18.6.2024 | Svátek má Milan


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Sloup je jenom záminka

Ve čtvrtek 4. 6. 2020 byl na pražském Staroměstském náměstí po takřka 102 letech od jeho stržení znovu vztyčen mariánský sloup. Je podivuhodné, jaké vášně a kontroverze dokáže dodnes obnova jednoho barokního díla vzbudit, jaké kategorické odsudky odkazující k událostem starým takřka čtyři století dokáže vyvolat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Klepetko 16.6.2020 0:47

:-)

Nejste sama. Pravda je ale ve skutečnosti prostá a ve své podstatě neverbální. Takže z diskuze dnes už asi nevzejde!

Dobrou noc.

H. Lukešová 15.6.2020 23:08

I já si velmi vážím pana kardinála Dominika Duky. A Kalouskovo povídání, že vystoupí z Katolické církve kvůli volbě paní Lipovské, praktikující katoličky, je no úsměvné, prý se z Katolické církve podle kanonického práva vystoupit nedá, nicméně na druhé straně každý člověk může fakticky ve skutečnosti z té které církve odejít a nechat se pokřtít znovu v jiné církvi. Takže jsem se nějak do toho zamotala a jsem z toho jakýsi janek.

V. Klepetko 15.6.2020 22:37

Ta poslední věta by se dala interpretovat velmi nebezpečným způsobem :-))

Myslím, že katolíci si poradí i bez našich doporučení - ta struktura je natolik starobylá a úctyhodná, že to jistě zvládne. Mé sympatie jsou na straně Duky - Halík mi přijde neempatický, nevlídný k roztodivným zoufalcům a příliš nemilosrdný k hříšníkům: ty je třeba léčit slovem, neostrakizovat, nemoralizovat, nevykazovat, neumlčovat, nepohrdat jimi...

Chtělo by to nějakého českého katolického pátera Jakuba že Hry se skleněnými perlami written by Herman Hesse... Zatím se nám tu ale derou do popředí spíše Savonarolové a vztyčují nám tu své vítězné sloupy :-))))

H. Lukešová 15.6.2020 22:10

Tak by bylo řešení vedle katolického Mariánského sloupu vztyčit nějaký památník důležitý z protestantského hlediska, třeba sochu Jana Amose Komenského...a byla by zachována náboženská neutralita.

H. Lukešová 15.6.2020 22:08

Ano, katolická církev v ČR je na rozcestí, mezi vlasteneckým proudem kardinálem Dominikem Dukou, či ultralevicovým vítačem, dá se říci imámem Tomášem Halíkem, který potírá svobodu slova. Vyjádřil se, že by lidem, kteří měli na tričku logo s přeškrtnutou mešitou, přijímání nikdy nedal. Halík hájí zájmy migrantů a muslimů, ne Čechů a křesťanů. Katolická církev by si měla udělat v České republice pořádek.

H. Lukešová 15.6.2020 21:46

Tak jistěže nás germanizace neminula. Protestanti jak katolíci, oba pocházeli z německy mluvících zemí. Já jen píši, že ani s protestanty, většinově s luterány, bychom rozhodně "nevyhráli"...

V. Klepetko 15.6.2020 21:27

Pavel? Věřím že post factum ano, asi to nechce hrotit. Tomu rozumím. Původně tam ten sloup ale Pavel vůbec nechtěl - a psal tu o tom na Psu s velkou vášní a humorem!

Možná že se s tím také časem smířím.. . Teď to ale vnímám jen emotivně jako "podpásovku" - a symbol nesvornosti.

P. Han 15.6.2020 21:08

Podpořil pan Vandas, ač není katolíkem.

V. Klepetko 15.6.2020 20:56

... "d"...

A na tom mariánské sloupu v Praze vidím v těchto dnech stát spíše Júdit. A každý z nás, Pražanů, je Holofernes :-)))))

V. Klepetko 15.6.2020 20:48

Tak to tedy už raději ta Marie...

