26.6.2024 | Svátek má Adriana


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Sloup je jenom záminka

Ve čtvrtek 4. 6. 2020 byl na pražském Staroměstském náměstí po takřka 102 letech od jeho stržení znovu vztyčen mariánský sloup. Je podivuhodné, jaké vášně a kontroverze dokáže dodnes obnova jednoho barokního díla vzbudit, jaké kategorické odsudky odkazující k událostem starým takřka čtyři století dokáže vyvolat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Klepetko 15.6.2020 17:18

Smutný příběh, ten (ne)vítězný sloup na Staromáku...

Člověk by řekl, že z konzervativního pohledu by nám nejvíce mělo záležet na tom, aby tu bylo mezi námi co nejvíce občanů, kteří ctí křesťanské etické základy naší civilizace. Jednou z možných cest by mohla být postupná přirozená a nenásilná evangelizace naší společnosti - v Evropě nebývale a disproporčně - sekularizované. Každý křesťan by proto měl být tak trochu misionář... V duchu tolerance, vzájemného odpuštění a zasypání příkopů mezi kdysi znesvářenými konfesemi.

Jak se z tohoto pohledu jeví ta replika sochy? Podpořil ji snad v Praze nebo zde v diskuzi někdo, kdo není katolíkem? Sjednocuje křesťany, nebo je rozděluje? Co vlastně symbolizuje dnes? Vítězství? Koho nad kým? Proč se tak radují Kelti? Proč mi spíše připadá, že provokativní vztyčení toho sloupu je něco jako posprejování sochy síra Winstona Churchilla? Jde o rušení klidného stavu, nový svár, vyprovokovaný sektáři mezi katolíky...

Jsem z toho symbolicky vztyčeného prostředníčku v centru Prahy velmi smutný. Ano, vedle Husa tam ta vertiláka chyběla. Proč ale musí být tak bezduchá a ošklivá? Proč nemohla být Marie vyjádřena jazykem, umělecky i duchovně srozumitelným dnes? Například takto:

https://images.app.goo.gl/pjAEMYxTBrW8taod9

!?

F. Ogáv 15.6.2020 17:07

Debilní příspěvek vyzvracel On, Davide. Sloup nebyl postaven na oslavu popravy českých pánů, ale po překonání morové rány. Z jejich příspěvku přímo čiší jejich vztek, malost a uprděnost. Tím, že namlátějí tisíc vykřičníků za jejich zvratek to nespravěj.

L. David 15.6.2020 16:43

Kdyby vám, Bařinko, v roce 1621 habsburský panovník ve spolupráci s katolickou náboženskou organizací (prý církví) nechal popravit vašeho pra-pra předka, taky byste napsal tak debilní článek???

Pokud ve své omezenosti nevíte, jakou moc mají symboly, buďte té přenesmírné lásky a nevyjadřujte se k záležitostem, kterým evidentně nerozumíte !!!!!!!!!!

H. Lukešová 15.6.2020 16:17

Jinak skutečného konzervativce ze mě nedělá to, že se za "konzervativce" prohlásím. Vysvětím to na židovské tématice. v Izraeli je hlavní proud ortodoxní judaismus, ten rozhoduje o rodinných záležitostech, o konverzích a tak.

Jenže ve Spojených státech jsou většinové židovské směry reformní a "konzervativní" judaismus. Oba směry s autentickým judaismem Tóry příliš společného nemají, rozešly se s hlavní židovskou tradicí. Dá se říci, že jediným autentickým judaismem Tóry je ten ortodoxní.

No a proto to tření mezi Židy v Izraeli a ve Spojených státech. Zatímco ti izraelští jsou většinově pravicoví, konzervativní, tak ti američtí jsou většinově levicoví, liberální, čest americkým ortodoxním Židům, kteří jsoz pravicoví, prorepublikáští, nyní Trumpa volící. Konzervativce či liberála ze mě dělají skuty, ne že se za někoho prohlásím.

H. Lukešová 15.6.2020 16:10

Ano. Ničení svých dějin, zabíjíme sami sebe.

H. Lukešová 15.6.2020 16:04

Tito skutečně ano. Nevím, co je tak urážející na Mariánském sloupu.

