24.5.2024 | Svátek má Jana


Diskuse k článku

ÚVAHA: Krize právní kultury

I právní laici nepochybně vědí, že náš právní řád není dobrý (není totiž vědecký!). Je přeplněn mnohdy nesmyslnými a protichůdnými právními normami a stále přibývají normy nové, které ruší ty předcházející a znehodnocují tak vědomosti studentů, kteří se je usilovně nabiflovali.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Šinágl 14.10.2022 9:53

Pan Hein konstatuje známé. J. A. Baťa nabízí řešení - https://www.sinagl.cz/postrehy-a-komentare/12802-1968-jan-werich-cte-list-jana-masaryka-nemenne-poselstvi-doby.html#addcomments

P. Černý 12.10.2022 19:11

Právo je uměním, pokud je jeho dílem spravedlnost a mravnost, protože smyslem umění je krása, harmonie a moudrost.

Nicméně, cokoli, co - ať už talentovaně a kompetentně nebo jakkoli jinak - šíří ohavnost, chaos a blbost, nikdo příčetný uměním nenazve.

Právo tedy je i není uměním.

(Mimochodem, pane Heine, toto je možná jeden z případů jistých alternativních pravd, které se zdánlivě navzájem vylučují a popírají a přeci nás někdy mohou dovést k poznání skutečného stavu věcí.)

J. Černý 12.10.2022 18:20

My máme tátu práva Rychetského a stále peněz chtivou justici.

I. Schlägel 12.10.2022 15:31

K "efektivnosti" našeho právního systému přispívá i "kvalita" našeho školství, donedávna reprezentovaná mimo jiné skvělou plzeňskou fakultou. O zákonodárných institucích chrlících novely novel nemluvě.

J. Černý 12.10.2022 18:23

Chce to vzpomenout i Masarykovu universitu a třeba Universitu J.A. Komenského. Jsme stát právníků kteří nic prospěšného nevytvářejí.

O. Hein 12.10.2022 13:54

Milí přispívající, patrně bude lépe, když této diskuze zanecháme, neboť někteří z vás rychleji píší než myslí. Zjevně Vás však zajímají témata mravnost, morálka a spravedlnost. V nejbližší době se Vám je proto pokusím blíže objasnit. Bude to ovšem trochu problém, neboť jsem omezen prostorem. Ale budu se snažit.

P. Zelinka 12.10.2022 15:18

Drahý pane doktore, s radostí jsem si přečetl váš článek, který mi hovořil přímo z mého nedostudovaného srdce právnického. Je opravdu velmi deprimující slyšet případy, které se odehrávají v soudních síních a na druhé straně sledovat lumpy, kteří si z rozsudků soudu dělají srandu, protože jejich známosti a peníze z nich dělají naduté, arogantní hovada. Nedá se to nijak tolerantněji napsat. Pobyl jsem na Masarykově universitě 2 roky 1975-1976 a v té době to s právem taky někdy bylo dost problematické, ale vývoj, ve který jsem doufal po roce 1989, že spravedlnost bude vítězit nad nespravedlivými právními úpravami zákona se nějak nekonal. ;-(

F. Zrcek 12.10.2022 13:11

Jen bych vytkl autorovu citaci: „Předstíraná spravedlnost – dvojnásobná nespravedlnost.“

(Simulanta aequitas – duplex iniquitas) a postavil vedle toho snahu lodyhyministra Jurečky sebrat prachy na důchodech údajným prominentům 33 let mrtvého režimu. Kdyby byl Jurečka skaut a ne lodyha, řekl by si pomůžu tím někomu? Ušetřím lidem na energie?

Ne, antibolševická lodyha bude svazácky rozkulačovat důchodce. Ve stejné době, kdy české soudy nejsou sto odsoudit skutečné pachatele střelby na hranicích z bolševicky znormalizovaného českého ráje. Jsou prý nemocní a nepochopili by smysl soudního řízení.

