1.6.2024 | Svátek má Laura


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Každý to má s Bohem nějak jinak

Pod titulkem „Náboženství není základem civilizace“ otiskly úterní Lidové noviny rozhovor s ředitelem Ústavu mezinárodních vztahů Petrem Kratochvílem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Š. Šafránek 27.2.2015 21:56

Dvě poznámky.

Článek se mi líbí. Ale mám dvě poznámky:

Autor píše, že řada vynikajícíh vědců věřila a věří v Boha a ptá se, proč asi. Implicitně se nabízí odpověď, že k tomu došli svým geniálním rozumem. Já si kladu otázku, dá-li se k víře dospět racionální úvahou. A rovnou si odpovídám: nedá. Vůbec to s tím nesouvisí. Už samo slovo víra vylučuje rozum. Není lepší či horší, prostě se to míjí. Stejné procento věřících jako mezi nobelisty nalezneme pravděpodobně mezi uklízečkami. Jediným rozdílem je, že ty se tím netrápí.

A druhá poznámka. Chvílemi z článku nelze poznat, mluví-li autor o víře anebo o katolictví, a dokonce se mi zdá, že autorovi tyto pojmy mimoděk splývají. Tak asi tolik.

J. Sova 27.2.2015 22:26

Re: Dvě poznámky.

U autora je přání otcem myšlenky.

Jen 3 procenta z předních vědců, kteří jsou členy britské královské společnosti (obdoba naší Akademie věd)jsou věřící. Velmi malé procento věřících je mezi nositely Nobelovy ceny. Myslím za vědu, nikoliv cenu míru. Tam teisty jistě najdeme.

V USA se uvádí 39 % věřících vědců, což je hluboko pod celostátním průměrem.

http://www.salon.com/2014/01/04/this_is_your_brain_on_religion_uncovering_the_science_of_belief/

J. Sova 27.2.2015 22:50

Re: Dvě poznámky.

http://freethoughtpedia.com/wiki/Percentage_of_atheists

O. Kadlec 28.2.2015 0:55

Re: Dvě poznámky.

To je obecně rozšířený omyl.

Ale až moderní omyl. Rozšířil se až se ztrátou významu slova "víra". Pak když lidé zapomněli to slovo, komunisti už jim ve škole vysvětlili, že "slepá víra" je opakem rozumu. No a protože si to nikdo nemohl ozkoušet, tak to tak předávají svým dětem a ti zase svým dětem...až jednoho dne přijde dítě domů a zkoprnělým rodičům oznámí, že už VIDÍ, kam ho přivedl bezbožný život, a že bude o velikonocích pokřtěn.

V. Vaclavik 1.3.2015 20:57

Re: Dvě poznámky.

Nemyslim, ze se rozum a vira 'miji'. Vira je zkrat v mysleni, rozumovych uvahach, a jako takova je neplatna ve svych zaverech a je protikladem rozumu. Fakt, ze lide nejsou konsistentni, ze jsou rozpolceni a krome viry take do jiste miry pouzivaji svuj rozum, nic nemeni na tom, ze vira je vuci rozumu v protikladnem, vzajemne se vylucujicim postaveni.

Ze sirsiho filozofickeho pohledu, rozum je pro cloveka nastroj, pomoci nehoz v tomto svete preziva. Rozum tak ma byt alfou omegou zivota cloveka. Verici clovek ale rozum pouziva, jen jak se mu to hodi do kramu a rozum je pro neho VZDY (!) podrizeny vire, nikdy naopak. Rozum je v mysli vericiho cloveka vzdy jen pouhy slouha, panem jeho mysle je jeho vira. Verici clovek pouziva rozum, jen jak se mu to hodi, dle momentalni libovule, proto se s vericimi lidmi neda racionalne argumentovat, nikam to nemuze vest, nelze je v principu o nicem presvedcit.

A neplati to starorimske - dej kazdemu, co mu nalezi, cisarovi co je cisarovo, bohovi, co je boha. To ostatne vzdy bylo chytrohorakynske mysleni, nelze mit dva pany a stejne je to s rozumem a virou, bud clovek slouzi jednomu, nebo druhemu panovi, a nelze to nijak ocuravat. Vira v mysli vericiho cloveka vzdy nevyhnutelne prebiji rozum a ti verici, kteri berou svou viru vazne, nakonec musi rozum plne zapudit (v posledku to vede k zavirani oci pred ocividnou pravdou, kdy to zavirani je dvojsmysl pro upalovani heretiku zaziva). Ale vazne verici dnes uz v zapadni civilizaci prakticky nejsou.

