29.4.2024 | Svátek má Robert


Diskuse k článku

ÚVAHA: Nenávist

Je zajímavé, že toto slovo nemá po odstranění předpony ne- opačný ekvivalent. Jako by mělo zůstat osamoceno ve svém ryzím a nedělitelném významu. Děsivé a nekompromisní.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Lukavsky 11.3.2022 7:32

"hlásá lásku k bližnímu ať je to kdokoli." I k Brejvikovi, Hitlerovi, Stalinovi....? Jeden moudrý kamarád říkal "ke každému se chovej tak, jak on k tobě". To mi připadá moudřejší. J.L. end

J. Brei 11.3.2022 7:59

Jehóšua (Ježíš) učil třeba i toto:

„„Slyšeli jste, že bylo řečeno: ‚Oko za oko a zub za zub.‘ Já však vám pravím, abyste neodporovali zlému člověku, ale když tě někdo udeří do tvé pravé tváře, nastav mu i druhou tvář. A tomu, kdo se s tebou chce soudit a vzít ti košili, nech i plášť. A když tě někdo bude nutit k službě na jednu míli, jdi s ním dvě. Tomu, kdo tě žádá, dej a od toho, kdo si od tebe chce vypůjčit, se neodvrať.“ „Slyšeli jste, že bylo řečeno: ‚Budeš milovat svého bližního ‘ a nenávidět svého nepřítele. Já však vám pravím: Milujte své nepřátele, žehnejte těm, kdo vás proklínají, dobře čiňte těm, kdo vás nenávidí, a modlete se za ty, kteří vás urážejí a pronásledují, abyste byli syny svého Otce, který je v nebesích; neboť on nechává své slunce vycházet nad zlými i dobrými a déšť posílá na spravedlivé i nespravedlivé.“ (Matoušovo evangelium 5:38-45 Český studijní překlad)

Z. Lapil 11.3.2022 22:37

Pokud vím, tak i to "kruté" oko za oko bylo omezením shora. Ne hlavu za oko, pouze oko za oko.

J. Hruška 11.3.2022 9:33

"Podle skutků jejich poznáte je" ! Ty milujte, ony nesuďte.

Z. Lapil 11.3.2022 22:43

V souvislosti se zemřelým Husákem jsem slyšel, snad přímo Havla, něco, co mě naprosto nadchlo: "Diktátor zbavený moci stává se opět člověkem a jako takový zaslouží soucit".

Nemám dojem, že byste mě zrovna vy špatně pochopil.

Dobrou noc :-).

J. Brei 11.3.2022 7:52

Podmínkou toho, aby člověk mohl být Jehóšuovým (Ježíšovým) následovníkem, je nenávist k vlastní rodině i sobě samému:

„Přichází-li někdo ke mně a nemá v nenávisti svého otce a matku, manželku a děti, bratry a sestry, ano i vlastní duši, nemůže být mým učedníkem.“ Lukášovo evangelium 14:26 Český studijní překlad)

J. Hruška 11.3.2022 10:08

Pane Breii, máte v tom pěkný breigl, skutečně, Přichází-li onen, NEmůže být UČEDNÍKEM,! "Podle skutků jejich poznáte je", jaké skutky byly jejich, (otců atd.), které apoštoly si vyvolil,??

Co to tady kecáte o podmínce,? Podmínka je "Přichází-li" nikoli nenávist (nenávidí-li),!! Nikdo nikoho nenutí aby přicházel natož nenáviděl. Abu stvořil člověka ke svobodnému býti.! Citujte "Prolog evangelia sv. Jana", a obraťte se.

J. Brei 11.3.2022 11:46

Jehóšua říká jasně, kdo nemůže být jeho učedníkem – ten, kdo k němu přichází „a nemá v nenávisti svého otce a matku, manželku a děti, bratry a sestry, ano i vlastní duši“

J. Hruška 11.3.2022 12:52

Vy snad chcete být UČEDNÍKEM.? Já chci být bratrem, dítětem.! Tomu se nemusím učit, mohu uvěřit.!

Žádný učedník není lepší než jeho učitel, bude-li zcela vyučen, bude jako on. Je tedy třeba učit se od Boha.

J. Brei 11.3.2022 17:06

Vy snad nechcete být učedníkem? Lidé ze všech národů, pane Hruško, mají být Jehóšuovými učedníky. Proč se tedy zdráháte být jedním z nich?

„Jděte tedy a čiňte učedníky ze všech národů, křtěte je ve jméno Otce i Syna i Ducha Svatého a učte je zachovávat všechno, co jsem vám přikázal. A hle, já jsem s vámi po všechny dny až do skonání tohoto věku. Amen.“ Evangelium Matouše 28:19.20 Český studijní překlad)

T. Vodvářka 11.3.2022 7:53

"Rusové a Ukrajinci jsou křesťané a tak se nebudou nenávidět". Pokud byste žil třeba v Mariupolu a byl byste jediný, kdo přežil na rozdíl od Vaší ženy a třeba 3 dětí, měl byste rozhodně jiné pocity, než máte dnes, kdy Vám nic podobného nehrozí. Možná si o tom povíme za rok - dva.

