3.5.2024 | Svátek má Alexej


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Trable s matematikou

Tento článek by nevznikl, nebýt náhody. Cestou do práce jsem v metru seděl vedle mladé dámy, která si se zaujetím četla rozhovor s profesorem Hejným, autorem tzv. Hejného metody výuky matematiky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Z. Lapil 1.3.2017 14:44

Re: Velice dobrý a užitečný článek !

Pythagoras je mimochodem ten, kdo natahoval struny se závažím přes kladky a zkoumal, jak to přijde, že některé souzvuky znějí dobře a některé špatně.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Pythagorejsk%C3%A9_lad%C4%9Bn%C3%AD

Š. Hašek 1.3.2017 16:38

Re: Velice dobrý a užitečný článek !

Důkaz, že matematik může uvažovat "dále". Student antropologie komiksu asi těžko.

Z. Lapil 1.3.2017 20:34

Re: Velice dobrý a užitečný článek !

"Bohužel je mnohem snazší otrávit filosofa matematikou než matematika filosofií".

M. Polák 1.3.2017 11:23

Výroková logika a právo

Fajn článek a tak jsem se výjimečně podíval do diskuse a jsem příjemně překvapený. Také já patřím k ke zdejší většině příznivců matematiky. A mám nádherný příklad o zoufalství naší justice.

Jeden z paragrafů občanského zákoníku říká, že po rozvodu manželství se zaniklé SJM rozdělí napůl dohodou bývalých manželů, nebo kterýkoliv z nich může podat návrh soudu, aby o rozdělení rozhodl. Pokud nenastane ani a), ani b), nastane po uplynutí 3 let právní fikce, jak jsou majetek a závazky rozděleny. Z pohledu výrokové logiky je věc jasná. Když nastane a) nebo b) nemůže nastat c).

Jenže v rozhovoru s jistým soudcem jsem se dozvěděl, že existuje judikát nejvyššího soudu, který ve skutečnosti říká, že pokud nastane b) pro majetek a závazky neuplatněné do tří let platí c). A současně se vyjádřil, že je zvláštní, že v poslední době přibývají žaloby podané v posledních dnech oné tříleté lhůty.

Byl hodně překvapený, když jsem mu řekl, že sama justice kvůli nepochopení pravidel výrokové logiky ukázala nepoctivcům, jak po rozvodu okrást bývalého manžela/manželku a ať se připraví na značný nárůst preventivních žalob a další zcela zbytečné zahlcování soudů. Jo, jo. Kdyby tak při výuce matematiky alespoň dávali pozor.

J. Lepka 1.3.2017 11:35

Re: Výroková logika a právo

Za mých studijních let se obvykle matematikou minutí jedinci snažili nacpat na konzervatoř. Zdá se, že i na práva.

A. Alda 1.3.2017 12:16

Na právech se kdysi matematika také učila.

Už v 18. století zcela jistě. Za mne se to zúžilo na statistiku - ovšem byli jsme všichni z gymnasií (to už dnes neplatí) a tak jsme tu matematiku uměli. A také se na právech učila a dosud učí logika.

Jeden z mých synů je konservatorista a také maturoval z matematiky. A má matematiku rád (a dobře hraje i šachy, nejen hudbu).

V. Novák 1.3.2017 14:41

Re: Na právech se kdysi matematika také učila.

Kdysi bylo předpokladem přijetí na práva (medicínu nebo teologii) absolvování artistické fakulty, kde se vyučovalo trivium (gramatika, rétorika a dialektika) a kvadrivium (aritmetika, geometrie, astronomie a hudba).

Š. Hašek 1.3.2017 16:50

Re: Na právech se kdysi matematika také učila.

No právě kdysi. Dnes máme, pane Nováku, moderní, eurohodnotovou, lidskoprávní, rovnostářskou (marxistickou) společnost.

Těm, kterým není shůry dáno (a vlastní pílí nedosáhnou), zajistí vše dekretem/volebním slibem ministryně. Snad nebudeme trojkaře diskriminovat?! Přijímací/definované zkoušky/oprávnění jsou přeci tak diskriminační!!

M. Malovec 1.3.2017 11:09

Matematika

nemůže mít nikoho jako má čeština - Ústav pro jazyk český, který češtinu přizspůsobí blbečkům, kteří nerozlišují třeba i a y nebo s a z. A je to dobře, protože nemůže degradovat na úroveň blbečků. Proto taková obrana před matematikou.

J. Hejna 1.3.2017 12:43

Re: Matematika

Bravo!