V. Vaclavik 27.2.2015 18:22

Prece clovek je

oznacovany jako homo sapiens, clovek moudry, clovek pouzivajici, ci majici rozum. Nerikame tedy 'clovek verici', ale rikame clovek moudry.

Z toho odvozuji, ze klicovou vlastnosti cloveka je jeho rozum, ma se tedy upinat ke svemu rozumu, nikoli k nejake vire. Nejspis vsichni si jsme vedomi vseobecneho upadku moralky, jejiho relativizovani, souvisejici s upadkem vlivu cirkve. Resenim ale neni navrat k vire, protoze k jejimu upadku doslo presne proto, ze pro moderniho cloveka zijiciho v dnesnim svete jiz neni 'uveritelna' z duvodu jeji castecne zastaralosti, castecne z duvodu jeji formy kategorickeho imperativu, autoritativnosti boziho prikazani.

Oddani se autorite fungovalo v davno minulych casech primitivni minulosti cloveka, kdy sehralo svou uzitecnou roli, pokud na vec nahledneme z praktickeho hlediska. Ale rozumovy vovoj cloveka nelze naveky zmrazit v nejakem primitivnim stavu, stejne jako nelze deti vecne drzet v 'detskem stavu' primitivity. Lidstvo (rec je tu ovsem o lidu Zapadni kultury), stejne jako male deti dospelo a ziskava vlastni rozum, nutne zpochybnuje nejaka kategoricka prikazani, byt nektera, nebo i vetsina z nich (z desatera) mohou mit i nadcasovou platnost.

V. Vaclavik 27.2.2015 18:53

Re: Prece clovek je

Jenze upadek viry neni vec platnosti jeji moralky, ale formy te moralky, ktera je detska, ma formu rodicovskeho prikazani, protoze malym detem jeste nelze duvod moralniho chovani vysvetlovat, nemaji jeste rozum. Bohuzel, kdyz deti rozum ziskaji, rodice (stejne jako komunita vericich) jim neumi dat zadne lepsi vysvetleni, proc byt moralni, nez ta ktategoricka prikazani, bud ze to tak chce buh, kteremu se maji zalibit, nebo ze to tak chteji oni a maji se tak zalibit rodicum. Jenze dospivajici deti, lidstvo, neco takoveho nutne zacne zpochybnovat Lide uz nejsou stredoveke, poslusne putky, uz nejsou cely zivot zastraseni autoritami, ale jejich rozum zacina vystrkovat ruzky...

Bohuzel to dospivani k rozumu nutne doprovazi pubertalni odmitani a relativizovani vseho, a nikdo neprichazi s nabidkou moralky, zalozene na rozumu, moralky, ktera se da odvodit z faktu naseho sveta, naseho byti, moralka uchopitelna nasim rozumem. Tedy nikdo, az na jednu osobu, Ayn Randovou.

Ironicky, z historickeho pohledu, to byla prave zena, ktera s necim takovym prisla, ironicky protoze zeny vzdy vyvojove zaostavaly za muzskym pokolenim z duvodu sveho podradneho postaveni vuci muzum, v cemz byla vetsina nabozenskych vir zdatnymi nasledovniky, protoze byly produktem muzskeho pokoleni. Randova je zarnym dukazem, ze mentalne jsou (nebo spise mohou byt) zeny plne rovny muzum, ze dokazi logicky uvazovat stejne jako muzi, prese vsechno to muzske placani. ze zensky mozek funguje jinak (vetsi duraz na emoce), nez muzsky. Pokud to tak skutecne je, je to tim, ze studijnim vzorkem byly zeny prumerneho zastoupeni sveho pokoleni, ktere ovsem vubec nemusi nic vypovidat o skutecnych schopnostech a druhu zenskeho mysleni.

