5.5.2024 | Svátek má Klaudie


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Víra ateistů

Základní rozdělení lidí na věřící a nevěřící je jednoduché: věřící jsou přesvědčeni o existenci nadpřirozených bytostí, které nikdo nikdy neviděl, zatímco ateisté věří jen tomu, o čem se mohou přesvědčit svými smysly.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Klepal 14.11.2012 10:20

k pojmu víra

S pojmem víra se dá žonglovat a probírat jej na různých úrovních, na té obyčejné jde o to, zda nějakému výroku lze věřit nebo ne. Pro tento účel je vhodné doporučit otřepané "důvěřuj, ale prověřuj". Ovšem lidské představy, a tedy i jejich formulace v podobě výroků, jimž lze přiřadit hodnotu pravdivý-nepravdivý, se dají dělit na takové, které lze principiálně prověřovat a jiné, u kterých to není možné nebo je to zakázané (tabu). O obou lze pochybovat, avšak pochyby o těch prvních vedou k prohlubujícímu se poznání skutečností (to je základem pro nás velmi úspěšné metody poznání nazývané vědeckou), kdežto druhá kategorie představ k poznání skutečnosti nevede, i když se může významnou měrou podílet na formování kolektivního vědomí a společenské sounáležitosti, což měl autor příspěvku zřejmě na mysli. K iracionalitě se lidé často uchylují, jestliže chtějí změnit běh života prostředky, které nefungují, například lze uvést činy kamerunských kouzelníků slibujících namnožení bankovek, zaříkávání šamanů nad nemocnými, modlitby kněží za duše zemřelých, recitace Maových citátů apod. Vědomí člověka se totiž upíná často k představě, že život bytostí na Zemi či jinde ve Vesmíru lze ovlivnit zázrakem, protože zázrak je přece od toho, aby životu pomáhal, a neuvědomují si, že život je dočasný jev, který žádný smysl nemá.

Mimochodem, logo sociální demokracie není červené, ale oranžové.

V. Ondys 14.11.2012 10:13

:))))))) Je naprosto nepochopitelné, že se šířením dobra prostřednictvím tří knižních svazků

vzájemně dokázaly vyvraždit sta milióny lidí.

J. Lufinka 14.11.2012 12:47

Re: :))))))) Je naprosto nepochopitelné, že se šířením dobra prostřednictvím tří knižních svazků

Ale to je přece naprosto pochopitelné. V bibli i komunistickém manifestu jsou přece myšlenky, kterými kdyby se lidi bezmezně řídili bylo by přece skvěle. Jak kdysi někdo prohlásil křesťanstvi i komunismus jsou skvělé ideje, ale bohužel nejsou na to lidi. To co se dnes vydává za křesŤanství nebo komunismus nemá nic moc  společného s biblí nebo s komunistickým manifestem, protože většina dnešních církví nebo komunistických režimů si z původních ideí vybírá jenom to co se jim hodí a tím je zcela překrucuje k obrazu svému. 

V. Ondys 14.11.2012 13:46

Re: :))))))) Je naprosto nepochopitelné, že se šířením dobra prostřednictvím tří knižních svazků

:))))))) Zapomněla jste se vyjádřit ještě ke Koránu.

J. Lufinka 14.11.2012 14:11

Re: :))))))) Je naprosto nepochopitelné, že se šířením dobra prostřednictvím tří knižních svazků

Samozřejmě mohl jsem použít i dalčí ismy a náboženství. . Lidi si z nich vyberou pouze to co se jím hodí a odmítají to co je pro ně nepříjemné a většinou omezující. Jelikož v dnešní rychlé době nemají lidé, čas přebírají od nových mesiášů výklady různých ismů a náboženství a rychle si na ně vytvářejí  názory a své postoje bez znalosti věcí. Potom tady vedou hluboké diskuze o víře aniž by věděli , že tak jak je o víře  psáno v bibli nemá vůbec nic společného s vírou jak jí vykládá a praktikuje většína současných církví.    

R. Langer 14.11.2012 15:50

Re: :))))))) Je naprosto nepochopitelné, že se šířením dobra prostřednictvím tří knižních svazků

Ano, tak to je.

V. Ondys 14.11.2012 19:55

Re: :))))))) Je naprosto nepochopitelné, že se šířením dobra prostřednictvím tří knižních svazků

omlouvám se za to "a"...

R. Brzák 14.11.2012 9:31

Základní rozdělení je - věřící - a - mrtvý.

Rozdělení, jak je popisuje autor, je jenom následkem toho, že si slovo víra zabrali pro sebe členové náboženských vlivových skupin, případně ideologických směrů.

