10.5.2024 | Svátek má Blažena


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Půjde to bez Boha?

Debaty o imigraci jsou v plném proudu v Evropě i u nás. Kdykoli se na serverech, na nichž je možno pod články diskutovat, objeví článek na toto téma, ihned vyvolá bouři odpovědí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Z. Frys 15.8.2015 11:35

Re: Jak na islám?

Ano, pane Sovo, a opět se hodí připomenout slova M. Luthera: "Rozum je největším nepřítelem víry". Vy to umíte přelozit hezky doslovně...

J. Hruška 15.8.2015 13:46

Re: Jak na islám?

Luther taky parafrázoval: "Jozue zastavil slunce, ne Zemi". To abychom věděli kdo má rozum, pánové Frys a Sova. Josef.

J. Sova 15.8.2015 14:25

Re: Jak na islám?

Smysl vašich vět mně naprosto uniká. Nevznikly vaše věty nějakým výbuchem tiskárny?

D. Stirský 15.8.2015 9:24

A pak: Bůh není pohádková bytost,

jako třeba vodník nebo divoženka. I mnozí astronomové, kosmologové, fyzikové atd., tedy vědci s velkým "V" v něj věří. Credo quia absurdum est, řekl Tertulián. Já praktikující křesťan nejsem, do kostela nechodím, v Kristovo božství nevěřím resp. o něm silně pochybuji. Ale věřím v to, že Bůh stvořil vemír jako veliké sudoku či částečně předvyplněnou křížovku a že je na nás doplnit prázdná políčka.

Z. Frys 15.8.2015 11:37

Re: A pak: Bůh není pohádková bytost,

Těmi vědci máte zřejmě na mysli kosmologa A. Eddingtona. Jinak moc věřících fyziků neznám. Naopak, nejvýznamnější fyzikové, např. R.Feynman, S.Weinberg, P. Dirac, P. Higgs, L. Landau, S. Glashow, S. Hawking, L. Krauss a plejáda dalších jsou ateisté. A připočtěte panteisty jako A. Einstein či filozofa B. Spinozu (panteismus je jen přikrášlený ateismus). Znám osobně desítky fyziků a nedokážu si vzpomenout na jediného, který by nebyl ateista. Vlastně ano, na J. Grygara.

Dále v diskuzích panuje rozšířený mýtus, že neexistuje nositel Nobelovy ceny muslimského vyznání. Tím se opomíjí Nobelova cena za fyziku pro vynikajícího pákistánského teoretického fyzika Abduse Salama.

J. Chaloupka 15.8.2015 11:42

Ale zas tak moc jich není, srovnejte s Izraelci,

spíše je to výjimka, která potvrzuje pravidlo.

Z. Frys 15.8.2015 11:52

Re: Ale zas tak moc jich není, srovnejte s Izraelci,

samozřejmě,  je jen jeden. Jiného islámského fyzika nobelistu neznám. Ovšem stejně si myslím, že ve skutečnosti byl ateista a k islámské sektě Ahmadija se hlásil jen proto, že přihlásit se k ateismu v islámském světě je prakticky rozsudek smrti...

D. Stirský 15.8.2015 9:16

Paradox

Lze předpokládat, že rodiče, prarodiče nebo praprarodiče mnohých diskutérů byli praktikující křesťané - je jedno, jaké denominace. Tj. že chodili do kostela. A tam jim pan farář či pastor určitě čas od času přečetl něco z Matouše: Třeba ono (necituji přesně: byl jsem hladový a dali jste mi najíst, byl jsem nahý a oblékli jste mě...). Nebo jim četl podobentsví o samaritánovi. A výsledek? Na netu čtu v souvislosti s migranty nejčastěji výrazy, jako postřílet, zakázat, postavit zeď, poslat zpátky, kvóty, vyžírkové, potopit, zamezit, vyhnat, neziskovky zakázat... Vím, že situace není jednoduchá, ale článek o běžencích, kde by se psalo také o obyčejném soucitu, lásce k bilžnímu - takový je jeden z 30 a ještě je následně jeho autor označen za Havlistu, sluníčkáře, pravdoláskaře, multi-kulti... A tak na místo Nového zákona se inspirujeme knihou Mein Kampf. Pikantní také je, že většina z diskutujících včetně novinářů a různých "analytiků" nikdy žádného migranta neviděla, ale přesto vědí, že co uprchlík, to nepřizpůsobivý fanatický líný muslim, který jde dojit náš sociální systém. Paušalizace a kolektivní vina - to je typické pro totalitní systémy. Jseš Žid? Do plynu s tebou. Jsi nedělnického původu? Do gulagu! Jsi polský důstojník? Postřílet (Katyň). Jsi homosexuál? Růžový trojůhelník a do lágru! A vůbec: je to jako třeba se sv. Václavem. Víme o něm bezpečně pár informací, které se vejdou na půl stránky. Přesto o něm píšeme mnohasetsteánkové monografie. Totéž platí pro běžence: Většina z nás žádného neviděla, nemluvila s ním, nevíme o nich skoro nic a přesto píšeme, píšeme a píšeme.A víme, jak to má být, co se má udělat...