V. Vaclavik 27.2.2015 19:00

Re: Prece clovek je

Civilizacni proces je proces prichazeni k rozumu. Zpravidla jsou lide emocne tahnuti jinam, nez jim rika rozum, odtud to dilema vericiho cloveka, dichotomie duse a tela, jak ho tak vystizne popsal Thomas Acquinas, jehoz dilo da se rici, bylo pocatkem koncem viry cloveka a nastup vlady rozumu, jehoz vysledkem je nas moderni svet, ktery i kdyz jeste neni ani zdaleka idealni, je na hony lepsi, nez svet Tomase Akvinskeho.

Emoce jsou ovsem vysledek naseho mysleni, spravneho i nespravneho (za delsi casove obdobi), a casem az opravdu prijdeme k rozumu, budou emoce nasledovat a nebude konfliktu mezi dusi a telem, emocemi a rozumem cloveka. Ten konflikt je vzdy neomylnym znakem, ze neco delame spatne.

J. Chaloupka 27.2.2015 17:58

Církev dělá jen to, co se jí dovolí. Pokud nemůže mnoho,

je laskavá a přívětivá. Pokud může, je přísná a vyžaduje oddanost. V r. 1978 byla pokřtěna dcera. Ani babička ani matka dítěte nebyla křtěná a neměli jsme svatbu v kostele. Farář byl šťastný, že někdo chtěl křest. Nedávno jsem na tomtéž kostele četl seznam věcí, které je nutno splnit, aby vám bylo pokřtěno dítě. No, nechci se vyjadřovat vulgárně, ale bylo jasné, že požadavky se mnohonásobně zvýšily, včetně platby za obřad. Katolická církev ovlivňuje zákonodárství tam, kde může např. v Polsku nebo Irsku. U nás zatím neovlivňuje, protože KDU je spíše do počtu. Ale počkejte, až si vyberou ty tzv. restituce, jak jim naroste hřebínek.

V. Vaclavik 27.2.2015 19:06

Re: Církev dělá jen to, co se jí dovolí. Pokud nemůže mnoho,

Mate pravdu, ale podminky se myslim lisi od farnosti, k farnosti, nebo spise od kneze ke knezi. Novi knezi, ti horlivejsi jsou tou ilustraci, ze nove koste dobre mete. Stejnou zkusenost jako vy mam od sledovani krestu v mem pribuzenstvu. Bratr musel s manzelkou absolvovat nejake skoleni, prakticky bylo zpochybnovane, jestli jsou opravdu verici, a vime jak to je, krest chteli spis z ohledu na rodice a castecne z tradice, viry v tom mnoho nebylo.

I. Mertl 27.2.2015 14:48

Rozumné slovo

Vřelý souhlas, pane Andrle. I já, nepraktikující, spíše nevěřící křesťan jsem se cítil pohoršen povrchním článkem ředitele ÚMV Petra Kratochvíla, bakaláře Evangelické teologické fakulty UK v LN (!). Bylo to dílko mnohomluvné, notně říznuté učením marxismu-leninismu - byť ten pán vzhledem k svému mládí mohl vstřebat tyto poučky jen v základní škole. Mimochodem, nedávno jsem v TV shlédl jiného vědce z institutu p. Kratochvíla, Dr. Eichlera, a to snad bylo ještě horší - chyběly jen explicitní citáty ministra Lavrova.

A takových lidiček mladých, uvědomělých je v Ústavu mezinárodních vztahů, koncepční to instituce ministerstva zahraničí ČR, plno, třeba odtud pochází i pověstný Zaorálkův náměstek Drulák.

O. Kadlec 27.2.2015 15:05

Re: Rozumné slovo

No...vaše slovo je rozumné méně, pane. Odvozovat relevanci názorů pana Kratochvíla od mládí...toť hloupost. Stařecká?

O. Kadlec 27.2.2015 14:11

Renčínův kreslený vtip:

"Já na Boha nevěřím, pane faráři. Já jenom věřím, že jedině on může zachránit lidstvo."

J. Chaloupka 27.2.2015 18:00

Jára Cimrman: "Jsem bezvýhradný ateista, až se bojím,

že mně pánbůh potrestá."

