9.5.2024 | Svátek má Ctibor


Diskuse k článku

ÚVAHA: Alternativní pravdy

Již po tisíce let lidé lidé usilují o pravdivé poznání vesmíru, světa, přírody, okolního dění i sama sebe. V dávné minulosti však měli k dispozici jen velice málo pravdivých (objektivních) informací a proto je ve své „mozaice poznání“ doplňovali domněnkami, smyšlenkami i fantazijními představami.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Vorlický 7.10.2022 13:00

,, se nenosí" je vyhýbavé: nechceme ho nosit. Vím, proč je trpný rod tak populární: nikdo za nic nemůže.

J. Dostál 6.10.2022 23:32

Tak věta se dokazuje, ale z důkazu se neskládá. Dále existují pravdivé výroky, které jsou nedokazatelné. I v matematice jsou výroky, které se někdy za pravdivé považují a jindy ne (axiomy). Některé výroky se prohlásí za pravdivé na základě měření, pozorování atd., tedy vše není jen matematika. Dokonce v tomto případě to může být pravda jen do první úspěšné falzyfikace.

J. Jurax 6.10.2022 15:35

Pravda jsou ověřitelná fakta.

Průser je, že fakta se začasté obtížně ověřují. Ne každý je k tomu ověření dostatečně erudován a je ho intelektuálně schopen, ne každý má fyzickou možnost a taky čas ověření vlastnoručně provést.

P. Černý 6.10.2022 10:37

Vážený pane Heine, dávat rovnítko mezi informace a poznání, to bych čekal od školáka. Nikoli od člověka, který toho tolik napsal o filozofii a právu. Nota bene v zemi, jejíž premiér už nejspíš ani nepřemýšlí o tom, zda to, co na veřejnosti prohlašuje, je čistá lež nebo jen polopravda.

Jistě, k poznání vedou, kromě mozku, informace. Dezinformace je pořád informace. O jejím šiřiteli v první řadě. Zda je to například tápající člověk, schopný manipulátor nebo třeba politováníhodný ubožák.

Alternativou poznání, které obvykle nazýváme pravdou, nemusí být nutně lež. Mnohem častěji to bývá jiné poznání. To, že je poznání relativní, vyplývá jak z povahy poznávacího procesu, tak, a to zcela nevyhnutelně, z rozporné povahy světa.

Do stejných vod vstupujeme i nevstupujeme. Jsme i nejsme.

Obávám se, že jste z myšlenek Hérakleita z Efesu (viz výše) nepochopil to podstatné. Přestože jste o něm toho tolik napsal. Je mi to ze srdce líto. Ale musím to konstatovat.

O. Hein 6.10.2022 12:40

Vážený pane Černý, prosím přečtěte si tuto úvahu ještě jednou, ne-li dvakrát. Nenapsal jsem to, co jste v ní našel.

P. Černý 6.10.2022 13:05

"Alternativou pravdy však není nic jiného než lež...", což je mimochodem polopravda jako vystřižená z módního časopisu, jste myslím napsal.

O. Hein 6.10.2022 13:22

Pravda nemá alternativy, stejně jako nemá alternativy mravnost. Troufám si tvrdit, že tuto argumentaci kdykoli ustojím.

P. Černý 6.10.2022 13:49

Jen za předpokladu, že pojem pravda, respektive stav poznání skutečnosti, zploštíte na pojem ověřitelný fakt či důkaz.

Když to ale napíšu "po svojemu" a hodně to zjednoduším, k poznání reality (k pravdě) se nedobereme pouze prostým sbíráním objektivních informaci, aniž bychom fakta subjektivně vyhodnotili. Nehledě na to, že ani dosažená a subjektivně hodnocená míra našeho poznání objektivní reality obvykle ještě neni důkazem, že známe všechna relevantní fakta.

P. Černý 6.10.2022 13:56

Mimochodem, pravda je z filozofického hlediska hodně ošidný. Stáří filozofové ho ani nepotřebovali.

V politice je to věc jiná.

Proto je dost na hraně vysvětlovat politiku filozoficky. Zavání to manipulací.

P. Černý 6.10.2022 13:56

ošidný pojem

O. Hein 6.10.2022 15:19

Odlišujme pravdu prokázanou ověřitelnými důkazy, od hypotézy (domněnky, verze, tušení...). Hypotéza se může blížit pravdě, avšak není to pravda alternativní. Přečtěte si závěr úvahy.

P. Černý 6.10.2022 18:06

Možná by účelu diskuze pomohlo, kdybyste bral v potaz, co jiní píší vám.

Z prvé jsem jinými slovy upozornil na to, že filozofie s oblibou vytváří hypotézy, pro které chybí ověřitelná fakta. Je to pro ni dokonce typické. Pojmy pravda a mravnost nejsou pro filozofa žádnou předem danou konstantou. Nýbrž předmětem zkoumání. Už z podstaty věci. Proto píšu, že není fér dovolávat se starých filozofů, když řešíte otázky současné politiky.

