13.5.2024 | Svátek má Servác


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Když se zahalují a bourají sochy

Sochy jsou symboly. Sochy, které stojí desítky let, jsou odkazem naší historie. Socha Ivana Koněva není oslavou konkrétní osoby, je především oslavou vítězů 2. světové války a osvobození Československa.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
E. Derat 5.9.2019 12:07

Re: Kraválu kolem Koněva je dost.

Souhlas, ale pak je potřeba postupovat konzistentně, tedy vypsat místní referendum i o Mariánském sloupu a Radeckém.

E. Derat 5.9.2019 12:04

Re: Pomníků

Tak to máte dost špatný metr, ulice Ch.d.Gaulla není od pomníku 100 metrů, to je tak hospoda U Švejka na druhé straně. Největší osazení rusko-ukrajinskou komunitou je poblíž Sibiřského náměstí, tam byly zbourány i historické domy, postaveny byty, měli tam i výstavní pavilon, školu atd. V ulici Rooseveltova byla porodnice, kde jsem se narodil, po roce 89 byla zdemolována pro luxusní dům. Ale, v téže ulici měli i pravoslavnou modlitebnu v jednom z obytných domů. Dubček byl vlastizrádce, který zníčil tisíce životů, a byl náš. Koněv byl aspoň cizí.

M. Moravcová 5.9.2019 12:03

Především jde opět o prachy.

Žádná socha, parkoviště tam bude. Tak je třeba postavit lidi proti sobě.

M. Moravcová 5.9.2019 12:02

Re: Možná by si tam Pražáci

Ne sochu, ale parkoviště. Jako vždycky jde především o prachy.

M. Moravcová 5.9.2019 11:59

Re: Klaus je iba klaus !

Klaus je iba Klaus. Myslím že Slováci mají se svou historií v období II. světové války problémy až, až. Tak si řešte svoje.

M. Veleba 5.9.2019 11:58

Re: Kraválu kolem Koněva je dost.

Proto já říkám: nechť je vypsáno v dané lokalitě referendum. Mě ze Slezska je prd.l po tom, co mají v Praze. Pokud to tam (ne)chtějí, jejich věc.

E. Derat 5.9.2019 11:55

Re: Kraválu kolem Koněva je dost.

No, oni obecně vztah k historii nemají. Proto Hřib nechce kopii Mariánského sloupu na Staromák, proto se nevrátí pomník Radeckého na Malostranské náměstí i když to bylo součástí projektu na jeho revitalizaci. Prostě boj s minulostí, někomu vadí katolíci a Bíla Hora, někomu zase vzpomínka na R-U, a někomu zase Koněv. Hitorik architektury Zdeněk Lukeš v sobotní MF řekl, že by socha měla být zachována, že je umělecky kvalitní. A že bychom s tím bouráním pomníků už měli jednou přestat.

M. Veleba 5.9.2019 11:49

Re: Kraválu kolem Koněva je dost.

No problem. Nechme tam památník padlým sovětským vojákům. To s tím přepisováním historie už tady bylo x krát vyvráceno. Lidem vadí socha coby symbol okupace po 1968, protože v tom období a za tím účelem byla vztyčena. Padlým v 2 sv. zapaluji svíčku na hřbitovech i já. Socha Koněva s tím nemá co dělat.

M. Moravcová 5.9.2019 11:47

Kraválu kolem Koněva je dost.

Ale to přece není jen socha Koněva. To je taky navrácení památeční destičky padlým sovětským vojákům na Staroměstské radnice. Prostě mladí, morální, uvědomělí nevojáci na pražských radnicích bourají pomníky a přepisují historii. Poplatně přepisování výsledků druhé světové války.

M. Veleba 5.9.2019 11:26

Re: autorovi

+1

F. Doušek 5.9.2019 11:07

Klausi, Boris Jelcin taky daroval Ukrajině Krym.

Platí to stále?

A mimochodem, Koněv Prahu neosvobodil, byl to Rybalko, i když podřízený Koněvovi.

Koněv ovšem stojí za ztrátami českých a slovenských vojáků na Dukle, díky svému neschopnému velení - viz nedávno odvysílaný dokument na ČT2.

K. Salajka 5.9.2019 10:58

Re: Ještě jednou: Já nevěděl, že socha je až

Měl jsem na mysli mužickou mentalitu, kterou skutečně silně ovlivňovalo pravoslaví - nejlépe snad u Dostojevského - "Bratři Karamazovi". Komunisté likvidovali popy a kostely právě proto, že je chtěli nahradit novými modlami. A v ruských lidech je skutečně oddanost vrchnosti více zakořeněná než kdekoli na západě dodnes.

Za války v nouzi Stalin polevil na čas v útlaku a působení pravoslaví povolil a do řad popů infiltroval osoby oddané vládě komunistů. Putin vědomě posílil postavení pravoslaví a bývá dokonce v kostelích uctíván. Pravoslaví je unikátní tím, že je nadřazené ostatním církvím a náboženským společenstvím v Rusku.

Mám na mysli devótnost, které se projevuje i u vzdělaných Rusů, kteří do kostela nechodí.

M. Fleishman 5.9.2019 10:51

Quasimodo kecy, nic víc než kecy......

