2.5.2024 | Svátek má Zikmund


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Doučování pro klimatické záškoláky (4)

Za koho vlastně klimatičtí záškoláci oteplování mluví a čí zájem hájí? Mluvčí studentů Petr Doubravský se v pořadu Rozstřel na iDnes vyjádřil, že to, oč jim jde, je ekologický prospěch. A ten je prý prospěchem pro všechny.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Pivoda 28.8.2019 9:20

Pro záškoláka autora

Kolektivním zájmem dnešních "záškoláků" je přežít v budoucnosti.

A to že má být socialismus?

Autor článku musel ve svém formovacím životním období nutně záškolačit, když si toto myslí a zde zveřejňuje.

P. Götze 28.8.2019 9:36

nesmysl.

P. Rada 28.8.2019 10:05

Re:

Smysl jejich postoj rozhodně má. Už prostě proto, že celospolečenská odezva je mimořádná.

Zkuste si to porovnat s odezvou na běžné záškoláctví, rozšířenost kouření až drog... o kterém se relativně nemluví, nepíše i když jde o evidentní a dlouholetý spoečenský problém.

Zásadní smysl to může mít i pro samotné aktéry stávek - jen oni se důsledků totiž mohou dočkat. Dnešní důchodově odrostlí naopak prožili většinu života v nevědomosti o důsledcích produkce skleníkových plynů či dokonce o stavu globálního životního prostředí. Věděli jsme sice o důsledcích kyselých deštů - a i proto padnul tehdejší socialismus - nevěděli jsme ale v té době skoro nic o daleko dlouhodobějších a vážnějších důsledcích sycení atmosféry skleníkovými plyny.

Dnešní madí to zřejmě také úplně nechápou ale už fakt, že toto poznání začínají přetřáset, vstřebávat a reagovat - jak žádná generace před nimi - může předzamenat zásadní společekské změny.

R. Langer 28.8.2019 10:34

Re:

Odezva je mimořádná - názor na ně je, že to v životě potom zřejmě budou taková netáhla a podvodníci jako jsi ty, Zelený bolševiku, pokud se včas nevzpamatují. To je celá odezva u normálních lidí. A to, že vůbec mohou "stávkovat" je výsledek celoživotní práce těch dnešních důchodců, o kterých víš kulové. A socialismus fakt nepadl kvůli kyselým dešťům, hlupáku, a je vtipné, že socialismem tady operuje bolševik, co by ho hned zavedl od příštího rána, pokud už ne dnes. Běž se bodnou Zelený bolševiku!

T. Hraj 28.8.2019 14:13

změna to jistě bude

Ano, to je přesné. Tato stávkovací a demonstrační aktivita (o přetřásání nebo vstřebávání nějakého poznání může těžko být řeči) některých studentů opravdu "může předznamenat zásadní společenkské změny". A sice změnu od společnosti založené primárně na principu SVOBODY JEDNOTLIVCE ke společnosti založené na IDEOLOGII SKUPINOVÝCH IDENTIT (tj. socialismus, fašismus, komunismus, ale ještě spíše něco nového).

R. Brzák 28.8.2019 9:51

Re: Pro záškoláka autora

Kolektivní zájem kontra individuální zajem - to je socialismus kontra kapitalismus...

Přežití je zároveň základní imperativ daný nám v genech, ale jako takový má velký potenciál strachu, který nás následně vede k hledání ochrany v moci nad námi (a to je podstata levicovosti). Zatímco žití, tedy cíl touhy po štěstí, nás vede k užívání naší svobody na maximální možnou míru. A svoboda je neoddělitelně spojena s odpovědností. To je základ pravicovosti.

P. Rada 28.8.2019 10:14

Re: Pro záškoláka autora

Pane Brzáku základní imperativ života není jen v jednotlivých genech - tak jak to popisuje teorie sobeckého genu. Zároven totiž na vývoj spolupůsobí celé okolí a tak se právě altruismus stává sice neslučitelným s egoismem ale zároven druhou rozhodující hybnou silou pokroku.

Tvrdím tedy, že jen úspěšné i když zdánlivě neřešitelné nalézání východiska spolu-působením obou těchto protipolů, vždy vedlo a ještě snad může vést k úspěšnému rozvoji života.

