8.5.2024 | Den vítězství


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Pavel72 10.4.2008 18:07

Re: O neautoritavní výchově

No a co je dulezite, je to, ze decka o sve beztrestnosti vi moc dobre uz na zakladni skole.

Sarka 10.4.2008 18:02

Trosku mi vadi

reference k "neomezene vychove" ktere jsou naprsto neadresne. Kdo a kde konkretne prosim propaguje "neomezenou vychovu"? Myslim ze je nutne si ujasnit pojmy, protoze se zde vytvari umele protiklady. Nepouzivani telesnych trestu (ci jeho pripadny zakakz legislativnim zakrokem) se v zadnem pripade nerovna "neomezene vychove". Ta byvala kdysi modou, alespon tady ve Statech tak v sedesatych, sedmdesatych letech minuleho stoleti. Rikalo se ji "laissez-faire". Davno se od ni upustilo, mezi pedagogy a psychology na tomto kontinente se jiz nejakych petadvacet, tricet let rozumi samo sebou ze dite potrebuje limity a hrance a jasnou autoritu. Problem je ovsem v tom, jakymi zpusoby a kdo ji bude uplatnovat. Rodice sami vychovani v sebestrednosti se do toho poustet nechteji, nebo jsou prilis zamestnani svymi vlastnimi problemy a domnivaji se, ze vychova jejich deti nalezi statu ci skole. Ale beda aby ten stat ci skola po tech detech neco chtel..... Toto je problem ktery je daleko hlubsi a sirsi nez jakym zpusobem se uplatnuje autorita.

Takze myslim ze je opravdu nutne definovat co myslite tou "neomezenou vychovou", jinak muzeme placat do vetru.

(Mimochodem jeden z nejvetsich problemu na detskem oddeleni nasi kliniky nejsou psychologove, kteri by zastavali nazor ze se detickam musi vse dovolit - to je skutecne predpotopni karikatura neznalosti laiku. Problem mame v tom, ze rodice privedou dite narusene domaci situaci - hadky, ruzne druhy a zpusoby spatneho zachazeni, prehlizeni ditete a jeho potreb vcetne te na pevnou ruku, a nechteji "s tim" nic mit. Tady ho mate  a dejte nam ho zase dohromady, at se muzeme Pepickem zase pochlubit v sousedstvi. To je zase jina forma narokovani bez povinnosti: ja si platim zdravotni pojisteni, tak at mi kluka za ty penize zase "oni" daji dohromady. Neco takoveho. Neni to o tolik odlisne od situace ucitelu na skolach)

Honza 10.4.2008 18:00

O neautoritavní výchově

Na jiné ZŠ měl ředitel už dost kouření žáků v přilehlém parku. Když nepomohlo domlouvání, pozval městskou policii.Ti odchytli 3 školou povinné mladíky a nahlásili řediteli.Ten si pozval rodiče na popovídání. Jaký byl jeho údiv, když vše vzal do rukou otec jednoho z individuí - právník.Ze zápisu policie doložil, že hoši byli zadrženi v 7 45, ale podle školního řádu mají být ve škole až 7 50.Do té doby nepodléhají režimu školy a řediteli a pedagogům houby po tom je, co do té doby dělají. Ředitel se musel omluvit. Nemusím podotýkat, že kdyby nyní děcka viděl kouřit třeba havanský doutník ani ho to nevzruší.

portwyn 10.4.2008 17:50

Abych furt jen nefňukal,

tak právě odsud odešla maminka, která se "jen tak" chtěla informovat na prospěch a chování své dcery. Není problém - prostě ta paní nestihne rodičák a chce vědět, co a jak. Ta dáma svoji dceru vychovává a na holce je to vidět. Ne, není to prototyp "vzorné žákyně", zápasí s matematikou i fyzikou, ale je milá, vstřícná a nelže. Bude z ní slušný člověk.

Takové rodiče vyvažovat zlatem.

Přeji krásný večer a jdu domů.

