16.6.2024 | Svátek má Zbyněk


Diskuse k článku

TAMA 38: Návrat činžáku po izraelském způsobu

TAMA 38 je program rekonstrukce budov, který se snaží vlastníky stávajících jednotek dostat na svoji stranu. Jak funguje?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
O. M. 21.2.2024 22:07

S těmi sítěmi nemáte úplně pravdu. Když v nějaké lokalitě chcete jakkoli zvýšit počet bytů, většinou musíte sítě posílit, jelikož jejich kapacitní rezervy z doby výstavby jsou již vyčerpány.

V. Machálková 21.2.2024 21:06

Právě, že píšete, že domy jsou pofidérní, ohrožené zemětřesením a na ně přidávají další patra? Nejsem stavař, ale stejně by mě zajímalo, jak to mají ošetřené.

Pokud vím, tak v Řecku staví pro dům železobetonovou konstrukci, právě kvůli zemětřesení. Ta musí 1 rok stát, pak to zhodnotí statici a pak se může vyplnit cihlami.

P. Hák 21.2.2024 20:46

To musí bejt fajn, když už beztak "technickou kvalitou nevynikající" dům v zemětřesné oblasti zatížíme ještě třemi, pardon, 2,5 patry. Odolnost proti zemětřasu vzroste.

(Pro ty, co nepochopili: píšu o Izraeli, jako pan autor. A do Prahy pražákům nekecám, mne by tam nedostali párem elektromobilů poháněných hřibem.)

V. Kučer 21.2.2024 20:06

Je to také dobrý trénink. Moje babička se dožila skoro stovky a byla až skoro do konce pohyblivá, bydleli jsme ve 2. patře.

J. Matěna 21.2.2024 19:31

Skoro pořád je nás nějakých 10 mio, a pořád je bytů málo. Přitom ani před 50 lety jsem nepotkával po lesích zdivočelé nebydlící české rodiny. Takže se jedná o problém: "Chci bydlet v Praze". Podle mne nenároková touha, která si nutně nezaslouží nějaké řešení.

J. Jurax 21.2.2024 19:07

Stoupání do čtvrtého patra je dobrý trénink i pro seniory. Dopřávám si jej minimálně jednou denně.

P. Diviš 21.2.2024 17:52

Otázka je, kde by bydleli během stavby. Ale jako možnost, proč ne ...

P. Diviš 21.2.2024 17:48

Pokud tam dělají něco rozumného, tak ano.

M. Kechlibar 21.2.2024 17:32

Povinnost to není.

Tam, kde by stávající budova neunesla nadstavbu, by si místní museli hlasováním rozhodnout, jestli nechají všechno tak, nebo jestli naopak zboří celý dům a postaví si nový o několik pater vyšší s tím, že prodej těch nových bytů zaplatí celou stavbu a oni budou mít kompletně nové bydlení "v ceně".

U lukrativnějších lokalit by to byla skvělá dlouhodobá investice.

M. Kechlibar 21.2.2024 17:23

Vzhledem k tomu, jak brutálně nám stárne obyvatelstvo, je to beztak asi nezbytná investice. Lidí, kteří vyběhnou do 3. patra po svých, bude ubývat.

J. Jurax 21.2.2024 16:16

Nemýlím-li se, nad 4 patra musíte mít výtah. To případnou dostavbu jednoho dvou pater prodraží, když původní dům do čtyř pater se bez něj obešel.

M. Kechlibar 21.2.2024 15:57

Přímo v Ostravě je jich neskutečné množství, večer běžně běhají po sídlišti.

J. Černý 21.2.2024 14:58

V Praze je mnoho nevyužitých ploch, opuštěné sklady, provozovny atd. Ale třeba na Smíchově místo lihovaru Zlíchov konečně vyrůstají byty.

M. Hoblík 21.2.2024 14:57

Opravdu je Izrael hoden být naším vzorem?

J. Černý 21.2.2024 14:52

Na Ostravsku jsou zajíci ? Čtyřnozí.

M. Kechlibar 21.2.2024 13:37

Parkování bude plošný problém, statika se bude lišit dům od domu.