Ale musela by nás oslovit nějak jinak než "vítězná", nějak takhle:

https://images.app.goo.gl/pjAEMYxTBrW8taod9

Katolíci nám dnes vztyčují symbolický vítězný sloup v době, kdy vítězství je v nedohlednu... Fake news? :-))))))))

V. Klepetko 15.6.2020 20:40

Máš zajímavý způsob kladení otázek :-)))) Nejsi náhodou metodicky ovlivněn Václavem Moravcem? :-)))))

Sloup mi vadí mnohem více, než tanečky kolem Koněva - připadá mi téměř jako symbol jakési protiTGM kontrarevoluce, dokonce téměř protijozefínské kontrarevoluce! Návrat do doby modelářství, kultu, informačních pánů a informačních poddaných... Možná že ale trochu přeháním.

"Chřipka" možná působí na psychiku více než si myslíme.. Možná že ve skrytu působila již v Lisabonu a celá EK je "pod vlivem" již léta...

J. Jurax 15.6.2020 20:31

Proč?

Mně ten názor přijde docela dobrý. Mohl bych s ním i souhlasit, kdyby mně ten sloup a spory kolem něj nebyly celkem lhostejné.

J. Jurax 15.6.2020 20:26

No, pro jedny existence, pro druhé zase neexistence onoho sloupu. A víc uražení byli asi ti druzí, protože prosadili znovuvztyčení sloupu.

J. Jurax 15.6.2020 20:23

No jo, máte to celkem komplikovaně pomotané. Nezpochybňují tím však Vaše právo na názor ... :-)

J. Jurax 15.6.2020 20:21

Kdežto když zvítězili Habsburkové, neminula nás taky. A navíc katolizace.

J. Jurax 15.6.2020 20:18

No, nešlo o morový sloup.

Kupříkladu Wiki praví - cituji - sloup nechal na Staroměstské náměstí postavit v roce 1650 císař Ferdinand III. jako poděkování Panně Marii za obhájení Prahy před švédskými vojsky v roce 1648.

Já jen dodám, že Panna Maria se obrany proti Švédům nezúčastnila, jsouc tehdy víc jak jedenapůl tisíciletí po smrti. Ale to už tak s pomníky někdy bývá.

Že byl sloup později chápán jako symbol habsburské poroby je už jiný problém.

M. Mařák 15.6.2020 20:00

Tím máš na mysli tu chřipku, která u nás vlastně nebyla a kvůli které Babiš vytvořil rekordní zásek do státního rozpočtu ve stylu zdroje jsou?

Ale jinak souhlas, ty výroky kolem Koněva a tak byly sice z mého pohledu srandovní, ale uznávám, že poněkud přehnané.

H. Lukešová 15.6.2020 19:50

Navíc, když by zvítězili němečtí protestanti pod Fridrichem Falckým, násilná germanizace by naše drahocenné české území neminula.

V. Klepetko 15.6.2020 19:39

Myslím, že když je epidemie, tak by se pod rouškou koronavirové tmy nemělo nic bourat ani "obnovovat".

Normální demokratický dialog je totiž v takových podmínkách komplikovaný.

Je to takové... málo velkorysé... Malé. Spíše slabost, než "vítězství"...

V. Klepetko 15.6.2020 19:31

Paní Lukešová, ten Mariánský sloup byl součástí našich dějin a mrzí mě, že byl strhnut. Obávám se ale, že symbolická hodnota jeho "restaurace" je dnes pro každého našince jiná - a proto ten sloup nesjednocuje - ale rozděluje. Měli to katolíci zapotřebí právě dnes?

Starozákonní příběhy jsou poučné a krásné. Patříte k mourému a překrásnému národu!

H. Lukešová 15.6.2020 19:17

Pane Klepetko, mně je celkem Mariánský sloup ukradený, tahle tématika se mě tolik nedotýká, ale když opilá lůza strhla památku, tak je na druhé straně spravedlivé, že byl Mariánský sloup znovu obnoven.

Etický kodex judaismu je také krásný. Judaismu se vyčítá, že je zákonický, zkostnatělý, že nezná odpuštění atd, ale co takhle příběh Josefa a jeho bratrů, kteří ho ze žárlivosti a nenávisti prodali do otroctví? Kdyby byl Josef krutý a mstivý, mohl nechat své bratry popravit, tedy poté, co získal významné postavení u faraona. Není tohle motiv odpuštění?