A. Alda 1.3.2017 12:45

Dobře vystiženo.

Obdobně je to s fysikou a chemií.

P. Portwyn 1.3.2017 15:04

Re: Matematika

Je to tak.

Š. Hašek 1.3.2017 16:44

Re: Matematika

Perfektní!!!!!!!!!!!!! Smekám. Asi budete dobrej v matice. Beze srandy.

Řeknu to jedné "moderní" úče (matematiku umí s bídou sedmáka), co utekla od učení faktů, aby zkusila třeba zjednodušit malou násobilku, že by jako pro "pro čísla kolem" to "vycházelo stejně"!!!!!! Budou samí jedničkáři!!!!!!

O. Zuckerová 1.3.2017 10:51

Myslím, že velkým současným omylem

je redukování výchovy k logickému myšlení na matematiku. Dnes je např. totálně potlačena umělecká, zejména hudební výuka, která vede na jednu stranu k fyzice, na druhou ke geometrii. Na gymnáziích se ještě koncem 40. let učila filozofie a logika, komunisti věděli, proč to zrušili. Jasně ale chybí dodnes. - Mozart měl geniální matematické nadání - krom toho hlavního - a Beethoven neuměl násobilku. je zvláštní, že jejich jména vyslovujeme dnes jedním dechem!

Z. Lapil 1.3.2017 11:11

Re: Myslím, že velkým současným omylem

Přání je možná otcem myšlenky, ale Mozartova hudba mi připadá hodně exaktní. Dokonce (moje myšlenka) tak dokonalá, že musel přijít další génius Beethoven, aby vymyslel, jak psát hudbu jinak (jinak skvěle), protože Mozart dovedl klasicismus k dokonalosti a tím ho dokončil.

Což samozřejmě neznamená, že jednoho či druhého musím mít rád nebo nerad. Dvořák prý Bachovu hudbu označil za "vznešenou nudu". Bacha mám rád, ale docela chápu, co k tomu Dvořáka vedlo.

J. Vintr 1.3.2017 10:36

Mam vlastní zkušenost

jak moc může ovlivnit pedagog. V prvním ročníku na průmyslovce jsme měli na fyziku skvělou profesorku Novotnou. Dokázala podat látku tak skvělým a logickým způsobem, že vůbec nebylo třeba se nic učit. Prostě se to v hlavě logicky uspořádalo a člověk věděl. Ve druhém ročníku jsme měli nějaký předmět, jehož jméno si už nepamatuji, který měl bohužel v náplni zopakovat učivo z fyziky. Na tento předmět jsme bohužel vyfasovali člověka, který byl nejen hloupý, ale i silné zakomplexovaný a z toho titulu ješitný. Jeho totálně zmatený výklad a to, že nás přímo nutil ty jeho pitomosti opakovat při zkoušení, dokázaly dokonale rozbít vědomosti z oboru fyziky. Tak dokonale, že když jsem si kdykoliv od té doby potřeboval něco spočítat, musel jsem si patřičné vzorečky vyhledat, protože jsem se nemohl spolehnout na svou paměť.

Z. Lapil 1.3.2017 11:53

Re: Mam vlastní zkušenost

Přesně. Další problém. Učitelů je tolik, že evidentní géniové i hlupci mezi nimi existují v nemalém počtu. A když se do debaty o školství vmísí někdo, koho tloukla učitelka matematiky pravítkem a někdo jiný mu začne oponovat, že VŠICHNI učitelé matematiky jsou skvělí, bývá nejvyšší čas vypnout počítač a jít dělat něco užitečnějšího.

G. Kovář 1.3.2017 10:13

Společenská atmosféra

Mnoho celebrit, řekl bych že většina, které bývají obdivovány zejména mladými lidmi se rádo přizná, spíše pochlubí, že matematika jim nešla a že jim dodnes nic neříká.

Divím se jim, protože jinými slovy říkají: já jsem blbec, který neumí logicky myslet, který neumí abstraktně přemýšlet. Zvládat matematiku znamená pouze umět logicky myslet a také umět myslet abstraktně. Nic jiného není k tomu potřeba. Jsou ovšem v matematice věci, k niž došli matematici svými dlouhými "kreativními" postupy v minulosti a vyplatí se jejich závěry pamatovat. I když na příklad důkaz pythagorovy věty je tak na úrovni žáka deváté třídy, je výhodné si ji pamatovat.

