Neviditelný pes
První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996Diskuse k článku
SPOLEČNOST: Chrám sv. Víta v Praze
Upozornění
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
F. Čech 26.6.2006 12:47pro třetího Kostel patří církvi, na tom vy, komunisté v právním státě nic nezměníte. Lidu patřilo vše jedině za komunistů a podle toho taky se vším dopadlo, jak o tom svědčí např. i váš zchátralý kostel. Nebo jste snad viděl nějaký zchátralý kostel např. v Rakousku? Že ve vaší vsi plné bolševiků a nihilistů chátrá kostel je jen vaše vina. Až spadne, tak vám ze siluety vesnice něco významného zmizí a mělo by to vadit hlavně vám. Možná vám bude stačit ruina bolševického kravína, kterou tam nejspíš taky máte. Proč si z opuštěného kostela, vy leniví ateisté neuděláte např. kulturní sál, nebo třeba i ateistické muzeum jak to dělali v Sovětském svazu? Proč s tím něco neuděláte když to máte za korunu? A proč je vůbec kostel tak zchátralý - nepodepsali jste se na tom právě vy - bolševici, kteří jste ukradli domy, které jste za směšné nájemné nechali vybydlet, kláštery, které jste nechali zpustnout a kostely, které zchátraly stejně jako vaše okoralé ateistické duše. Zavinili jste to právě vy, kteří jste ohradili republiku ostnatými dráty a vzali jste nám naše děti do škol, kde jste jim tloukli 15 let do hlav marxistické bláboly, ateistickou propagangu, neúctu k tradici a odpor k církvi! Možná i vy nakonec nejste činitelem, ale jen nevědomým a frustrovaným výsledkem tohoto destruktivního procesu. Pokud jde o odluku církve od státu křesťané ji samozřejmě uvítají. Spojení církve ze státem je nepřirozené a vymysleli si ho Habsburkové a pak komunisté k tomu, aby církev mohli ovládat. Může k ní dojít ale až tehdy, když bude církvím vráceno vše, co jí bylo komunisty ukradeno, zavedeny daňové asignace, umožňující křesťanům platit si svoji církev z části svých daní atd. a umožněna tak normální existence. Abyste se náhodou nepomátl z požadavku, že to, co ukradli komunisté má být církvím vráceno musím vás upozornit na skutečnost, že církev jako významný vlastník půdy skončila už v roce 1918. |
F. Čech 26.6.2006 12:23Soudruhu Doušovi . Kardinál Vlk, zhnusený útoky na "hamižnost" církve která, po dohodě se správou Hradu, podala "určující žalobu", která měla vyjasnit komu patří katedrála, opravdu nabídl katedrálu - ne lidu, ale státu. Tato nabídka nebyla zpupným státem, zastupovaným tehdy bojovným ateistou Dostálem přijata s tím, že církev nemůže darovat to co nevlastní a kardinál ji již opakovat jistě nebude. Věc vlastnictví katedrály je ale stejně, vzhledem k jejímu významu nepodstatná. Katedrálu si žádný její vlastník, ani kdybyste jím byl např. vy vážený soudruhu Doušo, nemůže dovolit rozebrat a prodat ji např.do Disneylandu Navíc vzácný mobiliář katedrály - umělecké schránky s ostatky svatých a další věci nevyčíslitelné umělecké a historické hodnoty patří církvi nepřetržitě a nevzali jí je ani komunisté. Jsou pečlivě evidovány a zůstanou Čechům natrvalo. Svatovítská katedrála je katolický kostel a proto patří církvi. "Lidu" ho věnovali komunisté, stejně jako továrny a pole a vše ostatní. Jak se "zástupci lidu" chovali k továrnám je známo. Stálo nás to posunutí na světovém žebříčku z 5. místa na 45. místo. Jak se "lid" zastupovaný svojí "avantgardou - KSČ" choval k církevním památkovým objektům i k dalším památkám je také známo. Zůstaly z nich často neopravitelné ruiny, nebo je už dávno shrnul