Za druhé jsem upozornil na otázku kompletnosti faktů či důkazů. Skutečnost sice není dvojrozměrná, ale vezměme si například situaci, kdy máte k dispozici výřez nějakého velkého gobelínu. Máte před sebou na tom výřezu nějaký konkrétní obraz. Třeba květinu. Poznáte z toho, že jde o obraz rozkvetlé louky? Nejde naopak o výjev požáru lesa?

Za třetí, politika je projevem soupeření různých stran. Kdykoli se přikláníme na jednu ze soupeřících stran, odklanime se od objektivního hodnocení událostí. Nikdo kdo, byť v diskuzi o ruské agresi, použije slovo rusofil, není objektivní a neuvažuje jako filozof....

Navrhuji nechat této diskuze. Není vás hodna. Ani mě.

M. Vaněk 6.10.2022 10:07

Stále se bezúspěšně pokoušíme přiblížiti se k Pravdě, ať už to znamená cokoliv... Ale jelikož nejsme schopni Pravdu pochopit, natož v ní žít, bláhově si uzurpujeme jejím jménem právo dštít oheň a síru na všechny, kteří s námi nesouzní... Chvílemi mám pocit, že ono dantovo Peklo je tady - hluší a slepí se pokoušejí přesvědčovat jeden druhého, že oni jsou ti praví a kovaní vést ostatní ke lepším zítřkům skrze bažinu...

Z. Lapil 6.10.2022 10:50

Teď jde o to, jak moc je poznání Pravdy důležité. Slušným člověkem může být člověk věřící i nevěřící a dokonce i volič Nejhnusnější Strany (dosaďte si dle vlastní libosti :-)).

On i ten Hus byl přes půl tisíciletí za kacíře nejkacířovatějšího, ale není mi známo, že by ho někdo obvinil ze lži, krádeže, prznění neviňátek aniž jakéhokoliv jiného Bohu nemilého konání.

M. Vaněk 6.10.2022 11:08

Souhlasím, jen u toho "poznání" bych byl opatrný... Pravdu asi nelze "poznat", ale "jen" být její součástí. A slušnost? Také zavádějící pojem - jde jen o dobovou společenskou doktrýnu, platící pouze ve vymezeném čase a prostoru - viz onen Hus, jehož význam i myšlenky se mění napříč dějinami.

Z. Lapil 6.10.2022 11:33

Je holá pravda, že slušnost je podmíněna kulturou. I tou, která mě nabádá v divadla tiše sedět a na konci zatleskat, zatímco na fotbale je slušné průběžně hulákat.

Nepochybuju o tom, že mezi muslimy je stejně naprostá většina slušných lidí jako mezi kteroukoliv jinou náboženskou skupinou, včetně té ateistické. Problém začne, když se do jednoho slušnostního prostoru nasypou lidé alternativních mravů. Výsledkem jsou v lepším případě no go zóny, v horším kamióny jezdící po tržišti, podřezaní učitelé a stařenky vyhazované z oken. Na čemž je nejhorší, že to vše se děje ve jménu slušnosti.

M. Vaněk 6.10.2022 11:53

No-Go zóna je jen začátek..., a to nemusí jít zrovna o muslimy. Jeďte se podívat do severních čech, od Sokolova po Vansdorf - zdevastovaná sídliště, domy jak po bombardovaní, bordel, hluk, nepořádek, agresivita - to jsou reálné výstupy havloidních zmetků kteří tuto asociální svoloč podporují. A jejich "chování" se stále zhoršuje; dokonce i vyhozené policisty při plnění služebních povinností tu máme také a tresty? K smíchu...!

Z. Lapil 6.10.2022 13:18

Jo jasně.

Na druhou stranu: v Chomutově jsem do takové čtvrti zabloudil, povídám si je zle, ale musím se zeptat na cestu a prozradit, že nevím co dělám. Pozdravil jsem, dostal perfektní odpověď, usmáli jsme se na sebe a nikdo mě nepřepadl.

Podobně ve Vysočanech ještě v dobách původní zástavby před vysočanským nádražím: po prvním leknutí si člověk uvědomil, že sedět před barákem a - slovy Škvoreckého v jiné souvislosti - "soudružky kouříce pod lipou debatovaly o problémech veřejného zájmu" není nic proti ničemu.

Pravda - jizvu na rtu (nekecám) z raně školních let mám dodnes, ale to vyřešilo chození ze školy o ulici vedle. A byli to, myslím si, sice cikáňata, ale jinak normální oškliví chlapečkové. Později jsem měl větší problémy s chlapečky většinovými, těm se vyhnout nešlo.

F. Navrátil 6.10.2022 8:28

Problém alternativní pravdy autor nejlépe osvětlil tím, že si jako negativní příklad vybral Trumpa a Rusko. Tedy dva objekty, které je povoleno a doporučeno kritizovat. Mnohem lépe by článek vyzněl, kdyby autor uvedl příklady alternativní pravdy třeba bruselského sojuzu, klimatických alarmistů, genderistů, multikulturalistů, Bidena či ukrajinských politiků. To je ovšem nežádoucí a přímo podvratné. Takže doporučuji, aby si autor do svého deníčku připsal, že lží, pololží a alternativní pravdou je uvádět pouze vybraná fakta a jiná zatloukat.

