6.7.2024 | Den upálení mistra Jana Husa


Diskuse k článku

ŠKOLY: Kdo jsou ti jedničkáři?

Za prvé ti, kdo teď hudrají, že není dostatek míst na středních školách, mají pravdu, ale mají pravdu letos a možná ještě tak dva další roky. Populační křivka totiž po roce 2008 prudce spadla dolů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Burda 18.5.2023 6:40

Hloupé nemehlo bude dělat chyby - ale "hloupý" šikovný bude s dobrým vedením dělat dobré výrobky.

Co ale udělá "hloupý" šikovný, když ho povede vedoucí dysvšechno, který neumí číst, psát, a možná ani počítat? Ten úředně hloupý umí alespoň dělat, ale ten úředně studovaný neumí ani dělat. Výsledkem bude sériová výroba nepoužitelných zmetků.

Ale souhlasím s tím, že dnes, když může být vysokoškolák kdekdo, protože různé soft skills obory, které nepotřebují pro absolventa ani talent, udělají Mgr. z každého, zničí mnoho šikovných mladých lidí. Část z nich ale časem najde cestu zpátky a s Mgr. z "gender studies" jdou dělat rekvalifikaci a řemeslo (asi po zkušenosti, že instalatéra, obkladače, malíře pokojů, kopáče... si udělá nejlépe sám, nebo pod vlastním vedením).

M. Grundmann 17.5.2023 20:19

EU reguluje velmi přísně kvalifikace a podobný diplom má hodnotu toaletního papíru. V reálném světě jsou znalosti a schopnosti málo podstatné, podstatný je papír. A někdy je i oficiální diplom pouhý papír. Ve zdravotnických profesích vám musí dát smlouvu pojišťovna, jinak jste odsouzen ke vykořisťování držitelem této smlouvy.

M. Grundmann 17.5.2023 20:13

Jenomže dnes je situace mnohem obtížnější než dřív. Stát přísně reguluje různé profese a vyžaduje zbytečné formální vzdělání. Učitelé, policisté, realitní makléři, finanční profese atd. dnes může vykonávat pouze ten, kdo má nějaký formální papír. I když se na škole nic užitečného nenaučí a dříve žádný papír potřeba nebyl a vše dobře fungovalo.

Realita je taková, že je obrovské množství studijních oborů úplně nanic a že existují jenom kvůli tomu, že stát vyžaduje zákonem zbytečný diplom. A kdo tento zbytečný papír nemá, musí zbytečně platit držiteli tohoto papíru a pracovat na něj.

V. Kučer 17.5.2023 19:30

Vysokoškolák může dělat řemeslníka, obráceně to dost dobře nejde a zpravidla dělá mistra který se vyzná v různých předpisech. Ti blbější bývají manuálně zruční na rozdíl od inteligentů. Horší je když je někdo blbej a ještě nemehlo.

V. Kučer 17.5.2023 19:11

Kolega chtěl nastoupit na nové pracoviště a šéf mu mu při nástupu řekl: Beru vás, mám tam samé mladé kluky, budete jim dělat mistra, máte průmyslovku? Nemám. Tak to je špatné, to byste bral stejný plat jako oni a to by nedělalo dobře.

O. Barvíř 17.5.2023 18:03

. . .jen mne tak napadá, že nám z Brusele vytýkají, že máme málo občanů s VŠ vzdělání . . . :-) Tak co s tím vážení ??

P. Hák 17.5.2023 17:45

R^

P. Hák 17.5.2023 17:43

Víc než nějakých 23-24 hodin týdně se kvalitně učit nedá, aspoň ne dlouhodobě. Vyzkoušeno. Taky to nevydrží hlasivky. Jo, vím, že na kvalitní výuku tento Bílej Tesák, že jde o to děti pohlídat a pak jim dát papír, ale to asi nahlas říkat nebudeme, žejo?

P. Hák 17.5.2023 17:35

Máte pravdu, že hlavní problém učňáků není dnes řemeslo, ale prostředí.

P. Hák 17.5.2023 17:34

Jako rodiče Vás chápu, prostě dejte děti na jinou střední školu, na těch místa jsou. Je-li přetlak kvalitních dětí, zkvalitní se tím i SŠ. Na VŠ se stejně dneska dostanou odkudkoli.