Sarka 10.4.2008 17:46

Jo, to je prave ten problem

nevylit dite s vanickou;-)

Povinnosti ( ale JAKE, KTERE) jsou neseny kulturou, hodnotami spolecnosti. Predavaji se z generace na generaci. V tom vidim ten delikatni spolecensky ukol. Dvacate stoleti zacalo vytvaret noveho cloveka, a vylilo mnoho ze starych hodnot do miskruvny. Treba si vemte, ze deti v Sovetskem Svazu tricatych let minuleho stoleti mely za povinnost praskat na sve rodice. Neni pochyb o tom, ze tam ta autorita bezvadne fungovala. Akorat ty povinnosti predavane touto autoritou jsou neco co nemusim. nepredstiram ze to mam vypracovane do systemu - mspis je to neco s cim se musime neustale zabyvat, diskutovat, prit se o to, co ma (mit) priority, jake hodnoty a jakou autoritu vlastne chceme dalsim generacim predavat.

Honza 10.4.2008 17:46

O naeutoritativní výchově

Na jedné pražské základní škole před časem řešili případ.Dvě žákyně 9.třídy se vsadily, která stihne za velkou přestávku orálně uspokojit více spolužáků.Udělalo se tzv."očko", někdo ve dveřích hlídal učitelku, která měla dozor na chodbě, aby náhodou nezvána nepřišla.Potom už si hoši jenom stoupli do 2 řad a soutěž mohla začít.Dopadlo to nějak 5:3, ale to není podstatné.Exhibice se provalila, řešila to pedagogická rada.Třídní učitelku odvezli  na psychinu, chudák, byla ze staré školy.Nakonec se naznalo, že žáci nejdou nijak potrestat. Školní řád má sice zákaz kouření v objektu školy, ale myslí se tabákových výrobků.Takže děti si jenom hrály a experimentovaly se svým tělem.Nakonec i pro budoucí kvalifikaci dobrá průprava ze školy rovnou na E 55.Co na to, mudrlanti o neomezené výchově?

Pavel72 10.4.2008 17:40

Re: Podivejte se, Pavle,

Vzdyt tady neresim zadny nazor (nechapete podstatu veci). Tady jde o to, ze tahate neco, o cem se nediskutuje do diskuse (cimz ji stacite od nutnosti trestat k predjimani mlaceni deti - to je to Vam nedoslo). Kdyby se psalo o tyrani deti, tak fajn, ale bohuzel o tom clanek neni.

Jestli jste dokaza z toho, ze mi vadi tahani veci nepatricich tematem do diskuse, vydedukovat, ze schvaluji mlaceni a tyrani deti, tak bravo, jste patricne humanitne vzdelana s nezasazenim logickym vzdelanim.

Dokazete identifikovat tedy muj, dle Vas, opacny/jiny nazor? Ja se tedy pokousim Vas umlcet? Kde pisu neco o tom, ze bych schvaloval mlaceni a tyrani deti? Ja pouze (opakuji po nekolikate) neschvaluji, kdyz se to taha tam, kde to nepatri. Nakonec, sama asi cist umite, tak si to prectete vyse, neminim se kvuli nekomu, kdo ma tak bajecne logicke dedukce, opakovat.

portwyn 10.4.2008 17:37

Re: Veroniko, ja si nejsem uplne jiste ze ztrata

Ano, ale povinnosti přece ukládá autorita. Dítě ještě není schopno sebevýchovy, je nezralé. Stejně jako není sebevýchovy schopen třeba pes (IQ na úrovni čtyřletého dítěte). Ostatně spousta lidí (určitě přes polovinu) není sebevýchovy schopna nikdy.

portwyn 10.4.2008 17:35

Re: Nemakacenkove - politici a "teoretici výchovy" delajíi vse pro vychvu nemakacenku

A jak by to měla škola učit? Fracek se Vám vysměje do obličeje, že to dělat nebude. Co můžete dělat? Neprozradit mu/jí nic nového o Newtonových zákonech?

Na známky a napomínání zapomeňte, to jsou čáry na papíře.