buldozer, jako např. gotický kostel v Hustopeči u Brna. Přál byste si milý soudruhu, aby si "lid" - jako vlastník katedrály postupně tuto památku odnosil domů? Vlastnictví lidu právní řád nezná. Cokoliv může vlastnit pouze fyzická nebo právnická osoba ( v tomto případě církev, město nebo stát). "Všechen lid" není žádná právnická osoba. A kdo by měl být podle vás, vážený soudruhu do toho lidu vůbec zahrnut? Měla by to být jen dělnická třída, nebo i rolníci, případně příslušníci "socialismu oddané inteligence"? Nebo jen vy - komunisté? Mohli by mezi "lid" patřit snad i živnostníci, třeba můj dědeček-řezník, zaměstnávající jednoho tovaryše a učně a zařazený při sčítání lidu v r. 1950 mezi vykořisťovatele? |
Myš 26.6.2006 12:15Re: Re: Re: Re: Evangelíci se ve Svatovítské katedrále předvedli dostatečně Přímo švýcarskou Ženevu, kde upálili Miguela Serveta. |
Kapitán 26.6.2006 11:48Re: Tak nevím Jak si to darování lidu právně představujete ??? Dobrej fór, jak za komunistů. |
F. Čech 26.6.2006 11:44Emanuel Vejnar je zjevně zapšklý antiekumenista Křesťanské církve v Česku žijí už přes 50 let v naprostém pocitu sounáležitosti. Přesně podle návodu svatého Augustina, který řekl: " V podstatných věcech jednotu, ve sporných svobodu a ve všech lásku". Myslel jsem si, že zapálení protikatoličtí horlitelé už vymřeli, stejně jako zapálení horlitelé proti protestantům. Zdá se ale, že je jeden ještě naživu. Je to ale zcela menšinová vyjímka, že nestojí ani za pozornost. My křesťané máme přece už dávno společný ekumenický překlad Bible, řadu společných bohoslužeb a vzájemně se plně respektujeme. Nikdo z nás přece nemá patent na rozum a nikdo není "vlastníkem pravdy". "Pravda je velmi jemná věc a naše hroty, kterými ji zkoumáme jsou natolik hrubé, že nalehnou vždy spíše na nepravdu než na pravdu" říká Pascal. Pan Vejnar je pravděpodobně nešťastný člověk s myšlenkovými stereotypy začátku 20. století, kdy byl aktuální střet tzv. austrokatolicismu, který si na našem území vytvořili Habsburkové s bojovným protestantismem, který si nárokoval po vzniku republiky dělal monopol na české vlastenectví. |
Douša Josef 26.6.2006 11:22Re: Mnoho povyku pro nic. Už zase Vy a právo! Sem s tou "procesní chybou"! Ať se můžeme o tom pobavit! Jinak - stát bohatě přispívá na sport, kulturu, minoritní komunity a pod. Proč já jako nesportovec, nekulturní člověk, neminorita mám na to přispívat? Povídejte! Proč ze zákona platím ČT a rozhlas, když se na ni nedívám a rádio neposlouchám? |
Kočka 26.6.2006 11:19Re: Re: Re: Evangelíci se ve Svatovítské katedrále předvedli dostatečně No to máte na mysli třeba Švýcarsko? |
Douša Josef 26.6.2006 11:19Re: Ekumenismus..... Co o tom víte, když jste ateista? Je zajímavé, že tak do církve "vidíte"! To jste četl, slyšel, nebo to říkali v hospodě, nebo Paroubek s Filipem! Až se s problémy seznámíte, pak odpovědně diskutujte! |
Douša Josef 26.6.2006 11:16Tak nevím měl jsem dojem, že Vlk před asi 4 až 5 lety řekl, že katedrálu církev věnuje lidu! Nemyslím to jako ironii, nebo vtip? Pletu se? |
Sch.glosátor 26.6.2006 10:21Co je evangelíkům do katolického chrámu ? Jaká to náhlá péče o blaho českých katolických dušiček...tak jsou tak laskaví a starají se o své. Jim jejich svatostánek nikdo nebere. A neříkají, že kdyby mohli, že by sami nebrali.... |