Míst na SŠ mimo gymnázia je dost. Pokud nejste teda z Prahe.

M. Prokš 17.5.2023 17:33

Pardon při pokusu se zbavit vyskakovacího reklamního banneru jsem se uklikl.

Ve většině případů ale je učňák v nejlepším případě jen promrhaný čas, obvykleji si tam mladý člověk osvojí chlast a flákárnu. To už je lepší střední škola s nějakou maturitou a po ní rekvalifikační kurz kde se řemeslo doučí.

Že je to degradace školství? Je, ale co naděláme. Bohužel.

P. Hák 17.5.2023 17:31

Podstatný je druhý bod. Autor to vystihl.

M. Prokš 17.5.2023 17:27

Dobrý den,

Tak a teď jeden pohled rodiče. Nemám nic proti řemeslu, naopak. Ale udělám vše pro to, aby moje děti neskončily na učňáku. První důvod je ten, že i obyčejná kadeřnice dnes MUSÍ mít maturitu aby SMĚLA podnikat na sebe. Druhý a podstatnější důvod je, že ze svého okolí vím jak učňovské školství funguje. Jaký odpad na většině učňáků je a jak většina učňáků na nějaké učení dávno fakticky rezignovala. Chvalme na nebesích nepočetné výjimky. Ale ve vet

R. Polášek 17.5.2023 17:02

Přesně tak. R^

R. Polášek 17.5.2023 16:58

Tam ani tak nejde o ty poruchy učení. Tam jde o to, že vysoké školy odsají tak cca 60 % mladých z ročníků. A podle Gausovy křivky zbudou vesměs ti s IQ tak 95 a nižším.

Takový člověk, i když dnes dokončí učňovskou školu, vám zaručeně nebude schopný pochopit třeba zadání složitější zakázky, napsat návod, spočítat spotřebu materiálu, ale taky pochopit platné a závazné předpisy a normy a plnit je v praxi, naučit se a zvládnou v plné míře všechny používané řemeslné technologie v jeho oboru, odhalit šmejda, co mu prodává novátorskou, ale podvodnou "novou" technologii, poznat včas podvodného zákazníka atd atd. A nepotřebuje na to ani žádnou disgrafii, diskalkulii a všechny ty poruchy učení, úplně si vystačí s příliš nízkou inteligencí. Takový člověk, pokud bude pracovat jako samostatný řemeslník, bude nutně dělat chyby a minimálně si nevydělá, protože chyby bude muset platit. A chytřejší lidi nebudou, protože ti jdou na vysoké školy. a tak jsou téměř všichni pro manuální obory ztraceni.

P. Burda 17.5.2023 16:48

Jak jinak by byly elektromobily ekologicky nezávadné?

Ale že jediná ekologická doprava je pěšky a bos (aby se z podrážek neuvolňovaly mikroplasty), to jim nikdo neřekne. Ani nám, protože by to bylo nepopulární. A ti, kteří nemyslí, na podobné "špeky" rádi skočí.

Jak napsal mytický Murphy: "Na každý problém existuje rychlé, jednoduché, nesprávné řešení." Problém je, že rychlé, jednoduché a nesprávné je vždy současně. Správné buď nebude rychlé, nebo nebude jednoduché (nejspíše ani rychlé, ani jednoduché).

P. Burda 17.5.2023 16:44

V Českých zemích jsme založeni na "papíru", jinde to tak striktní není. Další věcí je, že diplom od "Khanů" mnohde školy uznávají jako splnění docházky a stačí jim přezkoušení - to je pak "maturitní papír" otázkou pár dnů. Problém jazyka českého zůstává, ale myslím, že i český zaměstnavatel by uznal adekvátní papír z ciziny (a možná jen toho "Khana" (když to nebude státní ouřad).

J. Pokoutný 17.5.2023 14:48

R^

J. Jurax 17.5.2023 13:02

Jo. A že elektřina je přece v zásuvce, takže dobít mobil a místo školy šup na demonstraci za zeleno.

J. Jurax 17.5.2023 12:54

Kruciální otázkou zde je, zda dotyčná škola vydává oštemplovaný papír o složení maturity. Sekundárním problémem by pak byla výuka češtiny.

M. Pivoda 17.5.2023 12:18

Kromě angličtiny musíte mít i přístup k internetu.

