1.5.2024 | Svátek práce


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Vandas 14.8.2010 19:22

Re: Dík za odezvu, pane Vandasi! (17:25)

2 .a.) Ze zkušenosti historické, myslím, že 30ˇ% je velký optimizmus. K iniciaci postačí, když se do čela obnovy postaví osvícené elity, ostatní vždy následují své vzory. Důležitější je, aby skutečně hodnotnými vzory byly. Jinak jsem přesvědčen, že lidé uvítají smysluplnou iniciativu a rádi se připojí,uvidí-li hodnotný cíl. K bodu b.) Sice uznávám, že bez toho přívlastku národního by se hledal hůře společný kulturní jmenovatel, avšak zvážil bych zda nerehabilitovat to cenné, co spojovalo v minulosti v naší vlasti , kulturní okruhy české, německé, židovské i uherské a rakouské. Bojím se totiž ,pro mne nepřijatelných výkřiků, mého neblahého jmenovce, "Čechy,Čechům!" S tím bych se ztotožnit nehodlal.K bodu  3.) Tam bych souhlasil a myslím, že by se velmi mnoho dalo udělat, už jen perfektním fungováním štíhlé a výkonné státní správy, věrohodnou a spravedlivou a rychlou justicí a dobře fungující policií. I když se mi Ba%tovy postupy líbí, byly v jiné době a museli by být značně inovovány. S tou ujetou poznám kou, jenom tolik, Ty systémy skutečně měly své sociální prvky a pravidla, to že nám dnes přijdou směšné, či nepřijatelné, nic nemění na historických faktech. K bodu.4.)  Souhlas. Nic nám však nebrání s tím něco udělat. K bodu 5.) Neodpovím hned, neboť je to téma k delšímu zamyšlení. Bojím se, že bych plkal jen fráze.

M. Bílý 14.8.2010 21:09

OK, pane Vandasi! (19:22)

Jen malý dotaz, koho byste najmenoval do té osvícené elity? Mě zatím napadl jen MUDr. František Koukolík. Znáte? A pokud jde o rehabilitaci Vámi jmenovaných kulturních okruhů, vřele souhlasím. Vidím, že jsme na stejné lodi.

P. Vandas 14.8.2010 21:23

Re: OK, pane Vandasi! (19:22)

No jistě, že jej znám. Vzpoura deprivantů, je velmi zajímavá. Nevím, však zda by mne považoval za důstojného partnera. Jinak sám už delší dobu připravuji text na Vámi dotčené téma, ale nemám dost času na soustředění, abych jej dokončil a zde zveřejnil. Trochu jste mne popostrčil.

P. Vandas 14.8.2010 21:56

Re: OK, pane Vandasi! (19:22)

 Jen tak od boku, ty co už jsem jmenoval výše. Borna, Anderleho, Sýse, Koukolíka,Cílka určitě některé ze zemské šlechty, Šternberk je mi obvzlášť sympatický. Marka Ebena, ne proto že je známý, ale pro jeho zásadové postoje v manželství i v životě, Grušu,Vaculíka a nebudu to přehánět, ještě Pirka.

J. Štrobl 14.8.2010 20:28

Re: Dík za odezvu, pane Vandasi! (17:25)

Omlouvám se, že se Vám pletu do diskuze, ale musím Vás varovat. S tou morálkou jste si vzali velké sousto, které asi nepůjde na tak malém prostoru probrat, pokud dobře neznáte podrobné názory toho druhého. Jako příklad Vám uvedu otázku morálního relativizmu, který jsem si našel na Wikipedii:

Také morální relativismus je spíše nálepka než soudržná pozice, již by někdo zastával. Může znamenat názor, že mravní hodnocení stejného jednání v různých dobách nebo společnostech se mezi sebou liší, což lze asi prokázat. Je ovšem otázka, jak můžeme v mravních otázkách zjistit, co je „stejné jednání“. V morálce a v etice se totiž „jednání“ nedá charakterizovat jen vnějším popisem. Mnohem víc záleží na tom, co tím jednající osoba zamýšlí, proč tak jedná. Například sebevražda se v evropských společnostech většinou chápala jako špatná, ale obětovat život za někoho jiného jako vrchol hrdinství. Pro vnějšího pozorovatele není snadné obojí od sebe odlišit. Lhát je špatné, ale říkat pravdu špiclovi totalitního režimu také. Jenže při hlubším pohledu se může ukázat, že obojí se řídí stejným pravidlem: neublížit, případně chránit druhého člověka.

