29.4.2024 | Svátek má Robert


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Úcta a tabu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Zdena 7.5.2009 12:46

Tabu

Pane Drápale,děkuji za článek.

Jinak o tabu jsem se poměrně dost dověděla v knize Sigmunda Freuda.Osobně tabu respektuji a ctím i tabu ostatních.

Tana Zajicova 6.5.2009 17:18

Krestanske umeni

Well, ja definitivne souhlasim s tim, ze krestanske umeni, nebo pokusy o umeni jsou vetsinou tragicke, nebot nedosahnou dal nez k prumeru. Staci se jen podivat na novou umeleckou formu, kterou 20.stoleti pridalo k umeleckemu kanonu - film. Film svazuje nekolik umeleckych forem - pribeh, herectvi, hudbu, kompozici... Krestane, delaji mizerne filmy. Jedine co je zajima je tema a zda mohou souhlasit s jeho moralnim obsahem a ostatni, nutne soucasti stavby filmu, ignoruji. Jinymy slovy dokud nebudou krestane schopni zvladnout remeslo filmu, budou produkovat nic nez nudu.

Dalsi formou je hudba. Krestane vyrabi hudbu pro krestany a nikoli pro sirokou verejnost. Neni divu, nebot vetsina produkce je jen zhudebneni nabozenskych textu s 'Thank you Jesus' za kazdym rohem. Kvalitni folk, ktery delaji krestane a ktery nepatri do tohoto stylu produkce se zurive brani tomu, aby byl zarazen pod label krestanske muziky. Gospel a jazz, ktery vyrostl z americkeho cernosskeho krestanstvi je dnes okrajovou hudebni formou.

V post -modernim svete ztratila krestanska tvorba svuj vliv na sirokou verejnost v momente, kdy bylo vyhlaseno, ze 'Buh je mrtev'. Smrtelnou ranu mu vsak davno predtim zasadili protestanti, nicenim a opovrhovanim krestanskym umenim ve jmenu modlarstvi. Katolicka cirkev prestala podporovat umeni a to predevsim hudbu (Vatikan II). Takze krestane by se meli nejdrive srovnat s vlastnimi chybami.

Ani Caravaggio ani Rembrandt nebyli atheiste (nebo bezboznici). Hrisnici - definitivne (Caravaggio tezky).

hanka 6.5.2009 8:22

souhlas

"A já mám úctu i k židovskému národu. Třeba už proto, že žádný jiný národ se tolik jiných národů nepokoušelo jednou provždy vyhubit. A všichni dobře víme, že takové národy existují i dnes a nepochybně se o to za pár let znovu pokusí. Proto je ostouzení židovského národa pro mě tabu. Zkrátka, jsem nenapravitelný zpátečník. "

s tím , co píšete, souhlasím:-), jsem taky zpátečník. aspoň v tomhle.

jenom mě překvapuje, kolik se najde lidí, kteří umělci, na jehož výstavě byly ty fotky, tolik fandí. a navíc, některé komenty k článkům o výstavě a reakci žid.obce na ni třeba tady na Psovi židovksý holocaust více či méně takřka zlehčovaly. např. poukazy na to , že bohatí Židi se obvykle nějak vyplatili, směli emigrovat ,do koncentráků se nedostali a tak. jako by to něco měnilo na hrůznosti holocaustu.

těší mě, že se provozovatel galerie žid.obci omluvil.

Jardys 5.5.2009 20:15

Naprostý souhlas s autorem

 Nedávno vyšla kniha Zamlčené dějiny . Tak jak jsem se na její přečtení těšil, ještě s větším odporem  a s přemáháním jsem jí dočítal. Podle autora byl  T.G.Masaryk  lhář, podvodník , zloděj a padouch, R. Heydrich to Čechy nemyslel nějak špatně a také K.H.Frank byl vlastně vůči Čechům lidumil. Ještě že na konci se autor tvářící se jako  vědecký historik podepsal  i s bydlištěm - T.Kryslík , Bavorsko. Také jeden bořitel  tabu !!

Vodník 5.5.2009 19:39

Jano

s bolševickou komisařkou a domovnicí Andy je diskuse zbytečná. Ta nestydatá ježibaba má tu drzost obniňovat mě, že si dělám srandu z milionů mrtvých, prý je toho plný internet atd., ale věřte mi, že kdyby své tvrzení měla něčím doložit, zůstala by s prázdnýma rukama. Lež má holt krátké nohy...