M. Mařák 15.6.2020 15:58

To jo, tihle národovci, nebo jak ai to teď ti konzervativci říkají, s antifou a marxisty nejrůznějšími, to je jedna stejná banda, jářku a tak.

T. Zajicova 15.6.2020 15:34

Bylo by užitečné pane Rojko, autentické baroko definovat. Jakékoli umělecké vyjádření je spojeno se svojí dobou. Když se nad tím zamyslíte, jak autentický je dnešní surrealismus, který je jako umělecký směr dávno mrtev? Doba na kterou surrealismus reagoval je za námi. Jinými slovy jak autentický je pro dnešního umělce abstint? Melancholie? Určitě. Mariánský sloup je zcela pozitivní událost čisté z politického úhlu, když západní svět ničí a vandalizuje svou vlastní historii, Češi vandalismus napravují.

H. Lukešová 15.6.2020 15:28

Ano, pravda, samé obrazoborectví, odstraňování konefederačních vlajek, odstraňování soch "otrokářů". Novodobé neomarxistické šílenství. Ničení soch bílých vědců ve Velké Británii, poničení sochy Churchilla v Praze, prý byl rasistou. To všechno šílenství páchají s radikalizovanými černochy také bílí neomarxisté, ultralevicoví představitelé Antify, což nejsou nic jiného než-li teroristé.

A kdokoliv proti něčemu takovému cekne je rasistou. Situace dospěje do roviny, že učení "bílé historie", tj. velkých bílých mužů bude zakázána. Úspěchy křesťanství se zamlčují, o islámu se smí mluvit jen s v superlativech a o Izraeli se budou učit jen ty nejhorší věci, jak ti zlí Židé vyháněli nevinné Araby a o holocaustu se učit nebude. Jinak jen v JAR tisíce bílých farmářů po zrušení aparteidu přišlo o život, včetně jejich žen, které byly samozřejmě nejdříve černochy znásilněny a pak zavražděny. Jenže já jsem samozřejmě rasistka, když tohle píši.

Je zajímavé, jak se proti Mariánskému sloupu staví jinak pravicoví protestanté s ultralevičáky z Antify. Navíc násilná protestantizace se od násilné katolizace příliš nelišila. Takže ukřivděnost a uplakanost protestantů není na místě. Stejně tak by katolíci mohli protestovat proti vyučování francouzské revoluce, protože pod sekyrou během revolučního běsnění skončilo tisíce katolíků, pokud je mi známo. Katolíci byli během francouzské revoluce nejpronásledovanější skupinou obyvatelstva.

Navíc, co vím, je, že, Luther založil novou církev, protože byl vrahem, skrýval se dlouhou dobu u různých německých knížat a to jeho učení, že můžeme hřešit, jak chceme, hlavně když věříme, no to by byl pěkný Bůh, který by schvaloval vraždy, znásilňování, jen když věříme v Boha, to by se Bůh příliš nelišil od toho Boha v Koránu Alláha. A byly to protestantské církve, které zakládaly spojenectví s Osmanskou muslimskou říší při jejich dobyvačném tažení Evropou.

J. Rojko 15.6.2020 14:55

Autentické baroko je vítáno, něco, co je vydáváno za baroko, za usmíření, a není ani jedno z toho, to je problém.

T. Zajicova 15.6.2020 14:47

Pojmenování objektů má zásadní charakter. Adam dostává do rukou moc pojmenovat vše stvořené. Umění je otázka reprezentace viděného, prožitého, náboženského, historického záznamu. Socha Napoleona pak do sebe soustředí reprezentaci epochy, nejen existující historické osoby. Proto jména nenáviděných faraonů zmizela po konci jejich vlády ze všech obelisků. Zda se, že vyspělé civilizace mají tendence ničit svojí vlastní minulost. Katolická církev zanechala po sobě v Čechách obrovské umělecké a kulturní bohatství v každém městě, v každé vesnici a na mnohém rozcestí. Co by zůstalo po likvidaci všeho katolického v Čechách? Jaký smysl má odpor k Mariánském sloupu pro Čecha, který je obklopen ze všech stran katolickou architekturou? Jinými slovy, argumentace, k tomu aby byla efektivní, musí být konzistentní.

