26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: O „logice dějin“ a morálním zlu

Poválečný odsun Němců z Československa byl podle Václava Klause "logickým vyústěním tragické kapitoly českých dějin". Prezident republiky to nedávno prohlásil na vzpomínkové akci k 70. výročí vyhlazení Ležáků nacisty.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Sulc 15.7.2012 21:21

Re: Velice dobry a vystizny clanek,

Ano, a Nemci se narodi a maji hned certovske rohy, Cesi zase andelska kridla. Tudiz neudelali nikdy nic spatneho, naopak vsichni okolo jsou na ne zli. .Cechacek si proste nikdy nedovede priznat, ze ceska minulost ma take pekne skraloupy a nedovede se s tim vyporadat.. Naopak , Cesi to vedi dobre a netaji se tim, spinu svch predku neokecavaji, take se permanentne nelituji.

J. Krásenský 15.7.2012 18:14

Vraždění v Dobroníně - prosím vyšetřit a zveřejnit!

Podle dosavadních znalostí (a i podle cudného vyjádření "dokumentaristy" David Vondráčeka) "vraždili" němečtí navrátilci z koncentračních táborů. Zřejmě proto, že je dotyční občané Vzorné SS obce do koncentráků dostali.

Největším pokrytectvím našich oikofobů je rozdílné měřítko na zločiny páchané na Českém území. Předkládají nám, že to co se dělo v protentokrátě, dělo se za války, a to co se dělo po 8.-9. květnu 1945, dělo se v míru. A pak: za zločiny němců jsou odpovědní jen konkrétní osoby a za zločiny Čechů celý národ. Tady platí, buď  přijímáme kolektivní vinu v obou případech a nebo kolektivní nevinu v obou případech (a vinu jednotlivců), třetí cesty není.

B. Rybák 15.7.2012 11:30

Re: A ještě dodatek

Naprosto s Vámi souhlasím. "Lidové" soudy s vlastizrádci, jaké probíhaly po válce např. ve Francii by byly pro ně (i pro nás) horším řešením.

J. Šejnoha 14.7.2012 21:42

Re: Národ s identitou vyháněčů

Dovolím si připomenout že  odsun ( jak vy říkáte  vyhánění) Němců  realizovali  i  Poláci  Francouzi. Vyhánění  realizovali i Němci v obsazených Sudetech  roce   1938. Našla by se určitě i spousta  dalších příkladů. Podle vaši logiky  má tedy  indentu vyháněčů nejméně polovina  Evropy !?

Možná v tom není třeba hledat žádnou  deviaci. Prostě  je to princoip akce  a reakce  známý  z  přírodních věd.  Když se vrátíme  do světa  morálky  a politiky - každý agresor by měl počítat s  evetualitou že na agresi tvrdě  doplatí.  Bohužel princip osobní odpovědnosti se v praxi málokdy  aplikuje.

Například  většina  populace  ČR  nevolila  po válce komunisty, ale odskákali si to všichni. Včetně těch, kteří se rodí dnes.

P. Sulc 13.7.2012 22:29

Re: Národ s identitou vyháněčů

Ja to mam preci jen trochu z ruky. Ale jestlize se Cesi mohou zorganisovat na uctivani nejakych sportovcu, snad by to mohli zkusit i se statnimi zalezitostmi, ty maji a budou mit na budoucnost vetsi vliv nez uctivani hokejistu. Kolik generaci bude platit miliardy cirkvi?

P. Sulc 13.7.2012 22:24

Re: Národ s identitou vyháněčů

Takze se dostanete do pekla. Mozna budeme mit kotle vedle sebe, budeme se lepe hadat, certi budou mit srandu a nebudou moci pod ty kotle prikladat.

J. Jurax 13.7.2012 22:12

Re: Brilantní rozbor.

S chybnými závěry arciť ....

J. Jurax 13.7.2012 22:10

Re: Velice dobry a vystizny clanek,

Odsun byl logickým důsledkem toho, že prvorepublikové Československo se nedokázalo vypořádat s národnostními menšinami.

Jojo, až tak, že se německá menšina dokázala vypořádat s celým prvorepublikovým Československem. Odsun byl jen logickým důsledkem tohoto vypořádání.

J. Jurax 13.7.2012 22:07

Re: E.Beneš prosazoval myšlenku odsunu Němců již za První republiky

 Tu dnešní mládež určitě nemá - ono totiž dnešní mládež nezná dějiny vlastní země.

Logicky - odsun - nikoliv vyhnání - Němců z pohraničí bylo ve své době jediné možné a přes všechny hospodářské škody moudré řešení. Jakože prezidentu Benešovi by bylo lze něco vyčíst, tak tohle určitě ne. Za tohle by se mu mělo poděkovat.

