3.5.2024 | Svátek má Alexej


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
TBB 15.6.2009 11:24

Pane Čermáku, jste Neználek

Začal bych Vaším tvrzením "

Státem ovládaná firma žádný zisk nemá co vytvářet. Ten je totiž v takovém případě podezřelý, nebo rovnou nemravný. Z jednoduchého důvodu, je to přece stát, kdo svými zákony či regulacemi určuje prostředí, v kterém ostatní podnikají. Sám má působit jen v těch sférách, které soukromníci nemohou nebo nechtějí zaplnit. Všechny ostatní sféry stát jako vlastník či spoluvlastník křiví a poškozuje.

Naprostá hloupost. Stát jako vlastník se má starat o přiměřené zisky společností, v nichž má majoritu - tak aby neohrozil své spoluakcionáře (občany) tím, že bude vyplácet nepřiměřené platy a umožnil  neúměrné zisky na jejich úkor. Současně aby získal potřebné daňové výnosy. Příkladem ziskových na úkor občanů je ČEZ, kde platíme jak mourovatí (nezbytné) a ČEZ bytní, aby ho nakonec stát "výhodně privatizoval". Na druhé straně jsou podniky ztrátové, kde velká podnikání část je veřejnou službou. ČD - veřejná doprava. Ovšem tam se krade ještě lépe, jelikož zbývá dosti majetku k privatizaci (kolik toho uvízne za nehty těm, co to dělají, že?)  a investice pokrývají platby ze SR. Zde jsou vysoké platy manažerů amorální a schopný manažer by se dostal daleko blíže k černým číslům. Jenže nejezdí vlakem a o drahách ví houby, stejně jako ti před ním.

Nakonec zbývají ti, co zisky vytvářejí už léta a stát se jich chce pod různými záminkami zbavit. Už to tady uvedl jiný přispěvatel - tich@dohoda "v podstate jediny statni podnik, ktery pusobi ve skutecne trznim prostredi, to je Budvar . CEZ, CD, Ceska posta a pod. to vse jsou monopoly".

Proč Budvar jako snad jediný n.p. ve skutečně tržním prostředí vytváří slušný zisk a ostaní to buď umí v naprostém monopolu (ČEZ), anebo i v monopolu odíraji občany a produkují ztrátu (nevím o zisku ČP). Autore, asi na rozdíl od Vás nemám kdy se v tom dále patlat, ale zapomeňte na kategorická tvrzení, když o tom asi moc neuvažujete, než to pošlete dále.

OP 15.6.2009 10:05

Nehoráznost to být může, ale

stát může být dobrým správcem majetku jedině, když se chová jako každý jiný vlastník, tj. dělá byznys. Kdyby dráhy opravdu dělaly byznys, třeba by ta ztráta nebyla tak velká, jenže ony pouze "spravují" státní majektek.

TBB 15.6.2009 11:27

Re: Nehoráznost to být může, ale

R^R^R^ viz výše.

Nula 15.6.2009 10:03

Re: C a K. a zákony (Karel Novák)

Píšete to správně. Právní řád C.k. Rakouska-Uherska byl Československou republikou převzat tzv. recepčním zákonem , který byl v důsledku okolností publikován (pokud se dobře pamatuji) pod č, 11/1918 Sb.z. a n. Autorem zmíněného (stručného) recepčního zákona  byl náš první ministr financí JUDr. Alois Rašín.

Jouda Joudovič 15.6.2009 10:02

MHD

Nevím, komu vadí, že jezdí autem. V Praze to v podstatě ani jinak nejde, pokud nebydlíte přímo u metra nebo to nemáte do práce extrémně blízko. Na zprovoznění metra Letňany a následné "optimalizaci" autobusových tras je pěkně vidět, jak se DP snaží lidem komplikovat život. Autobusová linka, kterou jste se dřív dostali do Letňan za 10 minut (autem je to 4 minuty) byla uměle prodloužena různými objížďkami tak, že cesta trvá 20 minut podle jízdního řádu, 25 minut ve skutečnosti. Jestliže se dřív děti mohly MHD dostat až do školy (s jedním přestupem) aniž by musely vstávat před šestou, dneska to mají se dvěma až třemi přestupy a stuhnout se to prostě nedá. Kdybychom neměli autem, trávli bychom denně spoustu hodin v MHD a čekáním na zastávkách.

Co kdybyste se tedy soustředil na hlavní téma - kolik bere Žaluda, kterému to očividně závidíte, a raději neryl do MHD - kdoví jaký hnus by vylezl na světlo Boží.

