23.5.2024 | Svátek má Vladimír


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Foldynová 17.2.2011 22:51

když máme ten kapitalismus, tak se vším všudy

myslím, že to p. David Hanák silně přehnal, jak s tím akcentováním ethosu mediciny, tak s odsudkem lékařů jako takových. Proč neodsuzuje právníky, kteří mají nejnižší hodinovou sazbu   minimálně 2.000Kč , a to při jakékoliv byť i jen poradě v e věcech občanského práva / které zcela jistě nepojednává  o bytí a nebytí, o životě či smrti, jak se děje v medicině. Proč by tedy lékař, který nese odpovědnost za bytí či nebytí, měl brát 200Kč / hod.?  Holt,  časy se mění a etos taky.

J. Štrobl 17.2.2011 19:52

Pořád stejný socanský chlívek

Na tom přidání lékařům mně nejvíc vadí to, že ten dobrý doktor dostane přidáno stejně jako ten, který vypadá, že svůj diplom dostal někde za tři měsíce v Plzni.

V. Novák 17.2.2011 17:41

Kecy. Už dávno bylo zavedeno, že postavení se odvíjí od peněz.

O peníze jde až v první řadě - vzpomínáte?

Mzdu určuje trh a ten je abslutně spolehlivý a spravedlivý - takže ten, kdo má malý příjem, odvádí nehodnotnou práci. Logický závěr.

nevím, v jaké žijeme době, zda v moderní nebo postmoderní - ale radši budu mít spokojeného lékařského řemeslníka než abych vzhlížel k přepracovanému Polobohu. Farář se může utnout - a je-li Bůh, napraví to, není-li, je to stejně fuk. Utne-li se lékař...

Prostě tři přehoušle zaumných keců jste vyplodil, pane autore. Informace mikdež.

J. Anděl 17.2.2011 18:04

Re: Kecy. Už dávno bylo zavedeno, že postavení se odvíjí od peněz.

Utne-li se lékař, umře člověk. Utne-li se stavitel mostu nebo řidič lokomotivy, počet mrtvých může jít do stovek.

Měl by mít tedy řidič lokomotivy stokrát vyšší plat než doktor? :-)

J. Anděl 17.2.2011 18:07

Re: Kecy. Už dávno bylo zavedeno, že postavení se odvíjí od peněz.

Z tohoto hlediska existuje neskutečně obrovské množství profesí, které jsou důležitější, než ta lékařská. Co když se seknou v úpravně vody? Co když se sekne váš elektrikář doma? Co když se sekne plynař?

Ono když jsme se bavili o těch servismanech v autoservisech, i oni, když se seknou, tak to může být dost průšvih. Je možné, že jejich platy byly v porovnání s těmi dřívějšími lékařskými zcela adekvátní.

O. Kadlec 17.2.2011 18:57

Re: Kecy. Už dávno bylo zavedeno, že postavení se odvíjí od peněz.

:-)) Plácáte pane.

Říkáte: farář se může utnout - a je-li Bůh, napraví to. Lékař se tedy taky může utnout - a je-li Bůh, napraví to. Je-li Bůh, je uzdravování jeho hlavní obor spolu s teologií. Z evangelií to vyplývá docela jasně.

V. Běhal 17.2.2011 14:26

Feudalismus v nemocnicích

Při stávce se mluvilo o platech. Problém nejsou platy lékařů, ale absoventů nastupujících do nemocnic, na částečné úvazky, nuceni pracovat mnoho hodin, často za starší kolegy, za minimální plat. Pan ministr neví ani přibližně kolik lékařů pracuje v nemocnicích, protože mají porůznu úvazky a pod. Čili chaos, zcela záměrný, ve kterém se ztrácí spousta peněz. To pan ministr ví, celou dobu, kdy protesty lékařů trvají nic s tím nedělal a zřejmě dělat nehodlá. Ukazuje se, že ředitelé nemocnic a primáři se obohacují provizemi za nesmyslné nákupy nepotřebných přístrojů, materiálu a zbytečných léků. Pan ministr by měl odstoupit, protože se projevil jako člověk, který s korupcí ve zdravotnictví hodlá tolerovat. Mladí doktři neměli jinou šanci než se proti tomuto systému vzbouřit.

J. Štrobl 17.2.2011 19:42

Re: Feudalismus v nemocnicích

A to jste se doslechl v Lihovém domě nebo od Ratha?

P. Joch 17.2.2011 13:44

pyrhovo vítězství libertarianismu?

Pane Hanáku, naprosto nechápu, proč mluvíte o pyrrhově vítězství.

