19.3.2024 | Svátek má Josef


Diskuse k článku

SVĚT: Film o novém Frankensteinovi

Sociální dilema je jméno nového filmu, který najdete na stránkách streamovacího obra Netflix i s českými titulky. Je to zajímavá podívaná, i když v některých detailech poněkud zvláštní.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Brich 1.10.2020 12:19

Netflix - není to ta firma, která se snaží vytlačit Jančurovy autobusy RegioJet?

P. Milan 1.10.2020 13:12

Není.

P. Zima 1.10.2020 13:35

Není Flix jako flix, není bus jako Net.

J. Pavlik 1.10.2020 11:34

na film se nepodivam, protoze Netflix jsem uz davno odhlasil. Ze zacatku se mi libil, byla tam spousta zajimavych filmu, ale pak jsem zjistil, ze nektere filmy se ztraceji, neco, na co jsem se chtel podivat jeste jednou tam z niceho nic uz neni a nakonec tam uz nebylo na co se divat. Krome toho mi nejaky madar unesl ucet a pridal si tam par dalsich drahych optionu. Netflix sice vsechno vratil, ale stejne jsem odesel.

T. Hraj 1.10.2020 9:56

Myslím, že je tu opomenuta nebo nezdůrazněna nejhorší stránka věci. Shromažďováním velikého množství nejrůznějších osobních dat denodenně klidně po roky a jejich analýzou, tj.identifikací vzorců chování si AI vytváří konstantně se zpřesňující obraz daného individua (ve filmu ho nazývají přiléhavě avatar). Nevyhnutelně se blíží bod (možná už jsme za ním), kdy AI bude tohoto mého avatara, tj. mě a mé reakce v nejrůznějších okolnostech, ZNÁT LÉPE, NEŽ JÁ SÁM(!!!!).

Samozřejmě, mám stále svobodnou vůli a můžu udělat záměrně něco nečekaného, ale svou povahu, složenou z miliard detailů a všech mých let nezměním a ani myšlenkově neobsáhnu. Pro AI ale jsou miliardy detailů (všechny naráz k dispozici) a operace s nimi jen otázkou výpočetního výkonu a vývoje software.

Při hře GO, je prý počet možností od prvního do posledního tahu (obvyklé hry) větší, než je počet atomů ve známém vesmíru. Na to samotný brutální výpočetní výkon dnes stále nestačí (na rozdíl od šachu). Ale ve spojení s chytrým software se schopností učit se a simulovat něco jako intuici byl počítač po třech měsících učení schopen porazit světového velmistra v GO (cca před 4 lety). Vtip je ale v tom, že po dalších 3 měsících bude člověk stále více méně na stejném místě, kdežto software (AI) už někde úplně jinde. A co za další +3 měsíce, a ještě +3, a ještě +3 atd.? A stejné je to s tím avatarem.

R. Langer 1.10.2020 11:10

Ne, s tím avaterem to fakt stejné není, buďte v klidu... ;-)

T. Hraj 1.10.2020 11:11

uff, to jsem si oddychl! ;-D

R. Langer 1.10.2020 11:18

Ano, klidně si oddechněte, a na ty nesmysly s AI v klidu zapomeňte. Budete mít mnohem spokojenější život bez různých fóbií a paranoie. Fakt. ;-)

T. Hraj 1.10.2020 11:43

Nejde o paranoiu. Nebojím se konspirace (já naivka;-D). Myslím, že je to horší. Bojím se měkkého formování na základě nekonečně jemnější analýzy, než jaké je schopen ten nejlepší psycholog.

Mohu si myslet, že já jsem imunní, ale podstatná část společnosti není (protože je to vůbec nezajímá) a tahle společenská změna následně ovlivní i mě. A nic konkréního vlastně nebude špatně!!

R. Langer 1.10.2020 12:27

No, a já vám říkám, že zbytečně přemýšlíte nad kravinama. ;-)

V. Braun 1.10.2020 22:35

Nejste náhodou AI? Podobnou reakci bych od ní čekal :-P

R. Langer 2.10.2020 0:51

Ano? To od vás se nedá čekat nic. ;-D

J. Jurax 1.10.2020 20:14

No jo, to je motiv pro sci-fi thriller. Ale v reálu bych se moc nebál.