M. Mařák 15.6.2020 18:52

Já bych tam raději postavil kopii klecové těžní věže dolu Darkov, nebo obří menhir jako ten temný satanův pyj v Brně, nebo tak něco, to by ale asi neprošlo, což chápu.

M. Mařák 15.6.2020 18:48

Zaznamenal jsem i jinou skutečnost a to ať již u té sochy Koněva, nebo u toho Mariánského sloupu. Vše proběhlo ve striktně demokratickém rámci a příslušné instituce o tom hlasovaly a nějak se rozhodly i když ta forma exekuce byla u té normalizační sochy poněkud přehnaná, to nepopírám.

Všiml sis, že nejvíce vyskakují právě ti, kteří mají plnou hubu řečí o havlistech a chvilkařích a podobně, že dělají politiku z ulice a nerespektují demokracii?

V. Klepetko 15.6.2020 18:45

Křesťanství všech vyznání ale vychází z velmi podobného základu - i těch prvních šest koncilů máme společných. Kdybych to chtěl s něčím srovnat, tak křesťanské konfese jsou jako planety jedné sluneční soustavy - ale islám je jak Aldebaran, judaismus - ten je jako Sirius, buddhisté - to už je ale úplně jiná galaxie. A Kelt Martin - ten je sice pořád součástí našeho multiverza, ale už je to paralelní vesmír jakýsi :-)

Ono i uvnitř judaismu je mnoho zajímavých myšlenkových směrů, krásná je například mistická Kabalay uvnitř islámu je zase třeba súfismus... Svět je prostě rozmanitý. Takže proč vlastně tam musí být zrovna ten sloup na tom Statomáku? Když žádnou sjednocující křesťanskou myšlenku nevyjadřuje?

Aby měl radost Kelt Martin Mařák? :-)))

V. Klepetko 15.6.2020 18:32

Ano, s větším nadhledem - s tím souhlasím. Ten ale chyběl na více stranách v tomto sporu, ten nadhled...

Jinak, chápu že pohani ten sloup vítají :-)))

M. Mařák 15.6.2020 18:17

Navíc mezi těmi popravenými "českými" pány byla fůra Němců, co česky nekvákli ani slovo...

J. Friedlaender 15.6.2020 18:14

Geniální, hlubokomyslná reakce

H. Lukešová 15.6.2020 18:09

Pomník. který by sjednotil všechny křesťany nemůže existovat, protože křesťanská víra není jednotná. Katolíci, řada protestantských směrů, pravoslavní. A která křesťanská církev je ta pravá? Tak jak nemůžou existovat jednotný kostel...mezi katolickými a protestantskými kostely jsou přece veliké rozdíly.

Stejný nesmysl, pro změnu genderický, je unisex toaleta. Neexistuje jednotné pohlaví, že...tak neexistuje jednotné křesťsnství, ani jednotný judaismus. Proč všechno sjednocovat, život je nádherný v rozdílnostech.

H. Lukešová 15.6.2020 18:03

Víte pane Davide, kdyby měli např. Židé demolovat pomníky lidem, kteří jim nějakým způsobem ublížili, tak jak konají černoši a ta levicová sběř z Antify, museli by jich hodně zdemolovat, protože Židé byli pronásledovaní tu ze strany kříže tu ze strany půlměsíce. Jenže Židé nejsou jako běsnící ultralevicová verbež, která zná jen násilí a terorismus.

M. Mařák 15.6.2020 17:46

Podpořil jsem ji tady já, ač nejsem křesťanem, a ta semitská víra, jež byla do Evropy importovaná odkudsi z Blízkého Východu je mně ukradená. Mariánský kult je mně však sympatický, neboť má mnohem hlubší kořeny a vine se skrze mnohá náboženství.

Myslím si, že je k tomu třeba přistupovat s větším nadhledem, než je ten žabomyší čecháčkovsko národovecký spojený s antifismem a tak.