26.5.2024 | Svátek má Filip


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
F. Pavlis 30.10.2010 21:29

Re: Ten Joch je nejen úchyl, ale i idiot.

Text pana Jocha je popularizačním zjednodušením. Nicméně není idiotem. Původní význam je nevzdělaný, neznalý . Až druhotně hloupý. V tomto případě má černého Petra ovšem man se značkou  anklewicz.

M. Anklewicz 30.10.2010 22:15

Re: Ten Joch je nejen úchyl, ale i idiot.

Obávám se, že se poněkud neshodnem. Idiocie je lékařský termín ad 1. Idiota ovšem nejvíce zpopularizoval Dostojevskij a v jeho podání Knížete Myškina ,rozhodně nešlo o člověka neznalého a nevzdělaného. Ale domluvme se. Co kdybychom toho černého Petra strčili tomu Dostojevskému.  Internet nemá a navíc už je po smrti. Ten se snámi přít nebude. To ad2.

V. Kusý 30.10.2010 19:06

Jen počkejte, až se probudí P.Brodský!

Ten by Vám všem vysvětlil tak jako mně, že vycházet ze životních zkušeností je velká chyba.Nějak mu ale nedochází, že díky poučení ze životních situací se lidstvo dopracovalo ke dnešku.Že opouštění principů provázejících lidstvo sta a tisíce let je chyba.Že v politických a náboženských extrémních hnutích se shromažďují lidé, kteří nevědí co si počít se svým životem.Ti, kteří čekají na ručičku, která je provede životem, aniž by po nich byl žádán jen záblesk snahy řídit se vlastním rozumem, city, zkušenostmi.Proto věřím v konzervativní  zásady a modely.Proto věřím panu Jochovi a americkým konzervativcům.Proto věřím, že svět neutone v bahnu multikulturalismu.Nikomu práva upírat, ale všem měřit stejně.

J. Schwarz 30.10.2010 22:14

Re: Jen počkejte, až se probudí P.Brodský!

Zlatá slova! 99.9999% všeho, co lidi znají, bylo získáno životními zkušenostmi a jen nepatrný zlomek teoretizováním. Každou rostlinou, o které dnes víme že je jedovatá se pěkných pár tisíc lidí muselo otrávit než tento poznatek mezi lidmi zdomácněl. Jaký hlad  asi přiměl člověka zjistit, že se dají žrát slimáci či čínská "černá vejce"? Stejně pochybuji, že někdo "vypočítal" že skočit z deseti metrů do hromady kamení je nezdravé. Dokonce ani takovou technickou věc jako je moderní spalovací motor nelze "zkonstruovat" z čisté vody - k dnešním motorům vedlo sto let nepřetržitého vylepšování, pokusů a zkušeností. Je velice nepravděpodobné, že ausgerechnet v oblasti mezilidských vztahů by byl lepší přístup opačný - tedy zavrhnout zkušenost a vsadit na filosofické konstrukce lidí, kteří zatím na co sáhli, to zprznili. Bohužel právě  tento přístup je u současného evropského i amerického "liberálního" establishmentu "in".

P. Brodský 31.10.2010 12:43

Re: Jen počkejte, až se probudí P.Brodský!

Díky za vyvolání, pane Kusý, ale já si opravdu nemyslím, že vycházet ze zkušeností je chyba. Z epistemologického hlediska je mi blízká pozdní, umírněná verze logického empirizmu, v němž hraje zkušenost(empirie) fundamentální roli.

To slovo logický má ovšem také důležitý význam. Různé mozky mohou z téže zkušenosti vyrobit různá poučení.

Vůdce a říšský kancléř prý kdysi za svého mládí ve Vidni potkal jednoho haličského Žida v jeho typickém, národním, videňské majoritě nepřizpúsobeném kroji, a položil si otázku."Je totoNěmec"? A také si prý odpověděl: " Ne, toto není Němec!" A, jak praví ve svém "Mein Kampfu", jeho světový názor byl hotov.Židé nejsou Němci. Adolf si z této empirie udělal závěr, že Židé nemají v Německu co pohledávat. Já si z této empirie, v jejíž autentičnost nemám důvod nevěřit, dělám úplně jiný távěr. Že totiž majority, které trvají na tom, že se jim minority musí ve všem přizpůsobit, mohou být  nebezpečnější než nepřizpůsobivé minority. Jinak řečeno monokulturalismus může být nebezpečnější než multikulturalismus.  

V. Kusý 31.10.2010 20:25

Re: Jen počkejte, až se probudí P.Brodský!