J. Pospíšil 27.2.2015 13:06

Souhlas

Autor článku  v LN píše tak, že budí dojem, jako by v náboženství "uspěl, a přesto je jím frustrován a obrací se proti němu"- vypůjčila jsem si jeho vlastní formulaci opačného vztahu.Jsou totiž náboženství různá a vedou k různým cílům. S náboženstvím se náš stát a národ vypořádával hned dvakrát: po první světové válce si zejména vzdělanci představovali náboženstvíako okovy a valem je shazovali. Tehdy  nebylo ještě tak zle, vliv křesťanství měl ještě časový doraz na morálku i etiku lidí v současné a částečně i druhé generaci, ovšem po druhé světové válce ujal proklínání náboženství stát, vyloučil je z výuky i výchovy a co znamenalo těch čtyřicet let oslavovaného ateismu cítíme jako ničivý vliv na morálku etiku a kultivovanost občanůaž do čtvrtého pokolení. Autor je příliš mladý, aby mohl  mít vlastní soud o těch změnách.Ale současné problémy se zločinností mládeže, alkoholismem, drogami či rozpadajícími se rodinnými vztahy s rím  ovšem souvisí.Náš národ neshazuje pomyslné okovy, ale utrhl se z postroje, kterým kterým ho vede po slušné cestě k bezpečnému cíli kočí, který ví víc než ten kůń, kterého řídí.

J.V. Pospíšilová- Šteflová

J. Sova 27.2.2015 16:16

Re: Souhlas

Náboženství nedělá lidi mravnější, jak potvrzuje mnoho studií.

http://www.vexen.co.uk/religion/ethics.html

Na zdraví společnosti může mít náboženství i vliv negativní.

http://www.osel.cz/index.php?clanek=2270

J. Sova 27.2.2015 16:29

Re: Souhlas

I ten masový vrah z Uherského Brodu pocházel ze silně nábožensky založené rodiny.

J. Kraus 27.2.2015 22:10

Ano, utrženi ze řetězu, a to nenapraví

žádné zákony ani pluky policajtů. A nové zákony už vycházejí spíš z nižší lidské přirozenosti než aby byly odrazem, nedokonalým, vyššího řádu. Kolik už o tom bylo napsáno, a stále jako by se muselo začínat od nuly. Marnost nad marnost. Kdo ví, radši už mlčí. Asi i pan Anderle. Nelámat, jen jemně naznačovat, to je známka lidí duchovních. Co si myslí ti ostatní, kteří tak moc nevědí? Typické by mohlo být třeba toto: jsou formální věřící, jsou opravdoví věřící tvořící si svojí fantasií vlastní nebíčka a jsou lidé s přímou zkušeností, napojení většinou na různé entity. Jak říká ten starý Sumeřan na klínové tabulce: spal jsem pokojně a najednou jsem se probudil hrůzou, to šel kolem asi nějaký bůh.

Síla modlitby, jistě, ale i někdejší německý vůdce vzýval a meditoval a šlo mu to náramně až do chvíle, kdy musel zaplatit. Tady může být nebezpečí, hlavně pro čtenáře všelijakých amerických příruček, vedoucích je k rychlému životnímu úspěchu. Netuší, kdo se jim ozve. Zde může být i jedna z příčin rychlého „ztemnění“ USA. Ale pana Satinu jsem nedávno viděl v televisi v nějakém cestopise a jeho se to nebezpečí jistě netýká.

Jak známo, existují i archandělé a zástupy hierarchií až k nejnižším bytostem hmotným, třírozměrným, a i ty jsou nadřazeny člověku, jak dobře vědí v týchž USA. A existují i entity jiné, nebožské a neufonské. Kdo se toulá opuštěnou krajinou (ne v zimě) mimo dosah hluku aut a letadel, může začít právě tam. Pro někoho je to lepší cesta než knížky a rozjímání. Základem je úcta ke všemu stvořenému, přirozená úcta i k té němé tváři, kterou potkáme cestou, a víra. Kdo se povyšuje nad němou tvář, toho neosloví bohové – zkusme se podívat na páníčky a jejich „mazlíčky“, kolik je takových a kolik lidí jedná třeba s kosíkem jako rovný s rovným, s úctou, jemným humorem a zvědavostí, protože jeho spektrum vnímání je jiné než naše. Staří poetové tu atmosféru tiché krajiny, která pozornému poutníkovi otevírá náruč a on spatřuje to, co zůstává oku traktoristy skryto, uměli

J. Kraus 27.2.2015 22:12

dokončení

vystihnout líp, ale málo naplat, to viditelné je opravdu jen závoj.