I-Worm 15.6.2009 9:19

Vono se řekne, pětset tisíc měsíčně

ale kolik z toho musí rozdat, aby si ten flek udržel? A těch starostí co má, třeba zařídit aby ještě za tři měsíce měl na výplatu (hlavně na tu svou, pochopitelně), jak sám říkal...

ok 15.6.2009 9:06

to je ale jelito...

to je ale jelito... zpět na základní školu a doučit se základy ekonomie!

Apea 15.6.2009 9:14

Re: to je ale jelito...

Možne se Vy zkuste doučit ekonomii trochu vyspelější než na základní škole. Mimo to tady o ekonomii vůbec nejde. Plat ředitele státních drah s ekonomickou oblastí souvisí leda strukturou spotřeby toho, kdo tento plat požívá.

ok 15.6.2009 11:20

Re: to je ale jelito...

Plat ředitele drah je prostě tržní. Tečka. Není co řešit. Jen by neměl být extrémní, čekal bych plat srovnatelný s ředitelem středně významné soukromé firmy.

Plat managerů ČEZu, ty jsou neetické, ty ať naivní nedouk Čermák řeší.

Apea 15.6.2009 11:54

Re: to je ale jelito...

Plat ředitele drah prostě není tržní. Osobu, která to bude ochotna dělat, koupíte za pětinu jeho platu, kvalifikovaná bude stejně či lépe. A bude-li stejně schopná...? Jak byste chtěl tržně konformním způsobem prověřit, že státem dotovaný a stale ještě monopolně chráněný podnik někdo vede schopně?

Karel Novak 15.6.2009 8:49

C.a K. zakony

Sam si to nepamatuji , ale z  vypraveni svych rodicu jsem se dozvedel , ze vsechny zakony C.a K. Rakousko-Uherska , pokud neovlivnovaly novou republiku, platily i nadale, po 28.10.1918.  Sluzby obcanum, jako posta a doprava nesmely vydelat na obcanech ani korunu ( zlaty ), nebo se vydelek musel investovat do zlepseni. Plati to dosud ?. Prominte muj text, pisi ze Svedska.

ok 15.6.2009 9:10

Re: C.a K. zakony

Píšu z Čech:

ne! Tady se prostě všude krade, a téměř všichni to považují za normální. Tenhle stát je morálně nalomený, a jsem opravdu zvědav, jak se situace vyvine. Tento stát je cca 5 let ve vážné společenské krizi, a řešení je v nedohlednu. Neexistují mechanismy, které by zdatné a šikovné lidi "vytahly" nahoru, a mechanismy, které by zloděje "shodily" dolů. Slušní lidé se pohybují na hranici chudoby (obzvlášť po zdražení energií), a bohatnou - kromě pár podnikatelů - výhradně zloději.

OP 15.6.2009 10:07

Re: C.a K. zakony

Vždyť dráhy nevydělaly ani zlatku už 80 let.

Kanuk 15.6.2009 19:26

Re: C.a K. zakony

Dráhy nikdy nevydělávaly.

R 15.6.2009 14:06

Re: C.a K. zakony

Za Rakouska Uherska a snad ještě za první republiky byly pošty a železnice špička, co se týká platů a požitků. Na nejposlednější místo na dráze a poště se stály fronty. Tehdy to bylo prestižní zaměstnání podobně jako je dnes třeba práce u velkých leteckých společností nebo v USA u NASA atd, navíc ještě to byly místa pod důchodem, což tehdy nebylo automatické. Dráha a pošta si mohli vybírat z nejlepších a podle toho taky ta úroveň služeb vypadala. Dneska je to prakticky opačně, obě dvě firmy platí velmi málo a benefity taky nejsou nic moc.

Kanuk 15.6.2009 17:56

Re: C.a K. zakony

R, máte to trochu pomíchané. Za Rakouska a první republiky platy u dráhy nebo na poště nebyly nic moc, ale zaměstnanci MĚLI DEFINITIVU A BYLI POD PENZÍ. "Mít definitivu" znamenalo, že zaměstnanec mohl být propuštěn jen v důsledku nějakého průšvihu projednávaného soudně, nebo tak nějak, a ne když se pan šéf špatně vyspal nebo potřeboval víc peněz pro sebe. Definitivu zaměstnanec získal po několika letech služby.

BOMBON 15.6.2009 8:28

chjo....

cim to je, ze casem z kazdeho autora, s jehoz clanky zpocatku bez vyhrady souhlasim, zacnou padat nesmysly?:-/

Státem ovládaná firma žádný zisk nemá co vytvářet.... co to je za nesmysl? kdyz uz stat v nejake oblasti podnika, jaky je rozdil mezi firmou statem vlastnenou a vlastnenou nestatnimi subjekty? co kdyz ma stat jen nejaky podil ve firme? odkdy je to statni firma? od jakeho podilu? jak se budou resit spoluvlastnici - ti take nesmeji ocekavat zisk? to je prece hovadina...

