19.5.2024 | Svátek má Ivo


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Domácí škola a ministr Chládek

Domácí vzdělávání a naše šestičlenná rodina spolu jdou ruku v ruce již devátý rok. Tři starší děti už prošly prvním stupněm na "domácí škole", z nich dvě si vyzkoušely i druhý stupeň. Naše nejmladší bude zanedlouho na prvním stupni končit a už se pomalu chystáme na to, že druhý stupeň s ní projdeme "doma" celý.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
S. Lorenc 26.5.2014 23:47

Re: Fakta???

V článku jsem to nezmiňoval, protože to není podstatné. Domácí vzděláváni bychom zvolili i bez cestování.

Z. Kulhánková 26.5.2014 16:13

Re: Fakta???

Jestli vystavování dětí "sociálnímu diskomfortu" je tak skvělá věc, proč tedy rodiče, kteří si to mohou dovolit, posílají své děti do soukromých škol?

Zkušenost s devítiletkou a sociálním diskomfortem mám vlastní a neblahou. Měla jsem příležitost sledovat, jak vyrůstaly děti mých přátel. Rozdíl v intelektuálním rozvoji mezi zhruba stejně nadanými dětmi na osmiletém a čtyřletém gymnáziu je obrovský. Mám také kamarády, kteří v ČR učili děti doma. Když se přestěhovali do Lucemburska, děti začaly chodit do mezinárodní školy a během několika týdnů byly naprosto v pohodě.

Domácí vyučování není pro každého, ale ani jednotná stádní škola není pro každého. Je dobře, že si lze vybrat.

M. Kosejk 26.5.2014 16:53

Re: Fakta???

No vidíte. Ten Vás příklad s osmiletými a čtyřletými gymply není v souladu s realitou. Ano, z počátku vykazují lepší výsledky ti z osmiletých, ale před maturitou se to naprosto srovná - a obě skupiny už statisticky vykazují naprosto totožné výsledky.

Z. Kulhánková 26.5.2014 16:59

Re: Fakta???

Jenomže to není jenom věc výsledků. Nadané dítě se na devítiletce nudí a nezvykne si učit se. Na osmiletém gymplu má větší konkurenci a jsou na ně vyšší požadavky, takže si osvojí studijní návyky. Také je v kultivovanějším prostředí, mezi spolužáky, kteří mají vytříbenější zájmy a s kterými má víc společného. To je nesmírně důležité pro jeho intelektuální rozvoj.

P. Boublíková 26.5.2014 17:19

Re: Fakta???

Ale vždyť já jsem o něco víc psala, že pro nadané děti je lepší víceleté gymnázium než domácí vyučování! Už proto, že je tam daleko víc podnětů než v rodině...

Co se týče soukromých škol - tak pokud si myslíte, že tam neexistuje sociální diskomfort, tak jste IMHO na omylu. I když ta podoba je samozřejmě jiná, než že vám na běžné základce chytne dítě vši :-)

M. Kosejk 26.5.2014 17:32

Re: Fakta???

No. Vy byste zrovna asi potřebovala ještě nějaké doučování z logiky...  Znovu speciálně pro VÁS podstata: U maturity vykazují obě skupiny stejné výsledky - jak ta skupina z osmiletého gymplu, tak ta skupina ze ZŠ a čtyřletého gymplu. Kde tedy vidíte ten rozdíl?  Obě skupiny se evidentně naučily učit stejně.

Z. Kulhánková 26.5.2014 17:39

Re: Fakta???

Maturita neměří všechno. Chtělo by to spíš srovnat výsledky z univerzity, aby se zjistilo, co se na osmiletém gymplu studenti naučí z věcí, z kterých se u maturity nezkouší. Jinak by podle vás osmiletá gymnázia neměla smysl.

M. Kosejk 26.5.2014 17:45

Re: Fakta???