Q 26.6.2006 9:53Re: Nepřísahají obě strany na totéž? Nedá mi to a musím reagovat na Vaši poznámku stran různých autorit mimo Boha.Jmenujete vedle Bible papeže a tradici, které, jak předpokládáte, si nezřídka odporují.Předpokládám, že byste asi dal přednos Písmu samotnému, bez tradice, bez papeže.No, víte,otázkou ale je, na základě čeho lze tvrdit, že jisté starobylé spisy jsou "Slovem Božím" a že jsou pro církev závazné.Církev to tvrdí právě na základě tradice.Další otázkou ovšem může být, co je skutečně tradice církve, a tady nám sloužila po všechna staletí právě ona poslední pozemská instance - sbor apoštolů v čele se svým mluvčím - Petrem,resp. s biskupem zastávajícím tento úřad,tzv. papežem.Právě otázka Bible byla jednou z vůbec prvních, při níž autorita římského biskupa hrála významnou roli.Jedno je tedy spojeno s druhým, v tom všem,jak věříme,se projevuje Boží působení zde na zemi(ovšem zdaleka ne jen v tom).Takový je tedy je tedy názor katolický,rozhodně žádný katolík nevěří, že by autorita papeže stála nad autoritou samého Boha.To by byl pěkný blud,či hereze,chcete-li, a my katolíci,jak známo,máme bludy a hereze zakázány... |
Kapitán 26.6.2006 9:36Re: ODLUKA Je vidět, že tomu vůbec nerozumíte. Dříve se např. postavil ze sbírek a odkazů kostel, ale zároveň k němu byl přidělen majetek - pole, z jehož výnosů se kostel opravoval. Po sametu dostala církev ty kostely ve ZDEVASTOVANÉM stavu zpět, ale už bez těch pozemků. A vy chcete odluku, ale nenavrhuje te vyřešení církevního MAJETKU. |
třetí 26.6.2006 9:17Mnoho povyku pro nic. V rozsudku Městského soudu v Praze o vlastnictví "katedrály" katolickou církví je procesní chyba. Takže se lze nadít, že dovolání označí rozsudek za neplatný. Stejně šlo katolické církvi jen o výnosnou katedrálu, ovšem při zachování jako památky udržované státem. U nás na vsi je chátrající kostel, který katolická církev nabízí obci za 1 Kč. Já jsem pro odluku církve od státu. Proč mám, jako věřící, že bůh není, ze svých daní platit církve. Tomu opravdu nerozumím. Nechť si je platí věřící. Já svoji část daní svěřím raději školství. |
Saša 26.6.2006 9:05Pan Ptáček se trochu mýlí. Katoličtí kněží jsou většinou ekumeničtěji založeni, než bratři a sestry příslušné farnosti. A to jak starší, tak mladí. Ta konservativní a rigidní masa v katolicismus - to jsme my laičtí věřící, nikoli naši pastýři. |
Rysák 26.6.2006 9:03Re: Re: Evangelíci se ve Svatovítské katedrále předvedli dostatečně Oni se protestanti rádi prezentují jako ti mírní, pronásledovaní katolickou církví. To samozřejmě zhusta platilo, ale jenom tam, kde byli katolíci v převaze. Jakmile se však někde dostali do většiny protestanti, taky to uměli vzít hákem od podlahy a dát jinověrcům lekci o nulové toleranci ke kacířům. V takových honech na čarodějnice se navzájem vysloveně předháněli. V takové puritánské osadě v Novém světě v 17. století bych "chtěl" žít asi tak stejně jako třeba ve Španělsku... |
jirka.s 26.6.2006 8:56Re: "... time ..." Proboha, už toho debila odřízněte. |
jirka.s 26.6.2006 8:54Ekumenismus..... si katolická církev představuje jako dříve rusáci RVHP. |
Kapitán 26.6.2006 8:41Re: ODLUKA Je vidět, že tomu vůbec nerozumíte. Dříve se např. postavil ze sbírek a odkazů kostel, ale zároveň k němu byl přidělen majetek - pole, z jehož výnosů se kostel opravoval. Po sametu dostala církev ty kostely ve ZDEVASTOVANÉM stavu zpět, ale už bez těch pozemků. A vy chcete odluku, ale nenavrhuje te vyřešení církevního MAJETKU. |
Lída 26.6.2006 8:39Re: těžko rozhodnout, která Taky jsem nevěřící, ale byla jsem na bohoslužbě různých křesťanských církví. Mně se naopak katolictví líbí nejvíc, zdá se mi, že za tou formálností je prostor pro vlastní komunikaci s Bohem větší než u církví, kde se při mši lidi věřejně vyznávají ze svých pocitů. |