Sám má působit jen v těch sférách, které soukromníci nemohou nebo nechtějí zaplnit. Všechny ostatní sféry stát jako vlastník či spoluvlastník křiví a poškozuje. ... nema pusobit v zadnych sfrerach, rpotoze stat tu neni od toho, aby podnikal. a ve sferach, ktere nejsou ekonomicky zajimave uz tuplem ne. stat totiz nevi lip nez obcan sam, kam investovat obcanovy penize... a delat neco jineho nez obcan chce - to uz stat delat vubec nema, ne?;-)

to, ze lidi lezou do statnich funkci (a tedy i do funkci ve statem vlastnenych/zrizovanych podnicich ci institucich) muze byt prekvapeni snad jen pro nekoho, kdo priletel z marsu. resenim vsak neni ostrouhat platy (to pak zacnou do statnich pozic lezt jeste vetsi zoufalci nez nyni, pripadne tam vleze jen nekdo, kdo bude vydelavat uz jen tim, ze si bude prikradat prostrednictvim zakazek pro sve firmy ci brat uplatky), resenim je rusit, rusit a rusit. bez nahrady. vira v americkeho "mzdoveho cara" je pouze dokladem toho, ajk autor skocil na bezvyznamny populisticko-marketingovy tah americkych politiku utracejicich stovky miliard dolaru, ktere jim nepatri...

takze: CHJO!:-(

Honza42 15.6.2009 8:50

Re: chjo....

Z velké části pravda, má to ovšem i pár háčků. Stát by se neměl vzdát vlastnictví sítí a jiných přirozených monopolů jako je pitná voda, produktovody, železniční síť, rozvody VVN.

Tyto firmy vždy vytvoří zisk jaký si vzpomenou, protože jsou to přirozené monopoly. Odměňování je potom též problém. A privatizací si moc nepomůžete.

Máme obecní nový vodovod (obce jsou prodloužená ruka státu) a díky tomu máme 1/4 cenu vody než mají obce kolem od soukromých firem. Obec nevytváří na vodě zisk. Vodné účtuje za náklady a odpisy. Ovšem obec je asi poslední místo, kde jsou podobné záležitosti  pod veřejnou kontrolou.

BOMBON 15.6.2009 13:14

Re: chjo....

myslim, ze jde o zazity stereotyp. nic strasneho by se nestalo ani kdyz byste prodal i vsechny "sitove monopoly". to, ze stat muze nektere veci delat levneji (prodavat je levneji), jeste neznamena, ze je ma delat. ono to muze mit spoustu vedlejsich efektu, ktere se treba projevi az casem nebo jsou takoveho druhu, ze spojitost nebude zretelne jasna ani v budoucnu... jen pro inspiraci bych odkazal na bastiatovo "co je a neni videt" (bastiat.kvalitne.cz). pro jakekoliv odvetvi muze byt zcela znicujici, kdyz je ovladano statem a "neni v nem tvoren zisk". obvykle totiz skonci tak, ze ceny jsou stejne ci lehce vyssi, nez kdyby v nem fungovala normalni trzni ekonomika, jen "zisk" sezere bud narocny byrokraticky aparat nebo jeho vedeni v podobe svych neoficialnich zisku. to, ze u vas ve vsi funguje dobre spolecenska kontrola nad fungovanim obecniho uradu jeste neznamena, ze jinde (trebas u nas na praze 5) je to obdobne... jste-li ostruvkem pozitivni deviace, budte rad, nicmene nemejte iluzi, ze je to obecny recept. system muze fungovat pouze, pocita-li s hamiznosti lidi (i politiku a uredniku).:-/

tich@dohoda 15.6.2009 8:05

kdyz ctu blaboly modrych bolseviku, musim se smat

v podstate jediny statni podnik, ktery pusobi ve skutecne trznim prostredi, to je Budvar . CEZ, CD, Ceska posta a pod. to vse jsou monopoly . Soudruh Roman je naprosto prumerny manager, stacilo by totiz udelat "skatule hejbejte se" , soudruha Romana soupnout do CD a toho "ajzenbonaka" do CEZ'u = CEZ bude dal vysoce ziskovy /no bodejt :-)/ a soudruh Roman povede ztratovou firmu. Jsem si jist, ze by se dalo sehnat na tyto pozice managery/reditele za cca 60-100 tisic Kc /mesic , a jeste by byli radi, ty firmy by fungovaly uplne stejne. Jinak, v USA drahy/osobni doprava/ tezce prodelava a porad se nejak dotuje, vyjimkou jsou rychlodrahy u velkych mest, tzv. primestska doprava = povrchove metro. Cest :-)

Kanuk 15.6.2009 8:19

Re: kdyz ctu blaboly modrych bolseviku, musim se smat

vyjimkou jsou rychlodrahy u velkych mest, tzv. primestska doprava.....Dohodo, jste si jist tím, že tyto dráhy vydělávají bez dotací? Já bych na to krk nesázel.