V. Vaclavik 15.8.2015 11:10

Re: Paradox

Kdyz my je mame individualne poznavat, at oni prichazeji individualne, a s pozadanim a s patricnymi papiry sve zeme, jako jsme prichazeli my do jinych zemi.

Soucasna situace je ta, ze oni nas svym nelegalnim prichodem de fakto znasilnuji! Spolehaji na to nejhorsi co tu mame - na nas kolektivismus, kterym jsme znasilnovani konat dobro pro jine, pro nase obcany, a proc to nevyuzit a prizivit se na tom. Ti dnesni utecenci jsou analogii nasich cikanu utecenych do Anglie, do Kanady. A jak tyto zeme na to reagovaly, ty tak vyspele co se imigrace ze tretiho sveta tyka.

To s tim osobnim poznavanim, ten vas pokrytecky 'individualismus', jsou jen kecy a vy to dobre vite. Lide maji oci a usi a umi se poucit z prikladu z jinych zemi, kde se vselijakym utecencum z te nejprimitivnejsi casti sveta otevreli. 

Ten dnesni radikalismus neni zpusobeny jen tou naplavou nasilniku, ale je to dlouhodoba vec, zivena nasim nasilnickym kolektivismem s tou jeho nasilnickou 'solidaritou' s ostatnimi, s kymkoli, az do sameho sebezniceni! Je cas, aby lide rekli takovym jako vy hlasite NE!

J. Chaloupka 15.8.2015 11:45

Otázka je: kdo je náš bližní?

Pro mne je to rodina, přátelé, spolužáci, možná i Češi a jsem-li v USA třeba Evropané. Ale rozhodně to nejsou Eritrejci, Nigerijci, Gambijci, dokonce ani Pakistánci nebo Afgánci. Takže pro bližní ano, ale pro cizí ne. To je jednoduché. A kdo je váš bližní?

O. Kadlec 15.8.2015 13:35

Re: Otázka je: kdo je náš bližní?

Chyba.

Aspoň z křesťanskýho hlediska. Ježíš řekl, že se bližním /archaické slovo bohužel/ máte stát, když máte příležitost. Třeba klukovi z Afriky.

Pokud to máte předem tak rozhodnuto, že Češi jó a Tataři né - tak to je právě to, co Ježíš ve známém příběhu kritizoval. Kdyby to byl váš postoj až do důsledku, tak byste to bral po sicilsku: člen famílie, zločinec, je bližní - cizinec, třebas spravedlivý, nikoli.

J. Kanioková 15.8.2015 23:47

Re: Otázka je: kdo je náš bližní?

Naprostý souhlas !

J. Hruška 16.8.2015 8:53

Re: Otázka je: kdo je náš bližní?

Ano, farizejská otázka, kdo je bližní?? Uniká podstata přikázání: Miluj bližního svého jako sebe samého!! Otázka zní: Miluji sebe samého?? kdo jsem já sám, miluji dostatečně a až nakonec koho. Farizeové, pokrytci již máte svou odměnu! Josef.

M. Pernický 15.8.2015 18:49

Re: Paradox

Používáte příliš silna slova,samozřejmě že jsem neviděl ani Stalina ,Hitlera a ted abych výjmenoval  neviditelné vrahy. Takže jsem neviděl muslima tak nemam právo pochybovat.

