30.4.2024 | Svátek má Blahoslav


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Protektorát a fakta

Mezi roky 1939 a 1944 se počet průmyslových dělníků v protektorátu zvýšil ze 730 tisíc na 880 tisíc. V roce 1944 byl podíl protektorátních továren na zbrojním průmyslu Říše podstatně vyšší, než kdykoliv předtím. Nikdy předtím se netočilo tolik filmů – sto čtrnáct za dobu protektorátu, a vedle padesáti šesti komedií se mezi díly českých tvůrců objevily i otevřeně propagandistické a antisemitské snímky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Ondys 28.3.2014 12:52

Re: :))))))))) 30. dubna 1948

Nabízí se otázka, proč by měli obětovat životy svých :)))))) imperialistických vojáků, když představa našich socanů o sovětských tancích v ulicích Prahy byla mnohem lidumilnější...

Gen. Patton byl známý tím, že by klidně pokračoval až do :))) Moskvy za Stalinem.

Jeho citát: "Bojovat za něco je lepší, než žít pro nic." se drtivé většině mírumilovných našinců rozhodně nebude líbit.

K. Frauknecht 28.3.2014 14:05

???

S mnohým souhlas, ale výrok "...nechuť amerických představitelů pokračovat na konci 2. sv. války v postupu na Prahu..." vypovídá buď o vaší neznalosti nebo o politické orientaci :-))!!

J. Vyhnalík 28.3.2014 14:14

Re: ???

Ono nešlo o generála Pattona, ale o to, co si dohodli Roosevelt a Truman se Stalinem. Pokud Američané nebyli kvůli dohodám se sověty ochotni překročit dohodnuté limes v květnu 1945, proč by to měli dělat v únoru 1948. Proběhlo to tehdy snad někde na východ o domluvené linie nějak zásadně jinak?

K. Frauknecht 28.3.2014 15:01

Re: ???

Jednak. Podstatný byl i podíl "Vlasovců" při Pražském povstání (Ruská osvobozenecká armáda se zapojila do bojů 6.5.). Při jednání velení U.S. Army s ČNR a velením Pražského povstání (7.5. v ranních hodinách) nebyl dohodnut společný postup také proto, že nebyli zastoupeni Vlasovci a nebyl jasný jejich vztah k případné společné operaci. Sovětský odmítavý postoj k dalšímu postupu Americké armády je znám.

J. Vyhnalík 28.3.2014 15:09

Re: ???

Vlasovci se pokusili vzdát Američanům, ale ti je odmítli přijmout a tak byli zachránci pražského povstání zmasakrováni Rudou armádou u Příbrami. Tzv. poslední výstřely druhé světové války v Evropě, jak jsme se ve škole učili.

Část Vlasovců byla RA zmasakrována i v Jinonicích a ruská komanda pročesávala i nemocnice, kde střílela zraněné čerstvě ošetřené Vlasovce.

P. Khail 28.3.2014 17:51

Re: ???

Vy budete slušný demagog nebo jasnovidec. Oni tam snad postoupili?

D. Streit 28.3.2014 9:27

Jste odporný sebemrskač

Nikdo nezpochybňuje, že i mezi Čechy byli kolaboranti s Němci. Ale byli to zrovna ti, co pak kolaborovali i s komunisty. Nakonec rodina paní Válkové je toho dokladem.

Já jsem v nejbližší rodině neměl žádného Žida. Přesto mi nacisté zavraždili dědečka i strýce.

Můj názor je zde:

http://streit.blog.idnes.cz/c/402689/Ministryne-Valkova-omluva-zdaleka-nestaci.html

http://streit.blog.idnes.cz/c/402855/Totalita-protektoratni-byla-zrudnejsi-nez-komunisticka.html

L. Zichova 28.3.2014 14:09

Pane Streit

vy jste bud minuly učitel na VUMLU, nebo pochazite z opravdu rude rodiny anebo jste blazen....možna vse dohromady

J. Kuka 28.3.2014 8:50

Tak..