R 15.6.2009 14:21

Re: kdyz ctu blaboly modrych bolseviku, musim se smat

Průměrná obsazenost vlaků, při kterých přestávají být ztrátové, se pohybuje podle mého názoru tak poloviny až 2 /3  obsazených míst.  Linky procházející oblastmi s vysokou hustotou osídlení a vysokou hustotou fabrik a jiných zaměstnavatelů bývají obsazeny hodně a měly by být ziskové. Dále potom budou ziskové dálkové luxusní a výletní linky, protože tam zas nehraje cena jízdenky tak velkou roli jako komfort a rychlost, takže cena jízdenek může jít výše až někde k cenám letenek nízkorozpočtových leteckých společností.

Kanuk 15.6.2009 18:12

Re: kdyz ctu blaboly modrych bolseviku, musim se smat

R, nemohu se hádat, ale i v hustě osídlených oblastech osobní doprava je obecně ztrátová. Protože ty linky musejí jezdit i v noci, kdy je cestujících málo, a jezdějí i přes den, kdy je také cestujících podstatně míň, než ve špičkách. Problém - nebo aspoň jeden z problémů - je ten, že ve špičkách je nával cestujících a musí proto jet - řekněme - hodně vlaků. Pak je šest hodin mrtvo, ale co s těmi zaměstnanci, kteří pracovali ve špičce? U bývalých Elektrických podniků HMP byly t. zv. šejdry, vlaky, které přes den zatahovaly. Pokud vím, služba na nich nebyla příliš oblíbená.

Dr. Troškrt 15.6.2009 8:34

Re: kdyz ctu blaboly modrych bolseviku, musim se smat

Příspěvek je přesný. Jen bych do čela ČEZu dal papouška, za trochu toho zobu. A kdyby to byl Top papoušek, mohl by nám dokola omílat větu, že za vysokou cenu elektřiny nemůže. Výsledky hospodaření by byly pořád stejné.

Jouda Joudovič 15.6.2009 10:08

Re: kdyz ctu blaboly modrych bolseviku, musim se smat

Za 100 tisíc generálního ředitele velkého podniku? :-D:-D:-D Směju se až se za břicho popadám. To by bral míň než někteří jeho podřízení. To by tam potom šel jenom nějakej truhlík.

boban 15.6.2009 13:41

Re: kdyz ctu blaboly modrych bolseviku, musim se smat

Ty bys tam za 100 táců nešel, truhlíku? :-P

Náčelník Skvrnitý ocas 15.6.2009 7:47

Prázdné vlaky

Sedněte si někdy, třeba v Bílovicích nad Svitavou, do zahrádky některé hospody na pivo (všechny jsou poblíž trati) a pozorujte provoz na železnici. Během hodiny projedou v obou směrech nejméně čtyři dlouhé, úplně prázdné vlaky. Některé nablýskané rakouské nebo německé soupravy, jiné špinavější naše. V žádné ale nenapočítáte za okny víc než tři cestující.

honzak 15.6.2009 8:13

Re: Prázdné vlaky

Ty toho o železniční dopravě, konkrétně osobní musíš vědět hodně! Jinak bys takové moudro nemohl napsat.

Kolik Starobrn v sobě máš, když počítáš lidi ve vlaku?

Náčelník Skvrnitý ocas 15.6.2009 8:21

Re: Prázdné vlaky

Tam točí Kozla

ctenarvk 15.6.2009 9:46

Re: Prázdné vlaky

Dobra, tedy jinak. Vydejte se prochazkou z Bilovic nad Svitavou do Obran (brnenska ctvrt) a pocitejte, kolik projede nakladnich vlaku. Trat primo navazuje na velke malomericke nakladni seradovaci nadrazi. My jsme napocitali 2 nakladni vlaky za cca dve a pul hodiny. Vim, ze za socialicmu na teto trati jel jeden nakladni vlak po cca 10 minutach a vim, ze to byla blbost (vozilo se sem a tam). Take vim, ze nakladni dopravu ma na starosti CD Cargo, coz je dcerina spolecnost CD. Ty 2 vlaky jsme napocitali loni v lete ve vsedni den dopoledne (tedy jeste pred zacatkem krize).