Bohužel, pane Brodský, Vaše reakce (dřívější) ve mně vzbudila zcela opačné přesvědčení.Pokud si ji po sobě přečtete, buď zjistíte že jste nesprávně formuloval, nebo nyní nepíšete pravdu.Kromě toho se mne osobně dotýká to, že srovnáváte moje vývody s logikou A.Hitlera.Při jeho nesporné inteligenci se domnívám, že jeho konečné závěry jsou úmyslně zjednodušené, tak aby byly srozumitelné masám.V tomto směru já necítím potřebu podobného přístupu, takže Vás mohu ubezpečit, že moje zkušenosti neberu jako jednotlivé, z kontextu vytržené.Naopak, z každé, i negativní situace jsem se snažil pro sebe vyvodit nějaký, pokud možno objektivní závěr.Vzhledem k tomu, že můj život byl poměrně dobrodružný spíš v negativním slova smyslu, věřím, že mohu své zkušenosti brát jako relevantní a řídit se jimi.Moje osobní zkušenosti nasbírané na cestách mi proto říkají, že střet dvou, či více kultur se zcela protichůdným přístupem k hodnotám jako je život a osobní svoboda, nemá valné naděje na úspěch.Pakliže vyznavači islámu berou jakoukoliv, nám Evropanům více méně vlastní, snahu o vstřícnost á priori jako slabost, je jasné, kdo v této situaci tahá kratší konec hole.Omlouvám se za délku svého příspěvku, ale jen jsem chtěl objasnit své názory.

P. Brodský 1.11.2010 0:57

Chtělo by to delší debatu.

Termín Evropané začali používat koncem osmnáctého století osvícenci, kteří pojem křesťanstvo pokládali za zastaralý. Křesťané ale kvůli tomu nezmizeli. Později přišli gobineauovci s termínem bílá rasa. Koho ale pokládáte za Evropany Vy dnes, po dvou stech letech? Je Evropanem předseda českých muslimů pan Sáňka? Podle Vás asi ne. Proč? Jsem Evropanem já, který jsem přívržencem politické integrace EU a také její úhlavní nepřítel V.Klaus? Jsou Evropany přívrženci již zmíněného A.Hitlera, jsou Evropany oloupení Sudetštím Němci a také poslanci zbenešizovaného ČR parlamentu, kteří prohlásili Benešovy dekrety za nezrušitelnou součást našeho právního řádu. Jsou Evropany Pol Potovi učitelé z pařížské Sorbony?

M. Starý 30.10.2010 18:52

Poptávka po Mesiášovi

V každé společnosti její nespokojená část čeká na příchod Mesiáše. Toho, kdo je spasí, kdo za ně vyřeší to na co jako jednotlivci nebo celé skupiny nemají sílu. Pak je již jen otázkou času, kdy se někdo této šance chopí.

Bohužel i naše současná společnost je v podobném očekávání. Standardní politická cesty řešení - pravicové a levicové významné části obyvatel nevyhovují a stále hledají třetí, pokud možno méně pracnou a méně bolestivou, cestu. Vzpomeňte na halasné a nekritické nadšení nad vznikem TOP09 a VV a nyní nad grorifikací pana Tůmy v Praze. Stačí si přečíst Astonovy úvodníky... (Kult osobnosti Jiřího Paroubka také odstartovala hluboká krize v ČSSD a čekání na spasitele).

Pokud ve společnosti fungují demokratické mechanismy, není nebezpečí kultu osobnosti velké, neboť každá akce vyvolává reakci a zdravá společnost má samokorekční schopnost (jak předvedli voliči ČSSD). Horší je, když je demokracie oslabena nebo potlačena: Pak přichází na scénu různí Leninové, Stalinové, Hitlerové, Pol Potové... a to "už jsou větší sekáči, ti se nazadýchají".

P. Hofman 30.10.2010 16:16

ATEISTÉ JÁSAJÍ

Úžasná konstrukce. Fantastická. Grandiózní.

Znamenalo by to , že my ateisté jsme z toho venku, neb za všechnu špínu světa vlastně mohou ex-věřící, tedy bývalí věřící, takže každopádně nějak s vírou spojeni.

Bylo by to pro nás nikdynevěřící, mesiáše tudíž nemající fajn. Kdyby to ovšem nebyl zase jen blábol.

A. Kelin 31.10.2010 7:47

Re: ATEISTÉ JÁSAJÍ

Pane Hofmane, co je to nikdynevěřící? Znamená to, že nevěříte vůbec ničemu? Ani přírodním zákonům? Pojem Bůh přece může být docela dobře synonymem pro souhrn přírodních zákonů, z nichž je jen malá část dostupná lidskému poznání.

