14.5.2024 | Svátek má Bonifác


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Díky, Báro!

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
eliška 23.10.2007 21:53

elis

:-/;-)textR^Rv

Transalp 10.10.2007 11:56

Bojkotuji Genocide games 2008

Vážená Barboro,

jestli na sobě při přenosu z OH budete mít něco ve smyslu Free Tibet či Free Falung Gong, jste u mě hvězda větší, než Spielberg a Lucas dohromady. Každopádně díky za dosavadní odvahu.

Videoinfo na: http://www.youtube.com/user/noolympics

karin 8.9.2007 3:31

reklama na OH v Číně

Nejlepší reklamní spot jsem dnes v noci viděla v TV na olympiádu v Číně: Jak se Čína připravuje na olympiádu - první záběr, poprava pistolí do týla jednoho z vězňů, druhý záběr - plot z ostnatého drátu ve tvaru olympijských kruhů. Autor - Amnesty International.

Mně to stačí - i kdybych o tom nevěděla víc - ale vím. Největší problém je ten, že jim to vůbec kdysi přiklepli - všichni už jsou dávno na Čínu krátcí a už dávno jim to přerostlo přes hlavu. A já, až půjdu ráno koupit do krámu česnek, budou mít zase jen čínskej. A moje klávesnice je taky určitě odtamtud a můj syn chodí v origoš "najkách" made in china... Protesty jsou sice fajn, já taky protestuju a snažím se nekupovat čínský výrobky a nepodporovat ten brutální režim, ale už je prostě pozdě... Chudáci Tibeťani, čínský rolníci a teď už i téměř celá Afrika v čínském područí.

Vojta 7.9.2007 21:43

Víte, o čem mluvíte?

Já jsem byl v Číně dvakrát, ale netroufám si kritizovat. Je to jiný svět. Pokud to mudrlanti prosadí, ať dostanou všichni Číňani cestovní pasy a potom si bude moci Ruml vybrat, zda jich má být u nás 20 milionů nebo více. Jejich evoluční (a řízená) cesta je rozhodně bezpečnější. Copak nestačí zkušenost s Ruskem? A Špotáková může zůstat doma, aby se nekompromitovala stykem s těmi tyrany.

chytrý horák 8.9.2007 19:29

Re: Víte, o čem mluvíte?

A co byste potřeboval, abyste si kritizovat troufl, když vraždění politických odpůrců režimu a koncentráky, kde je hrůzné mučení na denním pořádku Vám nestačí? Jistě, má to i své kladné stránky. Například umělé vánoční stromky z čínských věznic pořídíte velmi levně, protože v nákladech není zahrnuta ani nuzná čínská mzda. Jen ta trocha proudu do těl neplničů norem.

chytrý horák 8.9.2007 19:35

Re: Re: Víte, o čem mluvíte?

V tomto kontextu nemohu nevzpomenout statečného boje za záchranu kožešinových zvířátek, vedeného neohroženým posprejováním drahých kožichů. Ale to je zřejmě něco úplně jiného, protože zviřátka by trpěla kvůli zbohatlíkům. Utrpení otroků v čínských pracovních táborech ale přináší levné polévky, rádia a vánoční stromky našim proletářům. A za to už to možná stojí.

rafp 7.9.2007 19:06

slečně špotákové

tak tam nejezděte.jak prosté.

jiri 7.9.2007 19:38

Re: slečně špotákové

Problem neni v tom, kam ma nebo nema slecna Spotakova jezdit. Problem je v potlaceni prava na sebeurceni. Proc maji mit Cesi a Tibetane jina prava?

