1.5.2024 | Svátek práce


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Akademokracie

"Intelektuálové, jděte už do hajzlu," propaguje na svém proslulém transparentu Ladislav Bátora a řadí se tak do šiku sobě podobných. Se svými konzervativními soukmenovci srdnatě brojí proti intelektuálům a docela prostě těží z toho, že žádný intelektuál se nebude zahazovat polemikou s takovou tupostí: je ztrátou času i energie dokazovat přednosti vzdělání a hlavně zevrubného bádání.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Urban 4.12.2011 23:14

Jo, jo. Intelektuál je vlastně nadávka, viděno tím

Báthorym (jsem přesvědčen, že je to jeho původní jméno, mrkněte na tu jeho vizáž) a podobnými. Předpokládám, že Báthory třeba takového Pružinského mezi intelektuály nepočítá. Takže se s ním vlastně shodnu. Pokud by Pružinského mezi intelektuály náhodou přece jen počítal, posílal by ho svým transparentem do hajzlu - a já bych se s ním v tom případě rovněž shodnul.

J. Skála 4.12.2011 23:34

J. Urban ...

Píši si vás do svého soukromého seznamu lidí, se kterými nemá cenu diskutovat.

M. Bezouška 4.12.2011 17:06

pan autor udělal

zásadní chybu. Položil totiž rovnítko mezi jedince vzdělané a intelektuály. To jsou, matematicky vyjádřeno, dvě různé množiny, mající jistou společnou oblast, průnik. Ovšem tak jako tak většinu lidí vzdělaných nelze považovat za "intelektuály" v paynovském slova smyslu.  Oni sami by se dost možná ohradili, kdyby měli být házeni do jednoho pytle například s takovým Hvížďalou, na druhou stranu je velmi mnoho lidí, kteří sami sebe a ostatní členy svého bratrstva za intelektuály považují, i když jejich vzdělání je, v nejlepším případě, hodně prostřední. Je to možná také tím, že jsou dnes za vzdělance považováni všichni, kteří absolvovali nějakou školu - všelijaké ty instituty, "vysoké" školy a podobně. Ono to bylo asi od jakživa, například za bolševika (já se trochu vyznám v technických oborech, proto také příklad odtud) směli mít jedinci, kteří absolvovali takovou náhražku ČVUT, jak se to jmenovalo už nevím,  za jménem "titul" DT.

Jinak je to, ten článek, aby nebylo mýlky, typický paynovský žvást, směsice všeho možného bez hlavy a paty. Téměř by se dalo říci, že je to intelektuálské. Teď mne napadla taková jedovatost - ve dvacátém století byly různé maléry - a že jich bylo požehnaně - často nazývány "selháním intelektuálů". Dělají oni také něco jiného kromě selhávání?

M. Stuchlik 4.12.2011 22:47

Re: pan autor udělal

Jo, sváděli svá selhání na kapitalisty, židy, Rakousko-Uhersko atd.

P. Gabriel st. 5.12.2011 9:00

Re: pan autor udělal

Shodnu se s vámi v tom, že pojem intelektuál je prapodivná a velmi zneužívaná kategorie. Zneužívaná v tom smyslu, že se za ni schovávají lidé, kteří sice mají i velmi kvalitní vzdělání, nemají ale žádnou tomu vzdělání odpovídající profesi, nejsou obdařeni praktickými zkušenostmi a schopností poznatků vzdělání samostatně využívat. Jsou schopni většinou jenom velmi zasvěceně kecat do věcí o kterých z praktického hlediska mnoho neví.

Na druhé straně bych si dovolil zastat se trochu absolventů podnikových institutů, kteří používali titul diplomovaný technik (DT). Čili jak jsme si přátelsky dělali legraci - DDT. Většinou to byli opravdu dobří a schopní technici. Přičemž pro mnohé z nich to byla satisfakce, po tom, co je bolševik nepustil k žádnému vzdělání a oni přesto po vyučení pokračovali večerní průmyslovkou a pak oním podnikovým institutem. A protože obé dělali na přímý požadavek fabriky, která plnila plán budování socialismu, mohli bolševičtí kádrováci jenom skřípat zuby. Mnozí z těchto DT si pak udělali i řádný inženýrský diplom, někteří i učili. Většinou to byli opravdu vynikající odborníci.

M. Bezouška 5.12.2011 11:04

Re: pan autor udělal

celkem souhlas s omezující výhradou: někteří DT. Já jsem ovšem neměl nějakou zvláštní námitku proti absolventům, nýbrž proti systému či systémům takového polovičatého kvazivzdělávání, viz ostatně výše. Věcná připomínka, jak jsem tu ostatně už napsal - intelektuálství nemá obecně žádnou souvislost se vzděláním. Valná část těch, kteří sami sebe za intelektuály prohlašují má, jak se dříve říkávalo, dva roky tanečních a film o Leninovi. Jenže o tom všem by se dalo psát a rozjímat dlouho. Je tu ovšem potíž - neexistuje totiž žádná přesnější definice pojmu intelektuál.