Jura Jurax 10.4.2008 17:33

Re: Filozofie

Jediná pravá hodnota jsou prachy - no a i kdyby? Ono je to spíš o tom, jak jeden každý té hodnoty nabude - prací, švindlem, zlodějnou, ze socdávek ...

portwyn 10.4.2008 17:32

Re: Prave - spis

Což je - bohužel - bez velkého prů..ru celospolečenské úrovně nereálné. Doufejme, že ten krach aspoń něco z naší kultury přežije...

Jinak naprosto souhlasím s tím, že nerozhoduje legalita, ale to, co je společensky vnímáno jako správné a zda dané jevy jsou nějak společensky glorifikováni nebo naopak odsuzovány. Musím se vrátit k tomuco jsem už psal: velmi negativní roli sehrávají média, která v touze bavit glorifikují cokoli, co je "jiné". To, co bylo marginálií nebo odchylkou je postaveno na úroveň standardu. Přestává platit hodnotový systém společnosti a neexistuje společenský tlak k dodržování norem.

Kajda 10.4.2008 17:29

Re: Veroniko, ja si nejsem uplne jiste ze ztrata

R^

Kajda 10.4.2008 17:28

Re: Re: Re: Re: Ctitelům moderní výchovy

RaPLovo, portwyn je pan učitel a ví o čem píše, na rozdíl od vás.

Sarka 10.4.2008 17:24

Veroniko, ja si nejsem uplne jiste ze ztrata

autority je tim prvotnim korenem problemu. Ja to spis vidim tak ze je dusledkem komplexnich zmen hodnot v nasi "Zapadni" kulture, ktere zahrnuji pozitivni hodnoty jako je svoboda jednotlivce, respekt k potrebam a svobode jednotlivce, atd. Ze tyto maji cerne stiny nam myslim teprve zacina dochazet. A jak jsem rekla jiz nekde na zacatku teto diskuse (vcera vecer naseho casu), ze snah podporit prava jednotlivce a respekt k jeho integrite se bohuzel vytratila druha strana mince - povinnosti. Pravo bez povinnosti je nejlepsim receptem ke katastrofe, bohuzel.

Kajda 10.4.2008 17:23

Re: Re: Trocha demagogie nikoho nezabije

Přesně tak. Nesmírně si vážím práce učitelů. Sama jsem kdysi s dětmi pracovala v tělovýchově a nezažila jsem žádné vážnější kázeňské přestupky, ale dneska bych tu práci nejspíš nezvládla.

Vybavuje se mi situace z dob mé školní docházky, kdy jsme "museli" o velké přestávce korsovat po školních chodbách a pojídat svačinu za pochodu. Kromě učitelského dozoru měli vždy dva žáci tzv. "službu", aby dbali na to, že nikdo nebude pohazovat ubrousky od svačiny na zem. Pokud to ona "služba" neuhlídala, musela ten nepořádek sama uklidit. Nedovedu si vůbec představit, že by něco podobného mohlo fungovat i v dnešní době, kdy i ve třídě je fracek z osmičky či z devítky po upozornění, že papír patří do koše, schopen odpovědět učitelce: "Máš problém, krávo?"  Jaké prostředky má v dněšní době kantor, aby srovnal takovéhoto grázlíka "do latě"? Dát poznámku do žákajdy, na to facek kašle. Pozvat rodiče do ředitelny? To mnohdy také nefunguje. Pokud se vůbec laskavě dostaví, jsou schopni ještě té učitelce vynadat, že se jejich robě cítilo její připomínkou frustrováno. Tak jak dále, páni humanisté?