VLK 7.9.2007 19:48

Re: Re: slečně špotákové

Postavme otázku jinak: Proč mají mít Češi a Číňani jiná práva (zvláště když obojí začínají na Č)? Tibet je až druhořadý problém. Ten hlavní je v potlačení lidských práv v samotné Číně. Ale s tím Tibetem se mnohem lépe argumentuje, neboť tam všechna ta nedemokratičnost a nelidskost nejvíce vyčnívá.

carda 7.9.2007 17:54

K tématu

Největší fantasmagorie je,.když umrněný český národ řeší Tibet,kde již jsou Tibeťané v menšině a jak jsem onehdá viděl v televizi,neznají Dajlajlamu a ptali se kdo to je.Češi dopadnou stejně,jen to ještě pár let potrvá.Škoda,že tak dlouho!

VLK 7.9.2007 18:33

Re: K tématu

Jen tak mimochodem, když jsem tam byl já, tak po mně chtělo obrázek dalajlámy každé druhé dítě. V jiných krajích děti žebrají o sladkosti či o peníze, na Tibetu o obrázky Dalajlámy. I když z angličtiny znali míň než minimum, tak to "dalajlama picture" ovládaly. Je fakt, že to nebylo loni, už je to cca 15 let, ale pokud se tam situace za tak krátkou dobu tak rapidně zhoršila, tak to samo o sobě o něčem svědčí.

Doufám, že to jak u Čechů tak u Tibeťanů ještě dlouho potrvá, nejlépe jako u Asyřanů, jejichž pár stovek v Iráku snad ještě žije.

kevorkian 7.9.2007 15:49

Spojení „olympionismus“ a „demokracie“.

Spojeni  „olympionismus“ a „demokracie“  přece nikdy neexistovalo. Olympiský výbor přiklepl hry Moskvě v době, kdy tamější režim měl k demokracii mnohem dál, než ten čínský dnes.

To že tam západ potom nejel, byl jan důsledek invaze do Afghanistánu.

Ostatně i dnes nikdo a nic, nebrání prodemokraticky smýšlejícím zemím a sportovcům, do číny nejet.    Oni ale pojedou....   To jsou jen takový módní kecičky...

nepolitik 7.9.2007 16:52

Re: Spojení „olympionismus“ a „demokracie“.

On je OV také přiklepl v roce 1936 hitlerovskému Německu a kolik sportovců z neutrálních zemí zdravilo Hitlera nacistickým pozdravem? Takže nic nového pod sluncem. Olympijské hry v Moskvě alespoň některé státy bojkotovaly. Jsem zvědav, kdo bude bojkotovat hry v Číně. ??!!!!??!!!!

Jiří K. 7.9.2007 17:26

Re: Re: Spojení „olympionismus“ a „demokracie“.

Kdo je bude bojkotovat? No přece Jan Ruml, česká pobočka hnutí falung kung (nebo jak se to jmenuje) a podobní "naprosto nezaujatí" magoři. ;-D

Zbytek světa se bude s chutí podílet a nebo alespoň dívat.

VLK 7.9.2007 18:35

Re: Re: Spojení „olympionismus“ a „demokracie“.

Berlín dostal přiklepnuty OH ještě v době, kdy Hitler byl jen poskakujícím šaškem v čele jedné pidistraničky.

doktor 7.9.2007 14:55

K pověrám o Tibetu:

Tibet byl od dobytí Číny Kublaj-chánem a založením mongolského císařství Yuan v roce 1271 součástí Čínského císařství s vlastní autonomií. Po svržení posledního loutkového mandžuského císaře Pu-I z dynastie Čching v roce 1912 v Tibetu ze strategických důvodů (blízkost Indie, Nepálu, Bhutánu, Sikkimu) pod zástěrkou jeho samostatnosti vládli až do roku 1951 fakticky Angličané. I když se dnes říká, že Tibet okupovali až Maovi komunisté v roce 1951, ani Čínská buržoazní republika (1920 - 1948) pod vedením prezidenta Čankajška suverenitu Tibetu nikdy neuznala a smlouvy o osamostatnění Tibetu neratifikovala. Tibet byl tedy formálně od 13. století nepřetržitě autonomní národnostní oblastí Číny.

