30.11.2021 | Svátek má Ondřej


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Co je „špatně“ (nejen) v ČR

Za chvíli to bude neuvěřitelných 20 let od projevu Václava Havla v Rudolfinu, v němž poprvé zazněl termín „blbá nálada“.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Kříž 2.12.2016 20:27

Dotaz na zasvěcené komentátory:

Prosím, vy všichni, kdo používáte slovo svoboda, mohli byste ten termín definovat? Bez toho je to vysloveně scholastická diskuse.

Svoboda jako možnost dělat si na svém za své co chci, pokud tím (nad míru přiměřenou okolnostem) neomezím analogickou možnost jiného, poskytuje podle mého názoru dostatečný řád, kterým zde leckdo argumentuje (aniž by ten řád definoval). Svoboda, to již definoval Kant, není libovůle.

Popis možného cílového stavu bude brzo následovat.

V. Vaclavik 3.12.2016 0:44

Re: Dotaz na zasvěcené komentátory:

Sezente si knihu 'Objektivismus: Filozofie Ayn Randove' (autor Leonard Peikoff), ktera u nas vysla v prekladu, dnes nejspis k mani jen na webu aynrand.cz a mozna v nekterych knihkupectvich. Tam tu definici naleznete. Dnes panuje ohledne svobody cloveka takova zmatecnost, ze se to neda vysvetlit jen tak v par vetach, ci odstavcich.

V. Vaclavik 2.12.2016 15:53

S nazory v clanku, tak jak stoji,

bych se ztotoznil, ale libertariani jsou znami predevsim jako anarchiste a proto neni radno se s nimi jakkoli spolcovat v boji za svobodu cloveka. Takove spojeni s nimi dela svobode cloveka tak zvanou medvedi sluzbu, je to polibek smrti.

Svoboda cloveka nespociva v bez-vladi (an-archie), ale naopak ve 'vladi', tedy ve vlade ochranujici prirozena prava cloveka, jeho zakladniho prava na zivot a vse, co z toho druhotne vyplyva (druhotna prava odvisla od toho stezejniho, jedineho prava - prava na zivot).

Proto nemam zadne pochopeni po tom pravicackem volani po 'malem state', protoze pokud stat dela jen to co delat ma, pak klidne muze byt velky, tak velky, jak je k te ochrane prav cloveka, tedy ochrane jeho svobody, zapotrebi.

Svobodna spolecnost je mylne nahlizena jako anarchie, tedy ze jeji clenove jsou volni konat, jak se jim zlibi. Spravny nahled je ten, ze clenove spolecnosti mohou konat jak se jim zlibi pouze v ramci nezlocinneho chovani, pricemz to zlocinne je definovane objektivne jako fyzicke nasili, ci vyhrozovani jim, a zahrnuje i podvodne umysly - tedy veskere chovani, jehoz umyslem je obejit dobrovolny souhlas ostatnich clenu spolecnosti.

Ve svobodne spolecnosti vse musi probihat na bazi dobrovolnosti, nikdo nesmi byt k nicemu nucen - ani k placeni dani, ani k vojenske obrane zeme, krome jineho, na coz dohlizi prave stat, tedy na to, aby veskere vztahy ve spolecnosti probihaly striktne na bazi dobrovolneho souhlasu. Pokud napriklad obcane vetsinove odmitnou platit statem vyhlasene dane na spravu toho spolecneho statu, ztraci tento automaticky svou funkci, ktera je ovsem v racionalnim sebezajmu vsech jeho obcanu. A to same se tyka vule obcanu svuj stat, spolecnost branit proti nejake zlocinne invazi zvenci.

Dobrovolne financovani chodu statu neni zadny romanticky sen, nejaky nerealny idealismus - lide si prece dobrovolne financuji vselijake sve zajmove spolky, a co muze byt racionalnejsim zajmem vsech obcanu, nez spolecensky spolek na ochranu obcanu pred na

V. Vaclavik 2.12.2016 15:55

Re: S nazory v clanku, tak jak stoji,

... pred nasilim ze strany spoluobcanu - zlocincu? Protoze co jineho je radna vlada spolecnosti, respektive co jineho ma radne byt?