Další negativní vliv má společensky preferované konkrétní myšlení. Konkrétně myslet znají i primitivní národy ale nejsou schopny chápat abstraktní pojmy. Už nechápou pojmy jako dobytek, zvěř (znají kráva, koza, tele, jelen...). Teprve schopnost abstraktního myšlení nás pozvedla na současnou úroveň inteligence. A matematika právě tuto schopnost rozvíjí.

Neříketje, k čemu že vám to bude. To nevíte, stejně jako vědomosti z dějepisu, nebo antické filozofie. Ale co vám bude k něčemu, že se naučíte učit a to budete potřebovat celý život.

J. Vintr 1.3.2017 10:24

Re: Společenská atmosféra

Lidé, kteří nedovedou logicky myslet, jsou snadno ovladatelní. Nevím, jestli je to záměr, ale to že lidé nejsou od malička vední k rozvíjení logického myšlení, vyhovuje každému režimu, který bere občany jen jako dobytčata, která produkují hodnoty, jichž si ti, co vládnou užívají a také jako stádo, na němž si mohou zkoušet své vůdcovské schopnosti.

Š. Hašek 1.3.2017 9:49

Můj otec

mi stále říkával "co budeš mít v hlavě, to ti nikdo nevezme".

V "modernějších" dobách jsem často slyšel "to si někde najdu".

Momentálně zvítězili zaostalci z matematiky a přírodovědných oborů. Naštěstí se sami odhalili svým drzým odmítáním matematiky, drzým prosazováním "vševýchovných" předmětů, předmětů/výchov bez možnosti výsledky reálně porovnat/užívat v praxi. A je to venku!

Ale začíná se blýskat na lepší časy. Ještě chvíli potrvá. Modernistů, kteří nechtějí namáhat mozečky a učitelů, kteří budou učit podle "žákovské rady/popularity jest stále dost. Dost zatím i míst "na ouřadě", kde stačí umět Wordy a obsluhovat kafestrojek.

Z. Lapil 1.3.2017 10:59

Re: Můj otec

Děkuji za trochu optimismu :-). Ten můj vychází z toho, že za mých školních let nebylo žákovské hodnocení "dobrý/fajn učitel" a nenáročný učitel přiřazováno týmž osobám.

Š. Hašek 1.3.2017 12:13

Re: Můj otec

Ono to platí stále. Jen názory "horní třetiny" žáků, rodičů, kantorů jsou válcovány fňukaly/rozuměj nejchytřejšími. Tak chytrými, že dosáhnou jen na trojky, čtyřky. A sní o škole bez námahy (a domácích úkolů). Zjednodušeno.

A socvláda/EU už chystá doškolování, "pracovní místa", novoerasmus těm absolventům, co nic neumějí. Já bych je vyhnal na mráz. Zjednodušeno.

A. Alda 1.3.2017 9:37

Základní, primární chybou je to,

že lze nastoupit na vysokou školu bez maturity z matematiky.

Dokud se nestanoví jasné pravidlo, že maturita bez matematiky není maturita a že na vysokou školu nelze nastoupit bez maturity, úroveň výuky a znalostí matematiky bude dále klesat. Žádné nové metody výuky tomu nepomohou. Ani rozdělování dětí na nadané a nenadané skupinky. Všichni (to je nejméně 85 %) se budou snažit matematice se vyhnout, bude-li možné dobrat se vyššího vzdělání a tím i vyššího postavení v zaměstnání i společnosti bez ní. Snaha minimalisovat námahu (u dětí) a minimalisovat risiko (u rodičů) je přirozená, přírodní. Vše se snaží zaujmou energeticky nejméně náročnou polohu - to celovesmírný zákon; jak by se mu mohli vyhnout lidé?

Protože se dnes lze domoci i doktorátu píejčdý bez maturity z matematiky, úroveň její výuky klesá a bude klesat. A samozřejmě klesá i náročnost samotné té maturity z matematiky. Až jsme se dostali do bodu, kdy absolvent devítiletky, který měl za matematiky dvojku, dokáže rovnout odmaturovat za 4 bez dalšího studia středoškolské matematiky. A jedničkář z devíteletky to dokáže s trochou štěstí dát na trojku!

Z. Lapil 1.3.2017 10:47

Re: Základní, primární chybou je to,

S tímhle souhlas :-). Snad jen, že "základní trivium" je číst psát a POČÍTAT. Takže bych, spolu s vámi, tak nějak očekával, že maturita coby test všeobecného vzdělání bude "počty" obsahovat.