Ateisty jsem dosud pokládal za lidi kteří hluboce věří v to, že Bůh neexistuje, aniž by k tomu měli dostatek znalostí a argumentů. Podobně jako jejich antagonisté.

K. Kužel 31.10.2010 8:31

Re: ATEISTÉ JÁSAJÍ

Vaše představa ateisty mi připadá poněkud zjednodušená. Pokusím se Vám dát námět k zamyšlení:

http://karelkuzel.blog.idnes.cz/clanok.asp?cl=156409

A. Kelin 31.10.2010 8:42

Re: ATEISTÉ JÁSAJÍ

Samozřejmě, že jde o nezbytné zjednodušení. O kousek níž jsem svůj názor nepatrně rozvedl:

Myslící člověk si musí přiznat, že možnosti lidského poznání jsou velice omezené a svět není lidskými prostředky poznatelný a vysvětlitelný. Můžeme poznat jen to, nač naše smysly stačí. Einstein uváděl, jako příklad, ploštici, která vnímá svět ve dvou dimenzích. Člověk je na tom o něco lépe. Vnímá dimenze tři. Jenže dimenzí je n. Nevíme zda se n rovná nekonečnu. Takže většina našeho vnímání světa je postavena na víře v jakousi zjednodušenou konstrukci. V projekci některých projevů okolního světa. Pro praktické soužití lidské společnosti (a přežití) je ale nezbytný určitý řád a soustava pravidel, podaných srozumitelně a přehledně. Říkáme jim morálka a etika. Protože většinu lidí použití vlastního mozku unavuje a obtěžuje, nechápou dlouhodobý prospěch, který lidské společnosti respektování těchto zásad přináší. Proto byly zásady morálky a etiky ještě více formalizovány a jejich respektování podporováno hrozbami, sliby a emotivními obřady jednotlivých náboženství. Takže rozpor mezi věřícími a "nevěřícími" je nejspíš jen ve výkladu některých slovíček. Takových jako "víra" nebo "Bůh"

K. Kužel 31.10.2010 8:51

Re: ATEISTÉ JÁSAJÍ

Zdá se, že jste člověk hloubavý. Proto Vám zkusím nabídnout ještě jeden článek, který se také dotýká problémů, o kterých se zmiňujete:

http://karelkuzel.blog.idnes.cz/clanok.asp?cl=157170

P. Hofman 31.10.2010 13:57

Re: ATEISTÉ JÁSAJÍ

Pane Keline, můj pojem "nikdynevěřící" je zkratkou, symbolem chcete-li.

To, že jsem ateista ale ani náhodou neznamená, že jakkoli popírám existenci Boha, pouze v ní naprosto nevěřím. JÁ nevěřím. Věří-li kdokoli jiný, považuji to za jeho výsostní právo a tak jako jsem přesvědčen, že pravdu mám já, nemohu vyloučit, že pravdu má on. VĚŘÍCÍ nemůže prokázat existenci Boha stejně tak, jako JÁ nemohu prokázat jeho neexistenci.

M. Anklewicz 30.10.2010 12:19

Otázka?

"Nacismus totiž nebyl fenomén křesťanský, nýbrž ex-křesťanský, stejně

jako komunismus nebyl fenomén židovský, nýbrž ex-židovský (a taky ex -

křesťanský)."

Tak mě napadá, proč vlastně glorifikujeme nacistku (národní socialistku) Miladu Horákovou? Jako ex-křesťanku (dle Jocha) , ji pověsili ex-židé (dle Jocha). Prostě se střetla dvě zla. Nebo tomu špatně rozumím?

J. Slanina 30.10.2010 13:30

Re: Otázka?

No, až tebe někdo konečně pověsí za koule, rozhodně nebudu mudrovat čeho ex- ten dotyčný byl. Bude to vzhledem k chvályhodnosti jeho činu naprosto nepodstatné, bolševiku plesnivej.

M. Anklewicz 30.10.2010 13:40

Re: Otázka?

Vy jste ex-žid?

H. Lukešová 30.10.2010 13:48

Re: Otázka?

Nelíbí se mi spojování zločinecké ideologie s náboženstvím. Nesnáším termíny "židobolševismus" či "klerofašismus". Většina Židů nejsou bolševiky, stejně tak většina křesťanů nejsou nacisty nebo fašisty...

V. Bok 31.10.2010 12:30

Re: Otázka?