Také morální relativismus musí připustit, že je relativní. Pak může být užitečným varováním před přílišnou jistotou, že vždy a všude víme, jak máme jednat a jak ne.

Osobně se domnívám, že nejdříve budete muset vyřešit, jakou morálku jeden každý z Vás zastává.

P. Vandas 14.8.2010 20:40

Re: Dík za odezvu, pane Vandasi! (17:25)

Pane Štroble, neomlouvejte se, jste tu správně. Však jsem se těšil, až naskočíte. I já mám s tou definicí morálky, dost velké pochybnosti. Jediné co jsem doteď vymyslel, je Desatero. Ono totiž obsahuje esenci zkušeností mnoha stovek generací před námi, a tato zdánlivě jednoduchá pravidla přesahují všechny horizonty našich aktuálních úvah o morálce. Možná proto co jste popsal, není přikázáním "Nezalžeš!" ale "Nevydáš křivého svědectví!"

J. Štrobl 14.8.2010 21:00

Re: Dík za odezvu, pane Vandasi! (17:25)

Uhodil jste hřebíček na hlavičku. Ale není jenom desatero:

Exodus 23:2 Nepřidáš se k většině, páchá-li zlo. Nebudeš vypovídat ve sporu s ohledem na většinu a převracet právo.

Exodus 23:3 Ani nemajetnému nebudeš v jeho sporu nadržovat.

Exodus 23:4 Když narazíš na býka svého nepřítele nebo na jeho zatoulaného osla, musíš mu jej vrátit.Exodus 23:5 Když uvidíš, že osel toho, kdo tě nenávidí, klesá pod svým břemenem, zanecháš ho snad, aniž ho vyprostíš? Spolu s ním ho vyprostíš. Exodus 23:6 Nebudeš převracet právo ubožáka v jeho sporu.Exodus 23:7 Buď dalek každého podvodu; nepřipustíš, aby byl zabit nevinný a spravedlivý, neboť svévolníka neospravedlním.Exodus 23:8 Nebudeš brát úplatek, neboť úplatek oslepuje i ty, kdo mají oči otevřené, a vede k překrucování záležitostí spravedlivých.Exodus 23:9 Nebudeš utlačovat hosta; víte přece, jak bývá hostu v duši, neboť jste byli hosty v egyptské zemi...

J. Štrobl 14.8.2010 21:10

Re: Dík za odezvu, pane Vandasi! (17:25)

Teď, jak se na to tak dívám, tak mi začíná docházet, jaký je to strašný odsudek komunismu.

P. Vandas 14.8.2010 21:20

Re: Dík za odezvu, pane Vandasi! (17:25)

 Vybral jste velmi archaická nařízení, a přitom jsou tak aktuální. V přátelských debatách se svými kamarády bezvěrci, když přijde na otázku, proč si myslím, že mi křesťanství může něco pozitivního,mimo placebo efekt, přinést, argumentuji právě tím, že přijetím tohoto názoru na svět, cítím se dědicem stovek a stovek generací moudrých předků, kteří už dávno přede mnou řešily morální dilemata, lži, nevěry, zrady touhy po moci a úspěchu a tyto své zkušenosti zaznamenali, k mému použití, pokud je přijmu za své. Ty Vaše citace, jsou i pro mne objevné.

J. Štrobl 14.8.2010 21:30

Re: Dík za odezvu, pane Vandasi! (17:25)

Řekl jste to velice krásně. Ale na počátku byla otázka jak spustit druhé národní obrození. Nebyla by jednou z cest návrat ke křesťanství?

P. Vandas 14.8.2010 22:00

Re: Dík za odezvu, pane Vandasi! (17:25)

Jak prosté, milý Watsone. To je přesný zásah, ono až budeme konfrontováni ve fatálním střetu  s Islámem, nic jiného nemáme. Ještě rádi se kolem křesťanství semkneme, neb nic jiného  co by nás spojovalo není. Jen, aby nebylo pozdě.

J. Štrobl 14.8.2010 22:09

Re: Dík za odezvu, pane Vandasi! (17:25)

Věřím, že pozdě nebude. Vymazat jednu kulturu není až tak jednoduché. Nicméně pro mne je dneska pozdě, tak Vám přeji dobrou noc a těším se na další smysluplné debaty.