R. Langer 14.11.2012 9:10

To základní rozdělení je naprosto špatné -

- věřící je prostě věřící, bez ohledu na v co, nebo čemu věří, nemluvě o tom, že každý skutečný věřící věří, že to, v co věří je skutečné a tudíž podle toho nelze věřící rozlišovat. Myslíte si, že to, v co věří komunista snad je více skutečné, než to, v co věří třeba muslim, nebo křesťan? Pche! Takže základní chyba je už v první větě. No, zkusím číst dál.

R. Langer 14.11.2012 9:32

Re: To základní rozdělení je naprosto špatné -

... tak zbytek článku je v podstatě o ničem...

V. Fiala 14.11.2012 8:50

Je to prosté milý Watsone...

Dobrý článek. Pokud někdo nepochopil, jeho škoda. Ať si každý věří čemu chce, jen když mě svou vírou neomezuje. Pokud někdo k tomu, aby se vypořádal se životem potřebuje nějakou berličku, ať ji směle využívá. Ať to ale neinzeruje jako svou přednost a výsadu.

R. Langer 14.11.2012 9:14

Re: Je to prosté milý Watsone...

Bohužel to je základní a zásadní pilíř víry - skutečná je jen ta jediná a všechny ostatní jsou špatné. Lépe řečeno - toto není základní pilíř víry, ale organizací, které se vydávají za povolané víru vykládat. Vykládejte ortodoxnímu křesťanovi, že pro víru v Boha Papeže a kostel nepotřebujete. No, dnes už vás za to sice neupálí, ale stejně se po vás bude škaredě dívat. Nemluvě o debatě tom, o kterého boha se má ve skutečnosti jednat... ;-)

R. Langer 14.11.2012 9:17

Re: Je to prosté milý Watsone...

Jo, a to je ta hlavní a negativní vlastnost věřících - nechají si prostě nakukat od kohokoliv cokoliv, aniž by investovali vlastní úsilí při poznávání toho, co vlastně víra obnáší. Vždyť pod vedením jediné pravé církve (sekty, pol. strany) je to přece tak snadné - proč vůbec myslet. Je to přece tak nesmírně osvobozující, předat svou zodpovědnost někomu jinému... :-P

J. Němec 14.11.2012 9:24

Re: Je to prosté milý Watsone...

Váš problém asi je, že máte rovnítko mezi ortodoxním křesťanem a katolíkem. Ale vykládejte to někomu. ;-)

R. Langer 14.11.2012 10:41

Re: Je to prosté milý Watsone...

Nemyslím, že by se ústřední názor ortodoxního křesťana - katolíka lišil od názoru ortodoxního křesťana - protestanta. Někde s tím mají problémy ještě dnes. Rozhodně se nedá říct, že by někteří z výše uvedených byli nějak "svatější".

R. Langer 14.11.2012 10:44

Re: Je to prosté milý Watsone...

... ale klidně tam mohlo být i "ortodoxního muslima", který by ovšem s výše uvedeným tvrzením o Papeži a kostelu zřejmě bez problémů souhlasil.

I. Lyčka 14.11.2012 14:27

Re: Je to prosté milý Watsone...

Obávám se, že se týká nejen ortodoxních křesťanů, muslimů, budhistů, ale i všech, kteří pevně věří v NĚCO. I ti ,kteří věří v dobro, jsou ochotni v jeho jménu páchat zločiny a nemravnosti. Ostatně viz i různá humanistická hnutí.

R. Langer 14.11.2012 15:04

Re: Je to prosté milý Watsone...

Ano, přesně tak je to myšleno...

V. Fiala 16.11.2012 10:56

Re: Je to prosté milý Watsone...

Potěšitelná shoda názorů, alespoň, co se tohoto "vlákna" týká.

J. David 14.11.2012 8:22

Nesmělý dotaz

Je k víře v Boha nezbytná církev? Tedy "parta vykladačů", kterak v Boha "jedině a správně věřit"? Rád se nechám poučit, neboť jako agnostik, k víře v Boha žádnou církev, její liturgie či dogma snad nepotřebuji. Věrouka každé církve (potažmo v moderní době politických stran) je vlastně historické "politikum" a forma dominantního "souručenství" ve smyslu politicko-ekonomického profitu ve jménu... Mohu se ale mýlit. Přeji pěkný den.

V. Ondys 14.11.2012 8:29

:)))))))))) Při smělejší odpovědi to připomíná logiku

že lásku k manželce společensky nejpříkladněji prokážete při společném milování ve :))))))))))))))))) veřejném domě.