V. Podracký 2.12.2016 16:39

Re: S nazory v clanku, tak jak stoji,

nesouhlasím, protože ukazují jen výsek reality. Musí být svoboda a řád. Řád musí chránit svobodu, bez řádu vzniká anarchie. Jsou samozřejmě řády, které svobodu negarantují, ale to jsou špatné řády.

V. Vaclavik 2.12.2016 23:55

Re: S nazory v clanku, tak jak stoji,

Nevim s cim nesouhlasite v tom, co jsem napsal. Asi (zrejme) je to vyjadreni nesouhlasu s tim clankem?

A vypada to, ze s mym prispevkem souhlasite. Tedy ze svoboda neni zadna anarchie, ale jisty rad, ktery je zapotrebi nastolit a udrzovat.

V. Podracký 2.12.2016 14:28

Liberálové a libertariáni vůbec žijí

v jakési omezené realitě. V jakémsi výseku života, ve kterém je fascinoval přirozený mechanismus tržní ekonomiky, který funguje sám od sebe a má svoji vnitřní racionalitu. Tou se ovšem všechno nevyřeší. Naopak, trhu musí být nadřízen morální řád, protože trh sám o sobě morální pravidla nevytváří a je založen spíše na špatných lidských vlastnostech. Dnes je problém, že morální řád je porušen a je suplován jakýmisi odsouzeníhodnými marxistickými idejemi, které se za morální řád vydávají, ale mají k němu daleko.

V. Vaclavik 2.12.2016 14:52

Re: Liberálové a libertariáni vůbec žijí

"trhu musí být nadřízen morální řád, protože trh sám o sobě morální pravidla nevytváří a je založen spíše na špatných lidských vlastnostech."

Volny trh jako takovy prece predstavuje moralni rad sam o sobe, tim ze je volny, svobodny -> predstavuje system lidskych vztahu zalozenych na principu dobrovolnosti (dobrovolne mirumilovne smeny), tedy opaku nasili. Nevim o nicem vice moralnim, vice moralku utuzijicim, moralni chovani odmenujicim.

Ovsem pro vas pane Podracky je moralni, kdyz lide jsou prinuceni prinaset obeti ostatnim (viz dnesni prerozdelovaci stat), kdyz lidske vztahy ridi nikoli vlastni rozum cloveka, ale libovule samopovolanych, nadrazenych 'moudrych' dobroseru, kteri sami nejlepe vi, co je pro vsechny ostatni dobre a nacpou jim to dobro kdyz zapotrebi i nasilim, protoze se citi byt moralne nadrazeni vsemu lidu...

Volny, svobodny trh, je zalozeny na prirozenem lidskem sebezajmu, egoismu, coz jsou zakladni vlastnosti ziskavani a uchovavani vlastnich hodnot cloveka (jeho zivot a zivot jemu blizkych a az pote, dle jeho soudu a moznosti i zivoty vsech ostatnich). To nejsou nejake 'spise spatne lidske vlastnosti', ale naopak jsou to vlastnosti cloveka, ktere jsou vysoce moralni, bez kterych clovek nemuze existovat, tedy existovat jako clovek (homo sapiens), ale maximalne jako zvire - tedy pozice, do ktere ho ten nas prerozdelovaci stat uvrhuje.

Svobodny trh je vyjadrenim rovnosti cloveka

V. Vaclavik 2.12.2016 14:57

Re: Liberálové a libertariáni vůbec žijí

tedy rovnosti v suverenite sveho byti.

Svobodny trh je vyjadrenim nejen onoho prislovi Anglicanu 'muj dum, muj hrad', ale jde dale v tom, ze je ztelesnenim 'ma osoba, ma svrchovanost', coz se bohuzel jeste nestalo rcenim, ale snad nekdy, casem...