Veronika 10.4.2008 17:09

Re: Mate pravdu, systematicke

Ano, ale tym pripravuju svoje deti o to najcennejsie, co clovek moze v zivote mat : o rodinu. Sucasny stav je len vysledkom uz dlho fungujuceho mechanizmu straty autority. Ta chyba na kazdom stupni spolocnosti. Rodicia su len poskytovatelia sluzieb svojim ( casto ) jedinackom, neschopnym delit sa o cokolvek s inymi. Moderna jednotka matka-dieta je nesmierne krehkym ohnivkom v retazi ludskych vztahov. Dieta v nej nema zaistenu bezpecnost a zazemie, ktoré mu viacclenna rodina poskytovala. Na druhej strane : kde vziat partnera ? Ako by aj ludske vztahy boli konzumnym clankom vezmi-uzi-zahod. Je takmer vzacnostou najst spolahliveho partnera nad 30 rokov, ktory by uz nebol ( aspon raz ) rozvedeny. Niet divu, ze sa potom niektore deti pytaju, na co je otec, ked ho vlastne nepotrebuju. Odmietanie autority  (  casto vysmievanej, odsudzovanej ) vedie k strate respektu a bez respektu niet vychovy.

JardaP 10.4.2008 17:06

Nemakacenkove - politici a "teoretici výchovy" delajíi vse pro vychvu nemakacenku

Skola by mela naucit spolecne z rodinou zakladni navyky pro praci - dovest delat i nepopularni veci,dovest je k poznani, ze se mnohe se musi delat prave jednim zpusobem (napr. delit viceciferna cisla), nekdy stale do omrzeni opakovat stejnou cinnost, drit slovicka v jazycich, umet napsat slohovou praci, atd. proste zvadat dril pri zvadani dovednosti, ktere jsou nutne pro vydelavani na chleba. To se neda naucit na VS.

To je ale nepopularni. To je omezovani osobnosti. Nikdo si neklade otazku, zda k takove plne rozvinute osobnosti pujdou na operaci srdce nebo vlezou do zpackane vyrobeneho letadla. A to nemluvim o pripadu, kdy se budeme muset jako narod branit se zbrani v ruce.

Sarka 10.4.2008 17:00

Podivejte se, Pavle,

pokud nedokazete unest normalni vymenu nazoru bez urazek a osobnich utoku, tak bych doporucovala se napit studene voduy nez se pustite do diskusi. Predstavte si, ze lide SMEJI mit ruzne nazory, a ze ukazatelem vyspelosti jejich kultury je za ruznost neurazet a nenadavat. Vy se pokousite umlcet nazor jen proto, ze s nim nesouhlasite. Toto forum je zde proto, aby si lide nazory vymenovali,  ne aby se za ne uraeli.

Pavel72 10.4.2008 16:57

Re: Souhlas -

Jeste jste mohla pridat doj za rovnopravnost zen, jizdu bez alkoholu a nevim co.

Je to totiz opacne. V okamziku, kdy se vzpomene trest (fyzicky), ozve se rev proti mlaceni. A presne tak to bylo u Vas tady v diskusi. S mlacenim jste mila damo zacala Vy. Tudiv prvotni rev sel od Vas.

Vam to ovsem Vasimi slovy - unika. 

Sarka 10.4.2008 16:56

Prave - spis

si myslim ze by bylo vhodne pusobit na celospolecenskou kulturu v niz je rozvod normalnim "resenim" kazde neprijemnosti (mimochodem, jaky je rozdil mezi vychovou ditete z manzelstvi ktere se rozpadlo a kde je dite vychovavano jen jednim rodicem, a ditetem z umeleho oplodneni svobodne matky?), a v niz je svobodne materstvi glorifikovano, ci prinejmensim akceptovano jako norma. To se zakony, zakazy a narizenimi resit neda; to se da resit pouze zmenou priorit a hodnot ve spolecnosti.

Sarka 10.4.2008 16:53

Souhlas -

je na vysost zajimave - a stalo by za zamysleni, proc se ozve takovy rev, kdyz se v textu ozve varovani pred tyranim, mlacenim, a ponizovanim: Je totiz veliky problem v tompresvedcit pachatele presne techto akci ze skutecne tyraji, mlati, a ponizuji. Oni se bez vyjimky domnivaji ze pouze pouzivaji vhodnych vychovnych metod. Prave proto, ze hranice mezi obcasnym pouzitim telesneho argumentu a bitim a mlacenim je krehka a ne vzdy jasna tomu, kdo ji prekrocil, je treba ji pripominat. Ze to nekterym vasnivcum unika je v podstate symptomaticke.

