Diskuze
SPOLEČNOST: Naše nynější krize
Děkujeme za pochopení.
Jirka
Filozoficky vzato
jde o stručný, pěkný, výstižný a myslím i pravdivý popis. Nejde o výzvu. Tu by nikdo neakceptoval. Ťukám do klávesnice a jsem líný. Nedej bože, abych zvedl svou línou ... a šel měnit svět. Nikdy, dokud mi nebude nic chybět. Ani volit nepůjdu. Každý den se dívám na televizi, několikrát za den se naštvu a to mi stačí. Ale z ulity nevylezu.
Pokud jde o výzvu, na to jsou tu jiní. Třeba dělnická strana. Ale zase to bude jen epizoda, která nic nezmění. Změníme se samovolně, bez revolucí a siláckých řečí. Co je možnou výzvou je radost z poznání - pokud nám ji filozofové praktického ražení jako jsou Iránci, Číňané, Talibánci ......... nezatrhnou. Radovati se z pohovky nám nebude dopřáno.
Jenda
Re: Filozoficky vzato
Nemam rad lidi co se zvednou a jdou menit svet. Obvykle za nimi zustavaji spousty mrtvych.
jk-jiny
No a já si zase myslím,
že grááázl, který nám sem začal zavlékat sv. Radar, by měl být souzen a odsouzen. A v chládku ať si mudruje klidně o smrti, když chce.
Ypsilon
Re: No a já si zase myslím,
Zklidněte hormon, prosím. Pláčete na špatném hrobě. Autorem "zvacího dopisu" k radaru je Jiří Payne, bratr autora článku, bývalý poslanec za ODS a dnešní lídr kanditáky SSO pro volby do EP.
Kolemjdoucí (J.Š.)
Na těch vlastnostech, o kterých píše autor a které se stále více šíří,
nevidím nic nepochopitelného, v podstatě jde o hédonismus, požitkářství, styl carpe diem, který je jen logickým důsledkem relativismu a skepticismu šířených nejvzdělanějšími hlavami na vysokých školách a odtud dále na školy střední, základní a do nejširší veřejnosti. A nejen filosofové prohlašují, že život žádný smysl nemá, že je to „jen náhoda“ (tedy něco zcela bezúčelného a zbytečného), že vesmír lidi k ničemu nepotřebuje a že je úplně jedno, jestli nějaké lidstvo na planetě Zemi existuje nebo ne. Vyplývá to především ze samotného vědeckého obrazu světa. Není potom divu, že stále větší počet lidí nedovede brát život příliš vážně, že nenacházejí důvod o něco se příliš snažit. Proč také, když každý stejně za pár let skončí v krematoriu, ať se o něco snažil nebo ne, ať žil dobře nebo špatně. Takže o co vlastně v životě jde? O nic.
Dokud ti nejvzdělanější mezi námi se nezmohou na nic lepšího než na bezbřehý relativismus a skepsi, dokud nebudou schopni oslovit veřejnost něčím konstruktivnějším, nic se nezmění. (Ne náhodou ve 20.letech minulého stol. hovořil Julien Benda o selhání vzdělanců, myslím že i TGM psal v podobném duchu.)
Minutus
Jsem zastáncem "relativismu a skepticismu"
jak říkáte vy. Já tomu říkám nečernobílá realita. A nemám z toho deprese, existencionální problémy atd. Ano, život v černobílém světě je pohodlný. Ale ne každému imponuje tato jednoduchá cesta.
Jenda
Valky byly vzdycky. Asi ty cirkve transcendendentalni rozmer nikdy nemely
Hnyk
Úpadek mravů?
V temném středověku se zlodějům usekly ruce a špatné rádce poslal pán buď zhubnout do hladomorny a nebo rovnou na šibenici. V dnešní osvícené době bankéři kteří prošustrovali miliardy a připravili o peníze desetitisíce lidí dostávají nanejvíš zlatý padák a nebo ještě spíš prémie za úspěšnou činnost. Ratinkové agentury které tři dny před krachem ohodnotily Lehman Brothers jako AAA banku dnes vesele dál ohodnocují. A těch pár procent nebo spíš promile, co udělali rajbach a na finanční krizi si namastili kapsy se oslavují jako finanční géniové.
A když se politici konečně probudili z letargie a dohodli se o přísnějším dozoru nad finančním sektorem, tak se od českých modrých honzů ozývá pokřik o eurosocializmu a už chybí jen nějaký ten obama-komunizmus.
R.J.
Páni, dámy, beseda začíná.
Tak jenom skromný dotaz diskutujícím, kolik knih jste přečetli od začátku roku? A co to bylo za knihy? Aby mne zde nějaký "intelektuál" nenapsal že Broučky. Světlonosiče.
Minutus
Re: Páni, dámy, beseda začíná.
No, pane světlonosiči, dnes se dá vzdělávat nejen z knih. Nevím, zda vás už dostihl nejaký trn e-learning, e-book, eee...
Minutus
Jiří Tomáš Payne
Docela by mě zajímalo, zda je autor věřící. Takových názorů plných katastrofických scénářů plných moralizování jsem slyšel hodně a většinou od křesťanů. Spousta z nich dokonce vyjadřovala přání aby konečně došlo k nějaké krizi, protože to lidi donutí k návratu zpět ve víře. Článek obsahuje spoustu tezí, se kterými nijak nelze souhlasit. Je plný populismu a neopodstatněných tvrzení.