O. Uživatel 2.12.2016 16:22

Uživatel požádal o vymazání
O. Uživatel 2.12.2016 16:24

Uživatel požádal o vymazání
M. Prokop 2.12.2016 15:23

Re: Liberálové a libertariáni vůbec žijí

To je dělba práce, trh řeší záležitosti dalo by se říci technické, do kterých morální řád lépe netahat, morální řád řeší záležitosti morální (třeba nekrást, nelhat etc) a do nich zase nepatří trh.

IMHO není zase až takový problém rozlišit co je co.

V. Vaclavik 2.12.2016 16:16

Re: Liberálové a libertariáni vůbec žijí

Trh, chapany v cele sve sirce, prece zahrnuje i to kradeni, lhani... protoze kradeni je netrzni a tedy trestne chovani, jakoz i to lhani, coz je podvodne trzni chovani a tedy rovnez trestne.

Prece kradez je 'nekoupeni', svym zpusobem jde o 'trh', tedy netrzni chovani, kdy si neco privlastnime bez souhlasu vlastnika, ktery muze, ale nemusi byt prodejce te kradene veci.

Trh pokud ma byt svobodny, volny, vyzaduje jistou moralku (kdybychom vetsinove byli lupici, zlodeji, lhari, zadny volny ani svobodny trh bychom nemeli, asi jako v nekterych zemich Afriky) a obratem pokud trh funguje na svobodne smene, pak je sam vyjadrenim jiste moralky, te moralky, ktera respektuje pravo ostatnich na svuj zivot, stejne jako my sami mame to same pravo.

Zivot neni tak skatulkovany, jak tu pisete. Moralka je propletena do vsech lidskych aktivit, vcetne tech trznich.

V. Vaclavik 2.12.2016 16:29

Re: Liberálové a libertariáni vůbec žijí

Abych to rekl uderneji - dnes jsem byl v obchode koupit rohliky na snidani. To je trzni chovani, cili trh. A zaroven tim nakupem jsem se zachoval moralne kladne - ucinil jsem moralni cin tim, ze jsem s protejsi trzni stranou jednal na bazi dobrovolne smeny, neco za neco.

Alternativou, jak dosahnout stejneho trzniho konce, by bylo zlocinnym a tedy nemoralnim trznim stylem, cili ukradnuti tech rohliku, coz byl nemoralni cin, protoze bych s protejsi trzni stranou (prodejcem) nejednal na te bazi dobrovolnosti, neco za neco, ale neco za nic.

Takove vytesnovani moralky z trzniho chovani a tedy z trhu jako takoveho, jake tu popisujete, proste neberu.

P. Rudolf 2.12.2016 13:19

Něco takhle

intelektuálně ignorantského jsem už dávno nečetl. Autor bude nejspíš od "svobodných", neb tam se podobní ignoranti snad i množí.

K. Frauknecht 2.12.2016 13:51

Re: Něco takhle

Ale, ale, co tak pozdě? Už ste tu chyběl, byla vizita, co? :-))

P. Zdenek 2.12.2016 14:58

Re: Něco takhle

Škoda, že jste neuvedl jediný argument proti. Takhle jste za ignoranta spíše Vy.

M. Prokop 2.12.2016 15:24

Re: Něco takhle

Zřejmě toho agenta ještě neznáte, uvažujete-li v souvislosti s ním o argumentech.

M. Prokop 2.12.2016 12:15

Máš pravdu, Romane,

ale hluchých a nechápavých je a bude jak nas.áno.

A. Alda 2.12.2016 10:30

Žádný institut to nevyřeší.

Není těžké, mít pravdu, těžké je přehodit výhybku.

K. Janyška 2.12.2016 9:56

Mazejte k Hayekovi, ne k utopistům.

Trdlo... Dzp.