Pokud by osmiletý gympl byl o tolik lepší, tak by jeho absolventi dosahovali u maturit lepších výsledků, než dosahují jejich kolegové z čtyřletých. Ale neděje se tomu tak.

Z. Kulhánková 26.5.2014 17:49

Re: Fakta???

Můžete sem hodit nějaký odkaz? Nemůžu tuhle statistiku nikde najít.

M. Kosejk 26.5.2014 18:15

Re: Fakta???

Já to taky nemůžu najít. Otázka, jestli je to takto zveřejněno. Já tohle mám z podkladů, které měla moje přítelkyně na disertačku.

A teď mi říká, že se pamatuje pouze to, že jednu z těch studií dělala nějaká Jana Straková, ale že už si jiné autory prý nepamatuje.

Z. Kulhánková 26.5.2014 18:40

Re: Fakta???

Tak to já klidně můžu citovat nějakého Honzu Rorejse, který zjistil opak, a bude to mít stejnou argumentační hodnotu.

M. Kosejk 26.5.2014 18:59

Re: Fakta???

Jenomže vy budete lhát.... :)))

A Kamča říká, že si máte od Strakové zkusit vygooglovat práci: "Přidaná hodnota studia na víceletých gymnáziích ve světle dostupných datových zdrojů."

Z. Kulhánková 26.5.2014 19:49

Re: Fakta???

Tak jsem to našla a čtu: "je-li ditě přesunuto do vyšši skupiny, jeho vysledky se zlepšuji, vysledky ditěte se stejnym vykonem v nejnižši skupině se naopak zhoršuji" "američti pedagogove a tvůrci vzdělavaci politiky maji řadu empirickych dokladů o tom, že ve vyběrovych větvich žaci skutečně dosahuji lepšich vysledků"

"V Česke republice nejsou k dispozici žadne longitudinalni vyzkumy, ktere by cileně zjišťovaly dopad rozdělovani žaků do vyběrovych a nevyběrovych škol na vysledky žaků a jejich socializaci v ramci povinneho vzdělavani. Jednorazova šetřeni, ktera zde probihaji (měřeni SCIO, pilotaže maturitni zkoušky organizaci CERMAT/CZVV), nemaji řadně zdokumentovane vzorky" "zatimco vysledky žaků viceletych gymnazii zůstaly ve sledovanem časovem obdobi srovnatelne, vysledky žaků zakladnich škol se zhoršily" "studium na viceletem gymnaziu je vyznamnym prediktorem pro studium oborů, ktere jsou ve společnosti považovany za jedny z nejprestižnějšich"

Zajímavé je potom: "Celkově lepši vysledky žaků viceletych gymnazii jsou z velke miry způsobeny lepšim socialnim složenim viceletych třid." "mezi čtyřletymi a viceletymi gymnazii existuji statisticky vyznamne rozdily ve složeni žakovske populace z hlediska jejiho rodinneho zazemi."

A závěr: "K tomu, abychom mohli učinit obecnějši zavěry tykajici se ulohy studia na viceletem gymnaziu pro naslednou volbu prestižniho vysokoškolskeho studia, bychom potřebovali provest detailnějši analyzu přijimani na prestižni fakulty (zda se, že analyza v ramci oborů je nedostatečna). Zaroveň by bylo potřebne se dozvědět vice o tom, jaky aspekt studia na viceletem gymnaziu způsobuje, že jeho absolventi maji vyšši šanci studovat prestižni obory." "Ke zjištěni, zda to jsou specificke vědomosti v některych předmětech nebo osobnostni charakteristiky (ambice, vůle, cilevědomost), by bylo potřebne dalši zkoumani."

Jana Straková je aktivistka usilující o zrušení osmiletých gymnázií z důvodu, že se jedná o elitní školy, tedy další zastánce stádnosti.

M. Sedláček 26.5.2014 15:37

Re: Domaci uceni je katastrofa

A co je Vám do toho, jak kdo své děti vychovává, pane Pavlíku?