Petr Q. 7.9.2007 16:07

Re: K pověrám o Tibetu:

Doktore, na odborného lékaře XY jseš ale vzdělanej sinolog. Nebo pouhý sinofil? Takže co v tomto a minulém století páchá/spáchala v Tibetu je v pořádku?

doktor 7.9.2007 18:52

Re: Re: K pověrám o Tibetu:

Čína ani Tibet mne osobně nezajímají už proto, že na ně nemám čas. Zajímají mne však fakta. Podívejte se do literatury, JAK se v tom svobodném Tibetu žilo obyčejným lidem, nemnichům.

Jimmy Keen 7.9.2007 17:31

Re: K pověrám o Tibetu:

Jasně, k Českému království také patřilo Slezsko a pak zase jsme byli součástí Rakouska. Kdybychom měli vzít v potaz vaše argumenty, nejprve musíme přepadnout Poláky a potom bojovat s Rakouskem. Možná by bylo vhodné se zeptat těch Tibeťanů, co vlastně chtějí a podle toho to zařídit, ovšem bez asistence rudé čínské armády a policie.

doktor 7.9.2007 19:08

Re: Re: K pověrám o Tibetu:

Jimmy, poopravím vás. České království bylo skoro 600 let součástí Svaté říše římské Národa německého, z toho téměř polovinu v rámci Habsburské monarchie. Právě proto považoval Hitler za samozřejmé zabrat nás, a ne třeba Slovensko. Praha pro něho znamenala staré říšské město. To, že vznikla první Československá republika, a že dosud nevymřela čeština, je shoda vyjímečných okolností a vyjímečných schopností presidenta Wilsona, profesora Masaryka a lidí kolem nich. Legitimitu ČSR uznaly všechny státy světa, včetně Rakouska a Německé výmarské republiky. V Tibetu žilo počátkem 20. století asi 23 různých národností různého náboženství, všichni jako feudální poddaní lamaistických klášterů a velkých šlechtických rodů. Do roku 1951 (1959) se tam nic nezměnilo. To srovnání s Českým královstvím hodně pokulhává.

VLK 7.9.2007 19:28

Re: Re: Re: K pověrám o Tibetu:

Jen 600 let? Já myslel, že déle. To, že nevymřela čeština, je v první řadě zásluha Jungmanna a dalších bláznů obrozenců. Ale když už tu je, tak je dobře, že tu je.

V Tibetu se za předposledního dalajlámy hodně změnilo, zvláště pak zásluhou těch Britů, o kterých jste se zmiňoval. Ale ono to zvenku z pohledu člověka žijícího v demokracii a v civilizaci asi nic moc nebylo. Když užiju příklad z nám lépe známé historie: Jaký byl rozdíl mezi socialismem za Stalina a za Chruščeva? Z venku žádný, uvnitř dost podstatný. Bez Chruščeva by nebylo třeba Pražské jaro.

doktor 7.9.2007 22:47

Re: Re: Re: Re: K pověrám o Tibetu:

Svatou říši římskou počítám (nepřesně) od Fridricha Barbarossy (konec 12. století) do roku 1805. Pod nepřetržitou nadvládou Habsburků jsme byli od roku 1526 do roku 1918. V 1. světové válce poražené Centrální mocnosti spolu s českými Němci protestovaly proti vzniku Československé republiky jen velmi krátce, pak ji uznaly. Právě tím se lišíme od Tibetu a neměnného postoje Číny. Říká se (nikdo neví, jen britští a němečtí tibetští špioni, a ti nepovědí), že lamaistický feudalizmus s osobním poddanstvím a krutými tresty panoval v Tibetu i ve 20. století, za tak zvané samostatnosti Tibetu od roku 1912 až do krvavého roku 1959 a emigrace současného 14. dalajlámy, který na něm má podstatný podíl.