Je jasne , ze ve srovnani s okolnimi narody dopadli cesi v WW2 relativne dobre . Ale to nesnizuje nic na tom , ze umrely desetitisice a na vine byli nemci . Z dnesniho spetneho pohledu bylo vysidleni asi chyba , ale tehdy se to zdal CELE evrope jako dobry napad , vzhledem k predvalecnemu chovani nemecke mensiny v pohranici . Zit v te dobe , taky byste chteli vysidleni , pohled optikou 21 stoleti je proste deformovany .

Velka cast lidi si napriklad mezivalecne obdobi v CR maluje jako vzor ekonomicke prosperity a politicke svobody . Pritom masaryk delal veci ne nepodobne tim , ktere dneska dela napriklad Erdoğan . Nic neni cernobile , ministryne se zachovala jako kravka , nic vic nic min . Rict neco podobneho ministr v nemecku tak leti na hodinu

P. Lenc 28.3.2014 8:50

Těch

300 000tisíc zavražděných, nejen Židů pane Urbane, to je plivanec do tváře vaší a ministryně Válkové.Ještě stále žijí pamětníci, včetně mé maminky, kteří vzpomínají na ten protektorátní "ráj".Naši lidé nebyli o nic lepší nebo horší než Francouzi ,Holanďané nebo Norové.Spíše lepší, z našeho národa nevzešly dobrovolnické jednotky SS jako u výše jmenovaných.Měli jsme své kolaboranty a také hrdiny, svou mlčící většinu, která chtěla přežít.Tak jako všude.A když čtu něco takového, co jste napsal a čtu některé názory, tak mně napadá pouze jedno.Jsme národem sebemrskačů.

R. Houška 28.3.2014 9:01

Re: Těch

Pane Lenci, Vaše maminka vzpomíná, patrně proto, že vzpomínat může, neb patřila k té vámi omlouvané mlčící většině. Z mé rodiny někteří vzpomínat nemohou, jejich osobní věci dostaly mé tety v úhledném balíčku od ředitelství Drážďanské věznice, jejíž sekyrárna bylo to poslední, co tito moji příbuzní ve svém životě viděli. Do té sekyrárny je ale nedostali Němci, ale jistý Čech, jediný člen KSČ, který se vetřel do jejich odbojové skupiny, složené především ze sedláků, živnostníků a úředníků, která spolu s parašutisty organizovala označení Škodovky pro spojenecké bombardéry. Hádejte, kdo se měl po válce lépe, zda ten komunistický šmejd, nebo ti odbojáři, kteří to náhodou přežili? Přesto všichni tito přeživší, považovali hrdiny s páskou RG na rukávu, kteří při odsunu vraždili a znásilňovali německé civilisty, za zrůdy, a samotný odsun za sviňárnu, kterou si před tím sami prožili.

P. Lenc 28.3.2014 9:24

Re: Těch

Pane Houško, má maminka se musela několik měsíců, (od prosince 1944 do května 45)jako sedumnáctiletá zkrývat, bylo po ní vyhlášené celostátní pátrání.Naštěstí přežila.Takových bylo mnoho, nebyla sama a nikdy to nepovažovala za nějaké hrdinství..A o tom, že i v našem národě byli kolaboranti, o tom není pochyb.A to, že se tito parchanti po válce často stali komunisty vím také.Ale to nemění nic na tom, co jsem napsal výše.

R. Szewczyk 28.3.2014 10:08

Re: Těch

u 17leté přichází v uvahu...:1,krádež,2,prostituce,3,sabotáž,

k bodu 3, :sabotáží se myslí i opožděný příchod do práce ,za který bod bylo prosím vyhlášeno pátrání po nezletilé?

P. Lenc 28.3.2014 10:26

Re: Těch

Ty přiblblej grázle, to tobě vysvětlovat nebudu.

J. Gutvirth 28.3.2014 14:46

Re: Těch

Sevčíka nechat viset za k ule.

