15.5.2024 | Svátek má Žofie


Diskuse k článku

ÚVAHA: I my neseme vinu za invazi na Ukrajině

„Každý z nás má vinu, pokud zůstal nečinný. Pasivita ví, že je morálně vinna každým selháním, které zanedbává povinnost chopit se jakékoliv možné aktivity k ochraně ohrožených, k ulehčení bezpráví, k odpírání zlu.“

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Hák 6.3.2022 10:28

"Generálové by mohli cítit svou vinu za to, že nedokázali dost hlasitě promluvit o zkušenosti z roku 1968, politici že nepochopili, že nejde jen o střed dvou zemí, ale dvou rozdílných kultur a my novináři a občané, že jsme nedonutili politiky, aby byli aktivnější."

No tak současní generálové v roce 1968 buď tahali kačera nebo nebyli na světě. Navíc rok 1968 byla úplně jiná situace, protože šlo o invazi vojsk jednoho mocenského bloku do jedné z členských zemí.

Politici přilévali olej do ohně jak vzteklí.

Ti občané měli nutit politiky do jednání, která by odvrátila válku, nebo je měli bičovat do konfrontace?

V. Petr 6.3.2022 9:42

Článek představuje neuvěřitelný blábol salónního intelektuála, jinak se to napsat nedá!

J. Ticháček 5.3.2022 17:05

Patrně mi hrozí trestní stíhání, ba snad i basa.

Jenže:

Před pár lety se v Kyjevě na návsi strhla mela. Kterou jsem nějak nepochopil. To se jeden demokraticky zvolený president zmínil o tom, že země, jejíž zahraničí obchod je z 80% veden na východ, by ze vstupu do EU měla více problémů, nežli výhod. A najednou na tom náměstí řečnil americký senátor, český exministr zahraničí s bývalým agentem StB, českým senátorem, pak poslancem EP, německý ministr, pár dalších západních politiků, a všichni, jako jeden muž hlásali: svrhněte vládu. Fakt netuším, co tam měli co dělat.

No, od té doby tam probíhá občanská válka. Ne, že by mne to nějak překvapovalo. Moje bývalá manželka (tzv. sovětská směs) mi tvrdila už před pětadvaceti lety, že tam válka bude.

Takže se tam válčí. Válčí se všude po světě. Před pár lety se vesele válčilo o pár set km blíže. Buď se na to zapomnělo, nebo to bylo něco jiného, nebo nevím.

Ale nedělejme z toho něco víc, něž si to zaslouží.

Š. Hašek 5.3.2022 17:11

Souhlas! R^

Opakovaně jsem při cestách po Ukrajině slyšel od Ukrajinců, že "to dlouho nevydrží", Ukrajina je slepencem třech zemí. Východ je ruský!

A v Kyjevě jsou šíbrácké podržtašky každého, kdo nabídce lepší podmínky podržtaškování. Něco jako "U krájina 1941".

Vše vyslechnuto od Ukrajinců, střízlivých, od malosedláka až po lékaře!

B. Rudolf 5.3.2022 18:59

Ten problém je v tom, že tam válčí Rusové, kteří tam vtrhli s vojenskou technikou. To, co se tam nyní děje, není žádná občanská válka, ale obrana v podstatě sjednoceného Ukrajinského národa proti zločinecké ruské invazi. Ruský vpád nelze omluvit.

V. Petr 6.3.2022 12:14

Nevím, co jste nepochopil. Už roku 1991, po rozpadu SSSR předvídal tehdejší ukrajinský president Kravčuk "nebývalý ekonomický rozvoj" čerstvě nezávislé Ukrajiny. To se pochopitelně nesplnilo. Pak se vítězství ve vobách přelévalo sem tam mezi prozápadní a proruské politiky. No a r. 2013 tehdejší vláda jednala o přidružení k EU a někteří Ukrajinci si od toho zase slibovali blahobyt. Když pak Janukovič na nátlak Ruska od toho odstoupil, vedlo to u frustrovaných lidí až k Majdanu. No a to se nelíbilo proruskému východu a také Krymu, kde jako na jediném území byla většina ruského obyvatelstva.