Pak může být i dívkou v Afghánistánu.

M. Pivoda 17.5.2023 11:41

You can learn anything. Build a deep, solid understanding in math, science, and more.

V. Mokrý 17.5.2023 11:41

1*

:-)

M. Pivoda 17.5.2023 11:39

Cituji: "... ti, kdo teď hudrají, že není dostatek míst na středních školách, mají pravdu, ale mají pravdu letos a možná ještě tak dva další roky. ..."

Dobrá zpráva

Už dnes je k dispozici všem potenciálním studentům (kteří se nedostali do lavic střední školy) Khan Academy (https://www.khanacademy.org/), dostupná přes internet. Znalost angličtiny je pro studenty, zatím, podmínkou.

V. Mokrý 17.5.2023 11:38

:-)

1*

P. Burda 17.5.2023 11:00

Co učitelé? Najednou směnný provoz. To by chtěli připlatit. Nebo by ti odborní odešli do směnného provozu za více peněz, jen bez dvou pověstných motivů - července a srpna.

P. Burda 17.5.2023 10:56

Z pohledu zákona bylo za středoškolské vzdělávání považováno už před 35 lety (když jsem končil osmiletou ZŠ) i učňovské školství. Proto jsou v dotaznících uvedeny kolonky "vzdělání střední" a "vzdělání střední úplné".

Ale chápu, že myslíte situaci, kdy maturitu v podstatě vnutíme žákovi, který není schopen přečíst zadání zakázky (protože dyslexie), napsat smysluplný návod (protože dyslexie, dysgrafie a dysortografie) a spočítat kolik materiálu mu padne (protože dyskalkulie). Tedy člověku, o kterém by před oněmi 35 lety řekli, že není schopen dokončit normální učební obor. Jak takový jedinec bude spolupracovat ve firmě? Znění zakázky mu přečtou, vysvětlí, spočítají materiál - a budou doufat, že umí aspoň fyzickou práci (tedy řemeslo). Osobně bych takového jako podnikatel nevzal snad ani jako uklízečku.

P. Burda 17.5.2023 10:50

Určitě na Filipínách a možná (s velkou mírou pravděpodobnosti) v Mongolsku.

Na Filipínách už dnes dělají velkou část přesné mechaniky a elektrotechniky (například (hard)disky a paměti do počítačů).

P. Burda 17.5.2023 10:48

Vážený autore,

souhlasím s ideou Gaussovy křivky, že nejvíce žáků je přece jen průměrných. Tak trochu otázkou zůstává, jestli průměrný žák má mít trojky "od shora dolů" - pak tedy žák s "inteligenční insuficiencí" by měl mít samé pětky. Takže trojkař je ten, který má "nějakou tu trojku" - a nemusí být nutně zralý na učňovský obor. Trojkař z jazyka může být skvělý technik, konstruktér, možná i programátor (smíří-li se s programovacím jazykem). Trojkař z "výchov" může být čímkoli, snad i politikem. Takže ty trojkaře si dovedu představit na maturitních oborech odborných škol (ale ne s trojkou z matematiky na průmyslovce).

Stejně tak "naučený jedničkář" může být dobrý řemeslník - lepší spokojený řemeslník než vystresovaný gymnazista (protože na tom gymnáziu nestačí najednou nezvládá naučit se, ale musí i chápat, vymýšlet...)

Na gymnázia mají jít ti nejlepší (protože po gymplu musí nutně na další stupeň školy, jinak může leda pípat u kasy), ti od průměru k nadprůměru ať se snaží na maturitním oboru (ať už učební s maturitou, nebo vysloveně maturitní) - maturita je takové "střední", "průměrné", vzdělání. Holt je gympl pro (lokálně) 30 nejlepších, průmka, zdrávka... pro dalších (lokálně) 300 nejlepších - a těch zbylých 330 se musí spokojit s učilištěm a maturitu odložit na čas po zmoudření.

O. M. 17.5.2023 9:28

To není výmysl ministra, to je obecná tendence. Podpořená tím, že povinná školní docházka je desetiletá, základní školy osmileté a učební obory, pokud je někdo učí, jsou v drtivé většině s maturitou.

Není divu, pokud se obyčejný řemeslník chce udělat pro sebe, na zvládnutí těch nejrůznějších předpisů leckdy ani ta maturita nestačí.