J. Jurax 13.7.2012 21:59

Re: Národ s identitou vyháněčů

Jojo, pane Sulci - Vy z té dálky asi demonstrovat nepřijdete, že ...

A referendum u nás nelze, jak jistě víte. Napřed by se muselo uzákonit. A mimochodem - nejsem přítelem referend, i když by specielně v případě restitucí dopadlo podle mého gusta (nesouhlasím s vracením majetku církvím, jsa naznaboh, bezvěrec a ateista).

J. Jurax 13.7.2012 21:52

Re: Kolektivní trest je vždycky svinstvo,

za republiky se stali menšinou a to velmi špatně tolerovanou.

Ale kuš - byli to plnoprávní občané republiky až do jejího konce. Dokud se ta menšina nestala Hitlerovou pátou kolonou, byla tolerována jako občané jakékoliv jiné národnosti. A i potom se vzhledem k sudetským Němcům úzkostlivě dodržovaly zákony - pragmaticky proto, aby nebyla zavdána záminka k německému nenávistnému štvaní proti republice.

A i když odsun Němců byl doprovázen národohospodářskou újmou, byl jediným možným řešení. Zkuste uvážit, co dnes vyvádějí neodsunutí Maďaři na Slovensku a co by asi dělali mnohem početnější sudetští Němci po sametu u nás? Co myslíte, nechtěli by zase Heim ins Bundesrepublik - pochopitelně i s územím?

J. Heincl 13.7.2012 21:44

Re: Národ s identitou vyháněčů

Pane Šulci a co jste udělal Vy osobně, aby před parlamentem byl alespoň 1 demonstrant? To, že nadáváte Čechům do čecháčků, ničemu rozumnému nepřispěje.

J. Heincl 13.7.2012 21:41

Re: A ještě dodatek

Velmi výstižně a logicky napsáno! Příčina a následek jsou jasné. To nikdo neokecá mudrováním o logice.

J. Heincl 13.7.2012 21:37

Re: Velice dobry a vystizny clanek,

Vidíte a já si myslím, že byste se měl vzpamatovat Vy. Jenže když se zamyslím nad postojem lidí, jako je pan Příhoda, tak takoví zkrátka nemohou zaumout jiný postoj. Je jim vrozeno, že musí někomu poklonkovat a neumějí si představit, že by o sobě rozhodovali sami. Opak lidí typu pana Příhody si zase neumí představit, že by někomu dobrovolně posluhoval a nesnažil se spolehnout se sám na sebe.

J. Jurax 13.7.2012 21:31

Re: A co "Národ s identitou vrahů a konečných řešitelů"?

Já ano - Německo. Důkaz - konání příslušníků tohoto národa v letech 1939 až 1945.

Coventry, Oradour, Rotterdam, Varšava, Lidice, Osvětim ...

Doporučují ku studiu http://klempera.tripod.com/heydrich.htm

J. Jurax 13.7.2012 21:28

Re: A ještě dodatek

Pardon - server si zablbnul, napřed příspěvek spolknul a teď jej zase vyplivl, takže je to tu dvojmo.

J. Jurax 13.7.2012 21:26

Re: A ještě dodatek

Pardon, server si zablbnul, takže je to tu dvojmo

J. Jurax 13.7.2012 21:26

A ještě dodatek

Kolektivní vina se dnes nenosí a ušlechtilí krasoduchové neuznávající situaci těsně po druhé světové válce rozpoutané Němci ji hlasitě odsuzují. Zvlášť když se narodili desetiletí po válce.

Ale po válce to jinak nešlo - kdyby se u jednoho každého sudeťáka mělo soudit, zda se náhodou neprovinil, soudilo by se ještě dnes. Nebyly k tomu kapacity ani vůle. Soužití s Němci v jednom státě se tehdy zdálo po německých zvěrstvech nemožné.

Ostatně si ho nedovedu představit ani dnes - co asi by dělali sudeťáci po sametu, když právo na národní sebeurčení se tou dobou mělo za svaté a bohatá SRN byla rozhodně lepší než komunisty retardované Československo?

Co kdyby chtěli by zase domů do nikoliv již říše, ale SRN i s územím? Já věřím, že potom, co by si po válce u nás užili postavení druhořadých občanů a pak budování socialismu, že by chtěli. Důkazy o útlaku ubohých sudetských Němců perfidními Čechy i nějaký blbec typu lorda Runcimana by se jistě našly. A nějaký Henleinův nástupci by též jistě vypučel (třeba by se jmenoval Posselt). A bílé podkolenky by se někde v truhlicích po předcích taky našly.

