21.5.2024 | Svátek má Monika


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Sloup je jenom záminka

Ve čtvrtek 4. 6. 2020 byl na pražském Staroměstském náměstí po takřka 102 letech od jeho stržení znovu vztyčen mariánský sloup. Je podivuhodné, jaké vášně a kontroverze dokáže dodnes obnova jednoho barokního díla vzbudit, jaké kategorické odsudky odkazující k událostem starým takřka čtyři století dokáže vyvolat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
T. Zajicova 15.6.2020 15:34

Bylo by užitečné pane Rojko, autentické baroko definovat. Jakékoli umělecké vyjádření je spojeno se svojí dobou. Když se nad tím zamyslíte, jak autentický je dnešní surrealismus, který je jako umělecký směr dávno mrtev? Doba na kterou surrealismus reagoval je za námi. Jinými slovy jak autentický je pro dnešního umělce abstint? Melancholie? Určitě. Mariánský sloup je zcela pozitivní událost čisté z politického úhlu, když západní svět ničí a vandalizuje svou vlastní historii, Češi vandalismus napravují.

H. Lukešová 15.6.2020 15:28

Ano, pravda, samé obrazoborectví, odstraňování konefederačních vlajek, odstraňování soch "otrokářů". Novodobé neomarxistické šílenství. Ničení soch bílých vědců ve Velké Británii, poničení sochy Churchilla v Praze, prý byl rasistou. To všechno šílenství páchají s radikalizovanými černochy také bílí neomarxisté, ultralevicoví představitelé Antify, což nejsou nic jiného než-li teroristé.

A kdokoliv proti něčemu takovému cekne je rasistou. Situace dospěje do roviny, že učení "bílé historie", tj. velkých bílých mužů bude zakázána. Úspěchy křesťanství se zamlčují, o islámu se smí mluvit jen s v superlativech a o Izraeli se budou učit jen ty nejhorší věci, jak ti zlí Židé vyháněli nevinné Araby a o holocaustu se učit nebude. Jinak jen v JAR tisíce bílých farmářů po zrušení aparteidu přišlo o život, včetně jejich žen, které byly samozřejmě nejdříve černochy znásilněny a pak zavražděny. Jenže já jsem samozřejmě rasistka, když tohle píši.

Je zajímavé, jak se proti Mariánskému sloupu staví jinak pravicoví protestanté s ultralevičáky z Antify. Navíc násilná protestantizace se od násilné katolizace příliš nelišila. Takže ukřivděnost a uplakanost protestantů není na místě. Stejně tak by katolíci mohli protestovat proti vyučování francouzské revoluce, protože pod sekyrou během revolučního běsnění skončilo tisíce katolíků, pokud je mi známo. Katolíci byli během francouzské revoluce nejpronásledovanější skupinou obyvatelstva.

Navíc, co vím, je, že, Luther založil novou církev, protože byl vrahem, skrýval se dlouhou dobu u různých německých knížat a to jeho učení, že můžeme hřešit, jak chceme, hlavně když věříme, no to by byl pěkný Bůh, který by schvaloval vraždy, znásilňování, jen když věříme v Boha, to by se Bůh příliš nelišil od toho Boha v Koránu Alláha. A byly to protestantské církve, které zakládaly spojenectví s Osmanskou muslimskou říší při jejich dobyvačném tažení Evropou.

M. Mařák 15.6.2020 15:58

To jo, tihle národovci, nebo jak ai to teď ti konzervativci říkají, s antifou a marxisty nejrůznějšími, to je jedna stejná banda, jářku a tak.

H. Lukešová 15.6.2020 16:04

Tito skutečně ano. Nevím, co je tak urážející na Mariánském sloupu.

J. Jurax 15.6.2020 20:26

No, pro jedny existence, pro druhé zase neexistence onoho sloupu. A víc uražení byli asi ti druzí, protože prosadili znovuvztyčení sloupu.

H. Lukešová 15.6.2020 22:10

Tak by bylo řešení vedle katolického Mariánského sloupu vztyčit nějaký památník důležitý z protestantského hlediska, třeba sochu Jana Amose Komenského...a byla by zachována náboženská neutralita.

H. Lukešová 15.6.2020 16:17

Jinak skutečného konzervativce ze mě nedělá to, že se za "konzervativce" prohlásím. Vysvětím to na židovské tématice. v Izraeli je hlavní proud ortodoxní judaismus, ten rozhoduje o rodinných záležitostech, o konverzích a tak.

Jenže ve Spojených státech jsou většinové židovské směry reformní a "konzervativní" judaismus. Oba směry s autentickým judaismem Tóry příliš společného nemají, rozešly se s hlavní židovskou tradicí. Dá se říci, že jediným autentickým judaismem Tóry je ten ortodoxní.