P. Adámek 5.3.2022 16:55

Autor medituje nad dílem filosofa, který se v první řadě zabýval vinou svého vlastního národa za zlo, které ve světě válkou způsobil. Rád bych od pana Hvížďaly slyšel, že "ten a ten (politik občan) měl tehdy a tehdy učinit konkrétně to a to". Takhle mi to přijde jako plácání do vody.

M. Koutný 5.3.2022 12:06

Největší vinou "Západu" je jeho dobrovolná slabost. Jakou hrozbou pro Putina je Francie, která není schopná udržet pod kontrolou vlastní území přepouští ho muslimským fanatikům? Jak nebezpečná mu je německá armáda, která cvičí s košťaty místo kulometů, ale řeší uniformy pro těhotné vojandy? Jakým protihráčem mu je Alzheimer-Joe, který nominuje do nejvyšší legislativy zjevně duševně nemocné osoby? Ze všech sil dáváme najevo, že je nám lhostejný osud vlastní civilizace, nebo že ji přímo chceme zničit. Není potom divu, že různí Putinové nebojí.

J. Urban 5.3.2022 12:18

asi tak...vas komentar zcela chapu a akceptuju. Ten Hvizdaluv clanek opravdu ne.

V. Mokrý 5.3.2022 14:07

R^

H. Rybnická 5.3.2022 15:56

Jak to "Západu"? Co jste dělal celou dobu Vy? Co dělal prezident České Republiky, její nejvyšší představitel? Začněte u sebe, soudruhu.

J. Ticháček 5.3.2022 16:43

Hele, soudružko, docela by mne zajímalo, co Vy jste v posledních osmi letech dělala. Začněte u sebe, soudružko. Jak jste mohla dopustit válku na Ukrajině? Co dělali Vaši nejvyšší představitelé?

H. Rybnická 5.3.2022 17:10

Docela určitě nelezli panu P. do kapsy. Té zadní.

J. Brei 5.3.2022 17:31

Ale to jsou mi novoty, paní Rybnická. Vaše exkancléřka byla u Putina pečená vařená a souhlasila s Nordstream 2. Další váš exkancléř je v dozorčí radě Gazpromu a nějak se mu z ní nechce. A teď teda tu o Červené Karkulce. Navíc jste nám neobjasnila, jak hrdině jste proti Putinovi bojovala Vy.

H. Rybnická 5.3.2022 19:11

Nordstream bohužel podepsal Schröder krátce před tím než byl odvolen. Ostatně dnes má osobně velké problémy a SRN pozastavila všechny aktivity a pokud vím rozpustila celé vedení a administrativu. Další Vaše otázka je stejně nelogická. Pan Koutný je názoru šestiletého kluka, který právě vysvětluje paní učitelce že okno rozbil spolužák který za všechno "může". On sám nic, jen muzikant. Takže se asi učitelka otáže, co jsi udělal ty, abys tomu zabránil?. Je to zcela logické nemyslíte? Obviňovat druhé a nezamyslet se nad sebou bych považovala za mizerné chování . A že se hlavy států příležitostně setkávají na nějaké diplomatické parketě také není od škody nemyslíte?

J. Jurax 5.3.2022 21:37

Ano. Co jste tedy udělala proti Schröderovi, když lezl - nikoliv zadarmo - Putinovi do té zadní kapsy skrze Nordstream?

H. Rybnická 6.3.2022 12:54

Jo pane Juraxi, to je tak: Ten Schröder se do té zadní smradlavé kapsy pana P. vydává za 800.000 Euro ročně. Pan Zeman úplně zdarma, případně z lásky a milosrdenství ještě zaokrouhlí vstupné. Takže se na to můžete dívat buď z toho kapitalistického hlediska, nebo z hlediska socialistického. Nebo dokonce z hlediska milosrdných bratří.