A kdybychom se cukali a chtěli bránit celistvost Čech a Moravy silou, i nějaká ta humanitární bomba by na nás možná spadla - viz Srbsko. A dnes bychom jezdili do Switau a Reichenbergu a Karlsbadu přes hranice na pas, protože takové, co brání v národním sebeurčení sudetským Němcům by do EU určitě nevzali - což by byl, cynicky řečeno -  snad jediný klad tohoto scénáře  :-(

J. Jurax 13.7.2012 21:11

A ještě dodatek

Kolektivní vina se dnes nenosí a krasoduchové neuznávající situaci těsně po druhé světové válce rozpoutané Němci ji hlasitě odsuzují.

Ale po válce to jinak nešlo - kdyby se u jednoho každého sudeťáka mělo soudit, zda se náhodou neprovinil, soudilo by se ještě dnes. Nebyly k tomu kapacity ani vůle. Soužití s Němci v jednom státě se tehdy zdálo po německých zvěrstvech nemožné.

Ostatně si ho nedovedu představit ani dnes - co asi by dělali sudeťáci po sametu, když právo na národní sebeurčení se tou dobou mělo za svaté a bohatá SRN byla rozhodně lepší než komunisty retardované Československo - chtěli by zase domů do nikoliv již říše, ale SRN i s územím?

Kdy\by ano - a já věřím že ano, bylo by to logické po tom, co by u nás po válce jako občané druhé kategorie zakusili - těžko bychom se bránili. A kdybychom se cukali a chtěli bránit celistvost Čech a Moravy silou, i nějaká ta humanitární bomba by na nás možná spadla - viz Srbsko. SRN byla velká a mocná a nějaký blbec typu lorda Runcimana by se jistě našel a důkazy o útisku ubohých Němců perfidními Čechy taky, Nějaký nový Henlein by taky jistě vypučell - třeba by se jmenoval Posselt. A dnes bychom jezdili do Switau a Reichenbergu na pas - takové, co utlačují ubohou německou menšinu by do EU určitě nevzali (cynicky řečeno, to by byl snad jediný klad celé situace).

J. Jurax 13.7.2012 21:02

Zase jeden logik

Autor praví - cituji - Také tzv. odsun byl dílem předem pojatého záměru. Ale nezjednodušujme si to a nezůstávejme jen u administrativního rozhodnutí vyjádřeného tzv. prezidentskými dekrety. Podílely se na něm stovky (možná tisíce) záměrů individuálních či skupinových, jako ten v Dobroníně a jinde. Za to někdo může. A ten někdo je vinen. - konec citátu.

To nebyl takzvaný odsun. To byl odsun občanů cizího státu, byť již zaniklého - Velkoněmecké říše - kteří byli dřív občany Československé republiky, kterou jsouce diplomaticky řečeno svedeni ideou velkoněmectví nadšeně pomohli rozbít. Občanů, kteří se již před válkou dopouštěli zločinů na státních úřednících, vojácích, četnících a příslušnících finanční stráže naší republiky včetně vražd. Občanů, kteří darovali (za pomoci vlád Velké Británie a Francie domnívajících se, že za cenu bezectnosti si koupí mír) šílenému fýrerovi výzbroj pro čtyřicet divizí a neporušený zbrojní průmysl. Občanů, kteří ze zabraných území ještě před Mnichovem vyháněli své české sousedy. Nebyli jsme povinni takové na svém území strpět.

A taky - nikdo tehdy neviděl do budoucnosti. Jednadvacet let po konci velké války vzešla z německého území válka druhá, ještě hroznější. Co bude za dalších 21 let - v roce 1966 - nikdo nevěděl; ale bylo pošetilé si s takovou historickou zkušeností nechat doma nepřátelskou pátou kolonu, frustrovanou prohranou válkou a ztrátou privilegovaného postavení a kující odplatu.

A Dobronín a podobné (pokud tam i jinde skutečně došlo k masakrům Němců) - šlo o odsouzeníhodné a neomluvitelné, ale ve své době bohužel pochopitelné excesy. Němci byli dobří učitelé v tom, jak zacházet s méněcennou rasou. Akorát je nenapadlo, že se méněcennou rasou mohou stát i oni,

Takže ano - za to někdo může. A ten někdo je vinen.- a ten někdo jsou velkoněmečtí nadlidé a nacionální socialismus. Ke studiu doporučuji http://klempera.tripod.com/heydrich.htm

P. Sulc 13.7.2012 20:28

Re: Národ s identitou vyháněčů

SElhavani, sebestrednost, komplex menecennosti. Velice rozsirene v ceskem narode, narodni vlastnosti. Napriklad dnes: naprosta vetsina je proti cirkevnim restitucim. V Parlamente se o nich hlasuje. A kde jsou demonstranti?  Kde je 100 tisic lidi pred parlamentem, dozadujicich se referenda o restitucich. ? Opet a opet narod selhava, radeji pije pivo a nadava, to je pohodlnejsi nez se angazavat. Ovsem, utlouct babu v pohranici lopatou, to bylo radosti jaky jsem hrdina a bojovnik proti nacismu.