J. Kolbábek 1.3.2017 9:21

hlavní problém je možná jinde...

Spoustě dětí, se kterými jsem se setkal, chybí "hlad" po vzdělání - jejich moto je: "Nechci to vědět!"

A podle mne by měli učit mnohem více muži.

P. Portwyn 1.3.2017 9:28

Re: hlavní problém je možná jinde...

Přeložím: "Nechce se mi vynaložit žádné duševní úsilí na to, abych to věděl. Bavte mě!"

To vše vyfedrováno působením Ondřeje Šteffla a spol. na rodiče. Proč by se měl učit Ohmův zákon, k čemu je žákům vědět, co je to elektrický odpor.

O EDUin a Tomáši Feřtekovi se raději nebudu vyjadřovat.

A. Alda 1.3.2017 9:43

Jo, jistě.

Šteffl, Feřtek, EDUI, Montessori a podobné paskvily jsou velkými škůdci našeho vzdělávacího systému. Jako mandelinky v poli brambor, které nejsou ani geneticky modifikovány proti mandelince, ani postříkány pesticidy proti mandelince.

Radost z poznávání mají jen některé děti. Je to přirozené, vždyť průměrný IQ je (a i nadále bude) 100 %. Nadprůměrných je velmi málo a stejně tak je málo i těch, cítících hlad po vzdělání a dovednostech. Školství - tedy vzdělávání dětí - nelze stavět na jejich zájmu a na radosti z toho, že se mohou dovídat nové věci. Nutné je donucení, drill, biflování, uzavírací zkoušky. A nátlak ze strany rodičů ne na učitele, ale na děti: uč se, abys mohl studovat, nebo se rozhodni pro učební obor a práci již od 18 let.

Z. Lapil 1.3.2017 10:43

Re: Jo, jistě.

Naprostý nesouhlas, ba až odpor. Zkuste to vzít z druhé strany. Klasická škola vezme děti narozené ve stejném roce, posadí je do lavic a půl dne všichni ve stejnou minutu a hodinu dělají totéž, mimo jiné nezávisle na talentu a IQ (ať už je to cokoliv). Nezní vám to jako hloupost? Vždyť vy s těmi dětmi zacházíte jako s rostlinstvem na plantáži! Jen se vám nechce (nepřipadá vám správné) ty rostlinky co zrovna skvěle neprospívají, vytrhávat a sázet místo nich jiné. Ty které prospívají příliš, ovšem bez skrupulí ostříháte (neotravuj s integrály, teď se učíme sčítat).

Já měl před pár lety názor podobný vašemu. Pak mi byla osudem vnucena zkušenost s Montessori školou (NENÍ to drahé) a mohu vás ujistit, že to funguje neuvěřitelně (ano, neuvěřitelně, doteď nad tím kroutím hlavou) dobře. Už jsem sem párkrát psal: www.narovine.eu.

Tvrdím, že klasická škola jakž takž zvládá průměr. Podprůměr odkládá do něčeho na způsob zvláštních škol (momentálně do oslovských lavic s asistentem), příliš chytré celkem úspěšně zatlouká do průměru.

V. Vaclavik 1.3.2017 11:30

Re: Jo, jistě.

Pripojuji se dnes k vam pane Lapile. Alda bud nevi, o cem pise, nebo je to zly clovek. Z toho co o nem vim z diskuzi ovsem vim, ze plati to druhe (i kdyz je takovy hadovity, tedy rozporuplny).

Nevim tedy nic o tech dalsich zminenych 'skol', krome te Montessori (Šteffl, Feřtek, EDUI, Montessori), a tam se s vami plne shoduji. Prakticke setkani s tim systemem jsem nezazil, ale nemam o nem zadne pochyby. Rozpoznat dobrou teorii jeste umim, zde navic vybornou.

Z. Lapil 1.3.2017 11:47

Re: Jo, jistě.

Já myslím, že pan Alda spolu s většinou zůstává v zajetí myšlenky, že co z dětí nevymlátíte, to z nich nebude. Zdaleka není sám, na zájemcovských diskuzích podobně mluví neuvěřitelná spousta maminek evidentně inteligentních a své děti milujících. Psí hlavu nasazovat netřeba.

Všiml jste se, že za socialismu se školství hrozně ohánělo Komenským, dnes po něm pes neštěkne? Škola hrou, hahaha. Jistý Pavel Nedvěd v jakémsi rozhovoru skvěle vystihl: dnes si fotbalisti jdou na hřiště zápas užít. My jsme ho chodili vyhrát.