Aby bylo jasno mezi námi dvěma, srandu si dělám nikoli z holokaustu nýbrž z těch, kteří si z holokaustu udělali náboženství a teď s pomocí novodobých inkvisicí proselytisují nás ostatní.

AndyP 5.5.2009 21:23

Re: Jano

obávám se, Vodníku, že jsi zde dostatečně znám. Paní Jana tě možná ještě neměla čest poznat, takže rozhodně nepolevuj a dělej ze sebe chudinku.

Mimochodem, to "nás ostatní" je kdo? Starý trouba v Holandsku, který se po éře fetování a flákání dal na modlení ( poněkud pozdě, řekla bych) a zřejmě má za duchovního vůdce Hitlera převlečeného za popa?

DJing cheb pako 5.5.2009 22:34

ale zkousi to ten fundamentalisticky zidobijce

vsemi formami ;-P;-P

Ted postuje sproste a nicim nepodlozene urazky zcela mimo misu a rytmus debaty, jenom aby se hajzl zviditelnil na vrsku thread-u. Diky sve zapricene blbosti si vsak neni vedom faktu, ze ho soudni lide maji precteneho jako slabikar a svym grafomanskym zvanenim nesmyslu muze oslnit leda tak dusevne postizene nedouky, kterym se vlezle vtira do prizne jak jen muze ;-D

AndyP 5.5.2009 23:57

Re: ale zkousi to ten fundamentalisticky zidobijce

dneska to ještě jde, minule mi vyhrožoval smrtí. ( Ještě to mám schované, jako důkaz se to možná bude hodit)

Vodník 5.5.2009 19:36

Harpyje

kdybyste nebyla harpyje a raději si zjistila okolnosti než mě začnete z něčeho obviňovat, nemusel bych Vás brát s nutnou reservou. Bezelstný Jákob S. Vám pak přitaká aniž by měl šajna, o čem se tu vlastně mluví.

Fafa 5.5.2009 23:18

Re: Harpyje

Vodniku, kdo bude urcovat, co je proste konstatovani faktu a co je neeticka urazka?  

paštun višnu 5.5.2009 19:32

v demokracii to asi jinak nepůjde

Lid potřebuje vzory. Bývala jimi elita, jejíž kredit byl dán společenským přínosem, ať už kulturním, vědeckým nebo hospodářským. Elitářství se dnes ovšem nenosí. Pokud společnost akceptuje thesi, že kompetenci vyjadřovat se k věcem veřejným (volební právo)má pracovitý vzdělanec stejnou jako líný debil, musí akceptovat i debila jako reprezentanta své kultury, chce-li být hodnotově konzistentní. Jsou-li si rovni lidé, jsou si rovny i jejich názory, hodnoty a vkus. 

"...ODS a její souputnící, lidovci a zelení, by měli konečně začít držet hubu..." pravil Zdeněk Škromach, demokraticky zvolený zástupce lidu.

Tana Zajicova 5.5.2009 18:12

Pane Drapale,

moderni umeni pouzite jako okno k nahlednuti do upadku zapadni civilizace je vyborna volba. Cesi byli po dekady ponoreni do kulturniho marxismu popirajiciho Boha a unikatnost cloveka -danou jeho vztahem k Bohu - a odmitajiciho  existenci duse. Po te co komunismus o dva kroky ustoupil, rozjasani Cesi prijali bez jakekoli reflexe, zapadni kulturni narcisismus s otevrenou naruci. Zapadni moderni umeni, ktere je kompletne odtrzeno od objektivni duchovni roviny a ktere neoslavuje nic jineho, nez zmatenou umelcovu subjektivitu, bylo pro Cechy potvrzenim nicotnosti zivota a existence umeni pro umeni.

Takze zapadni narcisisticky individualismus, ktery opustil transcendentni rozmer zivota a tim znicil jakykoli standard vedl k 'umelecke' anarchii (niceni tabu) o ktere se zminujete. Umeni prestalo slouzit jako most mezi clovekem a Bohem a stalo se cinnosti svedcici o 'nicem'.