K. Dvořák 13.7.2012 18:28

Re: Velice dobry a vystizny clanek,

Jeste nam zkuste odhalit, komu lokaj Prihoda slouzi ...

Vzpamatujte se clovece.

P. Rajman 13.7.2012 17:19

Re: A co "Národ s identitou vrahů a konečných řešitelů"?

Takový národ neznám, vy ano ?

V. Novák 13.7.2012 17:15

Re: Pardon - polovina z 200 tisíc, tedy 100 tisíc.

During the Spring and Summer of 1944, more than 400,000 Jews were herded into centralized ghettos and then deported from the Hungarian countryside to death camps by the Nazis, with the willing help of the Hungarian Interior Ministry and its gendarmerie (the csendőrség) – both of whose members had close links to the Arrow Cross. The Jews of Budapest were concentrated into so-called Yellow Star Houses, approximately 2,000 single-building mini-ghettos identified by a yellow Star of David over the entrance.

Šípové kříže vládly od října 44 do obsazení Madarska Rudou armádou v březnu 45.

Arrow Cross officers helped Adolf Eichmann re-activate the deportation proceedings from which the Jews of Budapest had thus far been spared, sending some 80,000 Jews out of the city on slave labor details and many more straight to death camps. Many Jewish males of conscription age were already serving as slave labor for the Hungarian Army''s Forced Labor Battalions where most of them died, including many who were outrightly murdered after the fighting had finished when they were returning home.

http://en.wikipedia.org/wiki/Arrow_Cross_Party#Arrow_Cross_Rule

B. Brousková 13.7.2012 14:10

Re: Pardon - polovina z 200 tisíc, tedy 100 tisíc.

Sedí? První transport maďarských židů do Osvětimi byl proveden 16.května 1944 (!!!) téměř dva roky po prvním transportu ze Slovenska. Transporty z Maďarska organizoval osobně sám Eichmann. A ten určitě k Šípovým křížům nepatřil. Maďarsko bylo obsazeno německou armádou 19.března 1944. Od 25.března 1944 tam teprve začalo platit nařízení o povinnosti židů nosit tzv.Davidovu hvězdu.Že by vrahouni ze Šípových křížů byli spolek lidumilů je ovšem blbost, ale transporty židů organizovali Němci. Na rozdíl od Slovenska, kde si vše organizovali Slováci.

V. Novák 13.7.2012 13:40

Musím Maďarům přiznat, že po většinu války

se chovali mnohem umírněněji než Němci, do války na straně Říše proti SSSR byli nejspíš vtaženi provokací a Horthy nebyl zdaleka nacista. Nacionalista až na půdu, antisemita a antislovan, revanšista a ultrapravicový diktátor - to všechno jistě ano. Ale vedle Němců takový... gulášový...

Ovšem Szálasi a jeho Nyilaskeresztes Párt byli taky Maďaři. A nacisté zcela SSáckého střihu.

V. Novák 13.7.2012 13:30

Pardon - polovina z 200 tisíc, tedy 100 tisíc.

Špatně jsem wikipedii četl.

80 tisíc Židů odeslaných Sípovými kříži do táborů sedí.

Na to, že Nyilaskeresztes vládli cca půl roku, zvládli toho dost...

S. Udatný 13.7.2012 13:26

Právo určují vítězové,

není třeba lkát nad spravedlností nebo nespravedlností vyhnání. Když v roce 1918 okresní hejtman v Trutnově nařídil používat vždy a všude jako obcovací jazyk, jazyk německý, tak se poslancům ve vídeňském sněmu jen smál,na jejich připomínku, že jde o nezákonné jednání, odpověděl, "komu se to nelíbí může odejít". Vyhnání neschvaluji, potože vyhnáním se český národ zachoval jako němečtí nacisté, kteří též vyhrožovali vyhnáním ale českému národu.

B. Brousková 13.7.2012 12:46

Re: "Hodní Maďaři" ze Szálasiho Šípových křížů

Zadejte si na netu "Transporty židů z Maďarska" a nečtěte už Haló noviny. Jestli to nevíte, lžou tam jak když Rudé právo tisklo!

B. Brousková 13.7.2012 12:33

Re: "Hodní Maďaři" ze Szálasiho Šípových křížů

Máte to nějaké popletené. Něco si o tom zjistěte,.Hlavně data! Kdy je ti zlí Madaři podle vás vyvraždili? Fakta, ne přání vydávané za skutečnost. Na netu si to může každý ověřit.