P. Vandas 14.8.2010 22:12

Re: Dík za odezvu, pane Vandasi! (17:25)

 I já končím, tak tu, dobrou noc.

M. Bílý 14.8.2010 20:58

Panu Štroblovi (20:28)

O té morálce jsme to nechalo na jindy. není to jednoduché.

J. Štrobl 14.8.2010 21:05

Re: Panu Štroblovi (20:28)

Ha, varoval jste nás pozdě

V. Kusý 14.8.2010 16:34

Po přečtení všech příspěvků jsem došel k názoru

že zde zmiňovaná právní kontinuita je v případě naší poválečné historie irelevantní.Lze li situaci po vzniku první republiky přirovnávat, tak ovšem nebyla ani tak důležitá kontinuita právní, jako spíš morální.Ono totiž platilo, že zloděj či úplatný úředník byli totéž za monarchie i za první republiky.A hlavně, že se s takovými po prozrazení jejich činů nikdo nebavil.Nemlu-vě o tom, že by je volil do parlamentu.

J. Štrobl 14.8.2010 17:33

Re: Po přečtení všech příspěvků jsem došel k názoru

Nemáte tak zcela pravdu. Vezměte si aféru Stříbrného.

V. Kusý 14.8.2010 18:43

Re: Po přečtení všech příspěvků jsem došel k názoru

Výjimka tvoří pravidlo.Dovedete si představit státního úředníka, který by kradl v obchodě?Samozřejmě v době před válkou.Asi, nebo spíš určitě, by se musel odstěhovat.Nemluvě o ostatních konsekvencích.

J. Štrobl 14.8.2010 19:53

Re: Po přečtení všech příspěvků jsem došel k názoru

Ano máte pravdu, morálka po tolika letech totalitních režimů poněkud upadla. Ale myslím, že to není zas tak zlé. Velkou zásluhu na tom špatném povědomí mají novináři. Když vezmete noviny, tak se dozvíte kdo co zase ukradl, ale už jste o někom četl, že je poctivý obchodník nebo podnikatel a co se mu povedlo?

J. Schwarz 14.8.2010 12:16

Vypadá to pracděpodobně -

ale co s tím? Komunisti neprohráli válku, "vítěznému západu" nikoho nezabili, takže se s nimi západ rád dohodl. Co dohodl, on jim svým žvaněním o "nepřijatelnosti kolektivní viny", odpuštění, právní kontinuitě výrazně pomáhal. Stejně by to dopadlo i s nacisty v Německu, pokud by vítězové použili stejné rétoriky a namísto Norimberského procesu nezačali oceňovat nezpochybnitelné "manažerské kvality" a "znalost prostředí" elit třetí říše. Prostě tu nebyl nikdo, kdo by chtěl komunisty od moci odstavit. Nakonec i adorovaný Havel neváhal prodat polovinu restituované Lucerny Junkovu Chemapolu za velice slušnou cenu. Tomu Chemapolu, který posléze zkrachoval a jeho dluhy /vzniklé i podobnými obchody/ zatáhl daňový poplatník.

V. Pavel 14.8.2010 12:35

Re: Vypadá to pracděpodobně -

Pane Schwarzi! Není pochyb o tom, že Václav Havel kolaboroval s komunisty! Rovněž není pochyb o tom, že Václav Klaus s nimi kolaboroval déle, hloubwěji a více! Skutečností je, že Václav Havel se opájel získanou mocí a postavením. Nešlo mu však o osobní obohacování, protože slušné finanční zajištění měl z dědictví po předcích a z tantiém za své absurdní blbůstky, které mu ve světových divadlech opravdu hráli a velmi slušně honorovali. Tragédií je, že větší kolaborant, větší ješita a toužící i se svou chotí po co nejmasivnějším bezpracném osobním obohacování, jej nahradil v čele našeho nešťastného státu!

V. Kain 14.8.2010 12:43

Re: Vypadá to pracděpodobně -

Bohužel to celé je pravda.Dneska v mnoha rodinách se neříká dětem" to se nedělá".