Tak seberem prachy okresnímu tajemníkovi, protože si je nezaslouží. Lodyha Jurečka si zřejmě vybere sám, kdo ještě není prominent, a kdo už jo. Jinak do toho svinstva zatáhne další lidi. V každém případě naštve proti sobě (což je v pořádku) ale i proti vládě hromadu lidí, trpících bídou, strachem nebo obojím. Ví ten lodyha, že ve své téměř putinovské paranoi přihraje znejistělé důchodce právě ruským švábům a jejich propagandě? Jsem obvykle mírný člověk, ale kdyby za to tu lodyhu kopali do zadku, asi bych nelitoval boty, která by zůstala v jeho zadnici.

(Lodyha je zde používaný publikovatelný výraz pro mašíbly Jurečkova typu. Pokud jsem použitím tohoto výrazu porušil něčí práva, omlouvám se, a do budoucna se toho vyvaruju).

I. Schlägel 12.10.2022 15:23

Tak že ty funkcionářské prominentní důchody byly spravedlivé? Toto opatření mělo nastat hned po listopadu, když už jsme neměli tu odvahu či schopnost postavit protagonisty zločinného bolševického režimu před nějakou obdobu Norimberského soudu a přiměřeně je postihnout.

F. Navrátil 12.10.2022 18:40

Důchody by se měly odvíjet od výše placeného důchodového pojištění. Bez jakýchkoliv zvýhodnění nebo osobních důchodů. Takové zvýhodnění by skutečně mělo být zrušeno. A naopak, pokud hodlá Jurečka upírat z politických důvodů důchody podložené placením důchodového pojistného, je to stejné, jako by požadoval nevyplacení např. životního pojištění, pojištění domácnosti nebo pojištění motorového vozidla vybraným kategoriím dle politického hodnocení.

F. Zrcek 12.10.2022 18:54

Samozřejmě že nejsou a nebyly. Ale snažit to řešit teď a takto, to je právě ta iniquitas duplex citovaná autorem.

Ale až se kovaný demograt Jurečka bude divit demonstrantům nejen na václaváku, proč vzývají diktátory, ať se laskavě koukne do zrcadla.

A až to soudy začnou vracet zpátky, tak by bylo dignum et iustum, aby ty náklady hradil z vlastní kapsy, ne z té ministerské, plněné daňovými poplatníky. Myslím, že by nebylo od věci dát to k tomu zákonu jako přílepek.

P. Molík 12.10.2022 13:05

Právo ve své ryzí podstatě v posledních dvou stoletích stále víc pokulhává za realitou, za překotným vývojem civilizace a s tím spojených i zločineckých metod. Zločinci se rychle přizpůsobují novým podmínkám, udaných hlavně technologickým a společenským pokrokem a odbouráváním předsudků. Takže již dvě století si zločinec zachovává náskok před právem a naplňuje skutkové podstaty trestných činů dosud neexistujících a později právně kodifikovaných. Zadýchané právo, které musí pospíchat v závěsu civilizačního vývoje, je takto oslabené a vystavené dalšímu oslabení podle zájmů gaunerů, kteří si uzurpovali nadvládu nad právem a deformují právo tak, jako bychom se opět vraceli do středověké podoby práva. Třeba právo v podání jakýchsi evropských soudců ve Štrasburku a bůhvíkde ještě je výkladem morálně zvrhlých přání těch darebáků, kteří si uzurpovali moc ve vedoucích strukturách EU a teď si z EU udělali výkonný orgán k prosazení těch nejdestruktivnějších temných plánů, které jednoznačně vedou ke zničení evropské civilizace. A kde v tomto anticivilizačním kvasu je právo ?

O. Hein 12.10.2022 13:44

Vidíte, a v tom je právě problém chybějícího výkladového stanoviska: "Toto jsou příkazy práva: čestně žít, druhému neškodit, každému přát, co jeho jest." Proč si myslíte, že to není ani v naší Ústavě, ani v Ústavě EU?

J. Černý 12.10.2022 18:26

Protože to ty útvary nemají v úmyslu.

