19.5.2024 | Svátek má Ivo


Diskuse k článku

UDÁLOSTI: Žoldáci

Je velmi obtížné zbavit se dojmu, že čeští politici a publicisté (zejména někteří) spolu neoficiálně soutěží o to, komu se podaří naštvat (používám slušné, leč méně výstižné slovo) co nejvíc lidí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Svoboda 14.7.2014 16:02

Re: Me se libi jak zde kazdy rozdava rozumy o tom

Paní, co bude kdokoliv dělat se svými názory, bych byl velmi rád, kdybyste nechala na dotyčném. Pokud je to tak, jak píšete, že je pan Macek polovině národa za vola, nezapomínejte na to, že existuje ještě druhá polovina národa, která i když s ním možná stoprocentně nesouhlasí, je mu za jeho vyjádření vděčná.

J. Jílek 14.7.2014 16:16

Re: Me se libi jak zde kazdy rozdava rozumy o tom

komunisti a náckové, viďte? :-)

E. Sevrát 14.7.2014 16:47

Re: Me se libi jak zde kazdy rozdava rozumy o tom

Když jste na jedné lodi s Baldovou-Sohorovou, tak ta druhá polovina bude asi zcela vymaštěná.

K. Seidl 14.7.2014 20:39

Re: Me se libi jak zde kazdy rozdava rozumy o tom

Nějak Vás nechápu. Nebyli to nakonec naši vojáci co na přilbách nosili znaky jednotek SS ?

Papis 14.7.2014 13:14

hrdinství

hrdinství by to bylo v případě akce(např.Heydrich) jinak je to pro ně normální práce

J. Kombercová 14.7.2014 13:42

Re: hrdinství

Tak tak, když nejde o život, jde o...

Vojáci posílaní do míst, kde se střílí, počítají s tím rizikem, že mohou zemřít, nicméně, oni přece jen reprezentují moji zem v rámci společenství NATO a když tedy položí život (i za tu moji zem), je dobré jim vzdát úctu a ne po nich flusnout, což se děje... i tím pitomě pejorativním označením žoldák.

A. Holík 14.7.2014 12:40

To je jednoduche ..

Prestante Macka cist, a problem se tak nejak vyresi sam.

J. Kraus 14.7.2014 12:32

a/ Ti čtyři

porušili předpisy, když se po vystoupení z auta drželi v hloučku. Podobným pravidlem, vycházejícím z logické úvahy, se bez nějakých nařízení řídili už vojáci za druhé války při pohybu ve frontovém území. Ten motocyklista měl už asi vyčíhnuté, že se takhle chovají. Na místě není obdiv k hrdinům, ale tichá útrpnost. Ty děti tam přilákali oni.

b/ Postoj pana Macka a mnoha jiných je přirozená reakce na smršť hysterie, kterou od prvního okamžiku rozpoutala masová media. Pologramotné televisní krávy, přeladěné najednou do truchliva a potřásající pitomými hlavami, evokovaly náladu pohřbu Kim-ir-Sena. K tomu osobní tragedie mých zástupců a představitelů, které mi moji spoluobčané zvolili. Jako by v pozadí byla ruka komunistova, který taky vše dokázal zdiskreditovat a zprofanovat co nejefektivněji, s vynaložením nejmenší námahy. Příště by se toho spektáklu měl chopit nějaký realisační štáb a dotáhnout to ke stejné dokonalosti jako v Severní Korei.

c/ Kdo je žoldák, tedy negativní konotace žoldnéře? Po vítězství 1945 byl za žoldnéře považován třeba Pierre Clostermann a ostatní letci z FFL, kteří ve svazku s RAF celou válku bojovali a umírali, zatímco ti v Paříži „…vy nevíte co my tady zkusili, to vy z té Anglie nemůžete pochopit“. Málo se ví, že za dobrodruhy, a někdy padlo i slovo „žoldnéř“, byli považováni i naši zahraniční vojáci z druhé svět.války („toho si neber, vždyť je to nějakej dobrodruh“). A to na rozdíl od Francouzů nebyli placeni Brity, ale naší exilovou vládou. Kdo se chová nekomformě, je vždy podezřelý. Profesionální britská armáda žoldnéřská pochopitelně nebyla, to by nemohlo vzniknout Britské Imperium, ale v případě potřeby najímala místní pomocné sbory, jejichž motivace byla hmotná a spolehlivost tím pádem pochybná. To ale nevadilo německé propagandě na začátku první i druhé války, aby nemluvila o anglických žoldnéřích, v protikladu s idealismem branců německých. Tradice a sláva pluků, našich rakouských i britských, kde je jí konec.