Byl jsem svědkem kdy asi 6letý nevychovaný spratek skákal po kapotách aut.Jedna paní která to viděla čapla toho hajzlíka za křídlo a vedla ho domů.Jeho matka si ji vyposlechla a zavřela dveře.Nebylo slyšet jak si můžeš dovolit ničit cizí majetek a nebo to se přeci nedělá a nebo něco podobného.Bylo ale naprosto zřetelně slyšet "to jsi se musel ty blbče nechat chytit?"Je to už hezkých pár let.Dneska ten holomek slouží u policie a je tak horlivý,že se mu jeho bývalý kamarádi obloukem vyhýbají.

J. Štrobl 14.8.2010 13:17

Re: Vypadá to pracděpodobně -

Co s tím? Já bych takový receptík měl. Že budeme odpovědně volit. že (obrazně) dáme přes hubu těm, kteří říkají: nepůjdu k volbám, je to všechno jedno svinstvo. Budeme se snažit svým dětem vysvětlit jak to všechno vlastně bylo, co je dobro a co zlo. Budeme se z nich snažit vychovat samostatné, hrdé a poctivé lidi. Nebudeme přehlížet porušování zákonů ve svém okolí, budeme podporovat svoji občanskou hrdost a odpovědnost. Budeme kritizovat a uvádět na pravou míru názory extrémistů z pravého nebo levého spektra. Budeme... To přece můžeme a zvládneme, ne? Samozřejmě, že se nic nezmění za rok, za dva, ale bude to vklad do budoucnosti.

P. Vandas 14.8.2010 13:38

Re: Vypadá to pracděpodobně -

 To je pane Štroble, velmi rozumné. Navíc i nadějné,a ono se to, už z velké části povedlo v těchto volbách. Myslím, že spousta voličů to pochopila a na dobrý nápad prof. Janoucha, použila vykroužkování a navíc úspěšně. Je to ta "Drobná práce", ke které nás volal i TGM.

J. Štrobl 14.8.2010 14:00

Re: Vypadá to pracděpodobně -

Dobrý den pane Vandasi. Víte, někdy si říkám, jestli nejsem až přílišný optimista, ale já si opravdu myslím, že jsou naše děti ve většině případů lepší než my. Možná je to tím, že jsou svobodnější i když uznávám, že jsou to nevycválanci. A znám spoustu slušných podnikatelů, protože jsem v obchodu chvíli podnikal, tedy než jsem zkrachoval, protože jsem to neuměl. Ale z každým jsem se vyrovnal a nezůstal nikomu nic dlužen. Nicméně dodneška uzavírám i několikaset tisícové objednávky na "hubu". Až se divím, že mi to někdo dá, ale na stará kolena bych si nepokazil svůj čistý štít, že jo. No tedy, chtěl jsem říci, že jsem optimista i proto, že znám takovou spoustu slušných lidí.

P. Vandas 14.8.2010 14:11

Re: Vypadá to pracděpodobně -

 Nejste sám, i já jsem nenapravitelný optimista a vše co jste pravil, cítím podobně.Pokud budu kritický do vlastních řad, zdá se mi, že děti a vnoučata nemají tu naší usilovnost dosáhnout vzdělání, i když střední škola je povinností, s vysokou tu usilovnost vidím pouze sporadickou. S tím čistým štítem, na stará kolena, to vnímám stejně. Prostě, některé věci, za to nestály nikdy a jiné, za to nestojí dodnes. Jinak, dneska mám volno a tak si dovoluji dopřát tu výsadu, trochu pokecat s přáteli i odpůrci. Měl jsem na paměti, Vaši někdejší smírnou odpověď panu Pavlovi, a tak jsem, veden vaším příkladem, to své krákorání zmírnil. Díky.

J. Štrobl 14.8.2010 14:55

Re: Vypadá to pracděpodobně -

No, já jsem někdy dědek jeden vzteklá, kór když ve mně "bouchnou saze", ale léta se zabývám Kabalou a tak se mi zdá, že rozumím spoustě lidských hnutí. A když někomu rozumíte, nemůžete se na něj vážně zlobit i když s ním nesouhlasíte. S tím vzděláním bych si to tak nebral. Naši potomci jsou jiní lidé s nimiž nemáme krom trochu genetiky nic společného. Ergo kladívko naší povinností je vštípit jim etické normy a usnadnit obecně vstup do života. Nejhorším zločinem, kterého se na svých dětech můžeme dopustit je chtít po nich, aby byly podle našeho obrazu. Tedy zlomit jejich duši. Každý si svoji cestu najde a když to bude opravdu potřebovat, vystuduje i později. Škola Vás naučí být chytrým a vzdělaným, ale nenaučí Vás být moudrým. Poznal jsem moudré pasáky krav i nemoudré (musím být tolerance sama) vysokoškoláky. Kdo myslíte, že z nich byl šťastnější? Když se někdo musí pořád přetvařovat začne být zlý nejdřív sám na sebe a pak na své okolí. A vůbec, omlouvám se za své moralizování a už si toho nechám.

