25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

SVĚT: Film o novém Frankensteinovi

Sociální dilema je jméno nového filmu, který najdete na stránkách streamovacího obra Netflix i s českými titulky. Je to zajímavá podívaná, i když v některých detailech poněkud zvláštní.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Milan 1.10.2020 11:33

Není-li určen počtem přečtení, což je celkem pochopitelné a řekněme i nestranné kritérium, pak je určen něčím jiným. Jste si jist, že třeba relevanci zdrojových stránek posuzuje Google stejně nebo alespoň podobně jako vy? Pokud nemám informace o způsobu výběru (a to nemám, protože výběr Google přiznává, ale algoritmus tají), nutně musím výsledek srovnat s jiným vyhledávačem, případně i s jinými zdroji informací bez vyhledávače. To je elementární logika u jakýchkoliv informací, nejen u Google.

R. Langer 1.10.2020 12:30

No však klidně srovnávejte, v tom vám nikdo nebrání. Nicméně - najít ten důkaz ovlivňování nějakým směrem vám dá zřejmě dost práce... ;-)

P. Milan 1.10.2020 13:17

Já žádný důkaz ovlivňování nehledám, u vás, u Googlu, u ČT, u Lidovek, já prostě vyhodnocuji (pro sebe) informace. Snahu o ovlivnění beru jako hotový fakt, dalo by se možná uvažovat o tom, kdy je to úmyslné a cílené a kdy nevědomé, ale to není zase až tak podstatné. Do téhle debaty jsem se pustil jen kvůli tomu nesmyslu, že Google se ovlivňovat nesnaží a tím s věcí také končím.

R. Holub 1.10.2020 21:44

p. Langerse myli. Google je politicky korektni, podporuje levici (liberals), a mnozi poukazuji ze se snazi ovlivnit volby, prave tim vyberem. Mimochodem, p. Langere, vy ctete ty sahodlouhe pravnicke reci o "privacy" a pod. A verite jim? Google vyhodil James Damore, jejich programator, jen proto ze poukazal na to ze kdyz neni 50% zen na vdoucich mistech, ze to neni dukaz diskriminace.

R. Langer 2.10.2020 0:53

Ano, to je ovšem pravda.

J. Jurax 1.10.2020 20:21

Jelikož jsem skeptik, tak si říkám, proč by zrovna Google neovlivňoval a nepodsouval, když může ... ale i s tím se dá žít ... :-)

P. Pepax 1.10.2020 7:44

Internet je skvělý nástroj, nicméně jak p. Kechlibar jednou napsal na velkou část lidiček působí soc. sítě stejně, jako alkohol na indiány.

R. Langer 1.10.2020 7:57

Proč myslíte že na velkou? Já myslím, že na velmi malou, ale zato velmi uřvanou. ;-)

P. Milan 1.10.2020 9:32

Ta je nejvíc slyšet, ano. Ta další a značná část neřve, ale ovlivněna je.

R. Langer 1.10.2020 11:12

Otázkou je, jak je vlastně ovlivněna.

P. Milan 1.10.2020 11:22

Když vám na nějaký dotaz vylezou odkazy zaměřené převážně jedním směrem, tak pokud nejste velmi kritický duch, budete tím směrem ovlivněn. Konec konců, Kechlibar to píše dost jasně a můžete si to na nějakém politickém tématu vyzkoušet.

R. Langer 1.10.2020 11:27

No, to je ale bohužel dáno tím, že "názor" má dnes každý, kdo se naučil stěží slabikovat, a to na provoz atomových elektráren přes globální oteplování až po názor, že mu kvůli tomu nerostou ředkvičky. Pokud chce jít ovšem lidstvo tímto směrem, potom mu opravdu není pomoci. Ale s tím neuděláte nic, to není žádné "zkreslování", ale drsná realita okolního světa... ;-)

P. Milan 1.10.2020 11:36

Já s tím nehodlám nic dělat, já s tím prostě počítám, když si o něčem sháním informace. Totéž ostatně platí na média, známé, politiky, ...

Každá informace má nějakou relevanci. Jakou, to si vyhodnocuji sám.

T. Hraj 1.10.2020 11:45

Ano, je to potvrzeno i sociologickými průzkumy.

T. Hraj 1.10.2020 10:29

Velmi malou? To je myslím hodně optimistické. Navíc jak veliká část to bude u generace, která v tom právě nyní vyrůstá?