TOM 26.6.2006 8:14Zcela souhlasím. Ještě je v článku chyba: místo "Hluboká trhlina je v myslích představitelů církví. Čím jsou si církve ve své víře bližší, tím větší nepřátelství k sobě chovají." patří spíše "...tím větší nepřátelství tito představitelé ..." |
TOM 26.6.2006 8:10To je nesmysl. Samozřejmě že jediná autorita je Bůh, autority kněží a potahmo papeže jsou už "jen" odvozené. |
Tomik 26.6.2006 7:39Nepřísahají obě strany na totéž? Nepřísahají. Pokud vím, tak katolická církev neuznává Boha jako jedinou autoritu. Nad Boha dává papeže. Mají to postavené tak, že mají více autorit (Bible, papež, tradice) a nevadí jim, když si to vzájemně odporuje. A vyberou si, co se jim zrovna hodí. Tož tak. Netvrdím, že souhlasím s panem Vejnarem, jen reaguji na autorovu otázku. Navíc, pokud vím, tak katolická církev je zásadně proti odluky od státu, takže současný stav církví je takový, jaký je. Díval jsem se do tabulek na stránkách ministerstva kultury, jak jsou církve placeny. A podle všeho jediná církev (u nás) se nenechává platit státem a aplikuje biblický princip odluky. Pak to tak vypadá, že když se nechávají církve platit státem, tak si myslí, že mají právo vnucovat lidem svoje zásady pomocí zákonů. |
Borek@Exil 26.6.2006 7:38Celá debata nemá smysl....kněží jsou placeni státem. Takže....mají všichni stejného zaměstnavatele. A že by si Češi pro víru podřezávali krky???? Pro prachy jo, to dělají pořád (když ne krky, tak zavřít do sudu a šup do voděnky). Jak by se taková "katastrofa" poznala? Kdo čte malé zprávičky na páté straně novin? |
augus 26.6.2006 7:32Re: "... time ..." Je mně líto věřících. Oni si neuvědomují, že od nového tisícíletí nás řídí nový bůh. Duobůh. Již není jen pozitivní, ale i negativní. Musíme se na něho dívat nejen kladně, ale i záporně. Je andělem i ďáblem. Může nám provádět milosrdenství jako ďábelství. Uzdravit či zničit. Záleží jestli se v tu chvilku dívá "bílou stranou" nebo "černou stranou". Je nebo i peklo současně. Starý bůh byl s ďáblem odstavem na jinou galaxii. Zvěstujme dále toto poselství. |
Marian 26.6.2006 7:02Myslím, že pan farář Vejnar je především zaslepený blbec a teprve pak evangelík. Takoví blbci se najdou všude, ne jen v církvích. JInak mě osobně je jedno, komu chrám patří, daleko důležitějšíje pro mě otázka, v jakém bude stavu a jaký bude jeho režim- kdy tam mohu jít s návštěvou jako turista a kdy tam mohu jít jako věřící, aniž by měl turisté rušili... |
honzak 26.6.2006 7:00těžko rozhodnout, která z mnoha církví je ta pravá. Já se domnívám, že žádná. Nicméně evangelické odnože jsou mi jako nevěřícímu bližší, protože nejsou tak brutálně okázalé jako katolíci. |
exulant 26.6.2006 2:43Re: Re: Re: "... time ..." Tak to kruci reknu na rovinu. |
Muki 26.6.2006 2:28no jo, Jak rikal Capek, nijak se mu nelibily kostely vykuchane protestanctvi. A ja se priznam, ze se mi docela libi umelecke predmety a vyzdoba v kostelich i kdyz nejsem katolik. Ten protestansky napad, vse v kostele znicit a nechat tam jen hole zdi? No u Talibanu niceni pamatek jine viry odsuzujeme. |
Muki 26.6.2006 2:22Re: Re: "... time ..." Treba je to volani o pomoc. Neco se mu v hlave deje a on si nevi rady. |
exulant 26.6.2006 1:51Re: "... time ..." Kolikrat jeste a kam vsude to ty korene posles? Kdyz bys aspon dal vedetl co tim chces rict. |