P. Vandas 14.8.2010 16:33

Re: Vypadá to pracděpodobně -

 Vzteklý jsem už dlouho nebyl, neb k tomu mám sklony, avšak nějak řídnou důvody, proč.  S těmi dětmi, to máte pravdu. Nechávám jim volnost, a vidím, že chyba to není, všechny se živí poctivě, nikoli však tak, jak bych si představoval já. Děti jsme měli velmi brzo, a tak máme s paní spoustu vnoučat a máme z nich radost. Mám, však s nimi legrační dilema. Od malička, asi pod vlivem pohádek, usilovně mne prudí, svou zálibou v mečích, zbraních (ze dřeva), rytířských brněních, přilbách a jiných militaristických atributech, řvou po dvoře, což mi sice nevadí, ale bojím se ,kdy si vypíchnou oko. Já sám, podstatou antimilitarista, mám s tím problém, avšak mé odmítavé reakce k obdivu zbraní, či navádění k jiným hrám, jaksi neuspěli. Inu, při jedné z častých hromadněrodinných akcí, mne už svým mlácením meči, luky a puškami, tak rozčilovali, že jsem je, s náhle vybavenou buzerací z vojny, postavil, do haptáku a začal je cvičit, ve mně odporných pořadových cvicích. Reakce, byla pro mne překvapivá, ztichli a okamžitě se začli mému stupidnímu velení podřizovat, ba navíc, považují to za skvělou hru a neustále se dožadují, kdy zas půjdu s nimi cvičit. Je to sice s nimi psina, ale sám mám pochybnosti, zda neohrožuji jejich zdravý duševní vývoj. To jsou problémy, což?

J. Štrobl 14.8.2010 17:29

Re: Vypadá to pracděpodobně -

Myslím, že máte zbytečné obavy. Kdo z nás nechtěl být pirátem, policajtem, vojákem - nejlépe generálem atd. Tedy kromě jedné neteře tuším Julia Satinského, která chtěla být papaláškou. Domnívám se, že u chlapců jde o neškodný atavismus, který vezme v době dospívání zasvé. Potom přijdou na řadu jiné myšlenky. C.G. Jung v této souvislosti mluví o archetypech, tedy o podvědomých vzorcích chování a jednání z minulosti lidstva. Přiznám se, že mne osobně staré zbraně také přitahují, přestože nejsem nějaký militantní typ. Vyzařuje z nich na mne nějaké kouzlo, snad je to tím ručním zpracováním. Léta jsem přemýšlel, že si nějaký meč nebo bambitku koupím do pracovny. No nakonec z toho sešlo. Mimochodem existuje hnutí, kterému se říká steampunk. Tedy něco jako parní výtržníci. Jsou to kouzelní lidičkové, kteří si představují, že se vývoj světa zastavil ve století páry a pokračuje ve stylu páry dále. Vyrábějí si parní flintičky a různá parní udělátka, strojí se do dobových oděvů apod. Kdyby Vás to zajímalo, najdete je pod heslem steampunk na netu.

P. Vandas 14.8.2010 17:46

Re: Vypadá to pracděpodobně -

 Tam bych, asi taky patřil, k těm steampunk. Také mám rád vše, co je technické a staré, mám pár(doslova) velkých plynosacích strojů na generátorový plyn, stará auta i motorky. Když nad tím, přemýšlím, člověk si tím vrací vzpomínky na dětství ačkoli si to zdůvodňuji vznešeněji s výmluvou, že beze mne by děti ani nevěděly jak to fungovalo. Nicméně nemám na tohoto koníčka zatím čas, a tak si to nechávám na důchod. Z těch zbraní mne přitahují spíše ty středověké, katapulty, balisty či válečné stroje podle Leonarda da Vinci. Stará mechanika, je dnes už skoro zapomenuté umění. Jinak k tomu militarismu dětí, vždy se mi vybaví, ona obava Josefa Švejka, z vojáků bez disciplíny.