O. Hein 6.10.2022 8:56

Jak dlouhý článek byste si přál, aby vyhověl Vašim požadavkům na jeho úplnost? A kterým stoletím bych měl začít? Měl bych snad uvádět všechny lži, které byly v historii lidstva vyřčeny? Pokud bych neuvedl všechny, byl bych snad lhář? Nepřehánějte to.

F. Navrátil 6.10.2022 19:02

Začít můžete, kde chcete, ale nezapomeňte si vyžádat svolení od ck bruselské dvorní kanceláře, o kom se může vyjadřovat negativně a o kom výhradně pozitivně. Budete-li se tím řídit, budete hojně publikován. V opačném případě slibuje prokurátor Stříž tři roky vězení. Natvrdo, ne alternativním trestem.

V. Chrastina 6.10.2022 9:17

Ano, pane Navrátile, uváděním vybraných fakt a jiná zatloukat je lživé zacházení s pravdou. Pan autor článku si tím sám sobě nasadil psí hlavu. Tož tak!!

O. Hein 6.10.2022 12:49

Pane Chrastino a další kritici tohoto druhu: Necitoval jsem ani jediný výrok exprezidenta Trumpa. Pokud si pozorně přečtete 5.odstavec 4.větu, pak používám slova "v poslední době" a "zejména". Nepostihuji tedy všechny politické lháře, kterých bylo a stále je bezpočet. Pokud máte za to, že jsem ale schválně na někoho zapomněl, je to omyl. Momentálně jsou totiž na nejvyšším stupínku lhaní právě Putin a Lavrov. Pokud mi uvedete jiného současného politického lháře a jeho lživé výroky, které přesahují výroky Putina a Lavrova, rád uznám svoji chybu.

D. Laurencikova 6.10.2022 9:39

Presne! ;-)R^

B. Rameš 6.10.2022 8:07

Inu, autor si plete (zdaleka v tom není sám) alternativní pravdu (to je oxymoron, pravda je obecně "řád světa" a jako taková je jediná a nepoznatelná - k úplnému poznání pravdy bychom museli být vševědoucí), alternativní fakta (což je nesmyslný pojem, faktum je něco, co se dá dokázat, jako že pět je více než čtyři, alespoň v desítkové soustavě, nebo že v = a . t nebo že pan XY byl umlácen kladivem) a alternativní výklady či postupy (na těch není nic špatného, bez nich bychom žili na placaté zemi ovládané nadpřirozenými bytostmi). Tedy, není na nich nic špatného, pokud vycházejí z platných faktů a ne z těch "alternativních". To, co nazývá alternativní pravdou, je tedy alternativní výklad na základě alternativních, tedy nesmyslných, fakt.

J. Pavelka 6.10.2022 10:21

Když řeknu Venku je jasno - je to pravda pokud je opravdu jasno. Když je pod mrakem , je to nepravda (a pokud to vím a říkám nepravdu vědomě, pak i lež). Pochopení řádu světa a konečné poznání je něco jiného....tomu se zřejmě skutečně můžeme jen přibližovat...

J. Jurax 6.10.2022 15:37

Pět je více než čtyři v jakékoli soustavě ... :-)

I. Simonek 7.10.2022 5:03

Pane Rames, mylite se v tom ze alternativni fakta jsou nesmyslem. Vyraz "alternativni fakta" se bezne pouziva v soudnich sinich USA. Advokat obzalovaneho uvede fakta ktera jsou k prospechu obzalovaneho zatimco zalobce uvede alternativni fakta ktera podporuji verzi zalobce. Alternativni pravda ovsem neexistuje. Co mne prekvapuje nejvice je ze nenachazim v reakcich to ze mluvci Trumpa nikdy vyraz alternativni pravda nerekla cili pan Hein kecal a tim postavil svuj clanek na hlavu.

B. Rameš 7.10.2022 12:08

Jde jen o sémantiku. Fakt je fakt a je jedno, zda jej použije jedna či druhá strana, podstatné je, aby to byl fakt, tedy skutečnost. Pokud jeden svědek řekne, že obžalovaný byl celou noc s ním doma a druhý, že celou noc strávil s ním v baru, nejsou to alternativní fakta. Jedno z těch tvrzení je prostě lež. Když řeknu, že země je placatá, není to alternativní fakt, je to lež. Aspoň u mě, nevím, jak v USA...

I. Simonek 7.10.2022 21:19

Nejak si nerozumime. Ovsemze tvrzeni ze zeme je placata neni alternativni fakt ale hovadina. Zrovna tak nemuzeme nazvat vylhany "fakt" alernativnim faktem protoze lez je lez. Dejme tomu ze treba ridic porazi v noci v desti chodce na prechodu. Chodec u soudu vypovidal ze byl na prechodu (coz byla pravda) zatimco ridic rekl ze chodce nevidel protoze byla tma a prselo. Zadny z nich nelhal a jejich vypovedi byly alternativni fakta na kterych bude zalozeno konecne reseni. Jsou to stripky z kterych je slozena kompletni pravda. Diky za reakci, ahoj z Aljasky.