Proč si autor myslí, že Češi chtějí méně pracovat a více si užívat, než například Holanďané, Němci, Britové, Italové nebo třeba Španělé? Já mám tedy z práce v mezinárodní firmě zkušenost opačnou. Jsme levnější, výkonnější a pracovitější, než obecně lidi v pobočkách uvedených národů. Dokonce i kvalifikovanější. Nejsložitější práce se stěhuje do Prahy, kde ji zvládáme obvykle v polovičním počtu lidí.
Vůbec není pravdou, že chceme jen odpočívat a ne pracovat. Konzumní podstata naší civilizace, jejíž příčinu vidí autor v nemorálním člověku, který neposlouchá autority má přece příčinu jinde, a to v samé podstatě tržního kapitalismu ve volné soutěži nabídky a poptávky.
Je toho víc, s čím nemohu souhlasit, vlastně v podstatě většina tezí tohoto článku. Ale nejspíše se bude líbit takovým lidem, kteří jsou přesvědčeni o výlučnosti svých morálních kvalit a špatnosti všech ostatních. Možná je takový i autor a myslí svůj článek upřímně, jen u politika jeden nikdy neví.
Kolemjdoucí (J.Š.)
Re: Jiří Tomáš Payne
Pro Minutus: Patrně Vám uniklo, že ten článek nenapsal politik Jiří Payne, ale MUDr. Jan Payne z Ústavu pro humanitní studia v lékařství, mimo jiné spoluautor velmi zajímavého sborníku Kvalita života a zdraví.
K tomu trhu: Jednou z nevýhod tržního hospodářství je, že funguje čistě mechanicky, bez ohledu na skutečné hodnoty, že pro trh a pro tržního ekonoma je hodnotou vše, po čem je poptávka, i kdyby to byl sebevětší brak. Tržní hodnota je určována poptávkou. Takový mechanismus sám o sobě ovšem sotva může vést ke svobodě a prosperitě, jak nám bylo počátkem 90.let slibováno, daleko spíš povede k nesvobodě a chudobě. Rozhodující pro směr vývoje společnosti totiž je, po čem je poptávka, a to zase záleží na prioritách, čili na hierarchii hodnot (většiny) občanů. (Pro srovnání viz např. hierarchie hodnot u našich Romů a výsledky, k jakým vede.) Společnost, která nemá jasno v nejdůležitějších základních hodnotách, sotva může být úspěšná.
Takže nejde o samo tržní hospodářství, pane Minute, jeho funkce je nezastupitelná, ale trh je, pro zdárný rozvoj, pouze podmínka nutná, nikoliv postačující. Druhou podmínkou je kvalitní žebříček hodnot. Ale někteří naši teoretikové zřejmě cítí potřebu pohybovat se ode zdi ke zdi - poté, co jedna generace trh zcela zavrhovala, ho druhá pro změnu nekriticky obdivuje a požaduje "trh bez přívlastků". V tom nekritickém zatracování nebo obdivu je problém, v příliš jednoduchém nekritickém myšlení, nikoliv v samotném trhu.
Pepek
krize?
Co je krize? Shořely snad peníze v bankách, jsou snad zničeny továrny, pošly snad krávy s vepři? Jen strach vehnaný médii do duší lidí..
Schumacher
Doba nemůže být v úpadku.
Jedině kultura. Někým může být vývoj hodnocen jako úpadek, jiným jako rozvoj. To je relativní. K hodnocení vývoje jako úpadku mívá blíže starší a odcházející generace.
para
Re: Doba nemůže být v úpadku.
Jo čas může jít jen vpřed - v tom smyslu "doba" tedy skutečně úpadková být nemůže. Pro hodnocení kultury se dá vzít za východisko např i její celková energetická spotřeba či spotřeba na jednotlivce.... V tomto smyslu naše kultura pravděpodobně oslabí velmi výrazně - pokud se tedy nenajde za fosily nějaká dosud neznámá náhrada. Může to ale přivodit takové tlaky na vývoj člověka, že se duchovně změní dosud nebývale. Může se stát, že jsme na začátku nástupu méně početné ale podstatně kulturnější civilizace - to bych si přál.
hafusak2
Úpadek?
Prakticky každá generace se označuje z zdegenerovanou a ty předchozí označuje jako poslední, za kterých ta doba za něco stála. Pouze v té dnešní nám je tvrzeno, že žijeme v té nejlepší možné době a celá minulost byla špatná. Už tu bylo řečeno, že žijeme v éře: "Nevaž se, odvaž se", "když musíš, tak musíš", všichni musíme být: in, cool, bamboocha a kdoví co ještě. Čerpat úvěr zní mnohem lépe než - zadlužit se. Všichni máme žít přítomností a užívat si výdobytky svatého konzumu. Budoucnost se zmiňuje jen tehdy, když je potřeba strašit lidi socialistickým zadlužováním. Islamisté nás považují za společnost v úpadku a já si s hrůzou uvědomuji, že mají pravdu, neboť oni mají na každou situaci řešení nalezené ve své víře. Co ale máme my? Věříme vůbec v něco? Má naše společnost nějakou ideu, nějakou vizi? Naše věrchuška dělá vše jen pro blaho podnikatelských kruhů, na lidi kašle. Jinak bezradně čeká, co se ve světe semele a pak se snaží něco zbastlit. Konzum nás nespasí, naši současní politici také ne. Nalezněme svou vizi!!!
Vyhledávání
TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA
Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.
ondrejneff@gmail.comRubriku Zvířetník vede Lika.
zviretnik.lika@gmail.comHYENA
Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.
https://www.hyena.cz