Jistě, ale většina vedoucích bolševiků v roce 1918, necelých 80 % bylo židy. Nemyslím si, že náboženstvím, v tom má pan Joch pravdu. Za tím byla jejich historická zkušenost, nic víc a nic mín.

H. Lukešová 31.10.2010 12:57

Re: Otázka?

Ano,to je jednoznačně pravda. Mezi bolševiky byli Židé (ale etničtí, ne náboženští), je to kostlivec ve skříni židovského národa.

Ale snažím se pochopit motivy Židů, proč se přidávali k bolševikům. Carský režim Židy brutálně utlačoval, dost často zabíjel, stovky Židů bylo zavražděno během pogromů. Také se mezi roky 1882-1924 vystěhovalo do USA na 2 000 000 Židů. No a když přijde roku 1918 Lenin a začne slibovat rovnost, odstranění špatných podmínek, tak já být Židovkou, tak se k bolševikům přidám také.

A. Vyhlídka 30.10.2010 11:07

Vzbuzuje to úsměv ...

 ... jak urputně se to naše lidské mraveniště snaží přetvářet, budovat, podvádět, vysvětlovat své činy na základě té či jiné víry, ateismu a jiných velkých myšlenek hlavně posledních 500 roků. Ti šťastnější pak pochopí, že "matka Příroda" si s námi stejně zacvičí po svém a proto je mnohem příjemnější slevit ze svých konzumních, požitkářských snah, trochu se zastavit v tom shonu a rozhlédnout se po Planetě, zapřemýšlet jak to uchovat v přijatelném stavu i pro budoucí generace. Ale k tomu člověk dospěje zpravidla tehdy, když pocítí a prožije i negativní stranu života a naprostou bezmoc něco bolestného ovlivnit.

R. Tesařík 30.10.2010 11:13

Re: Vzbuzuje to úsměv ...

jen zachrańujte Mesiáši, jen zachrańujte a uchovávejte...svatá prostoto.

V. Kusý 30.10.2010 19:09

Re: Vzbuzuje to úsměv ...

Váš úsměšek je křivý a nechutný! Já jsem přežil svou smrt, a mohu Vás ubezpečit, že to Vám změní žebříček hodnot ! Krajně nerad jsem osobní, ale prostý jste zde Vy!

M. Hanko 30.10.2010 9:37

i já jsem ateista

a s potěšením konstatuji, že pan Joch (dost možná nevědomky) nahlíží na komunismus a nacismus jako na NÁBOŽENSTVÍ se svými MESIÁŠI - a IMHO má pravdu!

Měli by se nad tím ovšem zamyslet ti, kteří tvrdí že komunismus a fašismus/nacismus byly ateistické ideologie, a byly DŮSLEDKEM ateismu... přitom ve skutečnosti, ve shodě s tím co píše pan Joch, byly obě tyto zrůdné ideologie ve své podstatě náboženstvími...

B. Brousková 30.10.2010 11:21

Re: i já jsem ateista

On je jakýmsi druhem náboženství i ten ateismus. Ateista by čistě teoreticky měl být  člověk, kterému je náboženství jaksi buřt a nehodlá se o tom bavit. Jenomže kupodivu ti co se hlásí k ateismu ve své většině jsou lidé bojovní, kteří mají všechny "teisty" za spolek tmářů a bláznů a neváhají to při každé příležitosti hlásat. Dělají vlastně totéž co náboženští fanatici, jen s opačným znaménkem.Takže bych rozlišoval mezi ateisty a antiteisty. Není to totéž.

M. Hanko 30.10.2010 11:33

Re: i já jsem ateista

Zajímavý názor. Já bych ale nesouhlasil.

Za prvé, ateisté nedělají totéž co věřící, protože na rozdíl od věřících argumentují (nebo přinejmenším se snaží argumentovat) racionálně. Ateisté argumenty MAJÍ, a věřící na tyto argumenty odpovídají buď mlžením, a nebo "ad hominem" (daný ateista je fanatik, nepřátelský a nenávistný člověk, nemá úctu k náboženství, atd., a tím to končí) Věcně se s nimi ale, co vím, vyrovnat nesnaží.

A za druhé, nemají snad podle vás ateisté právo hlásat a veřejně a nahlas obhajovat svoje přesvědčení? Věřící toto právo samozřejmě mají, hojně ho využívají (a zdaleka nejen ti "fanatičtí", jak píšete!) a nelze jim to vytýkat. Proč analogický přístup vytýkat nám ateistům? Proč jim za tohle hned dávat nálepky "militantní", "fanatičtí", a spol.?

Je snad každý kdo nahlas a rád obhajuje svoje názory, militantní fanatik?