J. Kraus 14.7.2014 12:33

dokončení

Mimochodem, někdy začátkem 90.let bylo na holešovickém výstavišti zorganisováno setkání našich vojáků z druhé sv. války a právě se navrátivších vojáků z Afghanistanu. Ti měli být kooptováni do slábnoucího Svazu bojovníků za svobodu a zde se to mělo odbýt neformálně. Starých vojáků si nevšímali. Možná jim zapomněli říct, proč tam jsou a kdo jsou ti obtěžující starci. Bylo horko, pivo zadarmo, ale staří to nechtěli vzdát první. Odešli teprve, když se počty plastových kelímků na stolech začaly přehupovat přes stovku a první z nových Bojovníků za svobodu začali blít.

d/ Nemá smysl zkoumat, proč současní naši vojáci oblékli uniformu, důvody byly asi různé. Jiné vojáky nemáme a až bude potřeba opravdu bojovat, bude to jediný základ, na němž bude možno budovat. Tragedie v Afghanistanu mohlo být využito k emočnímu sblížení s nimi. Kreténský řev medií a politiků tomu zabránil.

M. Prokop 14.7.2014 13:08

Re: dokončení

Není vyloučeno, že se ti staří zamlada chovali podobně.

Nemyslím to pejorativně, člověk se prostě s věkem mění.

M. Prokop 14.7.2014 13:07

"Ty děti tam přilákali oni."

Vy jste tam byl?

Pan Macek přehání na druhou stranu, než média. Škodí obé.

Buďto je někdo vojákem nějaké armády, pak sice bere žold, ale není v dnešním slova smyslu "žoldákem". To jsou spíše zaměstnanci různých agentur, případně vůbec "na divoko" bojující za ty, kdo jim zaplatí.

J. Klepal 14.7.2014 14:29

Re: a/ Ti čtyři

Také mne kdysi překvapilo, když jsem se dozvěděl, že Britové si od naší vlády nechali zaplatit každou vyfasovanou vojenskou fusekli, dokonce přímo s pomocí československého zlatého pokladu.

M. Prokop 14.7.2014 18:03

Re: a/ Ti čtyři

Proč by Britové měli platit náš boj za Československo?

J. Klepal 14.7.2014 20:29

Re: a/ Ti čtyři

Primárně nešlo o náš boj za Československo, ale o boj za Británii, však také se tato obranná letecká válka nenazývala Bitva o Československo, ale Bitva o Británii, jak koneckonců napovídá i světoznámý britský film. Porážka luftwafe v této letecké válce totiž nijak nezajišťovala, že Československo bude obnoveno v předmnichovských hranicích.

J. Fleiszner 14.7.2014 11:14

Neumřeli za bezpečnou ČR

Co vůbec dělají američtí, němečtí nebo čeští vojáci v Afghánistánu? Podle autora by mohli preventivně vstupovat kamkoli. Co kdyby tam byl nějaký terorista s s nášlapnou minou, že?

M. Prokop 14.7.2014 11:51

Re: Neumřeli za bezpečnou ČR

Co dělají? Říká se tomu prevence.

P. Zeman 14.7.2014 12:38

Re: Neumřeli za bezpečnou ČR

Terorismus se praktikuje po celém světě a přesto tam nikdo nezasahuje. A proč? Protože to zvládne třeba samotná místní policie či armáda. V Afganistánu byla spousta výcvikových táborů takových teroristů a kdo proti nim něco udělal?

Vím, že je lepší doma sedět na dávkách (které by mohly být vyšší, nebýt plateb na ty hnusné "žoldáky") a brblat ;-)

M. Urban 14.7.2014 10:24

Macek je Servít.

Kdyby neobsadila hrdiná Sovětská armáda Afganistán, tak by nebyla al-Kajda.!!!

M. Urban 14.7.2014 10:39

Re: Macek je Servít.

Na kdyby se nehraje. Nebyla by podepsána smlouva Ribbentrop- Molotov 23.8.1939, tak by nemusela být podepsána Mnichovská dohoda 29.9.1939

V. Novak 14.7.2014 11:53

Co že to bylo podepsáno 30.9.1939?