K. Janyška 15.8.2015 8:57

Existenci Boha je možno připustit jen 50 na 50.

Nic jiného pro vědecku práci, tedy nejvýše možný intelektuální výkon lidstva, ono více neví, nelze připustit  do doby, než se prokáže to nebo to v této věci. Něco jiného je však funkce a názory věřících. Pro ně je a hotovo. Proto války, proto lidské utrpení. Mám svůj vlastní  návrh :

K. Janyška 15.8.2015 8:57

Re: Existenci Boha je možno připustit jen 50 na 50.

Kajanovo paradigma  a podnět k revoluci v myšlení.

Jen věda nám může říci, co si máme myslet. Je nejvýše možným intelektuálním výkonem lidstva a ten, kdo může vědět ještě více, není žádný z lidí, ale jen Bůh. Pojďme tedy k němu. Pojďme se ho společně zeptat, jak se věci mají. Nám, nevěřícím, nebo věřícím v něho jen 50 na 50, to může být jedno a vy, věřící, nám jistě Boží pravdu  zprostředkujete. Vždyť   podle věřících, a nám ostatním to  může být jedno,  nás už Bůh naučil spoustu věcí. Od lovu a sběru, až po stavbu chrámů, v poslední době  dokonce vesmírných korábů, a dovolil nám objevit genofond člověka. Jsou to samé technické záležitosti a my už víme, jak na ně a dále je zlepšujeme.  A také víme, že se na nás za to Bůh nezlobí, ale  naopak, nás odměňuje. Tím,  že civilizovaní, tedy lidé vzdělaní jeho věděním a žijící podle jeho civilizačních pravidel,  dobrá, ať je to všechno jeho,  mají daleko kvalitnější životy, než lidé nevědoucí.

Mezi technické věci můžeme klidně zařadit i principy a pravidla, coby vodítka chování a vývoje. A vůbec všechno, co explicitně existuje a funguje. Klidně i věci velmi složité, tedy spontaneitu, spontánní řády, abstrakci a lidskou mysl. Pro věřící Boží záležitosti a pro nás ostatní, tak ať. Podívejme se však společně na to, jak fungují. Udělejme to a výsledky bádání opět zařaďme mezi Boží záměry  a výtvory. Proč ne ? Vždyť věřícím to imponuje a nám ostatním to může být zase jedno.

A takto pokračujme dále a navždy. A ponechejme všechny duchovní hodnoty, které věřícím víra přináší na nich. Nesmí být úkolem společného postupu věřící lidi víry zbavit, ale dojít k technickým vysvětlením.  Ale hlavně - se u toho neperme, lépe řečeno, nebylo by proč.  Vždyť nám, nevěřícím,  je to jedno a vy, věřící, budete klidní, že to všechno dělá Bůh... Dzp.

Z. Frys 15.8.2015 11:40

Re: Existenci Boha je možno připustit jen 50 na 50.

Výborně, Karle. Opravil bych jen pravděpodobnost existencce Boha na méně než 10E-10. Měl bych ale dotaz: viděl jste někdy naživo nějakého opravdového vědce?

K. Janyška 15.8.2015 21:14

Re: Existenci Boha je možno připustit jen 50 na 50.

Ano, sebe... Dzp.

J. Sova 15.8.2015 8:46

Komunismus, nacismus, fašismus

vznikly v silně křesťanských státech.  Jako křesťanství to jsou kolektivistické ideologie. Největší zhouba křesťanství a vyjmenovaných -ismů je individualismus.

Nakonec, přece křesťané jsou vynálezci komunismu (Skutky apoštolů).

Stalin - student bohosloví, Hitler - katolík, jehož antisemitismus vycházel z antisemitismu katolického a Lutherova, Kim Ir-Sen - v mládí křesťan, Pol Pot - chodil na francouzskou školu École Miche vedenou katolickými misionáři ...

K. Janyška 15.8.2015 10:04

Re: Komunismus, nacismus, fašismus

Problémem je, že samotná náboženství jsou zdrojem skutečného a vnitřního socialismu. Představa, že někdo řídí lidský svět a vesmír je totožná s představami lidí z ústředních výborů politických, v drtivé většině levicových, stran... Dzp.