J. Kulheim 30.10.2010 14:15

Re: i já jsem ateista

Co to je náboženství? ......Náboženství .může  znamenat i jakoukoli jinou absolutní životní orientaci, jíž se člověk cítí vázán.

Existují různé definice, tak jak existují různá náboženství. Myslím, že se jedná o filosofie, kterou  člověk řídí  svoje jednání. Z tohoto hlediska je možné i fašismus a komunismus zařadit mezi náboženství. Konfucialismus není náboženství. Nemá žádného Boha. Budhismus taky nemá nadpřirozenou bytost. I když Budha je někdy zmiňován jako Bůh. Jedná se víc o  filosofii nejenom samotného  člověka, vztah k okolnímu světu a systém hodnot, který by měl "věřící" respektovat. Desatero je taky jenom o chování člověka. I ateista by měl dodržovat desatero, aby byl považovaný za slušného člověka.

Myšlení každého člověka, včetně ateistů, hraje roli genetika, výchova doma a ve škole, vliv okolí ve kterém žijeme, vzdělání. Myšlení ve společnosti je ovlivněno tradicemi, které v našich podmínkách nejvíc ovlivnila Antika, Řím a křesťanství. To mělo vliv na každého z nás, včetně tzv. ateistů.

M. Hanko 30.10.2010 18:09

Re: i já jsem ateista

Dvě poznámky: Za prvé, životní orientace ateistů není absolutní. Pro ateistu není žádnou maximou teze, že Bůh neexistuje. Ateista jen považuje existenci Boha za silně nepravděpodobnou, (protože nezná žádné relevantní argumenty, které by ve prospěch Boží existence svědčily) a tak v něj nevěří.

Naproti tomu věřící mají pocit že VÍ že Bůh existuje, a pyšně to hlásají všude kolem (viz. např. slavný projev pana Hájka), navzdory tomu že ve prospěch jeho existence nic nesvědčí. Ateisté mají plné právo nazývat tento postoj pošetilým.

A za druhé, připomínám že čtyři z oněch deseti přikázání s morálkou nemají co dělat (upravují a podtrhují nutnost víry v Boha). Tvrzení že i ateista by měl dodržovat desatero (např. "v jednoho Boha věřiti budeš", nebo "Nezobrazíš si Boha zpodobením ničeho", "Nezneužiješ jména Hospodina", atd.), chce-li být slušným člověkem, se mi tedy zdá býti zjevně chybné.

J. Kulheim 30.10.2010 21:41

Re: i já jsem ateista

Já taky nevěřím v existenci něčeho nebo někoho hmotného, který by všechno stvořil a věděl co je dobré a co špatné. Vyrůstal jsem v rodině, která se hlásil k římsko-katolickému náboženství. Rodiče se spoléhali víc na sebe než na někoho jiného. Náboženství beru jako životní filosofii, která čerpá ze života a prostřednictvím kněze to sděluje posluchačům.  Věřícímu říká co je dobro co je zlo. Jak se má chovat ke svému okolí, atd. Určuje jakési normy chování, kterými by se měli lidé řídit.  

Člověk je hříšný, ale Bůh je milostivý a odpouští. Dnes bychom řekli, že se jedná o sbereflexi, uvědomění si, že jsme udělali něco čeho bychom se měli vyvarovat. Křesťanství je přesahové náboženství, které navíc dává šanci vzkříšení a v nebi bude spravedlnost a všichni si budou rovni. Ten, kdo věří má v každém okamžiku proč žít. Pán Bůh jeho utrpení  vidí.  Všechno zlo a dobro každému spočítá.Těžké životní situace zvládá i bez drog.  

Když jsou povodně, tak chodí týmy psychologů, kteří se snaží zvládnout psychiku postižených. Toto má víra dávno vyřešené. Věřící  lidé podstatně lépe zvládají stresové situace, které jim život přináší. Není třeba používat slovo Bůh. Můžeme místo toho můžeme říkat např. láska, charakter, a p. Taky jsou to pojmy těžko uchpitelné a definovatelné. Přesto je používáme.

Je to trochu mimo diskusi. Ukazuje se, že tam kde vyklidili pole působnosti kněží, se začínají rozmáhat různé sekty. V tom vidím prospěšnost náboženství a víry. Ale to je mimo diskusi o theismu a atheismu.

 

J. Kovaříček 31.10.2010 23:24

Re: i já jsem ateista

Omyl. Ateista existenci Boha popira, Clovek, ktery vychazi z toho, ze existence Boha se nada prokazat ani poprit je agnostik.