Hrad 12.9.2007 23:28

Re: Re: Re: Re: K pověrám o Tibetu:

Vlk je jistý opar na zadnici. Vy jej máte zřejmě v mozkovně, kde však u jiných lidí je jiná biologická kvalita. Ještě že nejste cukrovarnický  komín. To byste byl určen k demolici. S takovými historickými paralelami se setkat večer, to je zážitek. Na vás sedne toto: Historik je věštec obrácený zadkem do předu. 

VLK 7.9.2007 19:07

Re: K pověrám o Tibetu:

Poměrně přesné, ale:

Už před Kublaj-chánem byl mezi mongolskými chány a dalajlámou oboustranný vztah světského ochranitele a duchovního patrona. A ten prostřednictvím dynastie Yuan přešel na čínského císaře. Samozřejmě světská moc byla silnější než vztah duchovní. Ale to byl formální základ toho, že byl později Tibet pod čínskou vládou.

Čankajšek nikdy nevládl nad celou Čínou. Byly mnohé jiné provincie, na které si sice dělal nárok, ale ve skutečnosti tam vládli místní vládci. Tou dobou se osamostatnilo Vnější Mongolsko - aby spadlo do područí komunistického Ruska. Pochybuje dnes někdo o samostatnosti Mongolska? Jak píšu jinde, kuomintang ani současná vláda Taiwanu také neuznala a neuznává samostatnost Tibetu. (A mimo jiné, proto o Tibetu neslyšíme nic od Ulče.)

Britové Tibetu nevládli, i když dalajláma (ten předposlední) byl silně pod jejich vlivem a i když měli na Tibetu posádku. Proti nim byla hlavně stará rodová tibetská šlechta.

Tibet nikdy nebyl pokrokový a tamní životní podmínky byly vždy velmi kruté, což se odrazilo i ve formě vlády. V současnosti je Tibet mnohem výš, než před příchodem komunistů. A je otázka, kde by byl při jiném běhu dějin. Ale pro to, co tam čínští komunisti vyvedli, se Tibeťané stále staví proti nim. A spravedlivé řešení tohoto problému bude možné jen tehdy, až si budou moci svobodně říct co chtějí.

doktor 7.9.2007 19:12

Re: Re: K pověrám o Tibetu:

Děkuji za doplnění, nechtěl jsem to tak dopodrobna rozvádět, jen ukázat na desítky let opakované stereotypní nepravdy.

VLK 7.9.2007 19:35

Re: Re: Re: K pověrám o Tibetu:

Ano, argumenty se vždy zjednodušují, mnohdy tak, že z nich pravda vyprchá. Já Tibeťanům samostatnost přeji. Jen se bojím toho střetu, který potom tam nastane mezi těmi, co to prožili doma, a navrátilci z Indie. A do toho ještě ti Číňani, co tam už skutečně tvoří většinu. Současné problémy třeba Estonska budou proti tomu nic.

www racek 7.9.2007 12:42

ale neberme to nejak vážně ani jí to nezazlívejme.

je to šikovná holka něco velkého dokázala a jistě, lidská práva v číně mají jiný standard než u nás. konec konců, pro řadu číňanů je hlavní právo na tu misku rýže denně, což jestě před 30 lety nebylo samozřejmé. a to je jejich veliký úspěch, nemyslíte?

Láďa 7.9.2007 12:28

Uvidíme, jestli je Báru slyšet!

Bude zajímavé sledovat, jestli se objeví nějaká oficiální reakce ČLR. Třeba, že Miss Spotakova nedostane vstupní vízum.

www racek 7.9.2007 12:39

Re: Uvidíme, jestli je Báru slyšet!

no, to se samozřejmě nestane ale bylo by hezké, kdyby to začalo trochu, třeba i nepatrně hrozit, co by bára dělala ...

ale jo, nehrozí jí nic a tak mohla být odvážná. jako ostatně většina bojovníků proti komunismu 17 let po jeho klinické smrti.

quax 7.9.2007 13:38

Re: Re: Uvidíme, jestli je Báru slyšet!

no co by dělala...?Tak by nikam nejela, no co.Čína se neposere, Bára taky ne a asi nikdo...