Libertariáni říkají, že lidské zdraví je statek, o které musí pečovat jeho správce - jedinec. Ten by se měl starat o to, aby jeho tělo bylo silné a zdravé. Pro případ nemoci má mít k dispozici odpovídající péči. Jak velká a kvalitní tato péče bude, záleží na tom jaké si sjedná a platí pojištění. Naprosto stejně funguje provoz automobilu - o auto se musím starat, pravidelně jej udržovat a servisovat. A pro případ havárie mám sjednanou havarijní pojistku.

Jenže v naší společnosti převládá názor, že o zdraví jedince se stará stát, za to mu platíme zdravotní pojištění. Jenže to neplatíme podle toho, jak kvalitní péči bychom si přáli, nýbrž podle výše příjmu. A protože zdravotnická péče je u nás pro všechny "zadarmo", tak se každému dostane stejně. A když je to zadarmo, tak proč se věnovat nějaké prevenci, nebo údržbě vašeho těla? Proč se omezovat v jídle, sportovat? Až vás to klepne, postel ve špitále čeká na každého.

Z tohoto systému potom naprosto podivně vystrkují zdravé růžky různé vyjímky. Například stomatologie. Protože zuby bolí a kdekdo s nimi má problém, už teď funguje stomatologie prakticky na tržním systému. Co si zaplatím to dostanu, protože pojišťovny proplácí jen zlomek.  Nebo laserové korekce očních vad. Tu si taky musíte zaplatit, ale zároveň si můžete velice objektivně vybrat kliniku. Korekci krátkozrakosti totiž pojišťovny považují za kosmetický zákrok, naopak některé kosmetické operace jsou ochotny proplatit. Prostě kocourkovo. 

Tato akce nic neřeší, jen se přilijou 2miliardy peněz, které nemáme do černé díry.

F. Eliáš 17.2.2011 11:03

Lékař jsou lékaři

V žádném případě nejsou otroky. Jenom blb je otrokem ve svobodném státě. Nikdo je nenutil lékařit, mohli svobodně odejít ze špitálů a vydělávat svůj chléb jinak. Lékaři jsou dnes vzdělanějšími řemeslníky. K pacientům, jak nás ti odcházející přesvědčili, je neváží žádné citové vazby, pospravují je, když na to stačí a běží si ro peníze.

L. Severa 17.2.2011 11:29

Re: Lékař jsou lékaři

Ano, a je také pravděpodobné, že u pacientů hodně ztratili z všeobecně váženého profesního postavení.

J. Anděl 17.2.2011 11:50

Re: Lékař jsou lékaři

Díky této akci je bohužel zatemněno, že existují stále třeba konkrétní praktičtí lékaři, u kterých se stále dá hovořit o naplňování poslání ve smyslu tohoto článku. Jsem rád, že jsem mohl některé takové nedávno potkat (jak už to tak v mém životě osud rád onačí, chvilku potom, co jsem přestal být na doktory úplně nejnaštvanější).

Nevím, kolik je takových jedinců, ale jsou.

J. Štrobl 17.2.2011 12:18

Re: Lékař jsou lékaři

Ale jistěže jsou a myslím, že jich je hodně, ale ti stávkující jim pošpinili kabát.

L. Severa 17.2.2011 13:55

Re: Lékař jsou lékaři

K tomu dodávám, že přece praktičtí lékaři se akce nezúčastnili, takže jejich kredit snad neutrpěl.

J. Anděl 17.2.2011 14:08

Re: Lékař jsou lékaři

To je fakt. Jistě ovšem neuškodí si to připomenout nahlas, obecně se často mluví prostě o doktorech.

O. Mayer 17.2.2011 12:44

"Nikdo je nenutil lékařit, mohli svobodně odejít ze špitálů ..."

... a není to náhodou to,  co se vlastně stalo (resp. mělo stát)?

J. Kilian 17.2.2011 7:03

filosofie

náleží filosofům.

F. Svoboda 17.2.2011 10:44

Re: filosofie

Tento nádherný a myšlenkově hodnotný článek je naopak určen všem lidem, kteří ještě hodlají přemýšlet. Vy byste si jej pane Kiliane měl číst od rána do večera , místo Vašich oslavných traktátů na " nároky "  lékařů ! ! !                                       

J. Kilian 17.2.2011 11:56

Re: filosofie

Mohl byste tu citovat některý můj oslavný traktát na "nároky" lékařů ? Aby bylo zřejmé, o čem to vlastně píšete v rámci své konfabulativní činnosti a starosti o soukromí druhých.

K. Janyška 17.2.2011 20:51

Re: filosofie

Ano, patří ! Naštěstí ! Kdo nic neví, filosofuje ! To je známá věc ! Dzp.

J. Anděl 17.2.2011 3:12

Díky

Děkuji za náměty k přemýšlení. Dobrá úvaha.

Důsledky asi nebudou dobré ani z pohledu lidí, představovaných spolkem Sysifos.

O. Kadlec 17.2.2011 0:43

Zajímavá úvaha.

Pan Hanák je zřejmě mladý, snad se i narodil poté, co se "postmoderní epocha" objevila, a přece jí nerozumí. Nemá odstup. Myslí si, že postmoderní=cynický, všechno je dovoleno a jde jen o prachy. Asi by si měl přečíst Balzaca k tomu Čapkovi.

Jedna epocha se narodila a s ní i bonmot "všechno je rozdíl". I dnešní den svědčí o tom, že medicína NAROZDÍL od ostatních branží na společnosti zákazníků závislých má silnou pozici. Už to není MUDr.Sova - jedinečné postavení lékařů v komunistické každodennosti se opakovat nebude. Doktoři na to přišli a pár let jim trvalo než zjistili jak si vybudovat pozici novou. Kdepak - do tuctové role nabídky a poptávky, do jedné řady se supermarketem se oni dobrovolně nahnat nenechají. Tak je tady lidi zase máte. Žádná deziluze. Jen nová epocha a reakce na ni.

J. Anděl 17.2.2011 3:17

Re: Zajímavá úvaha.

Na Vašich příspěvcích si uvědomuju, jak rozhodující a klíčový je k výslednému názoru vstupní předpoklad. Protože se oba díváme na problematiku z jiného úhlu, i naše závěry jsou diametrálně odlišné.

Samozřejmě pak jsou diametrálně odlišné i naše životy a naše každodenní zkušenosti.

Což mi opět připomíná, že neexistuje objektivní realita. Jen spousta subjektivních. Ta objektivní vzniká, až když zanikne subjekt pozorovatele, resp. jeho jakýkoliv ohled na já.

O. Kadlec 17.2.2011 12:14

Re: Zajímavá úvaha.

Nevím proč by pro subjektivní oči neměla existovat objektivní realita. Na co se to tedy díváme každý z jiného úhlu?

Nechci urazit ale naznačím vám to po jezedácku: Když vás kopnu do "vany", budeme oba účastni jedné objektivní reality, ale vy ten svůj kopanec uvidíte z jiného úhlu než já svůj kopanec. Přitom jde objektivně jen o jeden kopanec.

J. Anděl 17.2.2011 12:27

Re: Zajímavá úvaha.

A to je právě moc dobrý příklad. Protože vy ten kopanec vždycky uvidíte jinak, než já. Že se intelektuálně oba shodneme na tom, že to je kopanec, neznamená, že oba vidíme objektivní realitu. Nevím, zda si rozumíme u významu slova "vidět".

Proto vždycky vy budete (třeba) říkat, že to nebyla tak velká rána, zatímco já, že jste to s tím kopnutím fakt přehnal ;-). A totéž, byť ne tak osobně (jestli chápu, ani jeden z nás není lékař), se děje teď při debatě o lékařském stavu.

O. Kadlec 17.2.2011 18:09

Re: Zajímavá úvaha.

Pochopitelně když já nakopnu vás, uvidíme tentýž skutek každý s úplně jinými pocity. Ale JE tu jeden skutek. Objektivní realita. Přijde mi dost marný to popírat.

J. Anděl 17.2.2011 18:18

Re: Zajímavá úvaha.

Ano. Přijde mi, že si píšu s Dánem. Lékaři dostali přidáno. Podle vás je to správné. Podle mě to není správné (zjednodušeně řečeno). Je to proto, že každý subjektivně vnímáme jinak realitu. Objektivní realitou, na které se shodneme, je jenom to, že se to stalo. Nikoliv už, zda je to dobré či nikoliv.

Stejné je to s tím nakopnutím.

Nepopírám existenci nakopnutí, ani zvýšení mzdy. Nejsem magor.

O. Kadlec 17.2.2011 18:49

Re: Zajímavá úvaha.

Tak to jsem rád že jsme se (skoro) shodli. Svedlo mne na scestí vaše tvrzení, že objektivní realita neexistuje.

Víte že ten fakt, že dostanou víc peněz je jediný významný? Ten fakt, že se vám to nelíbí, je taky fakt, ale bezvýznamný. A jen o malý kousek významnější je fakt že já jim to přeju.

J. Anděl 17.2.2011 19:37

Re: Zajímavá úvaha.

Co je významné a co není je váš subjektivní názor. Rozumíte?

O. Kadlec 17.2.2011 20:02

Re: Zajímavá úvaha.

Zase se mýlíte. Co je významné, to se PROKÁŽE jako významné. Já to buď poznám předem nebo ne.