Hawk 10.4.2008 16:50

Re: A bez otcu

Hmm, právo na umělé otěhotnění bez partnera bych považoval za naprostou marginálii, i kdyby to Sněmovnou prošlo. Kolik jich bude? Zachovejme si zdravý rozum...

Sarka 10.4.2008 16:30

Mate pravdu, systematicke

"normalizovani" vychovy bez otcu ma dost desive spolecenske nasledky. O tom tady na tehle strane rybnika psal jiz davno, v dobach drevnich, Daniel Patrick Moynihan v kontextu devastace Afro-Americkych komunit. Jenze problem s tim, ze chceme vsechno mit "ustaveno v zakone" (i.e. co je "dovoleno") je v tom, ze tak zivot proste nebezi. Zeny totiz uz davno tu moznost otehotnet "bez partneru" maji; a co chcete delat: mstit se na tech detech tim, ze jim nedate stejne sance jako tem ostatnim, co se narodili "z loze manzelskeho"? Spise nez zakonodarstvim se to myslim da resit solecenskou  kulturou - tedy tim, cemu lide veri nebo neveri, co povazuji za hodnotu a co ne. Protoze zakazovat zenam otehotnet "bez otce" se rovna pokusum o moceni proti vetru.

SelskýRozum 10.4.2008 15:59

A bez otcu

Dalším polínkem do ohně je čím dál častější výchova v rodině bez otce. A kdosi se ještě snaží prosadit, aby ženy měly právo na otěhotnění bez partnera. Tedy aby měly právo získat anonymní spermie. Tady už se projevuje výsledek výchovy - jen práva a žádné povinnosti. A stát - tedy my ostatní máme platit těmto ženám sociální podporu a alimenty. Takto se zaručí, že výchova-nevýchova bude expandovat ještě rychleji.

Steve 10.4.2008 15:51

Za článek děkuji, mluví mi z duše...

...jen poslední dobou přemýšlím nad všemi debatami o stylu výchovy, včetně návrhů možných zákazů toho či onoho...no nevím. Možná už taky nejsou témata a blafe se o všem možném, máme taky spoustu studovaných lidí z oblastí psychologie, pedagogiky a ti se musí taky zviditelnit (někdy i bez ohledu na osobní zkušenosti s výchovou dětí) a samozřejmě i zaměstnat. Na všechno máme fundované odborníky, poradce...a bez poradce ani ťuk. Ať mi někdo vysvětlí v čem je tradiční výchova najednou špatná, v čem jsou špatní naší rodiče, prarodiče a všechny generace tímto způsobem vychovávány.

Minutus 10.4.2008 15:36

Re: Výchova děcka začala 20 let před jeho narozením . . . .

No, na tom určitě něco je. :-)

Minutus 10.4.2008 15:35

Blbější lidi se snáz manipulují

Ti, co si ze školy budou pamatovat jen to, jaká to byla cochcárna budou asi snadněji řiditelní reklamou, PR agenturami nebo přitroublými billboardy politiků. Což demokracii asi moc neprospěje ale některým šejdířům v politice i mimo ni jistě ano.

Pavel72 10.4.2008 15:32

Re: Re: Tak si to tedy po sobe jeste jednou prectete...

Podstata je bohuzel v tom, ze pokud se o necem bavim, netaham do toho off topic temata, coz jaksi tady ona udelala. A pak mi pani napise, ze mam napred cist. At to sem netaha a neni problem a pokud ma nutkavou potrebu to psat i tam, kde se otom nikdo nebavi, asi je tim poznamenana. Nemuzu si pomoct.

Hawk 10.4.2008 15:30

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jinak článek je pěkný, ale přichází pozdě

Na plyn šlapou požadavky ekonomického systému, můžete se jen pokoušet brzdit :-/

RaPLovo 10.4.2008 15:05

Re: Re: Re: Ctitelům moderní výchovy

"My měli i povinnosti. Oni mají jen práva."

To si nechám zarámovat.