J. David 14.11.2012 8:55

Dotaz

Návštěva veřejného domu na "swingers" s manželkou, nebo sám samotinký za erosenkou? Vězte, že ekonomicky je milování se s erosenkou ve veřejném domě lacinější (přepočet na užitnou hodnotu "uspokojení libida", včetně duchovní realizace - vždyť i tesař Ježíš "pojímal" Máří Magdalenu v konkubinátu), než s vlastní manželkou, u které máte vysoké režijní i jednicové náklady. Opomíjím sice riziko venerických komplikací, ale "kdož může býti prorokem" i u vlastní manželky. Berte to jako "nabodeníčko", vždyť i papež Alexander VI. vlastnil většinu "bordeláků" v Římě. Myslíte, že je to dnes jiné v klerikálních kruzích?

V. Ondys 14.11.2012 9:46

:)))))))))))))) Obávám se, že na to je těžká odpověď

vzhledem k tutlaným skandálům při zneužívání dětí.

J. David 14.11.2012 10:38

Re: :)))))))))))))) Obávám se, že na to je těžká odpověď

Těžko soudit, nakonec potlačované přirozené pudy plodí "defekty". A zase je v tom "politikum"  organizace. Aby nepadl stín na "čistotu", tak to ututláme (viz. msgre Graubner). V Mariazellu v semináři natáčeli porno s nezletilci (padl proto víděňský arcibiskup). To je ta víra v Boha?  Jak tomu říká Bible, že po ovoci se pozná strom? Katolík "obtáhne" sousedku, (katechismus říká cosi), v neděli se vyzpovídá a dostane rozhřešení od polského jáhna, který rozumí slovu "šukat", jako "hledat". Hledat spasení. Docela prča, u nás na vsi, už ani svíčkové baby do kostela na mši nepáchnou, halt nemají Czendíka z Lanškrouna. Pane Ondys, členství v církvi, je jako příslušnost k politické straně. Maul halten, und weiter dinnen. Dogma a diensreglamá je jediným etalonem. Míti mozek v "lebeni" je irelevantní. Konkláve a koncil určuje. Kurňajs, to budu muset navštívit blížící se roráty, abych odčinil svůj heretismus. Přeji pěkný den.

V. Ondys 14.11.2012 10:50

:)))))))))))))))))

Taky přeji, vždycky se musím smát, jak by každý chtěl společensky příkladně koketovat s pravdou bez nejmenší chuti ji unést. Přeji Vám hodně síly :))))))) a pak si s ni zaručeně užijete spoustu bujarého veselí.

R. Langer 14.11.2012 11:13

Re: :)))))))))))))))))

Naprostá většina lidí nemá o nějaké Pravdě ani potuchy, ale hraběcí rady jejím jménem by rozdával každý...

J. David 14.11.2012 14:20

Re: :)))))))))))))))))

Was ist den los, die Wahrheit? Víte, Pravda pro mne je "nelhat, nekrást a neoblbovat bližního". Mýlit se mohu, i když mám "svoji Pravdu". Kde je ale Pravda a kde hereze? Kdo to kvalifikuje?

R. Langer 14.11.2012 15:10

Re: :)))))))))))))))))

Ale samozřejmě že můžete mít vlastní Pravdu. Ba dokonce bych si dovolil tvrdit, že mít nějakou vlastní Pravdu je v podstatě pozitivní vlastnost. Problém začíná v okamžiku, kdy svou vlastní Pravdu začnete ostatním vnucovat násilím. Potom jste totiž Pravdu ztratil. A koneckonců - proč pro svou Pravdu potřebujete nějakého arbitra - vy to nepoznáte sám? Vy potřebujete někoho na to, aby vám vysvětlil, co máte pokládat za správné?

R. Langer 14.11.2012 9:23

Re: :)))))))))) Při smělejší odpovědi to připomíná logiku

Ano, zrovna tohle je typický příklad pokřivené křesťanské morálky, považovat milování muže se ženou za nějakou "bezbožnost". Situaci, že to třeba v některých případech může vyhovovat oběma, prostě vůbec nepřipouští. Tak to je, když věříte pouze v "křesťanského" Boha. Protože bůh jinak s takovými nesmysly nemá lautr nic společného, což ovšem křesťan nepochopí...

R. Langer 14.11.2012 9:25

Re: Nesmělý dotaz

Není, církev je mocenská skupina využívající Boha jako nástroj pro ovládání ostatních a s bohem nemá v podstatě nic společného. Stejně jako jakákoliv politická skupina či například mafie (které mají ovšem jiná dogmata).