P. Han 5.3.2022 17:32

Ale lezli.

V. Petr 6.3.2022 9:39

Zato vybudovali závislost Německa na ruském plynu, čímž de fakto financují Putinovu agresi!

J. Brei 5.3.2022 11:54

Vydírání pocitem viny je jedna z pokročilých manipulačních technik. Není snadné se jí bránit. Ten, kdo jí odmítne riskuje, že bude prohlášen za zrůdu a lidský odpad. Manipulátoři všech barev jsi jsou tohoto vědomi. Proto jí tak rádi používají. Je smutné, že se k této metodě přihlásil i pan Hvížďala.

František Koukolík ve své knize Vzpoura deprivantů na s. 249 píše: „Nenechme se se ovlivnit nátlakem na své svědomí, cit, lásku, morálku – to bývají ty nejúčinnější prostředky manipulace a vydírání. Jakkoli velkolepá, oslňující prohlášení neznamenají, že ten, kdo je prohlašuje, má špetku svědomí.“ (Vydal Galén v roce 2011)

J. Berka 5.3.2022 19:51

Naprostý souhlas.R^R^R^

J. Urban 5.3.2022 10:47

Jsem holt vidlak. Tohle jsem nepochopil.

Z. Lapil 5.3.2022 9:59

To je nějaký divný.

Mně vychází, že občané by měli mít právo spravovat svuj stat nezávisle na tom, kde se ten stát nachází., Putin jim tu možnost upírá, ba dokonce upírá mu právo na existenci.

Kde je tady moje vina? Že jsem nepopadl samopal a nešel hlídat rusko - ukrajinskou hranici? A kterou stranu by mi pan Hvížďala doporučil?

Protože pozor: jedna věc je, co by se mělo udělat (...a dej mi, Bože, moudrost, abych rozeznal, co je a co není důležité) a úplně jiná věc je, co se DÁ udělat. Bezletová zóna nad Ukrajinou by jistě byla prima věc, ale opravdu to stojí za eskalaci války do sféry velmocí?

Možná to tak stejně dopadne, ale připomínám jinou velkou myšlenku: zlo nechť se neprosadí SKRZE mne.

J. Urban 5.3.2022 10:49

Ano, vyhlaseni bezletove zony by byla hezka vec. Aspon by se videlo. Tipuju, ze Rusove by ji respektovali. Je to konecne princip, ktery oni jediny dobre umeji pouzivat - princip sily. A proto principu sily rozumeji.

Z. Lapil 5.3.2022 12:22

Vsadíte na to velkou válku?

Mmch - zatím stále lze tvrdit, že NATO proti Rusku neútočí a útočit nehodlá. První sestřelený MIG nebo v čem to Rusové lítaj by agresora učinil z NATO.

V. Petr 6.3.2022 12:20

NATO se už nemůže stát agresorem, i kdyby udělalo proti Rusku cokoliv! Protože to je jako tvrdit, že ve WW2 jsou agresory Francie a GB, protože vyhlásili válku Německu!

Z. Lapil 6.3.2022 12:50

Já to vím, ale bude to vědět Rusko? A co horšího - bude to vědět RB a OSN?

Nepřítel barbarsky napadl naše letadla, která pokojně bombardovala jeho území. (K. Čapek)

P. Hák 6.3.2022 10:20

Geniálni.Tipneme si.

50 % - vyjde to, dobrý.

50 % - nevyjde to, jaderná vlka, konečná.

P. Hák 6.3.2022 10:21

válka

V. Povolný 5.3.2022 9:02

Pěkné filozofování, pane Hvížďalo. Jenže nepraktické. Úvahy na téma "Kdo za co může" v době probíhající vojenské agrese k ničemu nejsou. To si nechte na dobu míru. Teď by se hodilo spíš vymyslet co s tím a co bude potom a jak se už KONEČNĚ poučit a neopakovat pořád stejné chyby. To nejsou jednoduché otázky.