky zahnalo pro rukavice... Takový jev se ale často neopakuje a svědčí pro to i fakt, že od té doby dodnes se takový nanastal.

Navíc se jak ve společnosti, meteo-informačních možnostech, infrastruktůře bydlení, klimatu... ledacos velmi změnilo. Konkrétně v tepelně technických vlastnostech budov dneška vypovídá následující přehled jehož důsledky autor kdo ví proč pomíjí:

https://www.pasivnidomy.cz/co-je-pasivni-dum/t2?chapterId=1634

V něčem tedy lze souhlasit ale následující výrok už naopak svědčí jak o nechuti autora reflektovat dnešní realitu:

..."Nápady, jak snížit „přetápění“ v bytech, které dnes čtu v tisku a slyším z televize, jsou stejně hloupé, jak byly komunistické návody v letech 76 až 80"...

Takové úvahy svědčí právě o "hlouposti" myšlení ulpívajícího v minulosti půlstoletí zpět i tehdejších postojích velících, že sílu/ prosperitu tehdy komunismu - dnes kapitálu? - lze odvozovat zejména od množství energie.

Naopak se od té doby dodnes ukazuje, že ekonomiky které jsou schopné lépe transformovat energii a suroviny na HDP se nemusejí ztrát životní úrovně od extrémů počasí tolik obávat:

https://www.businessinfo.cz/clanky/zdroje-pro-prumysl-ceskou-energetiku-ceka-rychly-prechod-k-ekologii/

R. Langer 14.9.2022 8:49

Zelený bolševik zase lže, jako když Rudé právo tiskne! ;-€

R. Tichý 14.9.2022 9:01

Jezisikriste, tvoje prispevky jsou neuveritelne.

Nepochybuji, ze si svoji polstrovanou celu snadno vyhrejes.

Vy ekofasiste jste nas dotahli do praveku-zase se budeme klanet slunci, aby vyslo a vzyvat boha vetru, aby zadul-ale ne moc.

Rady do blazince, Merkel do vezeni!

P. Rada 14.9.2022 9:13

Do pravěku bez civilizace má namířeno přebujelá lidská chtivost a arogance. Na tu pěl zlost už Kristus.

R. Tichý 14.9.2022 9:38

:-)

Ja to vedel celou dobu. Jsi levicacky extremista, pro nehoz je nejvetsim nepritelem lidstvo.

Uz vypni PC, nesviti a nefouka. Jdi si pripravovat louce na zimu bez energii, kterou jsi i ty zpusobil svym ekofasismem.

L. Novák 14.9.2022 11:31

;-D R^ !!

R. Langer 14.9.2022 13:31

Ano, lidi jsou problém, chce je to vyhubit, co, Zelený bolševiku? :-P

I. Hermanek 14.9.2022 10:10

Blb Rada jako vždy...blbne...

P. Pepax 14.9.2022 8:24

Náš současný energetický problém ale není způsoben náhlým poklesem teplot v zimě, ale mnohaletým škodlivým působením EU a Německa především. Problém nezapříčinila příroda, ale hlupáci a neschopnost občanů je odstranit od moci.

P. Rada 14.9.2022 8:43

Putinovci podobně jak Vy vnímají EU jako velmi škodlivý prvek. Přitom je evidentní, že naprostá většina zemí EU by mohla být pro Česko v ledačems příkladem. Životní úroven vzhledem ke spotřebě energií míru "hlouposti" obvyklou v dotyčných zemích snad dost zřetelně dokládá.

https://www.businessinfo.cz/clanky/zdroje-pro-prumysl-ceskou-energetiku-ceka-rychly-prechod-k-ekologii/

R. Tesařík 14.9.2022 8:47

V ledasčem ale taky ne.

P. Rada 14.9.2022 9:15

Dokážete s toho "ledačemse" alespon něco konkretizovat?

J. Jurax 14.9.2022 14:18

New Green Deal a urputný boj proti zločinnému kysličníku, pět až šest tuctů pohlaví a jeho volitelnost, propagace LGBTQ+, zamuslimení a neschopnost obrany proti němu, plíživá cenzura, politická korektnost ... stačí?

D. Laurencikova 14.9.2022 16:19

Jenom dodam perlicku: Hambursky soud odsoudil pred par dny jisteho Michaela Stürzenbergera, vynikajiciho protiislamskeho aktivistu, novinare a bloggera,(byvaleho clena CDU), za "sireni nenavisti" k pul roku vezeni n e p o d m i n e n e !

Tento "zlocin" spachal Stürzenberger tim, ze varuje pred politickym islamem a CITACEMI S KORANU! Pritom dusledne rozlisuje mezi mirumilovnymi muslimi a tzv. "islamisty" pachajicimi teroristicke utoky. Stürzenberger cituje z Koranu a muslimove a nemecti "Gutmenschen" mu za to spilaji fasistu! Nekolikrat jsem to v Mnichove zazila na vlastni kuzi.

Ted byl tento odvazny clovek, ktery by si zaslouzil post ministra, odsouzen na 6 mesicu do vezeni - za pravdu!! Pro vsechny, kdo jeste neprocitli: Takovy je dnes ten "svobodny a demokraticky" Zapad! A bude hur!

Skandalurteil: Michael Stürzenberger zu 6 Monaten Haft ohne Bewährung (!) verurteilt | UNSER MITTELEUROPA (unser-mitteleuropa.com)

P. Pepax 14.9.2022 9:06

Kdo jsou ti Putinovc, to jsou děti a vnoučata Putina :-)?

R. Tichý 14.9.2022 9:12

Jaci Putinovci?

OZE jsou vybuch-placeno penezi kradenymi v dotacich. Nebyt V4, Putin by slavil v Kyjeve.

Mame evropskou zeleznici, mytne? Ne! Mame cyklostezky, detska hriste.

EU =RVHP a zrovna tak dopadne.

O. Vašíček 14.9.2022 11:02

Ten článek je mírně zavádějící, ale na něco přesně poukazuje. Zatímco okolní země docílili snížení energetické náročnosti průmyslu tím, že přestěhovali průmysl jinam (do Číny), tak u nás, naštěstí, zatím nějaký průmysl zůstává. A tím je i vyšší energetická závislost. Fabrika, která má nějakou kontinuální technologii, si nemůže dovolit spoléhat na občasné zdroje. Navíc je spousta technologií, které jsou závislé na fosilních surovinách a zdrojích a zatím je neumíme ve velkém nahradit za nové. I když se metalurgie s vodíkovým procesem zkouší a měla by i některé zajímavé možnosti, brzdí to levný vodík. A ten nebude levný ze zelených zdrojů. Relativně levnou a velkou produkci vodíku by zatím zvládlo zase jen jádro.

R. Langer 14.9.2022 13:33

Myslíš Zelené Putinovce z Brusele jako jsi ty, soudruhu, co udělali EU závislou na ruském plynu, ty bolševiku jeden prolhaná? ;-€