D. Stirsky 12.10.2022 11:55

Ještě bych podotk. Už léta dělám seniorského dobrovolníka v jedné nevýdělečné organizaci. Na setkání volontérů jedna postarší paní bědovala, jak je dnešní svět zkažený, že děti nectí své rodiče, nechávají je umřít kdesi, atd. I řekl jsem jí: 1. My se setkáváme hlavně s těmi, kde "něco" nefunguje. Kde je vše OK, žádného dobrovolníka nepotřebují. A takových seniorů je většina. 2. Doporučil jsem paní přečíst si od Raise "Výměnkáře." Vesnický realismus, hodně drsné. Idylické 19. století a 6 dětí se nepostará o rodiče, hádky o dědictví, nedoržování podmínek vejminku (plesnivý chleba, kyselé mléko), nedočkavé čekání na smrt rodičů... S nepoctivými a peněz chtivými právníky to bude obdobné. Byli (i ve starém Římě), jsou a budou.

J. Vorlický 12.10.2022 12:10

Ano, nemusíme ani studovat antiku, římské právo, atd. k pochopení situace stačí nejen K.V.R, ale i E. Bass, K.H.B. a další. Konečně, jak tu někdo píše, ono se toho za posledních 3000 let moc nezměnilo.

R. Langer 12.10.2022 12:16

Asi tak...

Lidé jsou prostě nepoučitelní. :-(

L. Harvánek 12.10.2022 13:42

V jakém stavu dneska právo je nemusíme jej dlouze a namáhavě studovat. Přesně to vystihl zpívající právník JUDr Ivo Jahelka v jedné ze svých písní.

M. Pantlíková 12.10.2022 10:20

A proto se někteří rozumní lidé se smyslem pro spravedlnost vyhýbají soudům jako čert kříži. Nevěří "soudcovské spravedlnosti". Někteří soudci spíš dají na různé polehčující okolnosti a zvýhodňují obžalované před jejich oběťmi. je. Nejen za z podvody a za jiné horší zločiny. Oběti zločinu se někdy u soudů stávají znovu obětí - nespravedlivých soudců. Rv

J. Vorlický 12.10.2022 13:55

. . . i já chodím oklikou kolem místního soudu, aby si mne nějaký přísedící (nedej bože předseda) nevšiml z okna, když mudruje nad svojí morálkou (soudcovskou) nebo mravy (lidskými) . . . .

M. Vaněk 12.10.2022 9:54

Otázkou je, zda vůbec kdy existovala spravedlnost v pravém smyslu toho slova. Jistě, každá společnost se, alespoň teoreticky, snaží o nalezení rovnováhy, nebo alespoň o uvěřitelnější masku spravedlnosti, neboť je zřejmé, že vládnoucí klika, ať už se nazývá manarchií, demokratůrou či jakkoliv jinak, se snaží pojistit si moc na věčné časy pro sebe, a své souvěrce; lidé jsou totiž od přírody líní, a nejraději by bez práce ony pečené holuby... A k tomu zneužívá justici, resp. její kulisy. Spravedlnost je rovnováha mezi zločinem a trestem, mezi křivdou a jejím odčiněním atd..., ale ruku na srdce - nejsme až příliš často svědky justiční zlovůle a bezpráví? Nestalo se právo nestrojem pomsty, a tresty spíše lynčem na jedné straně, a na druhé staně zase polštářem pro nejtěžší zločince, které si tento režim pěstuje? Co si myslet o soudcích, kteří si dovolí napsat do judikátu, že se "...necítí být vázáni nálezem ÚS", nebo vyslechnou zcela jinou svědkyni, než jakou si předvolala obžaloba, která si ovšem přesně pamatuje smyšlenou událost starou 13 let, je schopna ji interpretovat slovo od slova, a to vše protože si "...to zapsala do kalendáře...", nebo když usvědčenému a odsouzenému vrahovi vyplatí tento režim 350 tisíc za "nelidsky dlouhý proces" z rozhodnutí EU? (O podvodnících typu koženého, šťávy a dalších šíbrů, kteří si z čr udělali bankomat, ani nemluvě - opravdu je tady ještě nějaký pomatenec, který věří v samostatnost čr...?)