V. Povolný 5.9.2019 10:42

autorovi

Pane Klausi, já s vámi v zásadě souhlasím ohledně bourání a zahalování soch. Jen si myslím, že v tomto konkrétním případě je to trochu jinak. Tato socha byla nainstalována v roce 1980, tedy 35 let od skončení války. A je to socha sovětského maršála, nikoliv prostého sovětského vojáka. Takže o jejím skutečném smyslu se rozhodně dá polemizovat. Nicméně, celá ta fraška je trapná, roky to nikomu nevadilo.

M. Veleba 5.9.2019 10:31

referendum

Pořád se tady oháníme "referendem". Tohle je ukázkový příklad, kde by mohlo být vypsáno pro obyvatele dané městské části. A bude klid. Ať si o tom rozhodují ti, co tam žijí. Tak drahé to snad nebude. A budeme mít přímou demokracii v akci raz dva.

V. Student 5.9.2019 10:22

Re: Ještě jednou: Já nevěděl, že socha je až

Za Rusko "vždycky" mluvili popové, coby zástupci mužiků? Jste si jist, že tomu tak bylo i v dobách SSSR? A upřímná zbožnost se snoubí s oddaností státu? Můžu se zeptat, odkud máte tuto informaci?

I. Hendrych 5.9.2019 10:19

No comment

Jdou laskavě do frcu pane Klaus....včetně svého guru.

M. Valenta 5.9.2019 10:18

Re: Jest to složité...

Vadila vždycky, bydlel jsem roky v Terronské.

V. Student 5.9.2019 10:18

Re: Moralizování od někoho z familie..

Nehajloval. O hajlování někoho z famílie "Richternapsu" fašisti nemohli stát.

I. Mertl 5.9.2019 10:17

Je jasné, pro koho juniorovo srdce

bije. Nejde o nějakého bolševického maršála, nejde o druhou světovou válku, jde o bolševický výsměch národu! Kdyby Koněvova socha stála v Dejvicích řekněme od 52. roku jako symbol sovětského vítězství a osvobození Československa, spánembohem. Proč ne? taková byla doba. Měli jsme i Stalina, a jak velkého! Ale Koněv není symbolem osvobození v pětačtyřicátém, ale ponížení v šedesátém osmém. A v tom je problém jeho sochy. Pokud to Junior nechápe, čert ho, jako politika, vem. Takových už tu máme!

T. Kočí 5.9.2019 10:16

Trikokota Klaus

se opravdu rozkročil. Brzy bude favoritem i pro komouše.

F. Navrátil 5.9.2019 10:13

Re: ???

Sovětská armáda nebyla před Varšavou zaparkována. Měla za sebou 600 kilometrovou ofenzívu v operaci Bagration a k Varšavě dorazila naprosto zdecimovaná, bez tanků, bez střeliva, potravin a s týlem bez fungujících komunikací. Útok na Varšavu byl za této situace nemyslitelný. O podobné situaci se poučila, když v záchvatu euforie po bitvě u Stalingradu obsadila Charkov, aby zde utrpěla po protiútoku tankové armády waffen SS těžkou porážku. Ostatně spojenci na západní frontě už koncem srpna 1944 pronikli téměř k německým hranicím, ale na tři měsíce se zastavili a po prosincové protiofenzívě Německa zahájil až březnu generální ofenzívu. Důvodem byla logistika. Zásobovací kalamita, kdy poničené přístavy, železnice a silnice nezvládly zásobování.

K. Salajka 5.9.2019 10:13

Re: Ještě jednou: Já nevěděl, že socha je až

Dobře jste to vystihl. Rusko vždycky bude zaplněno mužiky, kteří budou mít své popy a ti za ně budou myslet. A ti popové mají dost vědomostí na to, aby obhajovali samoděržaví, které má dumu jenom na ozdobu. Proto nám nerozumí.

Upřímná zbožnost se snoubí s oddaností státu, který je stále spíše monarchií než republikou.

Tomuto stavu se mají blížit adresáti Chvilek pro destrukci demokracie.

T. Kočí 5.9.2019 10:08

Re: Pomníků

Až na toho Dubčeka....

V. Student 5.9.2019 10:06

Re: Fuj tajbl, něco tak křivýho se hned tak nevidí!

Kruté zacházení můžeme kritizovat teď, s odstupem desítek let klidu. Ale každý ví, jak se nacisté na území Ruska chovali, a je jen logické, že Ruští vojáci se s nimi taky nepárali. Nebyl bych jiný, kdyby mi vypálili rodnou vesnici. A Amíci se s krutostí nacistů mohli setkat, když osvobodili nějaký ten koncentrák. Pádnou ruku bych jim nevyčítal, taky jich pár padlo. Holt byla válka. Co takhle přestat vzpomínat, co kdo dělal jinak, než je "přece správné", a nechat to historii?

T. Kočí 5.9.2019 10:06

Re: Fuj tajbl, něco tak křivýho se hned tak nevidí!

máte pravdu. Z článku čouhá Goebbels.

T. Kočí 5.9.2019 10:04

Re: Ještě jednou: Já nevěděl, že socha je až

velmi dobře

A. Alda 5.9.2019 10:03

Není.

Pražané se prostě dohodli s maršálem Schörnerem, že umožní jeho vojskům odchod.

P. Manda 5.9.2019 10:02

Re: Moralizování od někoho z familie..

debílku

P. Janoušek 5.9.2019 9:59

Jest to složité...

...také bych raději sochu rudoarmějce. Historii sochy jsem neznal a děkuji diskutujícím za objasnění. Že ruští generálové byli často arcilotři se ví. Ale na druhou stranu, když nevadila 30 let proč najednou teď?