R. Houška 28.3.2014 8:24

Paní Válková i pan Urban svým názorem pouze vystihují

vztah k vlastenectví nás Čechů. U Lipan jsme se porazili sami, což zas nebyla taková tragédie, protože byla poražena horda pohrobků prvního mezinárodního teroristy Jana Žižky, léta loupící majetky svých spoluobčanů. Na Bílé Hoře jsme se také vesele stříleli mezi sebou, a vyvrcholilo to Protektorátem, kde se 5-10% aktivně zapojilo do odboje, aby to na ně zbylých 90% práskalo okupační moci (dílem ze strachu, dílem z vlastního prospěchářství). Ne náhodou se Němcům podařilo držet na Ruzyni poslední bojeschopnou letku vlašťovek Me262 až do začátku května 45. Toto jsou ale pravdy, které budou komunisté a příznivci nejmladšího (čletého) účastníka Pražského povstání, potírat do posledního dechu.

R. Houška 28.3.2014 8:27

Re: Paní Válková i pan Urban svým názorem pouze vystihují

PS: a člověk se jim ani nediví, protože většina z nich před rokem 89 svým vstupem do KSČ zradila svou vlast souhlasem s její okupací, a jejich svědomí je proto černější než Paskovské uhlí.

J. Vyhnalík 28.3.2014 14:07

Re: Paní Válková i pan Urban svým názorem pouze vystihují

Bitva u Lipan nebyla porážkou, ale vítězstvím rozumu v historii. Bohužel historie husitských válek byla opakovaně přepisována s opačnými znaménky a dobrat se pod nánosem desinterpretací pochopení tehdejších událostí je obtížné. Úmyslně jsme napsal pochopení událostí a ne pravdy, protože platí, že kolik bylo účastníků tehdejších událostí, tolik bylo pohledů a tolik bylo pravd, či lépe řečeno ještě více, protože přemýšlivý člověk nechce mít jasno (znát jednu jedinou správnou a nevyvratitelnou pravdu), ale věcem rozumět a nazírat je z různých úhlů současně, aby pochopil příčiny a důsledky. Mimochodem, kde berete jistotu, že víte, na které straně by u Lipan Žižka stál?

Pokud jde o ty Me262, tak to možná bude tím, že spojenci z obou stran spěchali k Berlínu a Čechy ležely poněkud bokem.

Nakonec i ono Varšavské povstání vypuklo ve chvíli, kdy byla Rudá armáda před Varšavou a otázka osvobození města byla otázkou hodin, maximálně dní. Jenže "hrdinná" RA zůstala stát na místě déle než dva měsíce a nechala Němce povstání zlikvidovat. I těm, kteří měli o Stalinovi nějaké iluze to jasně ukázalo, že rozdíl mezi nacisty a komunisty je pouze v detailech jejich ideologií.

M. Šejna 28.3.2014 7:56

Urbana nesnáším, ale dnes s ním souhlasím

V porovnání s válečným utrpením Poláků, Ukrajinců a Rusů se nám Čechům žilo za války relativně dobře. Lze to porovnat i s rozbombardovanou Varšavou a dalším městy, zatímco česká města byla zachována a dnes můžeme turistům ukazovat historická jádra měst, která v Polsku, na Ukrajině a Rusku skoro přestala existovat.

S. Ševeček 28.3.2014 19:31

Re: Urbana nesnáším, ale dnes s ním souhlasím

"se nám Čechům žilo "

Nám? My?

P. Švejnoch 28.3.2014 7:30

Tentokrát souhlas

Článek v podstatě říká totéž, co jsem psal včera v diskuzi k ćlánku "Poznáte je podle slovíček".

Ani po sedmdesáti letech nejsme schopní zhodnotit tehdejší události racionálně, bez emocionálního nánosu - těžko se pak dobrat nějaké objektivní historické pravdy. Pravdy, ze které bychom se byli schopni poučit.

B. Michal 28.3.2014 6:49

v normální zemi

by za takový výrok letěla nejen jeho autorka, ale i ministr financí - když na nepohodlnou otázkou na svou parteigenossin reaguje výhrůžkou šikany ze strany svého ministerstva.