L. Žaloudek 12.10.2022 8:43

Pane autore, máte samozřejmě pravdu, svět je zkažený. Ale tvrdili to už staří Římané a nebyli první. Jediné, co mě překvapuje, je to, že se v diskusi neobjevili kritici humanitního vzdělání, které Vy zřejmě nepovažujete za zbytečnost.

O. Hein 12.10.2022 8:50

Rozsahu humanitního vzdělání si velice vážím, protože už ve své podstatě obsahuje výchovu k lidskosti, která je jednou ze třinácti základních ctností (moudrosti, uvážlivosti, spravedlivosti, poctivosti, slušnosti, skromnosti, střídmosti, zdrženlivosti, uměřenosti, uvážlivé odvahy, lidskosti, laskavosti a soucitnosti). Tyto ctnosti ve svém souhrnu tvoří mravnost.

J. Krásenský 12.10.2022 9:02

A chybi-li jediná, jako by neměl žádnou (ctnost).

Děkuji, perfektní, souhlasím.

O. Hein 12.10.2022 12:46

Správně, pochopil jste. Mravnost je UCELENÝ SOUBOR pozitivních povahových vlastností, které jsou dle Sókrata učitelné.

R. Langer 12.10.2022 12:18

Nesouhlasím!

Moudrost a morálka nemá naprosto nic společného se vzděláním, ani s vírou! ;-€

O. Hein 12.10.2022 12:45

Milý pane, je mi opravdu líto, ale z neznalosti problematiky bloudíte. Moudrost je jednou ze ctností a není vázána na vzdělání ani víru. Ale je POUZE JEDNOU ZE CTNOSTÍ! Morálka je naproti tomu soubor pravidel chování platných v daném čase, místě a skupině. Proto je mnoho morálek, zatímco mravnost je pouze jedna a všechny citované ctnosti mají platnost v každém čase a místě. Morálky jsou např.: aristokratická, buržoazní, vojenská, pracovní, sportovní, islámská, buddhistická, křesťanská, judaistická, nacistická, komunistická, momentálně i ruská....atd. Mnohokrát jsem to vysvětloval, budete-li mít opravdu poctivý zájem se v tomto směru vzdělat, pošlete mi svůj e-mail a obratem Vám pošlu vysvětlení. Nejste ovšem jediný bloudící, rozdíl mezi mravností a morálkou neznají ani politici, soudci atd.

J. Vorlický 12.10.2022 13:43

Líto, nelíto, musím se pana Langera zastat. Mrav a morálka jsou prakticky synonyma. Se vší úctou.

Pan O. Hein se mi jeví jako mravokárce, tedy člověk , který káže, moralizuje a kontroluje (vypadá to, že v dobré víře). Budiž. Dále se mi jeví jako právník pozitivista, což se slučuje s mravokárcem. Jeho názor se zdá býti: Lidé nesmějí jen tak být a žít, oni nějak žít musejí. A aby mohli žít jak musejí, musejí mŕavokárci jim říkat jak. Kdyby pan Hein měl pravdu, nevzdělaný člověk by prakticky nemohl být dobrých mravů - tím chci říci, uznáván ve své společnosti jako dobrý člověk. Když se ale stejný člověk nachází ve špatné společnosti, tak aby v ní byl uznán jako ,dobrý ́ musí být špatných mravů, protože to od něj taková společnost požaduje.

Rozdíl mezi morálkou a mravy je tak jemný, asi jako 50 odstínů šedi a nezáleží ani tak na odstínu, jako odstínech ostatních barev. A protože pan Hein je moralista, mravokárce, tyto jemné nuance se mu nelíbí (!!) a zpracoval o tom jakousi studii, a teď nám píše, že té studii prakticky nikdo nerozumí. Nerozumíme, ale furt ňák žijeme!

O. Hein 12.10.2022 13:48

Přečtěte si závěr úvahy. Co se Vám jeví, je subjektivní představa. Přesně potvrzujete Buddhova slova, že "Povaha představ je tvořivá." Vůbec jste nepochopil, co jsem napsal.

V. Balcařík 12.10.2022 8:26

Dokladem Vašeho článku je rozsudek v kauze D. Duky. Najednou je právo na názor součástí našeho právního řádu, ale vypínání různých webů je v pořádku. To