Mimochodem, v noci z 31.1. na 1.2. zmizeli všichni malí ptáci, zůstali jen holubi a větší. Zmizeli z pětitisícové obce na okraji Prahy, zmizeli z velkého parku a křovin pod Nuselským mostem, tam bylo jen pár konipasů, jindy nevídaných, a žádného jsem nezahlédl ani z vlaku cestou do Prahy a zpět. Od té doby jsem viděl tři osamocené kosíky a pár sýkorek, ale krmítko je tak, jak bylo toho posledního ledna, i jabka na zahradě, kterých tuhle zimu sezobali dva kýbly. Ale Aston psal, jak u nich psi ty kosáky prohánějí, tak snad není všude tak zle. Ale pochopitelně, jde z toho mráz po zádech.

Zpět k tématu. Země zde není pro ukájení nesmyslné chtivosti člověka, ale byl zde vysazen k symbiose s ní, ke vzájemnému pozvednutí. Selhal strašlivým způsobem a nyní se ptá, jestli je Bůh. Vlastně se už neptá, vysmívá se té myšlence a bojuje s jejími stoupenci, brzdami vývoje a pokroku. Vydržel jsem se onehdy dívat na několikahodinový dokument o V.Havlovi. Někde uprostřed rozumuje se svým bratrem „jak to že je vůbec NĚCO?“, a smějí se tomu udiveně. Ano, i mnozí z nás se tak ptali, a velmi naléhavě, když nám bylo deset let. Tento člověk se stal duchovním vůdcem milionů. To vypovídá o mnohém, i o kvalitě politických postojů jeho zbožňovatelů.

Nejzhoubnější myšlenka je ta, že člověk může dojít štěstí a spokojenosti uspokojováním svého takříkajíc nižšího Já, ať konsumem nebo konáním zla, dobra, snahou o popularitu a podobně. Pak se vymkl svému poslání a na řadu přichází jeho náprava. Dělení lidstva, ano, ale podle jakého klíče? Lidé moudří zblbli, nevšímavci a podivíni jsou najednou obdařeni intuicí až vhledem. Tomu velkému úklidu (termín vypůjčený, ale vystihující) se nikdo nevyhneme. Bezpříčinná radostnost, taková rada by dnes asi nebyla dobře přijata, i to jméno Kristovo je lépe zapřít, aby nás kolektiv nezapudil, ale víru že jsme v dobrých rukou, tu bychom si neměli nechat vzít.

J. Václavíková 28.2.2015 0:11

Re: dokončení

Musím zítra zkontrolovat místní pěvce :-)

Trochu jste mi tím líčením připomněl šintoismus.

O. Kadlec 27.2.2015 12:52

Záleží na tom,

jak ty své závěry má pan Kratochvíl podložené.

Já bych taky řekl, že strategii č.1 jsem u nás nikde neviděl, o stategii č.2 bych řekl, že KDU není žádný šampion, naopak, dlouhodobě spíše neúspěšná strana, která nemá šanci prorazit ani s nejlepším programem, a musí se koukat na to, jak ji porážejí strany které žádný program nepotřebují.

Strategie č.3 je ze života. A tady podpořím pana Andrle v tom, že Halík zdaleka není sám, mediální proslulost není podmínkou k tomu, aby člověk tuto (asi většinovou) strategii prorazil. Takové lidi potkáte na mnoha místech země, přesto je jich málo, protože církev je tu vesměs chudá i personálně.

P. Princ 27.2.2015 10:19

Každý to má s Bohem nějak jinak

Každý ne. Jsou i tací, kteří to mají nijak.

P. Lenc 27.2.2015 10:16

Jsem ateista,

ale článek hodnotím pouze kladně. Dík.

T. Vodvářka 27.2.2015 7:53

Článek je skvělý

Dle mé zkušenosti jsou lidé opravdu věřící tak nějak více šťastni, vidí smysl svého žití jasněji. Opravdových ateistů je dle mých zkušeností - vzdor obecnému tvrzení - jen velmi poskrovnu.