R. Langer 1.10.2020 11:15

Cca stejná jako u té předchozí? Internet je tady s námi už přes 30 let... ;-)

T. Hraj 1.10.2020 11:19

Každý kapse ho ale máme jen cca 10 let. A podobně dlouho jsou tu socsítě. Myslím, že rozdíl je to opravdu kvalitativní. Respektive obojí kvalitativní v synergii s kvantitativním.

R. Langer 1.10.2020 11:31

Právě naopak, ty sociální sítě tady byly už před těmi 30 lety, podstatný rozdíl je ale v tom, kdo všechno na nich dneska je. A tím je také dáno i to všechno ostatní. Pokud budete uctívat hlupáky, a věřit na nadřazenou AI, tak se nedivte, že vám z toho vznikne nakonec totální blázinec. ;-)

T. Hraj 1.10.2020 11:36

Nesouhlasím. Facebook (miliardy uživatelů!) a konstantní přístup (osobní mobilní zařízení s velikou dotykovou obrazovkou) tu není tak dlouho.

AI je v podstatě schopnost autonomního učení při analýze velkých dat. Ta existuje.

R. Langer 1.10.2020 12:31

No, já ale říkám v podstatě to samé co vy, přečtěte si to pořádně... ;-)

P. Milan 1.10.2020 11:27

Asi dost značná. Starší generace ještě měla zkušenost, že většina předkládaných informací je předkládána s nějakým záměrem a pokud chce člověk být informován co nejpřesněji, musí informace porovnávat, vyhodnocovat zdroje, ověřovat ... Což je vše pracné a hlavně, člověk musí vědět, že je potřeba to dělat a že to musí udělat sám. Nejsem si jist, nakolik "mlaďasi", odmala zvyklí, že nějaké informace vyskočí hned, mají tuhle potřebu (v průměru pochopitelně, někteří nepochybně mají).

V. Braun 1.10.2020 22:38

No Trump je na Twitteru uřvaný dost, něco na té vaší teorii bude.

J. Jurax 1.10.2020 20:24

No, internet nejsou jen tzv. sociální sítě ...

V. Církva 1.10.2020 7:33

Zadarmo drahé. Správně řečeno. Tyto FB google co jsou zadarmo a platí to nějaké upšouklé reklamy nesnáším. Za nějakých 100kč měsíčně bych si to radši platil a bez reklam. Řešení to sice není protože nejen rozvojové ze ě ale i češi slyší na to zadarmo. Jenže kdyby rozumní lidé měli svoje placené platformy, možná by ta reklama na FB přestala být zajímavá.

V. Církva 1.10.2020 7:37

Myslím pro ty sponzory. Ale spíš by to nic moc nevyřešilo. Lidé jsou stádovití a budou s těmito enginy ještě víc.

J. Anděl 1.10.2020 8:02

Kdyby jen rozvojové země a Češi, tak se to Google a FB nevyplatí. Tohle není národní vlastnost, nebo vlastnost daná ekonomickým rozvojem. Sám píšete "kdyby rozumní lidé". Používání rozumu je svým způsobem překonávání přirozených tendencí a sklonů. Vyžaduje to energii a pozornost a těch stejně nakonec nemáme neomezeně a musíme je - rozumně - distribuovat.

"Zadarmo" sociálních sítí a dalších internetových služeb simuluje "zadarmo" vzduchu, trávy, vody v řece, výšky a prostoru v horách. Na to podvědomě slyší každý. Na ten princip, nemyslím nutné vždy na sociální sítě. Každý si říká "třeba jsem bohatý, nebudu přece platit za každý litr vzduchu, který kdy kde vdechnu". Jste ochoten platit za čističku, zvlhčovač, klimatizaci, ale ne ten vzduch jako takový.

T. Hraj 1.10.2020 10:31

Ve filmu je to řečeno velmi zajímavě: "Pokud za zboží (aplikaci, službu) neplatíte, znamená to, že jste sami zbožím".

R. Langer 1.10.2020 11:17

Ano, pokud nemáte problém se chovat jako zboží, tak tak skončíte. Ovšem - obchodní vztahy jsou základem úspěšné společnosti. Vaše práce je také zbožím. To vám nevadí? ;-)

T. Hraj 1.10.2020 11:23

Nevadí, pokud si to uvědomuji.

Zajímavé je, že pokud si to nruvědomuji, tak by mi to z definice vadit nemělo. Ale to jsou právě ty jemné, podprahové efekty. Voda, která obrušuje skály.

A propos, facebook ani twitter ani instagram účet jsem nikdy neměl.

R. Langer 1.10.2020 12:33

Co pořád máte s tím "uvědomováváním se"? Jestli si neuvědomujete, co děláte, to je to potom s vámi špatné... ;-)