B. Rameš 2.12.2016 9:44

To je sice

všechno pěkné, je to pravda a fandím každému, kdo chce omezit moc státu a dát občanům více svobody. Bohužel mně životní a historická zkušenost říká, že nad přírodními zákony se dlouhodobě vítězit nedá. Ale ano, musíme to zkoušet...

J. Kindl 2.12.2016 8:56

A proto vznikl Libertariánský institut.

Jak vtip je to velmi dobré a dost jsem se nad tím zasmál. Je to jak z Rudého práva. :)

M. Prokop 2.12.2016 12:16

Re: A proto vznikl Libertariánský institut.

Vaší oblíbené četby?

K. Frauknecht 2.12.2016 8:10

Pěkný čtení.

Souhlas s každou odrážkou.

M. Šejna 2.12.2016 7:50

Libertariánský institut?

Já bych to nazval "Institut frustrátů".

Stát má nenahraditelné funkce. Těmi jsou vojsko, policie, hasiči, soudnictví, katastr nemovitostí, matrika, stavební úřady, registr vozidel, výstavba a provoz infrastruktury atd. Čím by tohle chtěli Libertariánští institutové nahradit?

Na provoz výše uvedených činností musí stát získat prostředky a proto vybírá daně. Zná snad Libertariánský institut lepší a efektivnější zbůsoby financování?

Pánové z Libertariánského institutu by měli pochopit, že stát funguje čím dál tím složitěji právě proto, že do rozhodování dnes může kafrat každý idiot a každá "občanská aktivita". Drastickým příkladem je současné stavební řízení, do kterého dnes podle zákona může zasahovat kdejaký občansko aktivistický "libertarián", zatímco v minulosti na to mělo právo jen pár zákonem jasně jmenovaných institucí.

K. Frauknecht 2.12.2016 8:08

Re: Dneska to pude:-))))

Řada z Vámi vyjmenovaných "nenahraditelných funkcí" nahraditelná je a pár jich je naprosto zbytečných.

Stát (rozuměj vládnoucí elita) udělá vše pro to, aby měl co nejvíce oblastí pod kontrolou, aby situace byla co nejkomplikovanější, aby bylo co nejvíce úředníků... To vše upevňuje moc elit. Ostatně Váš příklad stavebního řízení je toho důkazem.

M. Šejna 2.12.2016 11:05

pane Frauknechte

docela by mě ty Vámi neuvedené nahraditelné "nenahraditelné funkce" zajímaly. Zkuste nějakou vyjmenovat.

Problém úřadů je, že každý úřad chce kecat do všeho. A v tomto s Vámi souhlasím, že úředník si vždy najde důvod, proč prudit. S příchodem demokracie ale nastoupil i nový fenomén tzv. "občanských iniciativ" a "neziskových organizací", které kdysi vůbec neexistovaly a pokud ano, neměly právo se zůčastnit různých povolovacích řízení. Tato řízení totiž byla v minulosti jen a pouze doménou úřadů.

A o tom já píšu. Tedy o tom, že s přichodem svobody a demokracie jsme si mnoho byrokratických úkonů udělali ještě složitější a déletrvající, protože umožnili prudícím občanům kecat do všeho..

K. Frauknecht 2.12.2016 11:45

Re: pane Frauknechte

Příkladů je neúrekom, např. o hasičích je více "dole" nebo: http://svobodnenoviny.eu/zbytecne-urady-ktere-by-bylo-nejlepe-zrusit/

S Vaším druhým odstavcem souhlas. Jen pro přesnost - fenomén tzv. "občanských iniciativ" a "neziskových organizací" není důsledkem demokracie, ale neomarxismu a zase to je o "státu", přesněji o elitách (financováním těch lehkoživků si jen upevňují pozici).

M. Prokop 2.12.2016 12:18

Re: pane Frauknechte

Ovšem Šejna nikdy nepochopí, že bez státu a jeho úředníků by iniciativy mohly tak akorát kecat v hospodě, případně vyvřeskovat na náměstí. Moc škodit jim dává jen stát.