Sobota 19. července 2025, svátek má Čeněk
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

Diskuse

SPOLEČNOST: Co je „špatně“ (nejen) v ČR

Za chvíli to bude neuvěřitelných 20 let od projevu Václava Havla v Rudolfinu, v němž poprvé zazněl termín „blbá nálada“.

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

RK

2. 12. 2016 20:27
Dotaz na zasvěcené komentátory:

Prosím, vy všichni, kdo používáte slovo svoboda, mohli byste ten termín definovat? Bez toho je to vysloveně scholastická diskuse.

Svoboda jako možnost dělat si na svém za své co chci, pokud tím (nad míru přiměřenou okolnostem) neomezím analogickou možnost jiného, poskytuje podle mého názoru dostatečný řád, kterým zde leckdo argumentuje (aniž by ten řád definoval). Svoboda, to již definoval Kant, není libovůle.

Popis možného cílového stavu bude brzo následovat.

0 0
možnosti
VV

3. 12. 2016 0:44
Re: Dotaz na zasvěcené komentátory:

Sezente si knihu 'Objektivismus: Filozofie Ayn Randove' (autor Leonard Peikoff), ktera u nas vysla v prekladu, dnes nejspis k mani jen na webu aynrand.cz a mozna v nekterych knihkupectvich. Tam tu definici naleznete. Dnes panuje ohledne svobody cloveka takova zmatecnost, ze se to neda vysvetlit jen tak v par vetach, ci odstavcich.

0 0
možnosti
VV

2. 12. 2016 15:53
S nazory v clanku, tak jak stoji,

bych se ztotoznil, ale libertariani jsou znami predevsim jako anarchiste a proto neni radno se s nimi jakkoli spolcovat v boji za svobodu cloveka. Takove spojeni s nimi dela svobode cloveka tak zvanou medvedi sluzbu, je to polibek smrti.

Svoboda cloveka nespociva v bez-vladi (an-archie), ale naopak ve 'vladi', tedy ve vlade ochranujici prirozena prava cloveka, jeho zakladniho prava na zivot a vse, co z toho druhotne vyplyva (druhotna prava odvisla od toho stezejniho, jedineho prava - prava na zivot).

Proto nemam zadne pochopeni po tom pravicackem volani po 'malem state', protoze pokud stat dela jen to co delat ma, pak klidne muze byt velky, tak velky, jak je k te ochrane prav cloveka, tedy ochrane jeho svobody, zapotrebi.

Svobodna spolecnost je mylne nahlizena jako anarchie, tedy ze jeji clenove jsou volni konat, jak se jim zlibi. Spravny nahled je ten, ze clenove spolecnosti mohou konat jak se jim zlibi pouze v ramci nezlocinneho chovani, pricemz to zlocinne je definovane objektivne jako fyzicke nasili, ci vyhrozovani jim, a zahrnuje i podvodne umysly - tedy veskere chovani, jehoz umyslem je obejit dobrovolny souhlas ostatnich clenu spolecnosti.

Ve svobodne spolecnosti vse musi probihat na bazi dobrovolnosti, nikdo nesmi byt k nicemu nucen - ani k placeni dani, ani k vojenske obrane zeme, krome jineho, na coz dohlizi prave stat, tedy na to, aby veskere vztahy ve spolecnosti probihaly striktne na bazi dobrovolneho souhlasu. Pokud napriklad obcane vetsinove odmitnou platit statem vyhlasene dane na spravu toho spolecneho statu, ztraci tento automaticky svou funkci, ktera je ovsem v racionalnim sebezajmu vsech jeho obcanu. A to same se tyka vule obcanu svuj stat, spolecnost branit proti nejake zlocinne invazi zvenci.

Dobrovolne financovani chodu statu neni zadny romanticky sen, nejaky nerealny idealismus - lide si prece dobrovolne financuji vselijake sve zajmove spolky, a co muze byt racionalnejsim zajmem vsech obcanu, nez spolecensky spolek na ochranu obcanu pred na

0 0
možnosti
VV

2. 12. 2016 15:55
Re: S nazory v clanku, tak jak stoji,

... pred nasilim ze strany spoluobcanu - zlocincu? Protoze co jineho je radna vlada spolecnosti, respektive co jineho ma radne byt?