Mimochodem, v tom Izraeli to rozjeli právě proto, že stará zástavba je pofiderní a bojí se jejího chování v případě zemětřesení. Což se na začátku článku píše.

M. Kechlibar 21.2.2024 13:36

Čtyřicet tisíc je ale fakt hodně. V celé republice je aktuálně přítomno 320 000 Ukrajinců s papíry. Že by jich celá osmina byla v jednom postprůmyslovém městě, které jinak čítá 2,5 procenta obyvatelstva celé ČR?

Ani osobní zkušenost tomu neodpovídá, ukrajinštinu či ruštinu slyším občas, ale ne tak, aby to odpovídalo 1/7 obyvatelstva. Odhadoval bych, že jich tu může být 10 tisíc.

M. Šejna 21.2.2024 13:08

Ukrajinci. Mají tu dlouhodobý pobyt.

V. Machálková 21.2.2024 12:48

Zvláštní, že se tady probírá víc parkování než statika.

M. Kechlibar 21.2.2024 12:46

Sčítání lidu 2021:

https://vdb.czso.cz/vdbvo2/faces/cs/index.jsf?page=profil-uzemi&uzemiprofil=34055&u=__VUZEMI__43__554821#

Ostrava měla 282 450 obyvatel. To je velký rozdíl během dvou let.

V. Balcařík 21.2.2024 12:32

Výborný článek, diskuse se ani nesnaží na něj reagovat, jenom kecy chytrolínů. Piráti by se od Vás mohli učit, jak zajistit dostatek bytů. Na tohleto mentálně ani intelektuálně nemají.

.

M. Šejna 21.2.2024 12:30

To už neplatí. Aktuálně má Ostrava 317 tisíc obyvatel.

Poslední údaje ČSÚ z podzimu 2023:

Praha 1.377.136

Brno 398.989

Ostrava 317.323

Plzeň 204.555

Největší procentuální přírůstek za poslední dva roky zaznamenala Plzeň , +5,5%

M. Šejna 21.2.2024 12:13

Praha má nízkou hustotu zalidnění. Jen okolo 2730 na km2. Přitom třeba obvod Praha 2 má hustotu 11 tisíc obyvatel na km2.

Takže na eleém území Prahy může klidně bydlet trojnásobek obyvatel, protože místa je v Praze dost.

F. De Winter 21.2.2024 11:14

Ostrava je fajn, ale lidé se teď stěhují odtamtud pryč. Pročpak asi?

V. Církva 21.2.2024 11:04

Pamatuji jak byl kdysi v TV pořad jak kdesi chudina před 150 lety bydlela na opuštěném "zrekonstruovaném" mnohapatrovém hradě či zámku.

Nějaký tehdejší novinář to prý komentoval. Na co mají lidé takto bydlet když na zemi je místa dost.

No v Praze asi moc toho místa není. Co tak se odstěhovat do Ostravy?

V. Církva 21.2.2024 10:58

Tak možná tenkrát na Západě. Dnes Pražák jezdící po Praze, pokud nejde o týdenní nákup mi spíš připadá hloupoučký.

V. Církva 21.2.2024 10:48

Přesně tak, po Praze jako Pražák bych denně autem nejezdil, to moc smyslu nedává. Ale bez auta někde jak píšete do 1km v garáži to taky není normální

Z. Lapil 21.2.2024 9:59

Skútr nemá klimatizaci.

Oblečení neřeším - v 90. letech v Římě byly skútrů spousty, a zvládaly to i šik slečny na podpatcích.

V. Vlach 21.2.2024 9:54

Používáním aut boháči v první řadě deklarují svůj společenský status, čest možným výjimkám.

Prosím porovnat chtění/nechtění versus přání/nepřání.

M. Kechlibar 21.2.2024 9:54

Parkování je boj geometrie s neochotou lidí akceptovat, že geometrie je neporazitelná.

Aut, která zabírají cca 10 metrů čtverečních a po 95 procent času stojí, se prostě do té ulice vleze jen určitý počet, ve čtvrtích postavených před 50 a více lety obvykle ještě menší počet... a ten počet bývá tak poloviční, než o kolik by byl zájem.