Umeni jehoz role je cloveka pozvednout, se stalo nastrojem vugarity a hlouposti. Zijeme v dobe, kdy nelze ocekavat vznik  'Pisne pisni'. Zijeme v kakofonii 'Pisne o ME.' 

Vodník 5.5.2009 19:44

Re: Pane Drapale,

Pěkně napsáno! Souhlas! R^R^R^:-)

Olin 5.5.2009 21:51

Re: Pane Drapale,

Hele, Táňo - otázka stojí úplně jinak.

  - co má asi tak umění o světě dnes říkat, má-li být pravdivé a objevné?

  - a proč křesťani svou schopnost k umělecké tvorbě ztratili? Boha přece neztratili. 

Jarda 6.5.2009 11:07

Re: Pane Drapale,

"křesťani svou schopnost k umělecké tvorbě ztratili" - jak to víte? Mně to tak vůbec nepřipadá. Třeba muzika Miloše Boka je velmi pěkná a autor se halasně hlásí ke křesťanství. V tom umění je to taky tak, že bořitelé jsou všeobecně známí, kdežto stavitele si musíte hledat.

Olin 6.5.2009 12:51

Re: Pane Drapale,

Jak to vím? Studoval jsem dějiny umění.

Teď nemluvím o jednotlivcích, jako jsou hudební skladatelé Miloš Bok, nebo nedávno zemřelí Petr Eben a Svatopluk Havelka. Platí v první řadě o umění (zase lze uvést jednotlivce, třeba pana Stádníka), že po mnoho generací skoro všechno, co se na tomto poli "urodilo", souviselo s tím, o čem mluvila Táňa. Umění reflektovalo hodnoty a "povznášelo" lidi k nim. Umělci v tom žili a pochopitelně na to museli reagovat, i kdyby byli sami bezbožní. Co maloval ten libertin Caravaggio? Ten skvělý, jedinečný mistr Caravaggio? Co maloval Rembrandt - další geniální bezbožník? A JAK malovali - křesťani i bezbožníci?

Umělci, spjatí nějak s vírou a nepomíjejícími hodnotami , vytvářeli vrcholná díla, všichni je chtěli vidět a všichni chtěli tvořit podle jejich vzoru. Svět se od křesťanského umění učil. A to ani nemluvím o evropské hudbě, kterou křesťané kompletně vymysleli, a která dobyla svět. Mluvím o výtvarném umění.

A pak se něco stalo. Rodilo se moderní umění (pozor, já mám k němu jiný vztah, než Táňa, já ho obdivuji), ale křesťané to nezachytili. Ztratili půdu pod nohama a vliv. Už se od nich nikdo neučí. Samozřejmě jsou jednotlivci... Ale i ti jednotlivci se učí jinde. Křesťanské umění už dávno není v Evropě v těžišti. A čímdál jde čas, tím víc křesťani podléhají a vyhledávají kýčovité malůvky. Umění je nezajímá, nebo nadávají. Ale umění žije dál, většinou bez církve, a mluví pravdu o tomto světě a křesťané mu nerozumí. Chtějí stále svůj sen...

 

Thyronx 6.5.2009 14:09

Re: Pane Drapale,

Bravo!

mladý.k.70 5.5.2009 16:25

nejlepší je to vidět na moderním umění

většina t.z.moderního umění pravě boří to tabu  nemám nic proti tomu aby si umělec udělal z hovna umělecké dílo ale proč se dostane do galerií to je nepochopitelné  proč dostane na toto dílogrant   znašich daní.Je smutné že to co by mělo lidi vzdělavat a skulturňovat a par snobu se na to chodí dívat je vubec možné pustit naveřejnost.

Richard III. 5.5.2009 15:51

Je nás většina?

Podle příspěvků v debatě se zdá, že těch, kteří si myslíme, že pravidla jsou NEZBYTNOU součástí LIDSKÉHO života, je většina. Proč si tedy necháváme těmi druhými bořit svá pravidla, své hodnoty, myšlenky, které vytvořily naši civilizaci? Proč se nebouříme třeba i na náměstích, když nám vnucují, že všechno má stejnou cenu, že každý i sebezrůdnější názor (snad kromě fašismu) má právo na existenci, že každý člověk má právo na všechno, nač si jen vzpomene? Jen proto, že je to pohodlné? Protože máme strach? Bojíme se jejich odpudivé agresivity?