No a proto to tření mezi Židy v Izraeli a ve Spojených státech. Zatímco ti izraelští jsou většinově pravicoví, konzervativní, tak ti američtí jsou většinově levicoví, liberální, čest americkým ortodoxním Židům, kteří jsoz pravicoví, prorepublikáští, nyní Trumpa volící. Konzervativce či liberála ze mě dělají skuty, ne že se za někoho prohlásím.

J. Jurax 15.6.2020 20:23

No jo, máte to celkem komplikovaně pomotané. Nezpochybňují tím však Vaše právo na názor ... :-)

J. Rojko 15.6.2020 13:45

Pane Bařinka, sloup v této podobě na Staroměstském náměstí se mi hrubě nelíbí. Jsem zdravě konzervativní, v době mého narození a po celý můj život (je mi 70 let) tam nebyl. Nevím proto, proč je tato konzervativní situace narušována něčím, co podle mne nemá žádný smysl. Kdyby se původní sloup dochoval někde v lapidáriu, neměl bych nic proti jeho znovuinstalaci. Jenže to, co tam je instalováno, není ani replika, jen dílo jednoho ambiciózního sochaře, který si tím vytváří falešnou iluzi, že si tím naplnil život, když jeho Panence Marii bylo v náruči Týnského chrámu jinak docela dobře. Jak víte, umělecké dílo si nese kontext svého vzniku, je-li, jak tvrdíte, poděkováním za záchranu Prahy, nevím, proč zrovna jen tohoto, osvobození Prahy proběhlo od té doby několik (možná by si vedle vás měli prosadit stejně velké místo vaši protivníci na pomník oslavující osvobození od tří set let utlačovatelského katolicismu). Když jsem navštívil románské památky ve Francii, překvapilo mne, kolik tam bylo v té době klášterů, dvě tři vesnice uživily svůj klášter. Tenkrát to bylo ovšem k jejich prospěchu, klášter pro své farníky byl střediskem vzdělanosti, iniciátorem prosazování progresivních metod hospodaření, nemocnicí, chudobincem, hotelem pro poutníky, v principu prostě něčím jako dnes pro civilizaci Silicon Walley. Církvi bych v takovém případě na Staroměstském náměstí reprezentaci takovéhoto postoje přál. Kdyby byla tehdejší formát, a myslela svou nabídku smíření vážně, nikoli jako zbabělé dosažení skryté převahy, vypsala by veřejnou soutěž na pomník, který tyto rysy vzájemné tolerance a porozumění dokáže vyjádřit. Takhle byl vztyčen pomník svědčící o vašem smutném konci, představuji si, že tohle je bohužel jediné, co dokážete. Na konzervatismus v ryzím slova smyslu, který dokáže tvořit hodnoty, kterých si pak vážíme staletí, na ten bohužel nemáte.

J. Kanioková 15.6.2020 14:18

Trapné

J. Friedlaender 15.6.2020 18:14

Geniální, hlubokomyslná reakce

J. Jurax 15.6.2020 20:31

Proč?

Mně ten názor přijde docela dobrý. Mohl bych s ním i souhlasit, kdyby mně ten sloup a spory kolem něj nebyly celkem lhostejné.

M. Mařák 15.6.2020 13:06

Když trochu přivřu oči a řasy víček se mezi sebou lehce proplétají na úvodní fotku článku hledě, vyvstane přede mnou skvělá vlajka matičky národů EU dobrotivé.

Ach. Tolik štěstí najednou, nebo co.

A. Nový 15.6.2020 13:51

Dostavil se orgazmus?

:-))

M. Mařák 15.6.2020 14:15

Když zdivočelá Antifa ruku v ruce s národovci zběsile chmuří, srdce globalisty radostí se tetelí.

V. Masár 15.6.2020 12:17

Neveriaco pozerám s akou fanatickou zaťatosťou sa niektorí prejavujú proti rekonštrukcii Mariánskeho stĺpa. Panna Mária je pre nich hroznejšia, ako Lenin, Stalin a Klement Gottwald dohromady. Čo to je? Neznášanlivé puritánstvo? Alebo ďalšia sorta, "progresívni" a agresívni aktivisti? Skúsme sa zamyslieť a uvedomiť si, že možno je to na dlhé roky a možno navždy, posledná novopostavená socha, ktorá odkazuje na kresťanské korene Európy. Odteraz sa sochy budú asi iba búrať. Máte odpoveď nato, čo nám zostane, ak sa všetkého, čo tvorilo našu históriu vzdáme?