J. Kanioková 15.6.2020 14:28

1*****

J. Kanioková 15.6.2020 14:27

1*

J. Kanioková 15.6.2020 14:18

Trapné

M. Mařák 15.6.2020 14:15

Když zdivočelá Antifa ruku v ruce s národovci zběsile chmuří, srdce globalisty radostí se tetelí.

A. Nový 15.6.2020 13:51

Dostavil se orgazmus?

:-))

A. Nový 15.6.2020 13:50

Ten komoušký monumet už přejmenován byl, lidé mu říkali "fronta na maso". Vaše hlava by tam byla taky vhodná. A její zhotovení by bylo jednodušší, vy slintalo.

:-))

V. Masár 15.6.2020 13:47

Váš názor Vám neberiem. Ale stĺp je vernou rekonštrukciou barokovej pamiatky. Pri dnešných možnostiach grafických programov, z dochovaných častí a z dobových fotografií sa dajú rozmery určiť na centimetre presne. Samotná socha sa zachovala a sochár Váňa vytvoril jej hodnotnú kópiu. Nakoniec vytvoril kópie viacerých sôch, niektoré sú na kostoloch v Prahe. A absolútne by som stĺp neporovnával s jarmokom na Kráľovskej ceste. To čo sa tam deje je hanba magistrátu, rovnako ako grill s pečenými klobásami na mieste popraviska. To len pre tých, ktorí omdlievajú pri pomyslení, ako stĺp zneuctil pamiatku popravených.

J. Rojko 15.6.2020 13:45

Pane Bařinka, sloup v této podobě na Staroměstském náměstí se mi hrubě nelíbí. Jsem zdravě konzervativní, v době mého narození a po celý můj život (je mi 70 let) tam nebyl. Nevím proto, proč je tato konzervativní situace narušována něčím, co podle mne nemá žádný smysl. Kdyby se původní sloup dochoval někde v lapidáriu, neměl bych nic proti jeho znovuinstalaci. Jenže to, co tam je instalováno, není ani replika, jen dílo jednoho ambiciózního sochaře, který si tím vytváří falešnou iluzi, že si tím naplnil život, když jeho Panence Marii bylo v náruči Týnského chrámu jinak docela dobře. Jak víte, umělecké dílo si nese kontext svého vzniku, je-li, jak tvrdíte, poděkováním za záchranu Prahy, nevím, proč zrovna jen tohoto, osvobození Prahy proběhlo od té doby několik (možná by si vedle vás měli prosadit stejně velké místo vaši protivníci na pomník oslavující osvobození od tří set let utlačovatelského katolicismu). Když jsem navštívil románské památky ve Francii, překvapilo mne, kolik tam bylo v té době klášterů, dvě tři vesnice uživily svůj klášter. Tenkrát to bylo ovšem k jejich prospěchu, klášter pro své farníky byl střediskem vzdělanosti, iniciátorem prosazování progresivních metod hospodaření, nemocnicí, chudobincem, hotelem pro poutníky, v principu prostě něčím jako dnes pro civilizaci Silicon Walley. Církvi bych v takovém případě na Staroměstském náměstí reprezentaci takovéhoto postoje přál. Kdyby byla tehdejší formát, a myslela svou nabídku smíření vážně, nikoli jako zbabělé dosažení skryté převahy, vypsala by veřejnou soutěž na pomník, který tyto rysy vzájemné tolerance a porozumění dokáže vyjádřit. Takhle byl vztyčen pomník svědčící o vašem smutném konci, představuji si, že tohle je bohužel jediné, co dokážete. Na konzervatismus v ryzím slova smyslu, který dokáže tvořit hodnoty, kterých si pak vážíme staletí, na ten bohužel nemáte.

M. Mařák 15.6.2020 13:06

Když trochu přivřu oči a řasy víček se mezi sebou lehce proplétají na úvodní fotku článku hledě, vyvstane přede mnou skvělá vlajka matičky národů EU dobrotivé.

Ach. Tolik štěstí najednou, nebo co.