Nebo máme svá temná místa, která by mohla vyjít na svět, kdybychom se příliš angažovali? To je ten nejhorší strach. Ale nezapomínejme, že i "hříšník po pravici" byl ještě ten večer v ráji.

Honza II 5.5.2009 15:59

Re: Je nás většina?

Máte to marné,češi jsou lenoši,ještě tak do hospody na pivko a klobásu.Kdepak jít někam ven demonstrovat - jóó,nadávat po straně,to je jiná......

Fafa 5.5.2009 16:02

Re: Je nás většina?

Richarde, otazkou ovsem je, jestli bychom se dohodli na pravidlech, ktera by vetsina byla ochotna respektovat?

Jan Daniel 5.5.2009 14:21

drtivá většina bořitelů tabu by měla nosit šaškovskou čepici

Nechť si každý bourá co chce (obrazně samozřejmě), ale ať se proboha netváří jako nějaký statečný bojovník či nositel pokroku. 98% tabubořitelů jsou nýmandi atrapáci, kterým chybí schopnosti na sebe jinak upozornit, vybírají si taková tabu z jejichž strany jim vůbec nic nehrozí (zhusta se orientují na křesťanství a úzkostlivě se vyhýbají čemukoliv co by se dotklo třeba musulmanů) a zásadně boří staré hodnoty aniž by je nahrazovali něčím novým funkčním. Nic proti těmto bořitelům tabu, ale nikdo po mně nemůže chtít, abych tyhle kašpary bral vážně.  

Posleda 5.5.2009 13:32

Žeby světýlko na konci tunelu?

Nejeden hrdinný "bořitel tabu" se považuje za umělce a končí na postu ředitele NG; jiní si zas myslí, že jsou bůhvíjak vtipní (Podobal, Z toho ven atd.) Ale všeho do času: zrovna včera vykopli z Novy jednoho vtipálka, který tam zavlekl chrochtání jako komentář ke zprávám o prasečí chřipce...Takže jen houšť a větší kapky!

iko 5.5.2009 13:12

Proti "boritelum tabu" skutecne funguje jenom

Proti "boritelum tabu" skutecne funguje jenom hazeni bomb a podrezavani: protoze jsou zbabeli, tak se toho boji... je to vyzkouseno v Nizozemi... a do jiste miry i v Dansku.

Karel K 5.5.2009 13:07

Existuje pravda s velkým P?

A kdo o tom rozhoduje?   I nacisté vyvtvořili plno takových tabu, jejich "pravdy" s velkým P . . .Autor si z nás prostě dělá konečník s velkým P.

ignorant 5.5.2009 14:17

Re: Existuje pravda s velkým P?

A on tu svoji pravdu P někomu vnucuje? To srovnání s nacistama svědčí min. o tom, že nechápeš psaný text.

Karel K 5.5.2009 19:44

Re: Existuje pravda s velkým P?

Text není třeba chápat, je snůška nesmyslů: plete si pravdu a  tabu, to jsou dvě různé věci. Ať si to nejprve vysvětlí sám sobě, než o tom začně plácat. 

ignorant 5.5.2009 19:52

Re: Existuje pravda s velkým P?

Zkusil jsem to podruhý a smysl mi ten text dává. Pravdu a tabu rozlišuje, zkus to taky ještě jednou nebo radši víckrát ...BTW. text je nutno chápat i když to je snůška nesmyslů, jinak bys k tomuto závěru nemohl dospět.

Karel K 5.5.2009 21:59

Re: Existuje pravda s velkým P?

Podívej se jen na větu:  "Na rozdíl od bořitelů tabu jsem přesvědčen, že existuje pravda s velkým P!"  (čti si to pomalu, abys to lépe pochopil).    Autor tím chce říci, že pravda s velkým P  je  nedotknutelná, nelze ji kritizovat či popřít. To je ale definice tabu (chybí jen ta výhrůžka, že kdo ji popírá, bude potrestán :-). Pak je ale tato pravda s velkým P  jen ubohé tabu. Tato   demagogie je právě základem diktatur. Jak už jsem napsal, Němci také považovali svoji  pravdu za tu s velkým P. A kam s ní došli?  

Posleda 5.5.2009 14:29

Re: Existuje pravda s velkým P?

Když konečník, tak s velikým K, Karle Ká.