J. Hybler 15.6.2020 11:11

Obnovený sloup patří mezi křesťanské symboly, které hovoří o naší kulturní a duchovní minulosti. V současné době, při snaze některých sil Evropy a okolního světa o naše specifické kulturní a duchovní obohacení, se jeví tento mariánský sloup jako připomímka naší bohaté a dostatečně pestré minulosti.

J. Kanioková 15.6.2020 14:28

1*****

H. Lukešová 15.6.2020 16:10

Ano. Ničení svých dějin, zabíjíme sami sebe.

P. Lenc 15.6.2020 10:26

Děkuji pane Bařinko, vidím to stejně.R^

O. Uživatel 15.6.2020 12:31

Uživatel požádal o vymazání
V. Masár 15.6.2020 13:47

Váš názor Vám neberiem. Ale stĺp je vernou rekonštrukciou barokovej pamiatky. Pri dnešných možnostiach grafických programov, z dochovaných častí a z dobových fotografií sa dajú rozmery určiť na centimetre presne. Samotná socha sa zachovala a sochár Váňa vytvoril jej hodnotnú kópiu. Nakoniec vytvoril kópie viacerých sôch, niektoré sú na kostoloch v Prahe. A absolútne by som stĺp neporovnával s jarmokom na Kráľovskej ceste. To čo sa tam deje je hanba magistrátu, rovnako ako grill s pečenými klobásami na mieste popraviska. To len pre tých, ktorí omdlievajú pri pomyslení, ako stĺp zneuctil pamiatku popravených.

H. Lukešová 15.6.2020 10:13

Dík. Upsala jsem se.

H. Lukešová 15.6.2020 10:14

Příspěvek pod pana Salajku...

J. Kindl 15.6.2020 9:29

Pomník M. J. Husa byl svým autorem L. Šalounem záměrně komponován jako jeho hmotová horizontální protiváha. Nyní nemá tato pomníková hora kompoziční vyvážení. Pomník stál na náměstí společně se sloupem 3 roky a čtyři měsíce. Mistr Jan Hus byl jako katolický kněz velkým ctitelem Panny Marie a napsal k ní modlitbu, která je stále aktuální, takže ani po stránce duchovní si sochy nevadily.

V. Církva 15.6.2020 9:31

Přesně tak. Jsem katolík a Jan Hus mi tam nevadí.

J. Kindl 15.6.2020 9:55

Jan Hus zemřel jako křesťan , zbožný a bezúhonný kněz S tím co dělo po jeho smrti neměl nic společného a s přijímáním pod obojím nesouhlasil by , s vražděním křesťanům , vypalováním měst, klášterů.

P. Kubáč 15.6.2020 9:12

Sloup je symbol zpupné nadvlády menšiny nad většinou, ale mladší z nás se jistě dočkají doby až budou zbytky sloupu stát v depozitáři vedle Koněva a ( bohužel i ) Churchilla.

J. Kindl 15.6.2020 9:22

Sloup je odkazem budoucím generacím, jako poděkování Panně Marii za skončení útrap třicetileté války. vrchol sloupu nezdobila Panna Marie Vítězná, oslava vítězství, nýbrž Panna Marie Immaculata, neposkvrněná. Symbol to míru, lásky, odpuštění a smíření. Pražští radní a císař Ferdinand III., mecenáši stavby sloupu tak předběhli svou dobu. Sloup prvoplánově neoslavoval pouze vítězství, respektive ubránění Prahy před Švédy v roce 1648, ale byl především prosbou o odpuštění a smíření znesvářených stran, jejichž počínání zapříčinilo během pouhých tří desetiletí smrt statisíců lidí. Toto jsou hodnoty, které by neměly být cizí ani dnešnímu člověku.

V. Církva 15.6.2020 9:30

Tak to napíšu tak aby jste to i vy pochopil. Boj proti sloupu Churchilům, vaše přání zrušit sloup je negativismus, vyvolávání rozporů a nenávisti mezi lidmi! Není to oprávněná obrana před diskriminací (jak se dnes musí bránit lidé před politickou korektností a jsou už vyhazováni z universit...)

Mariánský sloup nikomu neublíží a nebyl "znovupostaven" proti protestantům. Pokud proti někomu, byl teď postaven maximálně proti jednomu - Satanu.

Pokud Vám vadí, asi té nenávisti skutečně vadí a to je dobře. Pak tam má stát. Hledání třídního nepřítele = komunisti, večné ukřivdění = palestinští Muslimové, hrabání se v údajné diskriminaci černochů v době jejich pozitivní diskriminace proti tomu se tyto sloupy staví - proti projevům Satana. V Bibli je to dobře napsáno. On byl vrah a lhář.