...

M. Urban 14.7.2014 14:05

Re: Co že to bylo podepsáno 30.9.1939?

29.9 dojednána a 30.9 1939 podepsána. Omluva:

E. Heusinger 14.7.2014 14:35

Urbane,

a co bylo podepsáno 30.9.1938?

Z dějin Vás školil kdo?

Hlavně, když dáváte do souvislosti, co spolu nesouvisí. No, hlavně, že Vám to "myslí politicky".

V. Novak 14.7.2014 15:05

Re: Co že to bylo podepsáno 30.9.1939?

Ale CO bylo podepsáno 30.9.1939?

Pokud ?michovská dohoda, tak já znám jedinou - a ta byla podepsána v r. 1938, tedy skoro rok před Molotov-Ribbentropp.

Takže přinejmenším časově, tedy kauzálně by bylo správnější "Nebýt Mnichovské dohody, nebylo by paktu Molotov-Ribbentropp".

Ono by to bylo správnější i reálně - Mnichovská dohoda předvedla SSSR, nakolik lze spoléhat na smlouvy se západními demokraciemi dokonce i v případě, že jsou podepsány. Takže když v srpnu 1939 bylo zřejmé, že Francouzi ani Angličané nechtějí s SSSR žádnou smlouvu o vzájemné pomoci v případě napadení podepsat, bylo bezpečnější dohodnout se o neútočení s Hitlerem.

Takto nezůstal totálně nepřipravený SSSR sám proti německé vojenské mašinérii. Možná podpořené zpoza búčka těmi demokraciemi (něco jako "nevměšování" se do španělské občanské války).

P. Vaňura 14.7.2014 16:02

S tím Mnichovem máte si ce pravdu,

ale termín "totálně nepřipravený SSSR" je úplně stejná neznalost faktů, jako posun podpisu Mnichovské dohody o rok. CELÁ sovětská ekonomika byla po celá 30 léta zaměřena výhradně na budování vojensko průmyslového komplexu.

To, že např. tolik oslavovaný maršál Buďonyj prohrál v létě 1941 totálně bitvu o Kyjev s nepřítelem, nad kterým měl čtyřnásobnou převahu v lidech i v tancích (podotýkám, nejméně tak kvalitních, jaké měli tou dobou Němci) je výsledkem Stalinovy "kádrové politiky," kde se budoucí generalisimus schopných velitelů prostě bál.

V. Novak 14.7.2014 16:53

SSSR byl nepřipraven na válku, jak ukázal už v té zimní.

Stejně to předvedl v 41. roce. K přípravě na válku patří taky (možná především) výchova schopných a iniciativních velitelů i motivovaného mužstva.

Finové připraveni byli, Sověti ne.

Nebyli připraveni ani ideologicky - po desetiletích proletářského internacionalismu a přesvědčování, že německý dělník proti sovětskému nepůjde, protože patří k téže třídě. Sovětští vojáci neměli ten správný ajfr - ten získali až během bojů. Ideologicky je vyškolili Němci, ne jejich komisaři. Šolochov to popsal v povídce "Nauka něnavisti", kterou napsal podle skutečného příběhu.

A, promiňte, zaměnit (možnou) příčinu s (možným) následkem tím, že zaměním data - no, to je vrchol...

M. Prokop 14.7.2014 18:05

Re: S tím Mnichovem máte si ce pravdu,

Jo, na budování vojenskoprůmyslového komplexu (to ostatně i po válce, když všichni ostatní demilitarizovali) a na podporu Německa.

M. Prokop 14.7.2014 10:20

Ano, velmi reálné.

Děkuji.

J. Boleslav 14.7.2014 16:33

Re: Ano, velmi reálné.

Připojuji se. Macek mně tímto svým prohlášením hodně zklamal, považuji ho za velmi nechutné.

F. Matousek 14.7.2014 9:52

pri vsí úcte

Pri vsí úcte k padlým vojákum, pripomínám, ze amerických vojáku uz padlo v Afghanistanu asi 4 tisíce, nemeckých neco okolo 200. Nikde se ale jejich pohrby neobjevují v TV, nehovorí presidenti a národ nedrzí minuty ticha.

V. Novak 14.7.2014 9:56

Re: pri vsí úcte

Viděl jste co se děje v Arlingtonu? Zejména, když jich zahyne víc najednou?