R. Langer 28.8.2019 10:20

Re: Pro záškoláka autora

K úspěšnému rozvoji života vede hlavně to, že se mu do něho ne*erou Zelení a ani žádní jiní bolševici jako jsi ty. To se v praxi potvrdilo mnohokráte jak v historii, tak i v současnosti, a stále to platí. :-P

Z. Lapil 28.8.2019 14:19

Re: Pro záškoláka autora

Určitě?

Když mi ponecháte můj egoismus a nebudete mi věčně kecat do toho, jestli mám či nemám mít otevřená okna, abych nenastydl, je větší pravděpodobnost, že vám v případě vašeho průšvihu přijdu na pomoc.

P. Golich 28.8.2019 17:53

Re: Pro záškoláka autora

Jedinou známou hybnou silou pokroku je otevřená meritokracie.

R. Langer 28.8.2019 10:10

Re: Pro záškoláka autora

A přípravou na to má podle vás jako být stávkování za "lepší klima" (už někdo mimochodem definoval, jaké klima to vlastně je?)? No, podle alternativně inteligentní UI operující ve virtuální realitě možná. A evidentně také podle Zelených bolševiků jako je Rada a podobně. Jestli nám ovšem vývoj UI ubíhá tímhle směrem tak děkuji, ale nechci, to potom není UI, ale UB (umělá blbost). :-D

P. Rada 28.8.2019 10:37

Re: Pro záškoláka autora

Definovat správné klima lze poze na základě deklarovaného účelu. Pokud se za účel bude považovat optimum produkce biosféry a potažmo civilizační úživnost - pak se nejsprávnějším ukazuje metastabilní stav planetárního klimatu který navozuje mírné klima na většině rozlohy.

Tedy průměrnou glob. teplotu jakou s tolerancí jen +-0.5C (shlazeno glob a na 30let) planeta zažívala po celých deset tis let v posledním nebývale vyrovnaném interglaciálu.

Tato teplotní úroven blízská trojnému bodu vody i stabilita navodily pokles entropie a stím spojenou nebývalou úrodnost půd. tedy podmínky pro hromadný nezávislý rozvoj civilizací na různých principech ale zároven po celém světě.

Na potravní zdroje náročný teplokrevník s mimořídným potenciálem intencionality (cca 25% energie lidí spotřebovává mozek) - dřive 65tis let nedostatkem nuceně kočující homo s.s. - se konečně mohl usadit, profesně začít rozvíjet svůj potenciál dělbou práce, četností populace a na nově osvojených poznatcích rozvíjet svou vlivnost.

Jiné teploty dlouhodobě vyhovjí jiným druhům a zejména na rozhraní kliamtických období proto k proměnám druhového složení dochází.

R. Langer 28.8.2019 10:43

Re: Pro záškoláka autora

... jinými slovy a stručně - to optimální klima máme právě teď, Zelený bolševiku, a proto se ho tak snažíte změnit, co? :-D

P. Rada 28.8.2019 11:59

Re: Pro záškoláka autora

Nikoliv - optimální kliama už bylo a minulo. Nastává doba temna:

https://www.respekt.cz/tydenik/2019/16/vstupujeme-do-temneho-veku

A. Forman 28.8.2019 13:35

Re: Pro záškoláka autora

OPTIMÁLNÍ KLIMA ???? On to někdo dokáže určit ? Ale ne, nedokáže, nic takového totiž neexistuje. To si jen někdo může pyšně a hloupě namlouvat....

Z. Lapil 28.8.2019 14:11

Re: Pro záškoláka autora

Když já jsem takovej šťoura...

Optimum je co? Maximum? 50% maxima

Produkce čeho? Mravenců? Virů? Mamutů?

Čímž chci říct, že optimum produkce biosféry je stejné plácnutí do vody, jako správné klima.

J. Jurax 28.8.2019 11:26

Přežít v budoucnosti? Jistě.

Ale nemohu se ubránit dojmu, že chozením za školu si přežití nezajistí. A bojem proti CO2 už tuplem ne.

K. Salajka 28.8.2019 12:00

Re: Pro záškoláka autora

Socialismus je že čerpám a neodevzdávám. Na Vaši školu v pátek jdou peníze lidí, kteří v pátek pracují. V sobotu se o planetu nebojíte ?

Dával jsem 10 % na fond solidarity s pracujícím lidem Angoly nebo Kuby. Dávejte laskavě ze svého.