O. Uživatel 15.6.2020 12:31

Uživatel požádal o vymazání
V. Masár 15.6.2020 12:17

Neveriaco pozerám s akou fanatickou zaťatosťou sa niektorí prejavujú proti rekonštrukcii Mariánskeho stĺpa. Panna Mária je pre nich hroznejšia, ako Lenin, Stalin a Klement Gottwald dohromady. Čo to je? Neznášanlivé puritánstvo? Alebo ďalšia sorta, "progresívni" a agresívni aktivisti? Skúsme sa zamyslieť a uvedomiť si, že možno je to na dlhé roky a možno navždy, posledná novopostavená socha, ktorá odkazuje na kresťanské korene Európy. Odteraz sa sochy budú asi iba búrať. Máte odpoveď nato, čo nám zostane, ak sa všetkého, čo tvorilo našu históriu vzdáme?

M. Valenta 15.6.2020 11:41

např. nedávno podali trestní oznámení na zdravotnici co si dovolila upozornit na rozpory mezi vládními proklamacemi a skutečným stavem zásobování. Ale to bude pod vaši rozlišovací schopností.

J. Hybler 15.6.2020 11:11

Obnovený sloup patří mezi křesťanské symboly, které hovoří o naší kulturní a duchovní minulosti. V současné době, při snaze některých sil Evropy a okolního světa o naše specifické kulturní a duchovní obohacení, se jeví tento mariánský sloup jako připomímka naší bohaté a dostatečně pestré minulosti.

V. Církva 15.6.2020 10:37

K Vašemu poslednímu odstavci. To jsou sekty. Ne každý kdo se schovává za Krista je Křesťan. Jinak osobně zase moc nevím o protestantech, ale současný přístup katolické církve a jejich vedení k Židům je velmi pozitivní. Nejen o Velikonocích se za ně modlíme. Probíhá s Židy komunikace A pokud bývalý papež Benedikt napsal předmluvu ke knize židovského autora Proč nejsem Křesťan, asi to taky něco znamená. Samozřejmě jako v každé společnosti jsou jednotlivci co na Židy nadávají. Alespoň v ČR ale nejsou mezi kněžími a nevím o katolickém hnutí proti Izraeli. Možná Halík ale to je jen imám s maskou katolíka.

I tak si troch rýpnu. Židovství je zajímavé především dlouhou tradicí víry v Boha a národem k Bohu vychovávaným..Ježíš ale jasně řekl, že přišel židovskou víru pozvednout. Židovství je tedy zastarelé :-). Ale když Vás oslovuje.... někdo je Budhista, jiný Hinduista a cíl společný.

P. Lenc 15.6.2020 10:26

Děkuji pane Bařinko, vidím to stejně.R^

J. Zmek 15.6.2020 10:14

Lépe bych to nenapsal. Jak mohou o smíření hovořit ti, kteří zavedli na 150let tuhý režim, kde se protestantismus nejenom neodpouštěl, ale tvrdě trestal. A to v zemi kde před rokem 1620 byla většina lidu utrakvistického vyznání. To, že je to dnes již jen historie je sice pravda, ale na spáchaných křivdách to nic nemění. A znovuinstalovaný sloup tyto křivdy zcela zbytečně opět evokuje.

H. Lukešová 15.6.2020 10:14

Příspěvek pod pana Salajku...

H. Lukešová 15.6.2020 10:13

Dík. Upsala jsem se.

V. Církva 15.6.2020 10:11

Přečtite si článek znova a zapojte u toho rozum. Píše se tam o černobílém vidění. Náboženské války znamenaly smrt na obou stranách. Vraždili Husité (zajděte na Velehrad a nechte si povykládat jak mydlili mnichy) a jako reakce vraždili křižáci. 30 letá válka totéž. Nakonec u nás vyhráli katolíci.

Souhlasím s tím že půda a majetky českých pánů šla do rukou cizáků. Lichtenštejni se radovali. Jenže už neradují. Historie k nim byla spravedlivá a o majetky u nás snad už natrvalo přišli.

Ale na vrcholu mariánského sloupu není Lichtenštejn. Je tam panna Maria. Pokud to měl být symbol vítězství tak Božího nebo ještě snad katolického. Na tom náměstí je i Jan Hus. Není jisté že katolíci ani protestanté jsou ti nejlepší. A proto tam patří symboly obou.