Řeknu Vám, pane Hruško, jednu svou zkušenost. Když jsem ještě chodíval do kostela, tak jsem často slýchával od ambonu cosi o blahodárnosti utrpení, bolesti, což mělo být následováním Krista. Tato slova byla v přímém rozporu s realitou, kdy mi do ordinace přicházeli duchovní, kteří trpěli třeba neuralgií trojklanného nervu, což je bolest, která je opravdu hodně skličující. Jednoho takového "imáma" jsem šokoval otázkou, jestli místo léčby tohoto onemocnění nechce raději ve smyslu svých slov trpět. Měl jste vidět jeho udivený pohled. (samozřejmě, že jsem jej léčil, to jen na okraj).

Pokud to shrnu. Můžeme spolu dlouze u kávy a doutníku diskutovat o nenávisti jako o výplodu ďábla a pak jít klidně domů spát bez rizika, že nám někdo zapálí dům a povraždí rodinu. V okamžiku reality se tyto diskuse stávají směšné.

Nicméně pokud byste opravdu i ve výše popsané situaci vrahům svých nejbližších ihned odpustil, jste - zcela bez ironie - svatý člověk, před kterým se hluboce skláním. Já takový nejsem.

J. Hruška 11.3.2022 12:19

Vezmu to od konce. Odpouští Bůh, ten je svatý, a má na to milosrdenství, my lidé se modlime Otčenáš, " odpousť nám naše viny, jako je my odpouštíme našim viníkům".!

Ony Vámi jmenované "okamžiky reality" jsou hodiny, dny, týdny, zatím ne měsíce či roky hrůzy, strachu, zoufalství a zároveň naděje, nikoli "směšné". Važte slova, materialismus není dobrý rádce, pokud to shrnu.

Ano, lze léčit tělesné bolesti, ale skuste vyléčit zoufalství. Léčíte ischias, asi, ale nevyléčíte pláč dítěte. I vy jeden materialisto, u doutníku.

Já vám řeknu taky jednu zkušenost pane Vodvářko. Jsem pokřtěný tedy křesťan a na mši svaté jsem byl někdy v šedesátém na půlnočni vlastně z recese (mánička). Nastudoval jsem však aspoň " Úvod do křesťanství" abych mohl o Bohu alespoň přemýšlet i když ne bez pochybností věřit. Pochopil jsem, že ateismus je omezenost, až hanebná. Docela bych rád viděl Váš výraz, když bych namítl: A co když je to přece jen pravda.? (ten Bůh).

Následovat Krista lze do Ráje po duchovní a tělesné proměně. Učit se.!

I ti lidé z Mariupolu (už podle jména) věří v Panu Marii a proto nemohou nenávidět. Mají snad nenávidět obyčejné vojáky obsluhující vražedné zbraně, vždyť oni ani nevědí co činí. Jestli mají někoho nenávidět, tak tu mašinérii "sovětské moci" ateistické, až ďábelské, skrytě bolševické, zkorumpované mocí, mašinérii putnovské kohorty oligarchů a generálů. Jestli nenávidí tak samoděržaví.

Nepleťte se, pocit beznaďeje a zoufalství a třeba i hněvu není nenávist, zdůrazňuji, není nenávist.

Nenávist předpokládá jasný oběkt nenávisti, kdo nebo co to je v bombardovaném Mariupolu.? Ano, válka.!

T. Vodvářka 11.3.2022 13:14

Jsem rád, že víte, co si myslí ti v bunkrech v Mariupolu, že se modlí za ty, co na ně házejí rakety. Myslím si, že tomu tak nejspíše není, ale pokud máte po jedné návště kostela před x lety jasno, nezbývá, než před Vámi smeknout. Jste fakt dobrý. R^

V. Kuhaj 11.3.2022 12:57

Mezi těmi, co v určitém období svého života "chodili do kostela", rozuměj byli svými rodiči k tomu nuceni, je zajímavá skupinka těch, kteří kvůli tomu na víru, církev i kostel nadosmrti zanevřeli. Kromě místních pánů doktorů Vodvářky a Uzla taky filozof Machovec. A kde můžou, tam si kopnou.

Machovec už dokopal, ale předtím ještě stihnul napsat knížku Smysl lidského života, ve které fluše na víru, a láme se v pase před psychiatrií. Smysl života nakonec, chudák, uviděl ve strhávání přetvářky, neboť psychiatři prý jediní mají odvahu vidět, že člověk je jen zvíře a nic jiného. Až sem ho to ponížení, které zažíval coby spratek ministrant, dovedlo.

Uzel se potýká s rakovinou. Je to měkkota, kdyby byl zásadový jako Machovec, tak to proti víře rozjede pořádně. Ale třeba začal přemýšlet o tom, co je opravdu důležité a ne kdo ho kdy nasral.