P. Gabriel st. 4.12.2011 13:27

Výprask v diskusi aktualne .cz zřejmě nestačil!

Viďte pane Payne!

P. Korbélyi 4.12.2011 16:34

Re: Výprask v diskusi aktualne .cz zřejmě nestačil!

Mno, pro aktuálně.cz je téma složitější než vánoční slevy mimo chápání jeho čtenářů.

P. Gabriel st. 5.12.2011 8:47

Re: Výprask v diskusi aktualne .cz zřejmě nestačil!

Myslíte? Řekl bych, že z blábolů, které se tam objevily byl ten páně Payneův nejblábolivější. :-)

B. Rybák 4.12.2011 12:40

Úlety pana P. už snad nemohou nikoho překvapit

Nedávno nás pan Payne přesvědčoval o skvělosti státu, v němž by občané přímo rozhodovali o svých daních (opravdu věří tomu, že by si i na jeho partu občané vzpomněli?). Teď nás obšťastnil "Academokracií". Jak v ní ale zajistí, aby se do jejího čela nedostal někdo jako např. na Sorboně vystudovaný pozdější ekologický multivrah Pol-Pot? Bude intelektuály kádrovat? A co si počít s tím, že academokratická "elita" je téměř k nepoužitelná, neschopná se postarat sama o sebe (jak dokazuje její cca 40% nezaměstnanost s ve Španělsku)?

Možná, že nás příště obšťastní Akudemokracií (demokracií na baterky).

J. Friedlaender 4.12.2011 10:39

Výborné, ale....

Pane Payne,

napsal jste to výborně (jako obvykle),nale s jednou základní chybou: nenazývejte, prosím, tuto luzu konservativci. Co má Bátora společného s Churchillem nebo Reaganem? K dispozici je přece kratší výraz, na 3 slabiky. Jakožto člena Konservativní strany se mě to dotklo.

P. Korbélyi 4.12.2011 12:23

Re: Výborné, ale....

Myslím, že se mýlíte.

Vůbec nejde o týpky, kteří s takovými hesly běhají, ale jestliže těmi intelektuály myslí nedovzdělané polito, socio  a jiné pseudohumanitní logy, případně histrionské figurky typu pana Kocába, pak (ač ty lidi na fotografii osobně neznám) musím s touto jednoduchou zkratkou souhlasit.

J. Kanioková 4.12.2011 14:35

Tedy

říkat si konzervativec a zároveň souhlasit s tímto článkem...uff..

M. Stuchlik 4.12.2011 22:53

Re: Tedy

Přesně to mne taky napadlo

O. Kadlec 4.12.2011 21:49

Re: Výborné, ale....

Jako člena konzervativní strany? Myslíte té kterou vede dnes pan Kovalčík a v které je třeba pan Rejman? To je děs, ne konzervativní strana.

Především to vůbec není strana, ale zoufalý podnik několika outsiderů, a pak tito lidé rovněž patří do té roztrhané partičky co u nás tento ztracený pojem zdevastovala.

Kde je v této zemi konzervativní, ten se k tomu nehlásil. Neprospívalo to politické kariéře. A tak se stalo, že "konzervatismus" obsadili samí nanuci nebo političtí extrémisti.

M. Stuchlik 4.12.2011 22:52

Re: Výborné, ale....

Vypadá to, že vaše znalosti Konzervativní strany jsou na stejné úrovni jako znalost jména pana předsedy.

O. Kadlec 4.12.2011 23:02

Re: Výborné, ale....

Oni ho zas vyměnili? Ještě nedávno se tak pan Kovalčík představoval: předseda Konzervativní strany.

V této straně, mimochodem, mám pár přátel. Vzhledem k jejich počtu to může být znalost několika procent členstva.

P. Korbélyi 4.12.2011 8:32

Kdo je to intelektuál?

Paušálně se za inteletuály označují lidé s nedokonalým humanitním vzděláním, kteří se snaží světu vnutit své "geniální" nápady (např. p. Kocáb), osobně jim říkám intoši. Jde o pozéry přesvědčené o své pravdě a výjimečnosti. Myslím, že kařdý si pamatuje jejich nápady. navíc se z nich stávají profesionální homosexuálové, Romové, ženy, kteří požadují financování z našich peněz.

Intelektuálem je člověk vzdělaný s rozhledem, zdravou skepsí a schopností naslouchat i nesouhlasným názorů. Navíc oni sami by se za intelektuály nikdy neprohlásili.

Tedy pokud se v tomto rozdělení nemýlím, pak je heslo pravdivé.

J. Šejnoha 3.12.2011 23:36

hlavně ne zdravý rozum

Hlavně nepoužívat vlastní kritické myšlení. To je  podstata  autorovy úvahy.

Jinými slovy:  Pokrokové  myšlenky  nejleších myslitelů  akceptujte  bez  zaváhání a  nepodrobujte sebemenší kritice.

Díky. Už toho bylo dost !

J. Schwarz 3.12.2011 21:42

Vážený pane,

na svůj život jsem největším odborníkem já sám a všichni ostatní odborníci mi mohou akorát poradit, požádám-li je o to. včetně odborníků na očkování, "životní prostředí" , globální oteplování či  porody. Odborníci nejsou žádné panstvo, kterému ostatní občané patří a  z tohoto titulu  o nich směli rozhodovat. Jakkoli je to "pro jejich Dobro", zdraví či co. Který z "odborníků" má podobné ambice, nechť si pořídí stádo krav a ty může krmit, očkovat a připouštět dle svých vědeckých poznatků tak, aby mu dávaly nejvyšší užitek a pro mne za mne to třeba prezentovali těm kravám jako Dobro. I vy, pane Payne se můžete zařadit, nejspíš v roli bejka /nebo vola, to už rozhodne pro vaše Dobro nějaký odborník/. Doufám, že to oceníte a státu se odvděčíte vyšší dojivostí vám přidělených spokojených dojnic. Mimochodem, chemik polymerů nebo fyzik zabývající se nanostrukturami se většinou jako intelektuálové neoznačují. Tak se označují politologové, sociologové, i všelicí jiní většinou humanitně "vzdělaní" - třeba i v Plzni - hošánkové a dcerky, co se vyznačují přehnanými snahami nutit druhým životní styl. Howgh.

J. Kanioková 4.12.2011 14:39

Ano

M. Procházka 3.12.2011 11:51

Pan Payne

Vy zrovna jste jeden z tlučhubů,celá léta se o něco snažíte a výsledek je neskutečný bordel u nás.Vy jste byl od počátku u zrodu a kromě jiných,i díky vám je to vše v takovém srabu.Teď budete zpytovat svědomí,zabalte to a jděte do h.....!

O. Kadlec 3.12.2011 12:35

Re: Pan Payne

Mluví se o intelektuálech tak se musí ozvat primitivové jako tenhle...

Pane Procházka, nadávat umíte, ale netrefil jste. To byl jiný Payne. Jíří Payne, komu jste to chtěl vytmavit.

J. Tolman 3.12.2011 13:31

Re: Pan Payne

:-)))

M. Procházka 3.12.2011 16:03

Re: Pan Payne

Pane Kadlec,velice se omlouvám,že jsem tak pochybil,ale já ho znám od začátku a mám ho plné zuby.Omlouvám se i tomuto panu Paynoví,nechtěl jsem ho urazit,byl to omyl,nevšiml jsem si jeho jména.

J. Štrobl 3.12.2011 11:45

Pan Bátora je patrně Savant

Nijak blíže jsem se panu Bátorovi nevěnoval, ale podle jeho verbálních i neverbálních projevů z poslední doby usuzuji, že trpí syndromem Savant. Proto také jakákoliv diskuze o jeho názorech v podstatě nemá smysl. Stejně je ovšem z tohoto důvodu problematické jeho zapojení do politiky. Čím dříve si to jeho okolí uvědomí, tím lépe pro obě strany.

P. Korbélyi 4.12.2011 12:29

Re: Pan Bátora je patrně Savant

Myslím, že postatné je ono heslo, nikoli figurka, která ho nese a ani mu nejspíše nerozumí. Tedy hovořme o věcné podstatě a ne o osobách.

Personifikace problémů je, dle mého soudu, velmi škodlivý nešvar. Proč by i hlupák nemohl jedinkrát za život mít pravdu?

V. Běhal 3.12.2011 10:34

Kdo je intelektuál?

Intelektuál neznamená vzdělaný člověk. Jak morálně pokleslí a pokrytečtí byli slavní itelektuálové: Rousseau, Marx, Ibsen, Tolstoj, Hemingway, Brecht, Sartre, Russell a jiní popisuje Paul Johnson ve své knize "Intelektuálové". Byli to studenti humanitních směrů,  kteří podporovali Hitlera, sympatizovali s komunismem a se Sovětským svazem  Současní levicoví liberální intelektuálové přesvědčují lidi žijící na pokraji společnosti, že za srab, ve kterém žijí může společnost a ta je povina je živit. Způsobují tak morální devastaci zejména dorůstající mládeže. Jsou to zelení ekoteroristé, kteří spůsobují společnosti miliardové škody. Většinou se živí žvaněním , protože nic jiného neumí a žijí na úkor těch co vytvářejí hodnoty.

J. Kanioková 3.12.2011 11:15

1***

M. Vondráček 3.12.2011 11:19

Skvělá poznámka