Pokud by totiž měl skutečně důvodné podezření na bílého koně nebo jiné daňové delikty, má konat, a ne vyhrožovat.

S takovými žvásty, jak to tady v protektorátu bylo fajn, musíte počkat ještě tak 10-20 let, až spolehlivě vymřou všichni pamětníci.

J. Mrázek 28.3.2014 6:08

Je třeba poštvat lidi proti sobě :-(

https://www.youtube.com/watch?v=BABXj2nNO8k

K. Frauknecht 28.3.2014 11:29

Poslech sem si to.

Trochu konspirativní. Nevěřím, že to řídí pár jedinců. Myslím, že v tom jede celá současná exekutiva USA (s tím, že oba Bushové to nastartovali) a pochopitelně i EU.

Pokud si někdo myslí, že na Ukrajině bojuje pravda a láska o demokracii má IQ blonďaté Žofinky :-).

Současně nevěřím v nějaký větší válečný konflikt. Žádná ze stran na to nemá (ani ekonomicky, ani koule :-)). Navíc se lidi mají pořád dost dobře.

J. Veselý 28.3.2014 6:08

Nebudete pochopen, natož chválen...

U mně dobrý.

J. Humpolík 28.3.2014 5:43

CIKÁNSKÝ TÁBOR V HODONÍNĚ U KUNŠTÁTU

CIKÁNSKÝ TÁBOR V HODONÍNĚ U KUNŠTÁTU

P. Sulc 28.3.2014 1:42

Diky za vyborny clanek, ale

ti cesti vlasteneckove vas sezerou za syrova. Ci v pripade Heydricha se vam dostane vytky, jako me, ze jste indoktrinovan komunismem. Zrejme to asi nebylo na podnet londynske vlady, ale czela spontani akce ceskeho odboje, ne?. Nebyla, samozrejme, odbojovalo se v hospode u mizerneho piva. Diky jeste jednou.

S. Vaněček Šauerová 28.3.2014 2:58

Už se stalo, pane Šulci.

Tento komentář byl zveřejněn již před dvěma dny v rubrice "názory"

http://nazory.aktualne.cz/co-rekla-valkova-tak-hrozneho-ze-ji-myji-hlavvu-pravdu/r~27964494b4cf11e3a81d002590604f2e/

a také jako autorský blog, obojí na aktualne.cz.

http://blog.aktualne.cz/blogy/jan-urban.php?itemid=22554

"Diskuse" pod blogem je obzláště "výživná", nadávky jen pršely.

J. Vyhnalík 28.3.2014 4:16

Re: Diky za vyborny clanek, ale

Nejspíš máte na mysli mne, ale obávám se, že jste mne nepochopil. Nemá smysl stavět diskusi na hranu a trvat ne tom, že svět je černobílý. Atentát byl vykonán na základě rozhodnutí londýnské vlády, ale podíleli se na něm nejenom výsadkáři Kubiš, Gabčík, Valčík a Opálka, ale desítky, či spíše stovky vlastenců, kteří výsadkářům pomáhali.

Samozřejmě, že se nabízí otázka, zda smrt jednoho, byť sebevýše postaveného esesáka stála za teror, který v odpověď rozpoutala okupační správa.

S logikou pana Urbana bychom mohli dovozovat, že Židé vlastně se svou smrtí v lágrech souhlasili, když tak spořádaně a ukázněně nastupovali do transportů.

J. Lukavsky 28.3.2014 7:42

Re: Diky za vyborny clanek, ale

"desítky, či spíše stovky vlastenců, kteří výsadkářům pomáhali."

a kteří za to povětšinou zaplatili životy, svými i celé rodiny. V Brdech např. operovali partyzáni a lidé jim pomáhali ačkoli riskovali životy. I pouhé sabotáže byly zahráváním si se smrtí. A naši letci v Anglii také jen nedrželi palce spojeneckým letcům......

J.L.