Za předpokladu že Vám bezdětný Macron a bezdětná Merkel budou posílat další migranty přežijete, ale budete muset změnit mravy.

Produktivita islámských zemí Evropy bude založená na práci ateistů a křesťanů, a Vám skočí problémy s vegetariánstvím nebo s produkcí oxidu vozu, který nebudete mít. Kdopak asi financuje fridays contra future ?

M. Pivoda 28.8.2019 12:45

Socialismus dle Wikipedie (je odlišný od Karla Salajky)

Socialismus (z latinského socialis družný, společenský) je myšlenka a hnutí, které se snaží liberálně kapitalistický soukromovlastnický hospodářský a společenský řád nahradit systémem založeným na společném vlastnictví. Cílem socialismu je dosažení ideálů rovnosti, spravedlnosti a mezilidské solidarity cestou sociální reformy (tzv. reformní socialismus) nebo revolucí (tzv. revoluční socialismus). Socialismus si obecně klade tyto cíle: změna majetkových a právních vztahů ve společnosti, změna struktury hospodářství, boj proti výsadám ve vzdělání a změna státního zřízení.

Socialismus je ucelený myšlenkový systém, který vznikl jako reakce na industrializaci. Samotný termín podléhá době a místu užití, kdy může znamenat velmi odlišné postupy. Oxfordský slovník světové politiky ho dělí na sociálně-demokratický, marxistický a utopický (komunistický).

V širším smyslu jde zaprvé o ekonomický systém charakterizovaný společným vlastnictvím výrobních prostředků, kolektivismem, intervencionismem a v tzv. reálně socialistických státech, vycházejících z totalitního pojetí řízení hospodářství, i v některých demokratických zemích určitou mírou plánovaného hospodářství. V ekonomickém smyslu je protiváhou kapitalismu.

Zadruhé o politickou ideologii, kdy je tradičně spolu s liberalismem a konzervatismem považován za jednu ze tří nejvýznamnějších ideologií. Pojem poté zahrnuje různé levicové myšlenkové směry jako demokratický socialismus, křesťanský socialismus, komunální socialismus, národní socialismus nebo sociální demokracie.

K. Salajka 28.8.2019 13:58

Re: Socialismus dle Wikipedie (je odlišný od Karla Salajky)

Lidé, kteří pracují, Vás ze svých daní platí za to, že chodíte do školy a tam studujete. To vy v pátek neděláte, takže je to podobné, jako kdyby vám někdo zaplatil obědy a vy byste je vyhodil /což určitě ve škole běžně probíhá/. To by se nemohlo stát, kdybyste myslel na lidi, kteří studovat nemůžou a na lidi, kteří mají hladem nafouklá bříška. V socialismu jsem žil od dvou let a po 30ti letech jsem si oddechl.

Na počátku socialistického hnutí stáli filantropové, kteří ale logicky zkrachovali. Zvítězilo až Marxovo pojetí, když prosadil myšlenku, že je třeba výrobní prostředky násilím a bez náhrady odebrat jejich vlastníkům. V praxi socialistické společné vlastnictví skončilo vždy tím, že výrobní prostředky převzal všeholid, což dobře popisuje " Zvířecí farma". Všeholid někdo musí zastoupit a tak feudála a kapitalistu nahradili dělničtí kádři. V každém systému se vytvoří elita, která bude vykořisťovat většinu - to si můžete nastudovat u Vilfreda Pareta. Spoluvlastnictví nikde nefunguje, vždy je to jen pláštík pro nějakého manipulátora.

Z. Lapil 28.8.2019 14:54

Re: Socialismus dle Wikipedie (je odlišný od Karla Salajky)

K úvaze: společné vlastnictví běžně existuje i v kapitalismu, typicky akciové společnosti, zřejmě i družstva, osobně jsem vlastníkem 3/16 jisté nemovitosti. Problém nastane, když jsem spoluvlastníkem povinně (například coby občan státu) a zároveň se nemohu spoluvlastnictví zbavit.

Ony i ty izraelské kibucy fungovaly s tím, že lidé byli jejich členy dobrovolně.

M. Pivoda 28.8.2019 16:08

Článek je o klimatu a o tzv. ekologickém prospěchu

Záškolák Luboš Zálom píše: "... Ekologický prospěch je naprosto nesmyslným pojmovým slepencem. Prospěch je pojem, který má význam pouze ve vztahu k jednotlivci. ..."