Z. Žíkovecký 27.2.2015 9:49

počet nevěřících; pocit štěstí

Nejvíc je u nás něcistů (necelá polovina), potom přijdou nevěřící (asi třetina), a v Boha věří asi pětina. To, co každý z nás pozoruje ve svém okolí, není reprezentativní vzorek z několika důvodů: jednak nás naše okolí (rodina, místní komunita) ovlivnilo při formování našeho názoru; druhak si vybíráme přátele s podobnými názory; a třeťak mnoho lidí nedává svou (ne)víru veřejně najevo, a u těch pak implicitně předpokládáme, že mají podobné názory jako my, dokud se o nich nedovíme něco jiného.

Argumentovat pocitem štěstí může být silně zavádějící - vyšší pocit štěstí totiž může mít hlupák, který si neuvědomuje hrozící problémy a také si nedokáže představit, že by mohl dosáhnout nějakých vyšších cílů. Proto se mnoho lidí pokouší zažít chvilku štěstí dočasným sníženým inteligence požitím alkoholu nebo jiných drog, čím si sníží své nároky na kvalitu zábavy. Je to podobné jako ve snu, kde také mozek jede na snížený výkon a často si říkám: "To je skvělý příběh, hned jak se probudím, tak si to musím zapsat a bude to bestseler." Ale když si to pak po probuzení rekapituluji, tak vidím, že to ve skutečnosti byl jen konglomerát nesouvisejících výjevů bez hlubšího smyslu.

T. Vodvářka 27.2.2015 10:24

Re: počet nevěřících; pocit štěstí

Docela by mne zajímalo, z jakých pramenů jste čerpal ohledně procentuálního složení věřících a nevěřících v naší zemi. S Vašimi výtkami v prvním odstavci částečně souhlasím, nicméně vzhledem k mé práci mám poměrně solidní vzorek populace, takže nejsem tak zcela isolovaný ve svém mínění.

Stran druhého Vašeho odstavce jsem samozřejmě pominul jistou část populace, která se vyskytuje v každé zemi, kde opravdu nemá smysl cokoli hodnotit vzhledem k úrovni jejich myšlení. Článek pana Andrleho se týká těch, kteří si aspoň někdy kladou otázky ohledně smyslu jejich bytí.

Často se mi stává, že hovořím s člověkem, u něhož si nejsem vůbec ničím jist, zprvu mám pocit, že jakýkoliv rozhovor je o ničem a po chvíli z něj začnou padat věci, které mne ohromí. Oni jen nejsou třeba připraveni o svých pocitech hovořit, jsou nedůvěřiví k svému okolí. Pokud získám jejich důvěru /ta radost, když se to povede, je nepopsatelná/, zjišťuji, že jsou vlastně vnitřně zranění a hledají cosi více, než jen přechodné potěšení z flašky či jointu.

Díky za Váš názor.

Z. Žíkovecký 27.2.2015 13:33

Re: počet nevěřících

Pro základní orientaci docela dobře poslouží

http://cs.wikipedia.org/wiki/Česko#N.C3.A1bo.C5.BEenstv.C3.AD

Z toho sčítání z roku 2011 sice není jasné, jaká je struktura těch 45%, kteří neodpověděli, ale ve srovnáni s tím průzkumem v roce 2005 lze odhadnout, že se jednalo z větší části právě o něcisty. Také jsem nedávno viděl internetovou anketu, která dávala přibližně stejné výsledky:

http://www.parlamentnilisty.cz/zpravy/kauzy/Nejhorsi-je-kdyz-se-zacne-spolecnost-rozdelovat-Jako-za-Hitlera-upozornila-Pavla-Jazairiova-na-besede-o-islamu-362687

O. Kadlec 27.2.2015 14:09

Re: počet nevěřících

Pravděpodobně i mnozí z těch, co odpověděli, jsou nějací něcisti, protože tato možnost ve sčítání neexistuje. Sčítání se ptá na církev, ke které se hlásíte, a ne na to, čemu věříte.

J. Chaloupka 27.2.2015 18:05

Po dost dlouhém životě tvrdím, že jediný smysl našeho

života je rozmnožit se a vychovat další generaci. A to je také ta neobtížnější práce, kterou člověk v životě koná. Tak, jako všichni živí tvorové v přírodě. Vše nad to je jen dar. I proto pan Halík a jemu podobní je vlastně nešťastný člověk, protože děti nemá.

J. Václavíková 28.2.2015 0:09

Re: Po dost dlouhém životě tvrdím, že jediný smysl našeho

Naopak. On jich má mnohem víc než Vy. A šíří memy. Úspěšně.