J. Fleiszner 15.8.2015 8:44

Lepší věřit na Ježíše než Aláha

Celý článek je psaný z pohledu, že Bůh je. Takže na základě víry v pohádkovou bytost. Nevidím v takových úvahách nic zdravého a dobré řešení na základě takových úvah je jen náhodné. Přesto si myslím, že víra v křesťanského Boha je (v dnešní době!) téměř neškodná. Tím samozřejmě nemyslím církev katolickou - to je mafie.

J. Hruška 16.8.2015 9:26

Re: Lepší věřit na Ježíše než Aláha

Pro Vás je Bůh "pohádková bytost", zdůrazňuji pro Vás, pro miliardy lidí je Bůh ztělesněním pravdy, lásky, dárce svobody a naděje, logos, jehož tvůrčí myšlenkou je celé stvoření, Bůh Otec všech živých, Syn člověka Bůh Ježíš Kristus spasitel vítěz nad smrtí, Bůh Duch svatý jehož myšlenky užívá lidská pospolitost k dobrému i zlému. Amen. Josef.

P. Kersch 15.8.2015 8:14

to stačí

Inu, tak to bychom měli přehlídku zdejších exhibicionistů s jejich  skvělými názory a úvahami. A teď nakupovat do Billy nebo do Kauflandu, vyvenčit pejska a dát si pivo.

J. Sova 15.8.2015 8:53

Re: to stačí

Nedávno stály přede mnou v Kauflandu u kasy dvě řádové sestry. Mohu je tedy zařadit mezi exhibicionistky?

M. Koutný 15.8.2015 8:01

Zajímavé je,

že křesťanům jsou v diskusích donekonečna otloukány o hlavu 2, nanejvýš 3 záležitosti: inkvizice, křížové výpravy, občas si některý diskutér, který je na poměry "Novinek" vzdělancem (tzn. na ZDŠ nepropadl víc než jednou), vzpomene na údajně násilnou christianizaci v afrických a jihoamerických domorodců. Vše samozřejmě vytržené z jakéhokoli kontextu, obvykle bez schopnosti popisovné události alespoň přibližně zařadit v prostoru a čase, takže se míchají tak absolutně nesouvisející příběhy, jako inkvizice ve Španělsku, páter Koniáš a čarodějnické procesy na severní Moravě.

Ještě zajímavější je, že snad jediný diskutující nezmíní ten skutečně odstrašující příklad výbuchu fanatismu a fundamentalismu, bezuzdné orgie vraždění a ničení ve jménu doslovně  a nediskutovatelně vykládaného Písma, bez váhání srovnatelné s řáděním Islámského státu.

Ano, samozřejmě myslím husitství...

D. Drápal 15.8.2015 8:32

Re: Zajímavé je,

Vážený pane Koutný, pokud jste tak ještě neučinil, velmi Vám doporučuji knihu (katolíka) C. V. Pospíšila "Husovská dilemata". Možná Vám to pomůže k trochu vyváženějšímu pohledu na husitství.

Z. Frys 15.8.2015 11:48

Re: Zajímavé je,

Pan Koutný zřejmě neměl na mysli osobu J. Husa a jeho učení, ale spíše tažení divokých krvelačných hord českou krajinou (husitů), kteří vraždili a upalovali ve velkém. Mě to velmi připomíná IS. A ten mi připomíná i např. náboženská teokracie Ženevského státu fanatika J. Kalvína. I zde se upalovalo, byla zde náboženská policie. Jen neměli AK47, RPG a semtex.

BTW, Jana Husa si i přes propast času vážím jako rektora mojí almy mater.

M. Koutný 15.8.2015 12:01

Re: Zajímavé je,

Děkuji, řekl jste to za mně.

M. Pernický 15.8.2015 18:58

Re: Zajímavé je,

Proč plancete dávnou minulost s dneškem. Chleb  kupujete dnes a budte rád,že ho koupite i zítra.

M. Koutný 16.8.2015 8:53

Re: Zajímavé je,

Nerozumět řeči tvého kmene. Uggg!