Já, individualista, jsem (jako bývalý džudista) stále schopen rozbít hubu kuřákovi v mé bezprostřední blízkosti. Přitom věřím, že tím prospěji i ostatním osobám v mém okolí. Včetně toho kuřáka.

Z. Lapil 28.8.2019 16:30

Re: Článek je o klimatu a o tzv. ekologickém prospěchu

To je přesně socialistický přístup: vy prostě víte, že kuřák má raději rozbitou hubu než vykouřenou cigaretu :-).

Já samozřejmě vím, jak to myslíte, ale stejně: myslíte, že ten člověk neví, co riskuje? Když se s ním domluvíte, klidně ho vemte kyjem po hlavě pokaždé, když si zapálí, aby s tím konečně přestal.

Za sebe taky dám přednost poklidnému čekání, byť s kuřákem, než když někdo v mé přítomnosti začne někomu rozbíjet hubu. Uvědomujete si, že jsem lekavej, a mohl bych z toho dostat infarkt a že tedy dám přednost přítomnosti kuřáka před přítomností rozbíječe hub?

P. Grigar 28.8.2019 21:29

Re: Článek je o klimatu a o tzv. ekologickém prospěchu

.. pane Pivodo, tím se nebezpečně blížíte ke statusu vlastníka pravdy, což bych zrovna od vás, bývalého vědeckého pracovníka(jednou vědec, navždy vědcem..) vůbec nečekal. Navíc jednou z prvních věcí, kterou vás v judu učili, byla zdvořilost, dalšími pak trpělivost a sebeovládání.. kytice juda je svázaná z osmi květů.

M. Pivoda 29.8.2019 10:01

Pro P. Grigara

Když jde o osobní zdraví, má akce přednost před zdvořilostí. Judo, nejudo.

Nechal byste si vy ze zdvořilosti naočkovat rakovinu?

P. Grigar 28.8.2019 21:17

Re: Pro záškoláka autora

.. kolektivním zájmem dnešních záškoláků není nic, jenom počet lajků a twítů dnes. Zítra může být jejich zájmeme cokoli, co jim natelí mentální koučové. A když budou zlobit, skončí v zapomnění a ze dne na den vstanou noví bojovníci.

K. Janyška 28.8.2019 9:09

Ano, socialismus všemožných druhů, tedy pokusy o řízení

lidských životů z centra, je vždy zločinem. Ve skutečnosti totiž všechno probíhá právě obráceně. Možnost přežít je zakotvena výhradně v osobní adaptaci jednotlivce na jeho situaci, prostředí, ve kterém se nachází a budoucí neznámé, které ho čeká, tedy na spontánní řád lidské interakce a lidského světa. A to musí rozhodovat jen a jen on sám... Dzp.

P. Rada 28.8.2019 9:33

Re: Ano, socialismus všemožných druhů, tedy pokusy o řízení

Blábolíte. Konkrétně rostlinstvo se např o vodu při vysychání krajiny dělí mezi sebou příkladně "socialisticky". Nevyskytují se tam totiž uvnitř druhů jedinci taková pravidla zneužívající. Paraziti přesto koexistují. Konkrétněji v celém porostu buků se nejen voda ale i další živiny vzájemě redistribují. Pokácí-li člověk v takovém společenství jednoho velikána, pak jeho kořenový systém přesto slouží okolním...

Jiným příkladem je synchronizace kvetení zejména v klimaticky vypjatých oblastech tak, aby bylo umožněno vzájemné opylení.

O dominanci "sociálního" základu chování v mraveništích, včelstvech ... které tak dosahují vyší životní úspěšnosti nemluvě.

K. Janyška 28.8.2019 9:42

Re: Ano, socialismus všemožných druhů, tedy pokusy o řízení

Aha, takže vy nevíte co je to socialismus. Pak je všechno jasné... Dzp.

R. Langer 28.8.2019 10:16

Re: Ano, socialismus všemožných druhů, tedy pokusy o řízení

Ona spousta těch bolševiků jako je Rada a jemu podobní v podstatě asi ani netuší, o čem to vlastně mluví. U něho bych to chápal, on je asi opravdu tak blbej, nebo spíš navedenej, podle neustálého omílání těch jeho manter, ale nebuďme naivní, takoví zdaleka nejsou všichni, někteří naopak moc dobře ví, o čem to mluví. :-(