0 0
možnosti
VP

2. 12. 2016 14:28
Liberálové a libertariáni vůbec žijí

v jakési omezené realitě. V jakémsi výseku života, ve kterém je fascinoval přirozený mechanismus tržní ekonomiky, který funguje sám od sebe a má svoji vnitřní racionalitu. Tou se ovšem všechno nevyřeší. Naopak, trhu musí být nadřízen morální řád, protože trh sám o sobě morální pravidla nevytváří a je založen spíše na špatných lidských vlastnostech. Dnes je problém, že morální řád je porušen a je suplován jakýmisi odsouzeníhodnými marxistickými idejemi, které se za morální řád vydávají, ale mají k němu daleko.

0 0
možnosti
VV

2. 12. 2016 14:52
Re: Liberálové a libertariáni vůbec žijí

"trhu musí být nadřízen morální řád, protože trh sám o sobě morální pravidla nevytváří a je založen spíše na špatných lidských vlastnostech."

Volny trh jako takovy prece predstavuje moralni rad sam o sobe, tim ze je volny, svobodny -> predstavuje system lidskych vztahu zalozenych na principu dobrovolnosti (dobrovolne mirumilovne smeny), tedy opaku nasili. Nevim o nicem vice moralnim, vice moralku utuzijicim, moralni chovani odmenujicim.

Ovsem pro vas pane Podracky je moralni, kdyz lide jsou prinuceni prinaset obeti ostatnim (viz dnesni prerozdelovaci stat), kdyz lidske vztahy ridi nikoli vlastni rozum cloveka, ale libovule samopovolanych, nadrazenych 'moudrych' dobroseru, kteri sami nejlepe vi, co je pro vsechny ostatni dobre a nacpou jim to dobro kdyz zapotrebi i nasilim, protoze se citi byt moralne nadrazeni vsemu lidu...

Volny, svobodny trh, je zalozeny na prirozenem lidskem sebezajmu, egoismu, coz jsou zakladni vlastnosti ziskavani a uchovavani vlastnich hodnot cloveka (jeho zivot a zivot jemu blizkych a az pote, dle jeho soudu a moznosti i zivoty vsech ostatnich). To nejsou nejake 'spise spatne lidske vlastnosti', ale naopak jsou to vlastnosti cloveka, ktere jsou vysoce moralni, bez kterych clovek nemuze existovat, tedy existovat jako clovek (homo sapiens), ale maximalne jako zvire - tedy pozice, do ktere ho ten nas prerozdelovaci stat uvrhuje.

Svobodny trh je vyjadrenim rovnosti cloveka

0 0
možnosti
PR

P. Rudolf

2. 12. 2016 13:19
Něco takhle

intelektuálně ignorantského jsem už dávno nečetl. Autor bude nejspíš od "svobodných", neb tam se podobní ignoranti snad i množí.

0 0
možnosti
KF

2. 12. 2016 13:51
Re: Něco takhle

Ale, ale, co tak pozdě? Už ste tu chyběl, byla vizita, co? :-))

0 0
možnosti
MP

2. 12. 2016 12:15
Máš pravdu, Romane,

ale hluchých a nechápavých je a bude jak nas.áno.

0 0
možnosti
AA

A. Alda

2. 12. 2016 10:30
Žádný institut to nevyřeší.

Není těžké, mít pravdu, těžké je přehodit výhybku.

0 0
možnosti
KJ

2. 12. 2016 9:56
Mazejte k Hayekovi, ne k utopistům.

Trdlo... Dzp.

0 0
možnosti
BR

2. 12. 2016 9:44
To je sice

všechno pěkné, je to pravda a fandím každému, kdo chce omezit moc státu a dát občanům více svobody. Bohužel mně životní a historická zkušenost říká, že nad přírodními zákony se dlouhodobě vítězit nedá. Ale ano, musíme to zkoušet...

0 0
možnosti
JK

2. 12. 2016 8:56
A proto vznikl Libertariánský institut.

Jak vtip je to velmi dobré a dost jsem se nad tím zasmál. Je to jak z Rudého práva. :)

0 0
možnosti
MP

2. 12. 2016 12:16
Re: A proto vznikl Libertariánský institut.

Vaší oblíbené četby?

0 0
možnosti
KF

2. 12. 2016 8:10
Pěkný čtení.

Souhlas s každou odrážkou.

0 0
možnosti

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz