4.7.2024 | Svátek má Prokop


Diskuse k článku

ŠKOLY: Kdo jsou ti jedničkáři?

Za prvé ti, kdo teď hudrají, že není dostatek míst na středních školách, mají pravdu, ale mají pravdu letos a možná ještě tak dva další roky. Populační křivka totiž po roce 2008 prudce spadla dolů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Grundmann 17.5.2023 20:13

Jenomže dnes je situace mnohem obtížnější než dřív. Stát přísně reguluje různé profese a vyžaduje zbytečné formální vzdělání. Učitelé, policisté, realitní makléři, finanční profese atd. dnes může vykonávat pouze ten, kdo má nějaký formální papír. I když se na škole nic užitečného nenaučí a dříve žádný papír potřeba nebyl a vše dobře fungovalo.

Realita je taková, že je obrovské množství studijních oborů úplně nanic a že existují jenom kvůli tomu, že stát vyžaduje zákonem zbytečný diplom. A kdo tento zbytečný papír nemá, musí zbytečně platit držiteli tohoto papíru a pracovat na něj.

O. Barvíř 17.5.2023 18:03

. . .jen mne tak napadá, že nám z Brusele vytýkají, že máme málo občanů s VŠ vzdělání . . . :-) Tak co s tím vážení ??

P. Hák 17.5.2023 17:31

Podstatný je druhý bod. Autor to vystihl.

M. Prokš 17.5.2023 17:27

Dobrý den,

Tak a teď jeden pohled rodiče. Nemám nic proti řemeslu, naopak. Ale udělám vše pro to, aby moje děti neskončily na učňáku. První důvod je ten, že i obyčejná kadeřnice dnes MUSÍ mít maturitu aby SMĚLA podnikat na sebe. Druhý a podstatnější důvod je, že ze svého okolí vím jak učňovské školství funguje. Jaký odpad na většině učňáků je a jak většina učňáků na nějaké učení dávno fakticky rezignovala. Chvalme na nebesích nepočetné výjimky. Ale ve vet

M. Prokš 17.5.2023 17:33

Pardon při pokusu se zbavit vyskakovacího reklamního banneru jsem se uklikl.

Ve většině případů ale je učňák v nejlepším případě jen promrhaný čas, obvykleji si tam mladý člověk osvojí chlast a flákárnu. To už je lepší střední škola s nějakou maturitou a po ní rekvalifikační kurz kde se řemeslo doučí.

Že je to degradace školství? Je, ale co naděláme. Bohužel.

P. Hák 17.5.2023 17:35

Máte pravdu, že hlavní problém učňáků není dnes řemeslo, ale prostředí.

P. Hák 17.5.2023 17:34

Jako rodiče Vás chápu, prostě dejte děti na jinou střední školu, na těch místa jsou. Je-li přetlak kvalitních dětí, zkvalitní se tím i SŠ. Na VŠ se stejně dneska dostanou odkudkoli.

Míst na SŠ mimo gymnázia je dost. Pokud nejste teda z Prahe.

V. Kučer 17.5.2023 19:11

Kolega chtěl nastoupit na nové pracoviště a šéf mu mu při nástupu řekl: Beru vás, mám tam samé mladé kluky, budete jim dělat mistra, máte průmyslovku? Nemám. Tak to je špatné, to byste bral stejný plat jako oni a to by nedělalo dobře.

M. Pivoda 17.5.2023 11:39

Cituji: "... ti, kdo teď hudrají, že není dostatek míst na středních školách, mají pravdu, ale mají pravdu letos a možná ještě tak dva další roky. ..."

Dobrá zpráva

Už dnes je k dispozici všem potenciálním studentům (kteří se nedostali do lavic střední školy) Khan Academy (https://www.khanacademy.org/), dostupná přes internet. Znalost angličtiny je pro studenty, zatím, podmínkou.

M. Pivoda 17.5.2023 11:41

You can learn anything. Build a deep, solid understanding in math, science, and more.

M. Pivoda 17.5.2023 12:18

Kromě angličtiny musíte mít i přístup k internetu.

Pak může být i dívkou v Afghánistánu.

J. Jurax 17.5.2023 12:54

Kruciální otázkou zde je, zda dotyčná škola vydává oštemplovaný papír o složení maturity. Sekundárním problémem by pak byla výuka češtiny.

P. Burda 17.5.2023 16:44

V Českých zemích jsme založeni na "papíru", jinde to tak striktní není. Další věcí je, že diplom od "Khanů" mnohde školy uznávají jako splnění docházky a stačí jim přezkoušení - to je pak "maturitní papír" otázkou pár dnů. Problém jazyka českého zůstává, ale myslím, že i český zaměstnavatel by uznal adekvátní papír z ciziny (a možná jen toho "Khana" (když to nebude státní ouřad).

M. Grundmann 17.5.2023 20:19

EU reguluje velmi přísně kvalifikace a podobný diplom má hodnotu toaletního papíru. V reálném světě jsou znalosti a schopnosti málo podstatné, podstatný je papír. A někdy je i oficiální diplom pouhý papír. Ve zdravotnických profesích vám musí dát smlouvu pojišťovna, jinak jste odsouzen ke vykořisťování držitelem této smlouvy.

P. Burda 17.5.2023 10:48

Vážený autore,

souhlasím s ideou Gaussovy křivky, že nejvíce žáků je přece jen průměrných. Tak trochu otázkou zůstává, jestli průměrný žák má mít trojky "od shora dolů" - pak tedy žák s "inteligenční insuficiencí" by měl mít samé pětky. Takže trojkař je ten, který má "nějakou tu trojku" - a nemusí být nutně zralý na učňovský obor. Trojkař z jazyka může být skvělý technik, konstruktér, možná i programátor (smíří-li se s programovacím jazykem). Trojkař z "výchov" může být čímkoli, snad i politikem. Takže ty trojkaře si dovedu představit na maturitních oborech odborných škol (ale ne s trojkou z matematiky na průmyslovce).

Stejně tak "naučený jedničkář" může být dobrý řemeslník - lepší spokojený řemeslník než vystresovaný gymnazista (protože na tom gymnáziu nestačí najednou nezvládá naučit se, ale musí i chápat, vymýšlet...)

Na gymnázia mají jít ti nejlepší (protože po gymplu musí nutně na další stupeň školy, jinak může leda pípat u kasy), ti od průměru k nadprůměru ať se snaží na maturitním oboru (ať už učební s maturitou, nebo vysloveně maturitní) - maturita je takové "střední", "průměrné", vzdělání. Holt je gympl pro (lokálně) 30 nejlepších, průmka, zdrávka... pro dalších (lokálně) 300 nejlepších - a těch zbylých 330 se musí spokojit s učilištěm a maturitu odložit na čas po zmoudření.

V. Mokrý 17.5.2023 11:38

:-)

1*

R. Dubravský 17.5.2023 9:22

"Co bude náš průmysl dělat, až dojdou nezaměstnaní Filipínci a Mongolové?"

Nic. Tou dobou už tady žádný nebude.

V. Novak 17.5.2023 9:26

Bude na Filipínách (možná) a v Mongolsku (určitě).

P. Burda 17.5.2023 10:50

Určitě na Filipínách a možná (s velkou mírou pravděpodobnosti) v Mongolsku.

Na Filipínách už dnes dělají velkou část přesné mechaniky a elektrotechniky (například (hard)disky a paměti do počítačů).

R. Walker 17.5.2023 8:26

A podle pana ministra Beka budou mít všichni střední školu. Co na tom, že Gaussova křivka. Pán bůh nás ochraňuj před falešnými proroky. Člověk si vždycky myslí, že nemůže být hůř (Valachová) a pak se ukáže, že může (Bek).

O. M. 17.5.2023 9:28

To není výmysl ministra, to je obecná tendence. Podpořená tím, že povinná školní docházka je desetiletá, základní školy osmileté a učební obory, pokud je někdo učí, jsou v drtivé většině s maturitou.

Není divu, pokud se obyčejný řemeslník chce udělat pro sebe, na zvládnutí těch nejrůznějších předpisů leckdy ani ta maturita nestačí.

P. Burda 17.5.2023 10:56

Z pohledu zákona bylo za středoškolské vzdělávání považováno už před 35 lety (když jsem končil osmiletou ZŠ) i učňovské školství. Proto jsou v dotaznících uvedeny kolonky "vzdělání střední" a "vzdělání střední úplné".

Ale chápu, že myslíte situaci, kdy maturitu v podstatě vnutíme žákovi, který není schopen přečíst zadání zakázky (protože dyslexie), napsat smysluplný návod (protože dyslexie, dysgrafie a dysortografie) a spočítat kolik materiálu mu padne (protože dyskalkulie). Tedy člověku, o kterém by před oněmi 35 lety řekli, že není schopen dokončit normální učební obor. Jak takový jedinec bude spolupracovat ve firmě? Znění zakázky mu přečtou, vysvětlí, spočítají materiál - a budou doufat, že umí aspoň fyzickou práci (tedy řemeslo). Osobně bych takového jako podnikatel nevzal snad ani jako uklízečku.

V. Mokrý 17.5.2023 11:41

1*

:-)

R. Polášek 17.5.2023 16:58

Tam ani tak nejde o ty poruchy učení. Tam jde o to, že vysoké školy odsají tak cca 60 % mladých z ročníků. A podle Gausovy křivky zbudou vesměs ti s IQ tak 95 a nižším.

Takový člověk, i když dnes dokončí učňovskou školu, vám zaručeně nebude schopný pochopit třeba zadání složitější zakázky, napsat návod, spočítat spotřebu materiálu, ale taky pochopit platné a závazné předpisy a normy a plnit je v praxi, naučit se a zvládnou v plné míře všechny používané řemeslné technologie v jeho oboru, odhalit šmejda, co mu prodává novátorskou, ale podvodnou "novou" technologii, poznat včas podvodného zákazníka atd atd. A nepotřebuje na to ani žádnou disgrafii, diskalkulii a všechny ty poruchy učení, úplně si vystačí s příliš nízkou inteligencí. Takový člověk, pokud bude pracovat jako samostatný řemeslník, bude nutně dělat chyby a minimálně si nevydělá, protože chyby bude muset platit. A chytřejší lidi nebudou, protože ti jdou na vysoké školy. a tak jsou téměř všichni pro manuální obory ztraceni.

V. Kučer 17.5.2023 19:30

Vysokoškolák může dělat řemeslníka, obráceně to dost dobře nejde a zpravidla dělá mistra který se vyzná v různých předpisech. Ti blbější bývají manuálně zruční na rozdíl od inteligentů. Horší je když je někdo blbej a ještě nemehlo.

P. Burda 18.5.2023 6:40

Hloupé nemehlo bude dělat chyby - ale "hloupý" šikovný bude s dobrým vedením dělat dobré výrobky.

Co ale udělá "hloupý" šikovný, když ho povede vedoucí dysvšechno, který neumí číst, psát, a možná ani počítat? Ten úředně hloupý umí alespoň dělat, ale ten úředně studovaný neumí ani dělat. Výsledkem bude sériová výroba nepoužitelných zmetků.

Ale souhlasím s tím, že dnes, když může být vysokoškolák kdekdo, protože různé soft skills obory, které nepotřebují pro absolventa ani talent, udělají Mgr. z každého, zničí mnoho šikovných mladých lidí. Část z nich ale časem najde cestu zpátky a s Mgr. z "gender studies" jdou dělat rekvalifikaci a řemeslo (asi po zkušenosti, že instalatéra, obkladače, malíře pokojů, kopáče... si udělá nejlépe sám, nebo pod vlastním vedením).

P. Hák 17.5.2023 17:45

R^

R. Meišner 17.5.2023 7:51

přeně tak, autore. vlastní vzpomínka: v šedesátých letech, kdy na naší základní škole bylo příliš žáků, se prostě chodilo na směny. vracel jsem se ze školy v zimě potmě po páté nebo i šesté hodině. proč by to nešlo dočasně zavést i dnes, nevím. že by už jsme byli až tak rozmazlení a choulostiví? 8-o

K. Baziková 17.5.2023 9:15

Gymnázium (tehdy gymnasium) jsem absolvovala v r. 1974. I my jsme jeden rok chodili na směny a vůbec to nebylo špatný.

P. Burda 17.5.2023 11:00

Co učitelé? Najednou směnný provoz. To by chtěli připlatit. Nebo by ti odborní odešli do směnného provozu za více peněz, jen bez dvou pověstných motivů - července a srpna.