Vy, pane Vodvářko, jste zatím činný a při chuti, takže budeme mít ještě mnoho příležitostí těšit se z vaší chytře larvované nenávisti. Škoda že umřu dřív než vy, docela by mě zajímalo, jestli v tom vytrváte až do konce.

T. Vodvářka 11.3.2022 13:09

Pane Kuhaji, i když patříte mezi skvadru, která, když vidí moje jméno, dostává osypky a nutkání k invektivám, cosi vám zkusím napsat.

Nebudete tomu věřit, ale víra se automaticky nerovná kostel. Moje duchovní prostředí neznáte, a přesto se k němu vyjadřujete jako k hotové věci. Toto bych si třeba já nikdy k nikomu nedovolil, protože nitro člověka je co, do čeho vidí jen B-h a nikdo jiný. Pokud byste se uklidnil a zamyslel nad některými mými texty, tak byste možná zjistil, že existují nejen kostely, ale i jiné svatostánky.

Pokud ještě nyní nemáte vzestup vašeho krevního tlaku, tak vás chci ujistit, že k nikomu na světě necítím to, co je definováno pod pojmem nenávist, což byste snadno zjistil četbou mých textů a nejen jména, na které zvykle reagujete. To, že nemám rád pana Babiše, pana Zemana atd. ještě nemusí být nutně nenávist. To, že si to myslíte, má výpovědní hodnotu o vás, neboť nejste schopen rozlišit nenávist od nelásky. Už jsem to jednou zde na NP publikoval, ale zdá se že jak vy, tak i někteří další chtějí jen kopat bez hlubšího zamyšlení. Přeji vám klidné dny v tétu turbulentní době a pokud byste vždy reagoval věcně a nikoli ad hominem, byly by vaše slova hodna čtení. Zatím se vám to nedaří. Hezký víkend.

P. Sykora 11.3.2022 18:29

Chytře larvovaná, ano, taková je... skrytá za obratne designovaným textem, nenávist tohoto tvora...

R. Langer 11.3.2022 8:15

Klasické křesťanistické pokrytecké kydy. :-P

H. Rybnická 11.3.2022 10:02

TAk6e to zkus9te pane Langere zajet si s rodinou do Mariopolu? Hned dnes? Na čtrnáct dní %?

R. Langer 11.3.2022 12:24

A proč bych to jako měl dělat? Já s ruskem válku nevedu. Ale vy klidně vyrazte, už tam na vás čekají. Jakou máte zbraň? :-P

V. Kuhaj 11.3.2022 13:11

Já to na ní prásku. Má klávesnici.

J. Prečuch 11.3.2022 16:09

Nenávist je správná emoce , máme nenávidět zlo. Osklivit si jej , mít vrcholné nepříjemný pocit při pomyšlení na něco nelidského, brutálního . Nenávidět nespravedlnost . Tot křesťanská nenávist .

J. Brei 11.3.2022 16:36

Jenže Jehóšua v Evangeliu Lukáše 14:26 říká:

"„Přichází-li někdo ke mně a nemá v nenávisti svého otce a matku, manželku a děti, bratry a sestry, ano i vlastní duši, nemůže být mým učedníkem.“ Lukášovo evangelium 14:26 Český studijní překlad)"

Vy tedy považujete svého otce a matku, manželku a děti, bratry a sestry, ani i svou vlastní duši, za zlo, když Jehóšua učí, že je máme nenávidět?

J. Prečuch 11.3.2022 19:59

Pane Brei , nerad s vámi polemizuju, poněvadž se hodně mijime a jste velmi nepříjemný v písemném projevu. Nenávist z vašeho citátu je jenom menší láska . V kontextu . Je to jako s teplotou . Když k nám na návštěvu přijeli holky z Brazílie byla jim zima i při 20stupnich. A naopak když jsem se vrátil z prázdnin v horském údolí u strýce kde zamrzla i hladina ve WC , tak mi těch -7 které u nás přes den panovalo , prislo jako téměř vedro , chodil jsem ven bez kabátu .

Takže nenávidět mnozí komentátoři Bible čtou jako menší lásku . A opravdu mezi citovým vydíráním nějakého příbuzného (á la Dalila) a láskou ke Kristu by si jeho následovník měl vybrat Krista.

J. Brei 11.3.2022 21:10

Nenávist, pane Prečuchu, není menší láska. Ani v tomto kontextu. J.B. Souček ve svém Řecko-českém slovníku k Novému zákonu překládá slovo μισεῖn (miseín) jako „nenáviděti, míti v nenávisti, oškliviti si“. Projděte si v programu DAVAR výskyty tohoto slova. Význam „menší láska“ tam nikde nemá. Nenávist není menší láska, nenávist je protikladem a opakem lásky. Pochopit to můžete třeba z dopisu Hebrejcům 1:9: „Miloval jsi spravedlnost a nenáviděl nepravost; proto pomazal tě, Bože, Bůh tvůj olejem veselí nad tvé společníky.‘“ (Český studijní překlad) Nebo snad věříte, že Jehóšua miloval nespravedlnost jen o trochu méně, než spravedlnost