A ovšem, sociální sítě typu ksichtoknihy s mírou, nejlíp vůbec.

J. Jurax 1.10.2020 20:30

No jo, no možná ... nicméně specielně u té UI vyhodnocujicí reklamu jest patrno, že moc rozumu nepobrala - když si přes net koupím řekněme mixér, ještě čtrnáct dní potom mne bombarduje reklamami na mixéry; totéž když si koupím e-knihu, což mi přijde obzvláště pitomé, neboť znovu si ji stěží koupím ... :-)

J. Vyskočil 1.10.2020 9:07

Na těch firmách je hrozná asymetričnost informací. Ony o svých uživatelích vědí hodně a uživatelé o nich prakticky nic. Co sbírají, k čemu to používají, jak dlouho se to skladuje ...

R. Langer 1.10.2020 11:21

Upřímně - a k čemu to potřebujete vědět?

Kromě toho, základy toho, co s tím dělají se dočtete v každém tom prohlášení, které končí tím zaškrtávacím okýnkem s nápisem: "Souhlasím s podmínkami.". Už jste si nějaké pečlivě přečetl? Píše se tam toho celkem dost. ;-)

H. Vogel 1.10.2020 18:28

Jeden profesor říkal, že až stroje začnou myslet (a ony začnou), tak posunou svět úplně někam jinam. Zatím je to všechno jenom deep learning, ale i tak nikdo neví, jak ten algoritmus najde v určitých datech struktury, které nevidí ani expert na ta data. Když má dostatečnou trénovací množinu (Ten algoritmus, ne ten expert).

Nejsem paranoidní, JDOU PO MNĚ! :-)

R. Holub 1.10.2020 21:36

Myslite si AI budou mit vedomi?

R. Langer 2.10.2020 0:52

Ne, nezačnou... ;-)

J. Jurax 1.10.2020 20:17

Tak, tak ... a taky některá sledování se tam dají vypnout. Ovšem moc nevěřím, že jsou doopravdy vypnutá ... :-)

R. Gramblička 1.10.2020 7:51

zrovna právě ausgerechnet... ;-D;-D;-D

J. Pokoutný 1.10.2020 7:49

Google (míněn vyhledávací nástroj, ne firma) sice není přímo sociální síť, ale může být měřítkem určitého jevu. Už teď je Google velmi stranický, konkrétně "probuzený". Příklad: "rasismus". vychrlí 50 stránek o trpících afroameričanech a zlých běloších. Nic o rasismu Japonců a dalších národů, o Arabech nemluvě. "černý rasismus" - 5 stránek, vesměs tvrdících, že nic takového neexistuje, i když černí republikáni tvrdí opak a třeba členové BLM se jako rasistická hovada chovají (možná ne všichni). Takže objektivní vyhledávač? Kdeže ty sněhy minulého století jsou.

R. Langer 1.10.2020 7:56

To není kvůli "stranickosti" Googlu, ale jenom a pouze kvůli počtu takových článků, to je snad jasné naprosto každému... ;-)

B. Pešek 1.10.2020 8:27

Ne, už nápověda při vyhledávání a potom indexace výsledků je Vám ušita na míru a snaží se vám dohodit "co byste chtěl" a v podstatě vás uzavírá do názorové bubliny.

R. Langer 1.10.2020 11:10

Pro tu nápovědu platí ausgerechnet to samé, co pro ty články... :-P

J. Anděl 1.10.2020 8:27

Ano.

P. Milan 1.10.2020 9:18

Také kvůli tomu. Google tu manipulaci ostatně přiznává.

R. Langer 1.10.2020 11:11

Jak ji přiznává? ;-)

P. Milan 1.10.2020 11:19

Přiznává, že má algoritmus, určující pořadí nalezených výsledků a že není určen jen počtem přečtení.

https://tinyurl.com/y85kyfnx

R. Langer 1.10.2020 11:23

A proč by měl být určen zrovna počtem přečtení? To by tam těch BLM článků mimochodem bylo ještě víc, když je jich podstatně víc... ;-)